نگین خلیج فارس در آب‌های بین‌المللی/ ناوشکن "جماران" شناور قدرتمند ایرانی دریاهای متلاطم

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

نگین تماما ایرانی خلیج فارس در آب‌های بین‌المللی/ ناوشکن

 

 ناوشکن "جماران"، ناوشکن قدرتمند تماما ایرانی است که در 30 بهمن 1388 رونمایی و به سازمان رزم نیروی دریایی ارتش الحاق شد.

 

به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ 30 بهمن سال 1388 را بی‌شک می‌توان روز بزرگ برای ملت ایران دانست. در این روز مرواریدی از دل خلیج فارس بیرون آمد که علاوه بر این که برگ زرین دیگری را در دفتر اقتدار این ملت ثبت کرد، توان تولید تجهیزات بومی ایران را به رخ جهانیان کشید و بر میزان بازدارندگی نیروهای مسلح افزود.

 

نگین تماما ایرانی خلیج فارس در آب‌های بین‌المللی/ ناوشکن

 

در این روز ناوشکن تماما ایرانی "جماران" که به دست محققان و متخصصان جوان و متعهد ایرانی در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده بود وارد پهنه بی‌کران خلیج همیشه فارس شد تا امنیت و منافع ایران را نه تنها در آب‌های سرزمینی بلکه در آب‌های بین‌المللی حفظ کند.

 

ورود ایران به باشگاه طراحی و شناورهای دریایی

 

نیروی دریایی ارتش نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مانند سایر نیروهای مسلح به کشورهای غربی به ویژه آمریکا وابسته بود و از آنها تجهیزات می‌خرید اما پس از پیروزی انقلاب و شروع "جنگ تحمیلی" جوانان متعهد و انقلابی این نیرو با وجود همه تحریم‌ها کار ساخت تجهیزات و شناورهای دریایی را در دستور کار خود قرار دادند.

 

نگین تماما ایرانی خلیج فارس در آب‌های بین‌المللی/ ناوشکن

 

همین انگیزه باعث شد تا در اوایل ساخت ادوات کوچک مانند مین دریایی بومی شود اما این شور پایانی نداشت تا این که در سال 1388 خبر ساخت اولین ناوشکن تماما ایرانی با نام "جماران" در تمام جهان پخش شد و تعجب کشورهای چون آمریکا را برانگیخیت.

 

ناوشکن "جماران" نگین ایرانی خلیج فارس

 

ناوشکن "جماران" اولین ناوشکن ساخت ایران در کلاس "موج" است که با دانش تماما ایرانی ساخته و در سال 1388 تحویل "نیروی‌دریایی" ارتش شد که در آن از پیشرفته‌ترین نمونه‌های راداری، سامانه‌های پدافندی و موشکی از جمله موشک‌های سطح‌به‌هوا و اژدرانداز استفاده شده و همچنین در کنار این تجهیزات "جماران" اولین ناوشکن ایرانی است که به باند فرود هلی‌کوپتر مجهز شده تا به راحتی بتوان در مواقع ضرور از بالگرد ان برای عملیات‌های مختلف استفاده کرد.

 

 

 

این ناوشکن که بیش از 90 متر طول، بیش از 10 متر عرض، بیش از 1200 تن وزن، برد عملیاتی حدود 3 هزار کیلومتر و سرعتی در حدود 30 گره دریایی ( 56 کیلومتر بر ساعت ) دارد و توسط دو موتور که در حدود 10 هزار اسب بخار نیرو تولید می‌کنند توسط در حدود 140 خدمه هدایت و کنترل می‌شود.

 

نگین تماما ایرانی خلیج فارس در آب‌های بین‌المللی/ ناوشکن

 

ناوشکن "جماران" برای دفاع از خود به پیشرفته‌ترین سامانه‌های راداری که توسط جوانان ایرانی ساخته شده؛ مجهز است تا به راحتی بتواند اهداف را تشخیص داده و در کنار این سامانه‌ها به سلاح‌هایی از جمله 2 قبضه اژدانداز 533 میلی‌متری، 1 قبضه توپ 76 میلی متری " فجر 27 "، 2 قبضه توپ 25 میلی‌متری، 4 فروند موشک سطح به سطح " C-802 "، 1 قبضه توپ 40 میلی‌متری " فاتح " و 4 فروند موشک سطح‌به‌هوای " فجر " برای دفاع از خود تجهیز شده است.

 

نگین تماما ایرانی خلیج فارس در آب‌های بین‌المللی/ ناوشکن

 

در همین خصوص امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره توانمندی‌های نداجا اظهار داشت: باتوجه به اینکه نیروی دریایی ارتش یک یگان تجهیزات محور است، تا قبل از پیروزی انقلاب تمامی این تجهیزات از خارج کشور تامین می‌شد اما در حال حاضر به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم تمام تجهیزات مورد نیاز این یگان را در داخل کشور بسازیم که این یک حرکت بزرگ است.

 

نگین تماما ایرانی خلیج فارس در آب‌های بین‌المللی/ ناوشکن

 

 

 

در حال حاضر با توجه به توانایی‌هایی که " نیروی دریایی " ارتش در زمینه‌های مختلف به دست آورده توانسته خود را در زمره پرقدرت‌ترین یگان‌های نیروهای مسلح دنیا قرار دهد و البته با توجه به سخنان فرمانده این نیرو باید منتظر ساخت تجهیزات جدید و افزایش بیش از پیش توان بازدارندگی این نیرو در دریا باشیم.

 

زمان همه چیز را مشخص می‌کند

 

انتهای پیام/

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا