عملکرد پزشکان ارتشی در «طبیبان نبرد» خواندنی شد
تاريخ : 14 / 7 / 1392برچسب:, | 16:21 | نویسنده : بسیجیان ارتش

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

کتاب «طبیبان نبرد» که به چگونگی عملکرد پزشکان نظامی از بدو شکل‌گیریِ به صورت منسجم، در صحنه‌های نبرد از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و غیر آن می‌پردازد، از سوی انتشارات سوره سبز منتشر شد./
 
تصویر کتاب

 

 به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «طبیبان نبرد» نوشته دکتر احمد‌رضا تاجیک است که به موضوع بهداشت و درمان نیروی زمینی  از نگاه فرماندهان می‌پردازد.

دکتر احمد‌رضا تاجیک در «سرآغاز» کتاب با اشاره به توجه خاص ارتش‌های نوین و کلاسیک به موضوع بهداشت و درمان، درباره زمینه‌های تالیف این کتاب می‌نویسد: «انگیزه اولیه این کار، ذکر تاریخچه عملکرد کلی اداره بهداشت و درمان نزاجا(نیروی زمینی ارتش) و نیز قدردانی از زحمات روسای این اداره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که این مسوولیت را در برهه‌های مختلف با وجود مسائل پیچیده و کمبود امکانات به قصد خدمت پذیرفته بودند... هدف بعدی... جنبه آموزشی آن بود که با تکیه بر نقاط قوت و یافتن نقاط ضعف میسر است.»

این کتاب در سه فصل «تاریخچه طب نظامی ایران»، «روسای اداره بهداشت و درمان نزاجا پس از پیروزی انقلاب اسلامی»، «بحث و تجزیه و تحلیل» تدوین شده است. نخستین فصل کتاب با عنوان «تاریخچه طب نظامی ایران»، پیشینه این نوع طب را از زمان شاه‌تهماسب صفوی بیان می‌کند و سیر تاریخی آن را در دوره‌های قاجار و سال‌های بعد از 1305 دنبال می‌کند.

چگونگی تحصیل و استخدام پزشکان ارتش، تالیف نخستین کتاب طب قشون، تاسیس مرکز آموزش بهداری، امداد‌رسانی ارتش در زلزله طبس، دفاع مقدس، ارزیابی سلامت آزادگان و امداد‌رسانی در زلزله بم، برخی  بخش‌های فصل نخست «طبیبان نبرد»‌ را تشکیل داده‌است.

در بخشی از مطلبی با عنوان «تاسیس نخستین بیمارستان ارتش نوین ایران» می‌خوانیم: «بیمارستان 502 ارتش: محل این بیمارستان، خانه خانواده هدایت‌ بود که در سال 1310 برای بیمارستان ارتش هدیه شد. دکتر کریم هدایت که افسر پزشک ارتش (از دانشجویان اعزامی جهت تحصیل پزشکی به فرانسه) بود، تا سال 1326 ریاست بیمارستان را بر عهده داشت و پس از آن نیز با درجه سرلشگری به ریاست اداره بهداری ارتش منصوب شد. ساختمان بیمارستان 502 از زمان قاجاریه باقی‌مانده و گچ‌بری‌های آن قدمتی هفتاد ساله دارد...»

نخستین فصل «طبیبان نبرد» با تصاویری از پزشکان نظامی از زمان قاجار تا دوره کارآموزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش در بیمارستان گلستان نیروی دریایی (سال 1387) پایان می‌یابد.

«روسای اداره بهداشت و درمان نزاجا پس از پیروزی انقلاب اسلامی» عنوان دومین فصل «طبیبان نبرد» است. این بخش که به فعالیت‌ها و عملکرد اداره بهداری نیروی زمینی ارتش از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد، با تصویر و زندگینامه مختصر سرهنگ دکتر حسن رحمانی آغاز می‌شود.

در این فصل، خدمات مدیران اداره بهداشت و درمان نزاجا به صورت تاریخ شفاهی آمده است.

سرهنگ دکتر غلامحسین بهتاش، سرتیپ دوم دکتر غلامرضا سیف‌الله، سرتیپ دوم دکتر بهروز توانا و سرتیپ دوم دکتر همایون افتخاری، برخی رییسان اداره بهداری‌اند که از خدمات پزشکان ارتش در سال‌‌های پس از وقوع انقلاب اسلامی سخن گفته‌اند.

دکتر احمد‌رضا تاجیک، به عنوان نویسنده کتاب «طبیبان نبرد» و نیز رییس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش در فصل پایانی به «بحث و تجزیه و تحلیل» پرداخته است. در این بررسی، با توجه به اصول و مقرراتی که هر فرمانده نظامی خود را ملزم به اجرای آن می‌داند و نیز با تکیه بر تخصص‌های لازم در زمینه علوم پزشکی و درمانی، به الزام‌های آموزشی و سازمانی در این زمینه و از نگاه متخصصان طب نظامی پرداخته شده است.

کتاب «طبیبان نبرد» را انتشارات سوره سبز، در 256 صفحه، قطع رقعی، با شمارگان دو هزار نسخه و به قیمت 125‌هزار ریال، روانه بازار نشر کرده است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا