توان دفاعی ما تهدیدی برای هیچ کشوری نیست/ایران در شکل‌گیری معادلات امنیتی و دفاعی تاثیرگذار است

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
 پایگاه مردمی ارتش::وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به توانمندی های گسترده دفاعی جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف، گفت: توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان تهدیدی برای سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه محسوب نمی‌شود.
به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از   باشگاه خبرنگاران،  سردارسرتیپ پاسدار « حسین دهقان» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا ، افزود: امروز کشورهای همسایه ما نیز این باور را دارند که یک ایران قدرتمند عامل ثبات و برقراری امنیت در منطقه است و این حضور دیگران است که ایجاد ناامنی می کند.
سردار دهقان یادآور شد: بیگانگان برای توجیه حضورشان در منطقه به نوعی به دنبال ترویج ایران هراسی هستند اما این فضا امروز در حال شکسته شدن است.

** ایران در موضعی از اقتدار و نفوذ بسر می برد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران در موضعی از اقتدار و نفوذ در منطقه و سطح جهانی بهره مند بوده که قادر است در شکل گیری معادلات امنیتی و دفاعی تاثیرگذاری کند و می تواند یکی از بازیگران موثر این صحنه باشد و این مسیری است که باید در آن به شکل قوی جلو رویم.

سردار دهقان با بیان این که در همین فضا که فضای عمومی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید است، جدی هستیم ، افزود: در این باره توانستیم مقوله تعامل با ایران را جایگزین، ایران هراسی کنیم که طی سالیان گذشته توسط عوامل فرامرزی به کشورهای منطقه القاء شده بود، ضمن این که در افزایش این تعاملات مصمم هستیم.

وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی و در حوزه امنیت و دفاعی خود به دنبال آن است که در تعامل با کشورهای منطقه موضوع پدیده ضد بشری و خطرناک تروریسم تکفیری را که در حال حاضر از سوی برخی کشورها و گروه ها حمایت می شود، گوشزد کند.

** تروریست‌ها در حال تسری فعالیت‌هایشان از سوریه به عراق هستند

سردار دهقان تصریح کرد: این تروریست ها در حال تسری دادن دامنه فعالیت خود از سوریه به عراق هستند و این موضوع را به عنوان بحث جدی با طرف های مذاکره کننده مطرح کرده ایم و آنان هم به این موضوع اذعان دارند که این پدیده امنیت منطقه و جهان را می تواند مخدوش کند.
وی گفت: مذاکرات مربوط به سوریه و آنچه که در این کشور می گذرد از جمله محورهای پایدار ما در مذاکرات با طرف های خارجی بوده و دیدگاه های ما با طرف های مذاکره کننده در این زمینه نزدیک است و در مورد حضور بیگانگان در منطقه نیز با ما نگاه واحد، مشترک و همسویی داشتند و همه آنها این موضوع را به عنوان تهدید مهم تلقی می کنند.

** فضای اعتماد نسبت به ایران باید به دنیا منتقل شود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه به توافقنامه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو 1+5 در ژنو سوئیس اشاره کرد و گفت: در گزارش های دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده و همچنین رییس جمهوری به این موضوع اشاره شده است که با این تفاهم فضای ابهامی که نوعی فضای اتهامی علیه جمهوری اسلامی ایران را دامن زده بود و موضوع موهوم رفتن به طرف سلاح هسته ای را مطرح می کرد که این موضوع در سطح جهانی شکسته و این فضای اعتماد که ایران دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست، به دنیا منتقل شد.

سردار دهقان افزود: این موضوع را هم دنیا، آمریکایی ها و کشورهای صاحب قدرت باید توجه کنند که ایران اسلامی در هیچ شرایطی از حقوق حقه خود که در قالب معاهده های جهانی بدان اشاره شده است عقب نشینی نخواهد کرد و با هیچ تهدیدی و تحریمی ایران را نمی توان به این نقطه برسانند که از حقوق خودش دست بردارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان این که حقوق پذیرفته شده و قانونی در خصوص استفاده صلح آمیزاز انرژی هسته ای موضوعی غیرقابل گذشت برای کشورما بوده و مورد اهتمام دولت و نظام جمهوری اسلامی است، افزود: ملت ما هزینه بهره مندی از این حقوق را پذیرفته است و این مسیر را با مقاومت و ایستادگی ادامه خواهد داد.

سردار دهقان با تاکید بر این که به طور یقین سه عنصر رهبری، دستگاه اجرایی و انسجام ملی این پیروزی را در این عرصه برای ما رقم زده و می زنند، گفت: مقام معظم رهبری در موضع هدایت راهبری این حرکت در کلان، دستگاه اجرایی در جهت پیاده سازی برنامه ملی، تامین حقوق هسته ای و انسجام ملی یک پشتوانه گسترده برای پیشبرد سیاست های ما محسوب می شوند.

وی گفت: امیدواریم دنیای استکبار هم سر عقل آید و از موضع تامین حتی منافع خود کمک کنند تا منافع ما مورد خدشه قرار نگیرد و در یک فضای اعتماد و تعامل سازنده بتوانیم از حقوق خود صیانت کنیم و آمریکا و همپیمانانش هم از لجبازی و عناد و کینه ورزی که نتیجه منفی داشته دست بردارد.

** جایگاه امروز ایران قابل قیاس با دوران پیش از انقلاب نیست

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به این که قدرت بازدارندگی ایران در مقایسه با پیش از انقلاب و سال های دفاع مقدس در چه سطحی قرار دارد، گفت: اگر بخواهیم خود را با روزهای بعد از پیروزی انقلاب و روز بعد از پایان جنگ تحمیلی مقایسه کنیم در هیچ وضعیتی قابل مقایسه با آن دوران نیست.

سردار دهقان یادآور شد: امروز ما در سطح ملی به نقطه ای رسیده ایم که از دانش، توان و فناوری هایی بهره مندیم که قادریم با بهره گیری از آنها نیازهای دفاعی خود را با فناوری بومی تامین کنیم.

وی اظهارداشت: امروز در طراحی و ساخت تجهیزات دفاعی مورد نیاز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله در بخش موشک های زمین به زمین، ساحل به دریا، هوابه هوا، هواپایه و دریا پایه در قبال دشمن به حدی از توانمندی رسیده ایم که می تواند موضع بازدارندگی برای ما داشته باشد.

** گزارش 100 روزه وزارت دفاع

سردار دهقان در ادامه در خصوص گزارش 100 روزه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت تدبیر و امید گفت: دکتر « حسن روحانی» رییس جمهوری، در همان دوران تبلیغات و مبارزات انتخاباتی و بعد از آن عهدی با ملت داشت مبنی بر این که ملت را نسبت به آنچه که به عنوان اطلاعات ، اخبار و گزارشات مربوط به فعالیت های دولت است، محرم بداند.

وی افزود: رییس جمهوری ازهمان ابتدا اعلام کرد که بعد از 100 روز به ملت ایران گزارش خواهد داد و این گزارش را از طریق رسانه ملی به اطلاع عموم می رساند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: بر این اساس یک برنامه 100 روزه ای پیش بینی شد که طی آن یک مجموعه اقداماتی در سطح ملی و دستگاه های اجرایی انجام شود، ضمن آن که آثار و برکات و پیامدهایش کاملا در درون جامعه حس می شود، عملا یک سکوی پرشی هم برای یک فعالیت چهارساله ای که در هر دستگاهی قرار هست انجام شود، ایجاد می کند.

سردار دهقان یادآور شد: رییس جمهوری در برنامه زنده تلویزیونی از طریق رسانه ملی به طور صادقانه آنچه در سطح ملی در جریان هست را به ملت ارایه کرد.

** تامین تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان این که این وزارتخانه در بحث حوزه دفاع در چند زمینه فعالیت می کند، گفت: تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز نیروهای مسلح و تحقیق و پژوهش در راستای دسترسی به فناوری هایی که می تواند در جهت تامین نیازهای نیروی مسلح بکار گرفته شود، از جمله این فعالیت ها است.

سردار دهقان اضافه کرد: از دیگر فعالیت های این وزارتخانه خدمات به کارکنان اعم از شاغلین و بازنشستگان و فعالیت هایی است که برای کمک به توسعه ملی یا بهره گیری از ظرفیت های موجود در وزارت دفاع برای این که آنها را در خدمت توسعه ملی قرار دهیم، است.

وی ادامه داد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حوزه دانش و فناوری ، به حکم وظایف ذاتی خود می تواند و هم باید در پیشانی پیشرفت دانش و فناوری کشور قرار گیرد و این پیشروی را بایستی در حوزه های مختلف صنعتی و تکنولوژیکی داشته باشد.

سردار دهقان با بیان این که آنچه از ظرفیت صنعتی، تحقیقاتی و پژوهشی در سطح ملی وجود دارد باید در جهت تامین نیازهای نیروهای مسلح بکار گرفته شود، گفت: باور ما بر این موضوع است که بایستی سرریز تمامی آنچه که دستاورد داریم ، چه در بُعد دانشی و یا در حوزه فناوری و صنعتی در اختیار جامعه بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت(100 روز گذشته) در حوزه تولید اساسا همت ما بر این موضوع استوار بود که تمام تعهداتمان را در قبال مشتریانمان به روز کرده و تلاش ما نیز در این روند استوار شود که عقب افتادگی هایمان را جبران کنیم و به نقطه ای برسیم که بتوانیم فضای فعالیت جدیدی را در قبال یک سری تعهداتمان در سطح وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوجود آوریم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: لازمه این روند آن بود که یک فضای جدید و رویکرد متفاوتی را نسبت به قبل و یک گام جلوتر، و در حقیقت یک پله بالاتر را مورد توجه قرار دهیم.

سردار دهقان ادامه داد: در این حوزه آنچه که متعهد بودیم توانستیم انجام دهیم ضمن این که این فضای جدید را هم توسعه دهیم و مدیرانمان در این فضای جدید بیندیشند و برنامه هایشان را در این فضا ارایه کنند.

** برنامه های چهار سال آتی وزارت دفاع نهایی شد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر این که برنامه مشخص، هدفمند و جهت دار برای چهار سال آتی را در وزارت دفاع نهایی کردیم که به اجرا خواهیم گذاشت، گفت: در بُعد خدماتی عمدتا در حوزه درمان و هم در حوزه معیشت فعالیت هایی در قالب اتکا، سازمان بازنشستگی، سازمان خدمات درمانی انجام داده و می دهیم.

سردار دهقان یادآور شد: در حوزه معیشیت هم به همین کیفیت اقدامات اساسی انجام دادیم که از جمله کالا برگ خاصی به مناسبت آغاز سال تحصیلی ارایه کردیم و در ادامه یکی دو کار هم تا پایان سال انجام خواهد شد که این کارها نیز بر تعهدات جاری ما اضافه می شود.

وی ادمه داد: در حوزه تحقیق و توسعه تلاشمان بر این است که به گونه ای اولویت را به پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی بدهیم که تحقیق و تولید و نیاز در یک زنجیره کاملا منطقی در ارتباط با هم بتوانند تعریف شود و این بدان معنی است که ما پروژه ای را در اولویت قرار می دهیم که نیاز اولویت دار ما را در تولید و توسعه سامانه ها و سیستم های دفاعی بتواند پاسخ دهد.

سردار دهقان ادامه داد: ما در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بخصوص تلاش کرده ایم آن پروژه های تحقیقاتی که می توانند سریعتر به تولیداتی برسند که در سطح جهانی و منطقه ای به ما برتری تسلیحاتی دهند و یا به اصطلاح، ما را در موضع راهبردی قرار دهد، به آنها توجه ویژه شود که در این راستا چند مورد افتتاح انجام شده است.

وی از پروژه های « قادر» و «نصر»، «سامانه تلاش » و پهپاد « فُطرس» به عنوان برخی پروژه های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یاد کرد که توسط متخصصان صنایع دفاعی ایران طراحی و تولید شده و موجب گردیده است که ما را در یک موضع ، یک گام برتر نسبت به پیش و در یک موضع مناسب تری از نگاه بازدارندگی نسبت به تهدیداتی که متوجه ما است قرار دهد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: دستاوردهای دانشی و فناورانه این نوع محصولات تحقیقاتی ما را جزو کشورهای صاحب این تکنولوژی که خیلی هم زیاد نیستند و در سطح بالا و متمایزی قرار می دهد.

سردار دهقان با بیان این که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حوزه های موشکی، پدافندی کارهای جاری خود را انجام می دهد، گفت: این وزارتخانه در همین حال سعی کرده است که بتواند فعالیت هایی تا پایان سال و در این 100 روزه مقدماتی در حوزه های فرآیندی، سازماندهی، در حوزه جابجایی و اولویت ها، انجام دهد.

** حوزه‌های نظامی و دفاعی از عناصر قدرت ملی است

سردار دهقان حوزه های نظامی و دفاعی را از عناصر قدرت ملی تعریف کرد و گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حوزه دفاعی در جنبه سخت و هم در جنبه نرم فعالیت دارد و آن را مورد توجه قرار داده است که در جنبه سخت آن همین تولیداتی است که انجام می دهد و در حوزه نرم نیز موضوع فعال سازی دیپلماسی دفاعی کشور را در دستور کار داریم.

وی به ارتباط منسجم، هماهنگ و وجهه تکمیلی با دستگاه سیاست خارجی کشور طی مدت فعالیتش در وزارت دفاع اشاره کرد و گفت: زمانی که سلطان عمان در ایران حضور داشت، ملاقاتی با وی داشتم و مسایل فی مابین بخصوص در حوزه تامین و امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس، مانورهای مشترک و همکاری های دفاعی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت که مورد توجه آنها نیز قرار گرفت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: بعد از آن نیز وزیر دفاع عمان به ایران آمد که بحث های خیلی جدی تری در زمینه های امنیتی و دفاعی و با یک نگاه عملیاتی سازی توافقات انجام شد و توافقنامه هایی هم امضا کردیم.

سردار دهقان با اشاره به سفر هیات های نظامی برخی کشورها به جمهوری اسلامی ایران و تحسین پیشرفت های کشورمان در عرصه صنعت دفاعی از سوی این هیات ها اظهارداشت: تحسین این هیات ها از قابلیت های دفاعی ایران و درخواست همکاری از ما برای کمک به تقویت بنیه دفاعی اشان، نقطه امیدی برای کشورمان محسوب می شود.

وی همچنین به سفر وزیر دفاع عراق به ایران اشاره کرد و آن را گام مهمی در جهت ایجاد صلح ، آرامش و امنیت در منطقه دانست.

سردار دهقان همچنین به سفر معاون نخست وزیر روسیه در زمینه دفاعی و فضایی که اخیرا در صدر هیاتی وارد ایران شده بود نیز اشاره کرد و افزود: در این سفر موضوعات خوبی در سطوح مختلف مطرح شد که امیدواریم بتوانیم محورهای مطرح شده در این دیدار را عملیاتی کنیم.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: این اراده در ما و طرف های مقابل وجود دارد که تلاش کنیم سطوح همکاری های مشترک را ارتقاء و توسعه دهیم و آن را تعمیق ببخشیم .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا