سیاری:توان ساخت ناوهواپیمابر را داریم

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش ::فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تشکیل قرارگاه‌های دریایی خاتم الانبیای یک و دو(متعلق به ارتش و سپاه) در جنوب کشور، از تشکیل یک قرارگاه دریایی دیگر در شمال خبر داد.

به گزارش  پایگاه مردمی ارتش   به نقل از  مشرق ، امیر دریادار حبیب الله سیاری یکی از رسانه‌ای ترین فرماندهان نیروهای مسلح است که تعامل گسترده و مناسبی با جامعه خبری کشور دارد؛ روحیه‌ای که البته برای فرمانده نیرویی که بیشترین نقش را برای آشنایی مردم با فرهنگ دریانوردی دارد، لازم است.

نیروی دریایی ارتش که رهبر انقلاب آن را یک «نیروی راهبردی» نامیدند، در سالهای اخیر و بویژه پس از واگذاری ماموریت حضور در دریای عمان و آبهای آزاد، نزدیک به سی ناوگروه را به مناطق مختلف جهان از جمله مدار 10درجه شمالی، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب، کانل سوئز، دریای سرخ و مدیترانه، تنگه مالاکا و اقیانوس آرام اعزام کرد تا این ناوگروهها ضمن انتقال پیام صلح و دوستی ملت ایران به دیگر کشورها، حافظ خطوط مواصلاتی و منافع کشور در آبهای دوردست باشد.

دریادار سیاری  طی گفتگویی به بررسی برخی دستاوردها، برنامه‌ها و عملکرد این نیروی راهبردی در آبهای آزاد و بین‌المللی پرداخت که مشروح این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

***

دریادار سیاری در ابتدای این گفتگو به تاثیر و عملکرد نیروی دریایی در ایام دفاع مقدس پرداخت و یکی از ماموریت‌های مهم این نیرو در ایام جنگ تحمیلی را صیانت از اقتصاد کشور دانست.

وی ادامه داد: هیچ کس در طول آن سالها یاد ندارد که مایحتاج اصلی زندگی مردم مانند نان، روغن، شکر و یا قطعات وسایل مورد نیاز در دسترس نبوده باشد در حالی که ما به عنوان یک کشور واردکننده، در حال یک جنگ تمام عیار بودیم و 93درصد از این واردات نیز از طریق دریاست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: این رزمندگان نیروی دریایی بودند که وقتی دشمن تمام توان خود را برای قطع صادرات نفت ایران به کار گرفت، تا از این طریق شکست را برما تحمیل کند، هشت سال صادرات نفت کشور را در برابر تمام تهدیدات زمینی، دریایی و هوایی حفظ کردند.

* ماموریت ناوگروه بیست و هفتم در فاصله 3000کیلومتری

سیاری با بیان اینکه نیروی دریایی تنها در زمان جنگ مسئولیت نداشته و وظایفی هم در دوران صلح دارد، به اعزام ناوگروه های این نیرو به ماموریت های بین المللی در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: همین الان ناوگروه بیست و هفتم نداجا در فاصله 3000کیلومتری بندرعباس در تنگه باب‌المندب در حال انجام ماموریت است.

* نداجا تضمین کننده اقتصاد کشور در طول 4سال اخیر

وی تصریح کرد: در طول 4 سال اخیر اگر نیروی دریایی نبود، چرخه اقتصادی کشور آسیب می دید چرا که نفتکش‌های ما مدام تهدید می‌شدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: اگر امروز نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری ایران تهدید نمی‌شوند، برای این نیست که تهدیدکنندگان دیگر نیستند، بلکه برای این است که ما قدرتمند ظاهر شدیم و اقتدار خود را طوری به رخ آنها کشیدیم که جرات نزدیک شدن به کشتی‌های ما را ندارند. اما اگر باز هم موقعیت را مناسب ببینند، شروع به تهدید و ربایش خواهند کرد.

* حوزه ماموریت نداجا کجاست

سیاری در بخش دیگری از این گفتگو به شاخصه‌های یک نیروی راهبردی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر نگاه کنید، منطقه ماموریتی تمام نیروهای زمینی، هوایی و پدافند در داخل مرزهای کشور است اما ماموریت نیروی دریایی ارتش از مرزهای کشور به سمت عرصه‌های بین‌الملی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: نیروی راهبردی که مد نظر فرمانده معظم کل قواست، این است که بتواند اقتدار نظام اسلامی را در آبهای آزاد به نمایش گذاشته و مظهر قدرت ملت ایران در دریاها باشد.

سیاری با بیان اینکه یک نیروی دریایی قدرتمند و راهبردی باید توانایی جداشدن از آبهای ساحلی و انجام ماموریت در آبهای آزاد را داشته و در زمان صلح نیز حافظ خطوط مواصلاتی کشور باشد، خاطرنشان کرد: اگر ما امروز در آبهای آزاد نباشیم، منزوی خواهیم شد و دریا را از ما خواهند گرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: 70 درصد کره زمین را آب فراگرفته و کشورهایی امروز در دنیا موفق هستند که با استفاده از دریا، امنیت را برای دیگر نهادهای خود جهت قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت و تعالی فراهم کنند.

* تشکیل قرارگاه دریایی ارتش در شمال

سیاری در ادامه درخصوص تشکیل قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء(ص) یک متعلق به ارتش در جنوب کشور گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در ایام دفاع مقدس نیز کنترل کننده جنگ بود که البته امروز هم تحت فرماندهی حضرت اقا به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: قرارگاه‌های دیگری نیز به عنوان زیرمجموعه این قرارگاه عمل می‌کنند که ازجمله آنها، قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء(ص) یک متعلق به ارتش و قرارگاه دریایی خاتم الانبیاء(ص) دو متعلق به سپاه پاسداران است که فرماندهان کل سپاه و ارتش و فرماندهان نیروی دریایی در این دو قرارگاه حضور دازند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین از تشکیل یک قرارگاه دریایی دیگر توسط ارتش در شمال کشور خبر داد.

* استفاده از پهپاد به عنوان یکی از مولفه‌های رزم دریایی

سیاری با اشاره به توانمندی‌های نداجا در حوزه تجهیزات رزمی نیز با اشاره به توان موشکی در سه حوزه سطح به سطح، ساحل به دریا و سطح به هوا، گفت: البته یکی دیگر از مولفه‌های توان نیروی دریایی، استفاده از اژدرهاست که جایگاه بسیار بالایی در مقابله با تهدیدات سطحی و زیرسطحی دارد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث موشک و اژدر، ما در حوزه سلاح‌های دیگر مانند انواع توپ‌ها نیز توانمندی‌های بالایی داریم که اینها در کنار استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان یکی از مولفه‌های رزمی نیروی دریایی همیشه مد نظر بوده و هست.

* تاکید رهبر انقلاب بر دفاع هوایی یگانهای شناوری

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه حضور در آبهای آزاد باید همراه با توانمندی دفاعی یگانها باشد، اظهار داشت: این عرصه، عرصه مهمی است و تدبیر رهبری نیز بر این است که بتوانیم از یگان‌های خود در عرصه آب‌های آزاد دفاع کنیم.

سیاری ادامه داد: یکی از مولفه‌های دفاع برای شناورها، موضوع دفاع نقطه‌ایست تا بواسطه آن، یگانهای ما توانمندی دقاع از خود در برابر تهدیدات هوایی را داشته باشند.

* تهدیدات در حال تغییر است

دریادار سیاری در ادامه با بیان اینکه قبل از هجوم، ما باید توانمندی خود را در امر دفاع ارتقا دهیم، گفت:‌ همه این سامانه‌های دفاعی در دستور کار است که البته باید به‌روز هم باشد چرا که تهدیدات در حال تغییر و عوض شدن است و این موضوع یعنی توانمندی دفاعی برای حضور مستمر در دریاها باید تقویت شود.

* پیشرفت ایران در حوزه طراحی و ساخت زیرسطحی‌ها

وی فناوری زیردریایی‌ها را یکی از بالاترین سطوح فناوری در دنیا دانست و گفت:‌ بالاترین این سطوح متعلق به زیردریایی‌های اتمی و بعد از آن زیردریایی دیزلی و بعد از زیردریایی‌ها نیز فناوری ناوشکن‌ها است و بعد هم هواپیماهای مسافربری، جنگنده‌ها، موشک‌ها و... قرار دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تاریخچه دستیابی ایران به فناوری زیر سطحی‌ها گفت: ما قبل از انقلاب و حتی در طول جنگ تحمیلی، زیردریایی نداشتیم و در سال 71 بود که ما توانستیم به زیردریایی‌های کلاس طارق دست پیدا کنیم.

سیاری خاطرنشان کرد:‌ در حدود این 21 سال، پیشرفت ما در حوزه زیرسطحی‌ها در دنیا قابل توجه بوده است چرا که ما امروز می‌توانیم زیردریایی‌های سنگین خود را با اتکا به دانش داخلی و نیروهای بومی به طور کامل تعمیر اساسی کنیم و کار ساخت زیردریایی را هم از زیردریایی‌های سبک کلاس غدیر آغاز کردیم که امروز این زیردریایی‌ها ساخته و عملیاتی شده‌اند.

وی ادامه داد: در یک کلاس بالاتر نیز زیردریایی فاتح را داریم که ان‌شاءالله در سال جاری رونمایی خواهد شد که نشان‌دهنده توانمندی ما در ساخت انواع زیردریایی‌ها است.

* حضور نیروی دریایی ارتش در ورودی اقیانوس اطلس

فرمانده نیروی دریایی ارتش به حضور این نیرو در آب‌های آزاد و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ما امروز به طور مستمر در شمال اقیانوس هند و مدار 10 درجه شمالی که شامل منطقه باب‌المندب، خلیج عدن و جنوب هند می‌شود، حضور داریم و خارج شدن از این محدوده‌ها و ورود به مناطقی مانند دریای مدیترانه، اقیانوس آرام، هند جنوبی و اقیانوس اطلس جزو سیاست‌هایی است که باید توسط مقامات بالاتر ابلاغ شود.

سیاری ادامه داد: البته ما چند بار اقدام به این امر کردیم که دوبار به دریای مدیترانه و نزدیکی تنگه جبل‌الطارق که به اقیانوس اطلس وصل می‌شود، رفتیم و سال جاری نیز در دریای چین و اقیانوس آرام حضور پیدا کردیم و در حوزه دریای خزر نیز یکی از ناوگروه‌های ما در بندر آستراخان روسیه پهلو گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی آماده حضور در اقیانوس اطلس است اما این امر در صورتی خواهد بود که توسط مسئولین ابلاغ شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به حضور و بازدید از بنادر دیگر کشورها اشاره کرد و گفت:‌ این سفرها نشان می‌دهد که ایران منزوی نیست چرا که ما در دریای خزر و خلیج فارس با کشورهای متعددی همسایه‌ایم که این رفت‌وآمدها باعث تقویت روابط، برقراری صلح و دوستی و تجارت می‌شود چرا که یکی از مؤلفه‌های ارتباط در دریا، نیروی دریایی است.

* کنترل کامل ارتش بر تحرکات دریای عمان

سیاری به اشراف اطلاعاتی کامل ایران در آب‌های اطراف کشور و آب‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: هر کس قصد ورود به خلیج فارس دارد باید از دریای عمان وارد شود و ما امروز یک کنترل کامل و صد درصدی بر تمام تحرکات با استفاده از سامانه‌ها و تجهیزات متعدد نظیر هواپیماهای بدون سرنشین، بالگرد، هواپیماهای گشت دریایی، زیر سطحی‌ها، ناوهای گشتی، رادارها، سونارها و دستگاهای مختلف داریم.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً حضور در آب‌های آزاد مستلزم دانستن و عمل کردن به قوانین بین‌المللی است و طبق این قوانین هیچ ناو یا زیرسطحی نمی‌تواند وارد آب‌های سرزمینی ما شود در این صورت ما ابتدا تذکر داده و اگر بی‌توجهی کنند، برخورد می‌کنیم اما معمولاً رعایت می‌کنند.

* بکارگیری سامانه‌های جدید برای کنترل شناورهای بیگانه

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ناوهای ما در آب‌های آزاد نیز گشت‌زنی می‌کنند و هرگاه از شناوری خواستند که خودش را معرفی کند آنها تبعیت می‌کنند چرا که این امر طبق قوانین بین‌المللی است و در منطقه‌ای مانند تنگه هرمز نیز وقتی ایستگاه رادار شناوری را صدا می‌کند، جواب می‌دهد. البته اخیراً دستگاه‌های جدیدی روی ناوها نصب شده که دیگر احتیاجی به صدا کردن نیست بلکه توسط این سیستم به صورت کامل نام، ملیت، مبدأ و مقصد و نوع مأموریت خود را معرفی می‌کنند.

* هیچ شناوری حق ورود به آبهای ایران را ندارد

وی ادامه داد: البته در دریا خط مرز، ثابت و مشخص نیست و این مرز به وسیله رادارها مشخص می‌شود که ممکن است اشتباهی هم رخ دهد چرا که عوامل متعددی مانند رانش، باد و جز و مد نیز در جابه‌جایی شناور‌ها مؤثر است که ممکن است اشتباهی هم رخ دهد اما آنچه قطعی است ما در صورت اشتباه آنها تذکر می‌دهیم و آنها هم مسیر خود را تصحیح می‌کنند و مردم باید مطمئن باشند که تمام مرزهای آبی‌ ما تحت کنترل است و اگر کسی قصد نزدیکی به آن را داشته باشد و به اخطار هم توجهی نکند، باید بداند که با او برخورد خواهد شد.

* نقش سواحل مکران در پیشرفت کشور

سیاری در ادامه به لزوم گسترش فرهنگ استفاده از دریا در کشور اشاره کرد و گفت: حضرت آقا سواحل مکران و دریای عمان را یک گنج می‌دانند اما متأسفانه باید اعتراف کنیم که ما از این موضوع غفلت کرده و کمترین استفاده را از دریا برای پیشرفت کشور داشتیم.

وی به جایگاه مناسب ایران به لحاظ جغرافیایی اشاره کرد و افزود: اگر ما بتوانیم از سواحلی مانند مکران به خوبی استفاده کنیم می‌تواند نقش به‌سزایی در پیشرفت و تعالی کشور ما داشته باشد.

* برنامه ارتش برای آشنایی دولت با مباحث دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ما سال گذشته همایش توسعه سواحل را در منطقه کنارک داشتیم و امسال هم این را ادامه می‌دهیم و سمیناری در جاسک برگزار خواهیم کرد تا دولت جدید را با این موضوعات آشنا کنیم چرا که این مناطق یکی از مؤثرترین مؤلفه‌ها برای پیشرفت است و البته رسانه‌ها هم باید برای گسترش این فرهنگ در بین مردم به ما کمک کنند.

* زیرسطحی‌های بدون سرنشین در دستور کار نداجا

سیاری در خصوص ورود نیروی دریایی به حوزه زیرسطحی‌های بدون سرنشین نیز گفت: این امر مانند مسائل و موارد دیگر در دستور کار ما قرار دارد.

* اقتدار با ریختن پول به جیب بیگانگان محقق نمی‌شود

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع ایران‌هراسی اشاره کرد که توسط دشمنان در منطقه تبلیغ می‌شود و افزود: البته مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که ما نمی‌توانیم نگوییم که توان نظامی‌مان پیشرفت کرده اما مهم اینست که این ارتقا توان برای دفاع از کشورمان است و ما قصد تهاجم به هیچ کشور دیگری را نداریم.

سیاری ملت ایران را ملتی صلح‌طلب و مخالف تعدی به دیگران معرفی کرد و افزود: در طول 200 سال گذشته ملت ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده و ما معتقدیم که اقتدار با ریختن پول به جیب دیگران به دست نمی‌آید بلکه هر کس باید بر روی خلاقیت و توانمندی‌های کشور خودش تکیه کند.

* کشورهای فرامنطقه‌ای باعث ناامنی هستند

وی ادامه داد: ما در رزمایش‌های خود نیز توانمندی‌های دفاعی‌مان را به صورت شفاف و روشن ارائه کردیم و تأکید داشتیم که کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر می‌توانند امنیت را برقرار کنند و هیچ نیازی به حضور دیگران نیست چرا که این کشورهای فرامنطقه‌ای خود باعث ناامنی هستند و بیرون رفتن‌شان می‌تواند به برقراری امنیت در منطقه کمک کند.

* ظرفیت و توان ساخت ناوهواپیمابر را داریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه ما توانایی ساخت شناورهای بزرگ نظیر ناوهای هواپیمابر را نیز داریم، گفت: این موضوعات بسته به سیاست‌های کلی نظام است اما اگر روزی این نیاز اعلام شود و بگویند که به سمت ساخت ناو هواپیمابر برویم، کشور ما توان این کار را دارد. البته ناوهای هواپیمابر از فناوری‌های بالایی برخوردار است و برای پشتیبانی از یگان‌های شناوری در آب‌های آزاد یک مؤلفه مؤثر به حساب می‌آید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا