با آزاد سازی سوسنگرد ، اهواز از سقوط نجات یافت

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

پیشکسوت دفاع مقدس و افسر اطلاعات لشکر 92 زرهی خوزستان با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در آزادسازی سوسنگرد گفت: اگر ایشان در آن مقطع حساس در خوزستان نبودند سوسنگرد و اهواز حتماً سقوط می‌کردند.

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ دوم بازنشسته سیدتراب ذاکری از پیشکسوتان دفاع مقدس و افسر اطلاعات لشکر 92 زرهی خوزستان در نشست تخصصی بررسی و تحلیل سلسله عملیات‌های غرب اهواز در سال اول جنگ به ویژه عملیات آزادسازی سوسنگرد که با محوریت تبیین و تشریح جایگاه مقام معظم رهبری در عملیات مذکور در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد، با طرح این سوال که چرا غرب اهواز کانون توجه رژیم صدام بود، افزود: دشمن بعثی می‌دانست اگر به اهواز دسترسی پیدا کند قطعاً به هدف خود که همان اشغال ایران است دست خواهد یافت به همین دلیل بود که لشکر پنج مکانیزه و 9زرهی خود را در غرب اهواز و لشکر 10 زرهی و یک مکانیزه را در شمال غرب اهواز قرار دادند.

وی افزود: لشکر پنج مکانیزه بعثی‌ها در روز چهارم جنگ به 15 کیلومتری غرب اهواز رسید و تابلوی آن را در تلویزیون عراق نشان دادند سپس بستان را اشغال کرده و در ارتفاعات الله اکبر روبروی سوسنگرد مستقر شدند.

امیر سرتیپ دوم ذکری در ادامه تصریح کرد: از روز چهارم تا روز نهم جنگ، عراقی‌ها 9 عملیات تهاجمی برای رسیدن به جاده حمیدیه به جاده سه راهی سوسنگرد انجام دادند که همه آنها شکست خورد .

افسر اطلاعات لشکر 92 زرهی خوزستان با اشاره به عملکرد ستاد جنگ‌های نامنظم به فرماندهی شهید چمران، گفت: این ستاد زیر نظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بود که جا دارد بیشتر به جایگاه و نقش ایشان در این ستاد و آزادسازی سوسنگرد پرداخته شود. چرا که در آن شرایط در غرب اهواز هیچ نیرویی نداشتیم و فقط نیروهای سپاه، ژاندارمری، پلیس، دانشجویان افسری و نیروهای همراه دکتر چمران در این تشکیلات حضور داشتند.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری در هماهنگ کردن این نیروها بسیار نقش داشتند، خاطر نشان کرد: ایشان آن گروه­ها را جمع کرد و گفتند به خاطر اسلام، قرآن، خوزستان و کشور با هم هماهنگی داشته باشید. بنابراین باید گفت اگر نقش مقام معظم رهبری در خوزستان نبود، خوزستان و اهواز حتماً سقوط کرده و رژیم بعثی به اهدافش رسیده بود. 


این پیشکسوت دفاع مقدس با اشاره به تصویب قطعنامه 479 سازمان ملل و عدم پذیرش آن از سوی ایران، افزود: بعد از این قطعنامهف ر‍ژیم بعث دیگر در جنوب کشور پیشروی نداشت.

وی با اشاره به خاطرات رئیس کل دیپلماسی رژیم بعثی،خاطر نشان کرد: او می‌گفت که ما باید روز سوم درشرق خوزستان نیروهای خود را الحاق می‌کردیم اما با توپ و تانک و نیروهای مردمی ایران متوقف شدیم.

امیر سرتیپ دوم ذاکری تصریح کرد: تلاش، ایثار و جانفشانی‌هایی که صورت گرفت موجب شکست تهاجم گسترده بعثی‌ها شد و در خوزستان تدبیری به کار گرفته شد که سال‌ها باید درباره آن بحث شود.

افسر اطلاعات لشکر 92 زرهی خوزستان با اشاره به اقدام پدافندی دشمن بعثی ‌در 17 آبان  1359،گفت: ما نیز در قرارگاه جنوب دستور پدافندی صادر کردیم. اما این اقدام رژیم بعثی، پدافند نبود بلکه هدف اصلی‌شان استقرار نیروها برای اشغال سوسنگرد، حمیدیه و اهواز بود. بنابراین نیروهایی را در عقب برای احتیاط نگه می‌داشتند.

وی در ادامه با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در عملیات سوسنگرد، گفت:با توجه به این مسائل، جایگاه ایشان در اینجا مشخص می‌شود که با توجه به حوادث ناگوار شب عملیات و ناهماهنگی‌ها، ایشان ساعت 2:30 بعد از نیمه شب دستوراتی از حضرت امام (ره) گرفتند تا ما موفق شدیم در نهایت سوسنگرد را آزاد کنیم. بنابراین با قاطعیت می­توان گفت اگر ایشان نبود سوسنگرد سقوط می‌کرد.

او در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که امام خمینی (ره) برای شکست حصر آبادان قید زمانی تعیین نکردند،اما برای آزادسازی سوسنگرد قید زمانی تعیین کردند و گفتند که فردا (26 آبان 59) سوسنگرد باید آزاد شود و این دقیقاً در مقابل مخالفت‌های بنی‌صدر برای این عملیات بود. لذا حضرت امام (ره) با تعیین شهید سرلشکر فلاحی به عنوان مباشر خود در این عملیات به طور غیرمستقیم از بنی‌صدر خلع ید کردند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا