اسکورت ۲ هزار کشتی ایرانی و خارجی توسط ارتش در آبهای آزاد/ احتیاجی به خارج نداریم

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش::فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: تا به امروز نیروی دریایی نزدیک به ۲ هزار کشتی نفتکش و تجاری را در منطقه اسکورت کرده و نزدیک به ۱۵۰ مورد درگیری شدید داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز در سخنانی به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، به ارائه گزارشی از عملکرد این نیرو و برنامه‌های آینده آن پرداخت و پس از بیان خاطراتی از گذشته نیروی دریایی ارتش، اظهار داشت: ما نزدیک به 3 هزار کیلومتر در شمال و جنوب کشور مرز دریایی داریم، بنابراین یک سوم مرزهای کشور ما مرز دریایی است و منافع و منابع متعددی در دریا داریم که باید بتوانیم از این دریا استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت دریا، گفت: بدانید بزرگترین منابع غذایی‌مان در دریا است اما متأسفانه کمترین استفاده را از آن می‌کنیم چون استکبار در سالیان قبل از انقلاب اسلامی، ما را از دریا دور کرده است تا نتوانیم از نعمت‌های خداوند در دریا استفاده کنیم. دریا بزرگترین منابع انرژی نفت و گاز است که همه شما به آن واقفید، چه در دریاهای شمال و چه در دریای جنوب.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دریا بزرگترین محل تولید انرژی‌های نو است، دریا می‌تواند بزرگترین بهره‌برداری پزشکی را داشته باشد، شاید تصور نشود، اما دریا در موضوع گردشگری بسیار می‌تواند به کشور کمک کند، باید بدانیم یکی از بزرگترین موارد استفاده از دریا، تجارت دریایی است، از 30 درصد مرزهای دریایی کشور، 93 درصد صادرات و واردات انجام می‌شود اما از 70 درصد مرزهای خشکی و رودخانه‌ای تنها 7 درصد صادرات و واردات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین منافع ما در دریا بسیار گسترده است و در اینجا مشخص می‌شود که عمق نگاه مقام معظم رهبری نسبت به دریا چیست و چرا اینگونه تأکید می‌کنند که ملت ما بتوانند از دریا استفاده کنند، مسئله توسعه دریامحور کشور است، یکی از محورهای مهم توسعه و پیشرفت کشور باید محور دریا باشد و ما از دریا باید در جهت پیشرفت کشور بیش از آنکه تاکنون اقدام کرده‌ایم، استفاده لازم را داشته باشیم.

سیاری در ادامه سخنانش تصریح کرد: اگر بخواهیم از این دریا برای پیشرفت کشور استفاده کنیم، باید بدانیم دریا فقط به قسمتی از دریای خزر، خلیج فارس یا تنگه هرمز یا دریای عمان خلاصه نمی‌شود بلکه منافع ما در دریاها و آب‌های آزاد است، ما باید این توانمندی را داشته باشیم که در دریاهای آزاد حضور داشته باشیم، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «ما قدرت دریایی‌مان را افزایش می‌دهیم اما به دنبال تعدی و تجاوز به مرزهای آبی دیگران نیستیم و چون آب‌های آزاد متعلق به همه دنیاست، اهل حضور در آب‌های آزاد هستیم و این استقلال و عظمت و اقتدار کشور را نشان می‌دهد».

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم از این نعمت خداوند استفاده کنیم باید امنیت دریاها برقرار باشد، با داشتن یک نیروی دریایی راهبردی می‌توان امنیت دریاها را برقرار کرد؛ منافع کشور در این شرایط مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و می‌توانیم از منافع کشور در عرصه آب‌های آزاد استفاده کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بر همین اساس متذکر شد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، با داشتن اقتدار که توسط یک نیروی دریایی راهبردی، بین‌المللی و چندبُعدی به وجود می‌آید، می‌توانیم از دریا برای منافع ملی کشور استفاده کنیم؛ در اجرای این فرمان مقام معظم رهبری و برای به دست آوردن تسلط دریایی و سیادت دریایی و برقراری امنیت در آب‌های سرزمینی، آب‌های منطقه نظارت، آب‌های انحصاری و اقتصادی، فلات قاره و در دریاهای آزاد، نیروی دریایی ارتش دو اقدام مهم را انجام داده است.

وی تأکید کرد: اولین اقدام استقرار در سواحل جنوب شرق کشور یعنی از بندرعباس تا پسابندر بود یعنی ساحلی به طول حدود 900 کیلومتر که به فرمان فرماندهی معظم کل قوا این اقدام انجام شد، تدبیر ایشان این است که سواحل دریای عمان، حضور در دریای عمان و خود دریای عمان برای کشور جمهوری اسلامی ایران یک گنج و یک ذخیره است و ما باید اعتراف کنیم که این موضوع را کشف نکرده بودیم، این تدبیر مقام معظم رهبری، تدبیر بزرگی است و نیروی دریایی موظف شده به عنوان طلیعه‌دار حرکت آبادانی و بهره‌برداری از دریا در سواحل جنوب شرق کشور یا در سواحل مکران حضور پیدا کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین خاطر نشان کرد: امیدوارم با حمایت همه جانبه دولت محترم که تاکنون هم از حمایت آنان برخوردار بوده‌ایم، بتوانیم این استقرار را هر چه سریعتر به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: دومین اقدام نیروی دریایی ارتش در راستای تدبیر مقام معظم رهبری، استقرار در آب‌های آزاد دنیاست، تا مدار 10 درجه یعنی به فاصله 2هزار کیلومتر دریا از چابهار به طرف اقیانوس هند جنوبی استقرار یافته‌ایم، ما یک نیروی دریایی آب‌های کم عمق و ساحلی بودیم ولی امروز به عنوان یک نیروی دریایی عمیق و اقیانوسی، ما را می‌شناسند، امروز جهان و دنیا، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را می‌شناسد، ما در کنوانسیون‌های بین‌المللی عضویت رسمی داریم و در جمع فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آرام حضور داریم و این موضوع به خاطر حضور در آب‌های آزاد و اجرای تدابیر مقام معظم رهبری در عرصه دریاهاست.

سیاری بر همین اساس یادآور شد: اقدام بعدی نیروی دریایی ارتش تأمین خطوط مواصلاتی است یعنی برقرار امنیت برای کشتی‌های نفتکش و تجاری که به واسطه به وجود آمدن تروریسم دریایی و دزدی دریایی در منطقه خلیج عدن، اقتصاد ما و اقتصاد دنیا را به خطر انداخته است، 5 سال است که نیروی دریایی مقتدر ایران در خلیج عدن و دریای سرخ و شمال اقیانوس هند، نسبت به برقراری و تأمین امنیت برای کشتی‌های تجاری که صادرات و واردات این کشور را انجام می‌دهند، نفت ما را می‌برند و محصولات دیگری را می‌آورند، اقدام کرده‌ایم.

به گفته وی، تا به امروز نزدیک به 2هزار کشتی نفتکش و تجاری در منطقه اسکورت شده است، نزدیک به 150 مورد درگیری شدید داشته‌ایم، نه تنها کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران بلکه کشتی‌های برخی از کشورهای دیگر دنیا را هم کمک کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ساعت 6 صبح روز گذشته یک کشتی خارجی را در شمال اقیانوس هند از دست دزدان دریایی نجات دادیم و این موارد نشان‌دهنده اقتدار نظام در برقراری امنیت برای اقتصاد کشور در آب‌های دوردست و آب‌های آزاد است. این اقدامی است که به لطف خدا انجام شده و امیدواریم همیشه بتوانیم در برقراری امنیت برای منافع کشور در دیگر آب‌های آزاد دنیا هم در دریا حضور داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده نیروی دریایی ارتش، گفت: ما حضور مستمر در آب‌های آزاد را در برنامه‌ کاری خود داریم تا تدابیر فرمانده معظم کل قوا اجرایی شود، ارتقاء توان رزمی و بازدارندگی در دریا را دنبال می‌کنیم، ساخت انواع ناوهای موشک‌انداز و ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها برای اینکه به همه دنیا ثابت کنیم که ما توانمندیم تا تجهیزات مورد نیاز خودمان را، خودمان تأمین کنیم، در دستور کار داریم و اینجا اعلام می‌کنم نیروی دریایی ارتش برای تأمین تجهیزات مورد نیاز خود برای حضور در آب‌های آزاد دنیا و اقیانوس‌ها نیازی به خارج از کشور ندارد، اگر حمایت وجود داشته باشد، این تجهیزات در داخل کشور برای نیروی دریایی قابل تأمین است.

سیاری در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: پرورش نیروی انسانی مؤمن، متعهد و متخصص که سرمایه اصلی همه سازمان‌ها از جمله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، نیز از اقدامات این نیرو است، نیروی دریایی ارتش با شعار «راه ما راه حسین است» همیشه در عرصه دریاها و آب‌های آزاد آماده است و انشاء‌الله تحت فرماندهی معظم کل قوا و با پشتیبانی و دعای خیر ملت قهرمان ایران اسلامی، نیروی دریایی را سازماندهی خواهد کرد تا همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، در شأن و تراز ملت بزرگ ایران و مظهر اقتدار ملت در دریاها باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا