المنار" از کدام تجهیزات دفاعی ایران سخن می‌گوید؟ + عکس

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
پایگاه مردمی ارتش ::شبکه تلویزیونی حزب‌الله (المنار) در خبری از تحویل شماری از تجهیزات دفاعی ایران به ارتش لبنان خبرداد. دفاع پرس در گزارشی به تشریح ویژگی این سلاح‌ها می‌پردازد.
 

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از دیدار با نخست‌وزیر لبنان در هشتم مهرماه ۱۳۹۳ اعلام کرد ایران تصمیم گرفته است هدیه‌ای به ارتش لبنان تقدیم کند.

شمخانی بعد از دیدار با "تمام سلام" در اظهاراتی با اشاره به هدیه‌ای که قرار است جمهوری اسلامی ایران برای ابرازمحبت به ارتش لبنان بدهد، تاکید کرد که اعطای این هدیه زیاد طول نخواهد کشید و در دیدار قریب الوقوعی که وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران از لبنان خواهد داشت، اجرایی خواهد شد.

شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله لبنان، پیش از ظهر دیروز ـ شنبه ـ و ساعتی قبل از ورود "سمیر مقبل" وزیر دفاع لبنان به ایران، در گزارشی از محتوای نامه سفارت ایران در بیروت به مقامات لبنانی خبرداد و اعلام کرد که ایران دراین نامه لیست تجهیزات نظامی اهدایی‌اش به ارتش لبنان را ارائه کرده است.

بر اساس گزارش المنار، لیست تجهیزات نظامی اهدایی‌ جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان بدین شرح است: تیربار دوشکا، مهمات دوشکا، توپ ۱۲۰ میلیمتری، مهمات توپ ۱۲۰ میلیمتری، توپ و مهمات توپ ۶۰ میلیمتری،. موشک انداز ضد زره تاو، موشک تاو، گلوله توپ ۱۵۵ میلیمتری، دور بین دید در شب، مهمات تانک «تی ۵۵» و مهمات تانک «تی‌ ۶۲».

http://media.ana.ir//Uploaded/Image/1393072612210633573204.jpg
لیستی که شبکه المنار درباره تجهیزات اهدایی ایران به لبنان منتشر کرده است

در این گزارش غیر رسمی همچنین آمده است که لیست ارسالی از طرف جمهوری اسلامی ایران بر اساس پیشنهاد هیئت نظامی لبنانی که به تهران سفر کرده‌اند، قابل افزایش است. این درحالی است که هنوز هیچ مقام رسمی کشورمان ارائه این لیست را تائید نکرده است.

در ادامه دفاع پرس به بررسی تجهیزات نظامی اهدایی جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان که شبکه تلویزیونی "المنار" آن را عنوان کرده، می پردازد:

**تیربار و مهمات دوشکا

دوشکا گونه‌ای مسلسل سنگین ساخت شوروی با کالیبر ۱۲. ۷میلی‌متری است که تولید آن در سال ۱۹۳۸ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

سلاح دوشکا را می‌توان در نقش‌های مختلفی همچون مسلسل ضدهوایی، مسلسل تانک و خودروهای زره‌پوش جنگی، و سلاح حمایتی پیاده‌نظام استفاده کرد.



تیربار دوشکا

تیربار دوشکا با کالیبر ۱۲/۷ میلی‌متری می‌تواند تعداد ۶۰۰ تیر در هر دقیقه به فاصله ۱۶۰۰ متری برای اهداف هوایی و ۳۳۰۰ متر (برای اهداف زمینی) شلیک نماید. سرعت اوله شلیک با این تیربار ۸۰۰ متر بر ثانیه است. این سلاح در بسیاری از تانک‌های روسی مانند T۵۵‌ و T۶۲ به عنوان مسلسل برجک به‌کار برده می‌شود.

این سلاح در نیروهای مسلح بیش از ۷۰ کشور دنیا به خدمت گرفته شده و بسیاری از کشور‌ها مثل چین، ایران، یوگسلاوی و پاکستان نیز دست به تولید داخلی آن زده‌اند.

**موشک ضد زره و موشک‌انداز تاو

موشک تاو نوعی موشک هدایت‌شونده ضد تانک است که در دهه ۱۹۶۰ طراحی و از سال ۱۹۷۰ به خدمت ارتش آمریکا درآمده است.


موشک‌انداز تاو

تاو یکی از دو موشک هدایت‌شونده پرتیراژ دنیا به‌شمار می‌رود که هم قابلیت شلیک سطح به سطح و هم قابلیت شلیک هوا به سطح را دارد.

ایران که از نخستین کشورهای واردکننده تاو در اوایل دهه ۵۰ شمسی به‌شمار می‌رود، با مهندسی معکوس این موشک پس از انقلاب اسلامی، موشک توفان را تولید کرده است.



موشک ضد زره توفان (تاو بهینه شده ایرانی)

کلاهک انفجاری موشک توفان ۳.۶ کیلوگرم جرم دارد و از نوع کلاهک‌های ضد تانک شدیداً انفجاری می‌باشد که قادر است حدود ۵۵۰ میلی‌متر به درون زره فولادی نفوذ کند. ‌‌نهایت برد این موشک ۳۸۵۰ متر و ‌‌نهایت سرعت آن ۳۱۰ متر بر ثانیه می‌باشد.

**دوربین دید در شب

دوربین دید درشب اصطلاحاً به تجهیزاتی گفته می‌شود که امکان دیدن در تاریکی را فراهم می‌کند. با این تجهیزات عملاً می‌توان فردی را که در فاصله ۲۰۰متری در تاریکی مطلق ایستاده است، مشاهده کرد.


نمایی از نحوه‌ی نمایش مناظر توسط دوربین دید در شب

این دوربین‌ها بهسازی تصاویر را با استفاده از روش جمع‌آوری و تقویت نورهای اندکی که از جسم متصاعد می‌شود و منابع نوری محدود موجود در محیط (ستاره‌ها و ماه) که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند، انجام می‌دهند.


یک نمونه از دوربین دید در شب

این تجهیزات که از جنگ جهانی دوم تا کنون مورد استفاده ارتش‌های دنیا قرار دارند، با پیشرفت‌های قابل توجه، اثربخشی عملیات شبانه را برای نیروهای نظامی را به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند

**مهمات تانک «تی ۵۵»

تانک تی ۵۵ ساخت شوروی است که سال ۱۹۴۷ به تولید انبوه رسیده است. بیش از ۵۰ کشور از این تانک در نیروهای مسلح خود بهره برده‌اند و در بسیاری از نبردهای پس از جنگ جهانی دوم از آن استفاده شده‌است.

می‌توانست به راحتی در زیر آب حرکت کند و از رودخانه‌هایی به عمق بیش از ۵ متر بگذرد.

http://ayay.co.uk/backgrounds/war/army/t55-mbt-russian-tank-front-view.jpg
تانک T55

از ویژگی‌های این تانک می‌توان به سرعت مناسب، چابکی بسیار، سادگی، استحکام و ارزانی اشاره کرد. این تانک همچنین به راحتی می‌تواند در زیر آب حرکت کند و از رودخانه‌هایی به عمق بیش از ۵ متر بگذرد.

همچنین کار با این تانک در مقایسه با تانک‌های غربی بسیار ساده‌تر است و به آموزش و تمرین بسیار کمتری نیاز دارد. اندازهٔ نسبتاً کوچک تانک باعث می‌شود تا هدف کوچکی برای دشمن باشد.

سلاح اصلی این تانک توپ ۱۰۰ میلی‌متری خان‌دار دی۱۰-تی به‌شمار می‌رود. این تانک همچنین از از تیربار ۷٫ ۶۲ م‌م و تیربار ۱۲٫ ۷ م‌م دوشکا دفاع هوایی به‌شمار می‌رود. تی ۵۵ ظرفیت حمل ۴۳ گلوله را داراست.

**مهمات تانک «تی‌ ۶۲»

تی ۶۲ نوعی تانک رزمی اصلی ساخت شوروی است که بر اساس پیشرفت طرح تانک‌های خانواده تی-۵۴/۵۵ طراحی و تولید آن از سال ۱۹۶۱ آغاز شده است.

http://migproductions.com/wp-content/uploads/Iraqi_T62_2.jpg
تانک T62 - تیربار دوشکا در بالای برجک تانک مشخص است

سلاح اصلی این تانک توپ بدون خان ۱۱۵ میلی‌متری است که قدرت و دقت بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی را داراست. این توپ همچنین نخستین توپ بدون خان در یک تانک بود که پس از آن مورد اقتباس تانک‌های دیگر قرار گرفت و امروزه تقریباً تمام تانک‌های مهم جهان، به جز تانک چلنجر ساخت انگلستان، از توپ‌های بدون خان استفاده می‌کنند. این تانک توانایی حمل ۴۰ گلوله را دارد.

سلاح ثانویه تانک هم تیربار متوسط هم‌محور پی‌کاتی با ۲ هزار فشنگ و تیربار ضدهوایی دوشکا در مدل تی-۶۲آ است.

**توپ‌های ۶۰ و ۱۲۰ میلیمتری به‌علاوه مهمات‌‌آن‌ها و گلوله توپ ۱۵۵ میلیمتری

توپخانه‌ها یکی از مهمترین ادوات برای پشتیبانی نیروهای رزمی در جنگ زمینی و همچنین چتربازها به‌شمار می‌روند. توپ‌هایی که امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بر عهده دارند می‌توانند تا شعاع بیش از 22 کیلومتر را پوشش دهند.

http://img.atwiki.jp/image/tmp/namacha/namacha_687.jpg
توپ 155 میلی‌متری

همچنین نیروی زمینی ارتش و سپاه گلوله‌های هوشمند توپ‌ را در اختیار دارند که دقت انهدام اهداف را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا