حماسه آزادسازی سوسنگرد به روایت حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند ما را با دستاوردهای دفاع مقدس بیشتر آشنا کند، همین ترویج فرهنگ دفاع مقدس است

 

اگر چه امروز دفاع نظامی نداریم، اما فرهنگ دفاع باید در تمامی زوایای زندگی ما حفظ شود. در شرایطی که دفاع فرهنگی و سیاسی وجود دارد ما به فرهنگ دفاع محتاج هستیم. در واقع، فرهنگ دفاع، دژی است مستحکم که به هیج‌وجه قابل تسخیر و فتح نیست. عنایت مقام معظم رهبری به موضوع دفاع مقدس در تجلیل از خانواده شهیدان، ایثارگران جانبازان آزادگان در ایام خاص به روشنی به‌چشم می‌آید. تبیین تاریخ دفاع مقدس هم یکی دیگر از عوامل حفظ و نشر دستاوردهای دقاع مقدس است. ثبت و ضبط خاطرات فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس، تکریم خانواده‌های عزیز شهدا، جانبازان، ایثارگران کسانی که نماد‌های ایثار و فداکاری هستند، اینها از جمله عوامل نشر دستاوردهای فرهنگ دفاع مقدس است.

 

باید در این جهت تلاش کنیم. البته نقش رسانه‌ها، نقش مطبوعات، خبرنگاران، خبرگزاری‌ها، بسیار مهم است و می‌تواند در نشان دادن افتخارات این ملت کمک کند.

 

فتح و آزادسازی سوسنگرد، تنها یک عملیات نظامی نبود، بلکه به منزله صیانت از انقلاب و دستاوردهای آن بود. یکی از نکته‌های مهم این عملیات، توجه به نقش حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه و صدور پیام تاریخی آن شب است که فرمودند: «سوسنگرد تا فردا باید آزاد شود.» دیگر، مربوط، نقش مقام معظم رهبری به‌عنوان نماینده امام است که باوجود مخالفت‌های بنی‌صدر راجع، در اختیار قرار دادن نیرو، مقام معظم رهبری این امکان را فراهم کردند. در جریان صدور پیام تاریخی امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه خطاب به فرمانده فقید لشکر 92، سوسنگرد در مدت بسیار کوتاهی و با تلفات بسیار کم آزاد شد. یکی از آن نکته‌ها ولایتمداری کارکنان ارتش و نیروهای مسلح بود. وحدت نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، جهادسازندگی، نیروهای مردمی و بومی، گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران و حتی نیروهای ژاندارمری باعث شد که به پیروزی رسیم.

 

سوسنگرد کلید فتح خوزستان بود. اگر سوسنگرد سقوط می‌کرد، تصرف اهواز حتمی بود. تصرف اهواز همان بود و عقب‌نشینی در جنگ همان. صدمات بسیار زیادی بر انقلاب وارد می‌شد.

 

عوامل داخل وابسته به استکبار جهانی هم با آن‌سوی مرزها هماهنگ بودند؛ چراکه آن روز دیدیم که قطب زاده معدوم که مسئولیت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را برعهده داشت، حتی جریان آزادسازی سوسنگرد را مطرح نکرد و اطلاعیه 299 ستاد هم از صدا و سیما پخش نشد.

 

آن چیزی که ما را به پیروزی رساند، وحدت بود. امروز هم چیزی که به آن نیاز داریم، همین وحدت است. در جریان جنگ نرم و اقتصادی دشمنان- اگر همه با هم باشیم- پیروزی از آن ماست.

 

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، نقش مقام معظم رهبری است. حضور ایشان در دفاع مقدس را با پنج محور می‌توانیم دنبال کنیم تا به نقش ایشان در دفاع مقدس بیشتر پی‌ببریم؛ یکی زمانی که نماینده امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در ارتش بودند؛ دوم، وقتی که ایشان نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند؛ سوم زمانی‌که بنیان‌گذاری گروه جنگ‌های نامنظم را به همراه شهید بزرگوار دکتر چمران به عهده داشتند؛ چهارم، آن‌گاه که در جایگاه رئیس جمهور بودند و ریاست شورای عالی دفاع را بر عهده داشتند و پنجم، زمانی که از سوی امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه به‌عنوان نماینده امام در امور عراق مسائل را دنبال می‌کردند.

 

مقام معظم رهبری، تمام سال 1359 را در جبهه حضور داشتند؛ چند ماه اول سال 1360 را هم در جبهه گذراندند. در سایر ایام هم همیشه حضور ‌داشتند و پیگیر مسائل جبهه بودند. امروز افتخار می‌کنیم چنین رهبر و فرمانده‌ای داریم.

 

خدا را شاکریم که در حادثه 6 تیر 1360، خداوند متعال ایشان را حفظ کردند و این از تفضلات و الطاف الهی بود که این گنجینه گران‌مایه و عزیز برای رهبری امت اسلامی بعد از امام حفظ شود تا ایشان سکانی شایسته و لایق برای هدایت کشتی انقلاب اسلامی در اقیانوس متلاطم استکبار جهانی باشد

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا