به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم به مرزهای ما تجاوز کند/ نباید بیدی باشیم که با هر بادی بلرزیم

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم به مزرهای ما تجاوز کند/ نباید بیدی باشیم که با هر بادی بلرزیم

 
 فرمانده نداجا به مناسبت روز نیروی دریایی به تشریح آخرین دستاوردهای نیروی دریایی پرداخت.

به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، امروز سالروز نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. 7 آذرماه یادآور رشادت‌های بی‌شمار دریا دلان ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

در اهمیت جایگاه و کارکرد این نیرو، همین بس که فرمانده کل قوا آن را نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نامیدند. در این میان البته موضوعات محوری و مهم دیگری نیز قابل بررسی و تأمل‌اند، مقوله اقتصاد مقاومتی که چند سالی است مورد تأکید وافر رهبر معظم انقلاب است و در قالب سیاست‌های کلی نظام به همه دستگاه‌های اجرایی و ستادی کشور ابلاغ شده، موضوعی است که می‌توان جلوه‌های آن را در سطح نیروهای مسلح و به ویژه در نیروی راهبردی ارتش به تحلیل و بررسی گذاشت.

 علاوه بر مقوله اقتصاد مقاومتی توسعه زیرساخت‌ها و امکانات راهبردی و عملیاتی نیروی دریایی ارتش موضوع دیگری است که می‌توان جنبه‌های مختلف آن را مورد بررسی و واکاوی قرار داد. بنابر این ملاحظات، خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مصاحبه اختصاصی با امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفتر کار وی واقع در ستاد کل نیروی دریایی ارتش ترتیب داد تا آخرین وضعیت این نیرو را از حیث اجرای سیاست‌های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و نیز توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات این نیرو پیگیر شوند.

 

به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم به مزرهای ما تجاوز کند/ نباید بیدی باشیم که با هر بادی بلرزیم

مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

***  به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم به مزرهای ما تجاوز کند

 مرزهای آبی ایران در حال حاضر چه وضعیتی دارند و نیروی دریایی ارتش با تهدیدات چگونه برخورد می‌کند؟

علی‌رغم حضور کشورهای فرا منطقه‌ای درشمال اقیانوس هند و در خلیج فارس به هیچ عنوان هیچ کشوری تا امروز به خودش اجازه نداده و البته ما نیز اجازه نمی‌دهیم که به مرزهای آبی ایران نزدیک شوند پس نتیجه می‌گیریم کسی به آب‌های ما نه نزدیک شده و نه حضور دارد و اگر حضور دارند در آب‌های آزاد دنیا و مطابق با قوانین بین‌المللی است. ما نیز می‌توانیم این موضوع را با اقتدار مطرح کنیم که نیروی دریایی ارتش و سپاه در حوزه ماموریتی خود مرزهای دریایی را به وسیله تجهیزات مستقر در ساحل، گشت‌های هوایی و سطحی و زیر سطحی رصد می‌کنند و تمام تحرکات چه منطقه‌ای و چه فرا منطقه‌ای کنترل می‌شود و تا امروز با اقتدار از مرزهای دفاع کرده‌ایم و از این به بعد هم دفاع می‌کنیم و نمی‌گذاریم هیچ کس با هیچ قدرتی به خودش اجازه بدهد به منابع و منافع و مرزهای ما تجاوز کند.

***  راهبرد ما دفاع مبتنی بر بازدارندگی است
  جایگاه فعلی نیروی دریایی ارتش در میان نیروهای مسلح جهان کجا است؟

نیروهای مسلح نمی‌خواهد خود را با نیروی‌های استکبار جهانی مقایسه کند، اگر به وضعیت موجود نگاه کنید استکبار جهانی بیش از 700 میلیارد دلار هزینه می‌کند اما ما نمی‌خواهیم در مسابقه تسلیحاتی شرکت کنیم و فقط به دنبال تأمین تجهیزاتی هستیم که برای دفاع مبتنی بر بازدارندگی کشور به آن نیاز داریم.

ما به دنبال تأمین تجهیزاتی در دریا هستیم که بتوانیم دفاع مبتنی بر بازدارندگی را انجام دهیم یعنی هر کجا که لازم شد ما علاوه بر این که بتوانیم دفاع کنیم بتوانیم به دشمن ضربه بزنیم که این راهبرد ما است و ما قطعاً این مسیر را ادامه می‌دهیم.

جایگاه کشور ما امروزه جایگاه بالایی است چون اولا برای آموزش نیروها برای حضور در دریا به هیچ کشوری نیاز نداریم و توانسته‌ایم تمامی کارکنان را مطابق با آموزش‌های بین‌المللی و بر اساس ویژگی‌هایی که در کشور مورد نیاز است یعنی همان ایمان، شجاعت و دانش پرورش بدهیم.

ما در بحث تعمیر و نگهداری تجهیزات به هیچ کشوری نیاز نداریم درصورتی که پیش از انقلاب نیاز داشتیم. دربحث ساخت تجهیزات نیز به کسی نیاز نداریم؛ ممکن است برخی کشورهای منطقه‌ تجهیزات را از خارج بخرند و یا این تجهیزات را دیگران برای آنها بسازند اما این توانمندی داخلی و اقتدار رابالا نمی‌برد؛ اقتدار یعنی این که بر توانمندی درون کشور و جوانان خود متکی باشیم که این مسئله در کشور ما وجود دارد. حتی ما در تاکتیک‌ها نیز ما صاحب نظر هستیم به همین دلیل جایگاه ما بالا است اما در عین حال وارد مسابقه تسلیحاتی نمی‌شویم.

***  دانشگاه قوی، تجارت عظیم و توان رزمی بالا مولفه‌های اقتدار است

   چشم‌انداز نیروی دریایی ارتش به چه صورت است و این یگان چه برنامه‌هایی برای آینده دارد؟

ما در نیروی دریایی دو دستور کلی داریم که اولی اقتدار دریایی است. یک موضوع مهم این است که ما باید چه چیزی را دنبال کنیم که به اقتدار دریایی برسیم. همچنین یک سوال مهم دیگر آن است که اقتدار دریایی در کجا باید باشد؛ ما اقتدار دریایی را به عنوان مثال در شمال اقیانوس هند که مهمترین مکان در دریا است را داریم چون این مکان به دلیل وجود دزدان دریایی به خطر افتاده چرا که شاهراه بزرگ تجارت جهان است که ما امنیت را در آن برقرار کردیم.

یکی از مولفه‌های اقتدار دریایی داشتن توان نظامی دریایی بالا است؛ اقتدار 3 بعد دارد که اولین آن داشتن علم و دانش و دانشگاه‌های قوی و دوم ناوگان تجاری عظیم است اما مهم‌تر از همه ما باید ناوگان نظامی قوی داشته باشیم که امنیت برقرار کند تا زیر سایه‌ این امنیت در حوزه دریا پیشرفت داشته باشیم و این اقتدار به وجود آید.

چشم‌انداز امروز ما این است که همان طور که تا امروز توانسته‌ایم امنیت را در شمال اقیانوس هند و خلیج عدن برقرار کنیم در آینده نیز به صورت مستمر و قوی‌تر و محکم‌تر این اقتدار را برقرار نماییم و هر جایی که لازم باشد و منافع کشور در خطر بیافتد بتوانیم امنیت را تامین کنیم.

امروز اگر در جایی به خاطر حضور دزدان دریایی خطر ایجاد شود ما باید بتوانیم در ان منطقه امنیت ایجاد کنیم که این همان نگاه به دریا و نگاه به اقتدار دریایی است البته منظور این نیست که ما قصد تجاوز به آب‌های دیگران را داشته باشیم بلکه به دنبال نشان دادن اقتدارمان برای حفظ منافعمان هستیم که این، چشم انداز ما در عرصه دریا را نشان می‌دهد.

چشم انداز ما در توسعه سواحل مکران این است که توسعه این سواحل موجب می‌شود تا کشور در بحث پیشرفت به دریا متکی باشد که همان نظریه بازگشت به دریا است که خوشبختانه در حال حاضر ما پیشرو این حرکت هستیم و در سواحل مکران حضور داریم و درحال گسترش این حضور هستیم که انشاالله بتوانیم توسعه دریا محور کشور را افزایش دهیم. در بحث توسعه سواحل مکران ساخت شناور‌های مورد نیاز برای وضعیت فعلی و آینده و همچنین ساخت سازه‌های دریایی در دستور کار است.

***  نباید بیدی باشیم که با هر بادی بلرزیم

  سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی چند سالی است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. رویکرد نیروی دریایی ارتش در این زمینه چه بوده است؟

معنی اقتصاد مقاومتی این است که ما اقتصادی را در کشور پایه‌ریزی نماییم که به منابع خارجی متصل نباشد که اگر آنها روش‌های خود را تغییر دادند اقتصاد ما آسیب ببیند. نباید بیدی باشیم که با هر بادی بلرزیم. پایه اقتصاد مقاومتی باید این گونه در کشور به وجود بیاید تا اقتصاد ما در برابر هر تهدید خارجی مقاوم و استوار باشد.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که این تعریف در نیروی دریایی ارتش در کجا کاربرد دارد. ما در نیروی دریایی در ابعاد مختلف کار می‌کنیم که مهم‌ترین بعد آن نگهداری، تعمیر و ساخت شناور است که در تعمیر شناورها قبل از انقلاب وابستگی به خارج وجود داشت اما امروز همه این تعمیرات در داخل کشور انجام می‌شود. با نگاه به ظرفیت درونی و توانمندی‌هایی که در کشور وجود دارد ما به این نتیجه رسیدیم که پایه اقتصاد مقاومتی و هزینه‌ها و کارهایی که انجام می‌شود کامل در نیروی دریایی مقاوم است و در بحث اجرایی انجام شده است.

در بحث نوسازی نیز ما امروز اگر بخواهیم یک شناور را خریداری کنیم؛ خواه تحریم باشیم یا نباشیم و نیز فارق این شناور چه سطحی و چه زیرسطحی، و نیز بدون توجه به این که خارجی‌ها تجهیزات را بدهند یا ندهند قطعا باید مبالغ زیادی ارز به کشورهای خارجی بدهیم تا آن را خریداری کنیم اما زمانی که با نگاه اقتصاد مقاومتی و توجه به توانمندی‌های درونی و تکیه بر توانمندی‌های داخل نیرو و صنایع و دانشگاه‌های کشور پیش برویم می‌توانیم تجهیزات و شناورهایی را بسازیم که از لحاظ کیفیت بالاتر از نمونه‌های خارجی است و از لحاظ قیمت نیز مناسب‌تر است به گونه‌ای گاه به نصف یا یک سوم قیمت آنها می‌رسد که خیلی ارزشمند است.

در بحث تأمین تجهیزات نیز ما اقتصاد مقاومتی را در نظر داریم و ظرف چند سال گذشته ثابت کردیم که توانمندی ساخت ادوات را در داخل داریم که گواه آن نمونه‌های ناوهای موشک‌انداز و ناوشکن‌های الحاق شده و یا در دست ساخت است و یا در بحث زیردریایی‌ها نیز نگاه ما به قدرت درونی و تکیه بر توانمندی‌های جوانان این کشور است و خوشبختانه به این جایگاه رسیده‌ایم.

بعد دیگر کار ما بحث آماد نیروی دریایی است؛ امروز اگر بخواهیم بر مبنای روش‌های قدیمی منهای توجه به وضع اقتصاد مقاومتی سامانه آمادی را بچرخانیم متوجه می‌شویم که با آن نگاه، تعریف ما با تعریف اقتصاد مقاومتی تفاوت دارد اما امروز نگاه به توانمندی تولید درونی ، توانمندی مدیریت کردن منابع در اختیار، توانمندی مدیریت کردن در نوع هزینه‌ها و در نوع مصرف‌ها و در نوع آماد کردن یعنی تهیه، نگهداری و تقسیم کردن منابع برای رسیدن به هدف مشخص در تمام مراحل اقتصاد مقاومتی ملاک کار است.

در بحث ساخت و ساز و توسعه سواحل مکران؛ مشغول ساخت تعداد زیادی ساختمان اداری و مسکونی و سازه‌های دریایی و اسکله‌ها و امکان تعمیراتی هستیم که در همه آنها نگاه ما اقتصاد مقاومتی است یعنی نگاه به درون و تکیه بر توانمندی که در کشور وجود دارد. این باعث می‌شود ما پیشرفت کنیم. به یاری خداوند این موضوع را در نظر داریم تا با نگاه اقتصاد مقاومتی تمام تجهیزات را در داخل بسازیم و آن‌ها را به دنیا عرضه کنیم.

به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم به مزرهای ما تجاوز کند/ نباید بیدی باشیم که با هر بادی بلرزیم
 

***  مظهر اقتدار ملت در دریا نیروی دریایی است

  نگاه شما به درون کشور آیا به این معنی است که نگاهی به پیشرفت‌های خارج کشور ندارید؟ 

ارتباط با خارج به معنی ارتباط علمی و این که از علم و دانش دنیا به صورت متقابل بهره ببریم یعنی دیگران از علم و دانش کشور ما بهره ببرند و ما نیز از علم و دانش آنها استفاده کنیم اشکالی ندارد البته برخی شاید فکر کنند که ما چیزی برای عرضه به دنیا نداریم که اصلا درست نیست. ما موفقیت‌های زیادی به برکت انقلاب به دست آوردیم و جایگاه کشور در بسیاری از موارد به گونه‌ای است که می‌توانیم تجهیزات و دانش بومی‌مان را به دنیا عرضه کنیم.

با وجود این که این توان در کشور وجود دارد ما هیچ گاه نمی‌گوییم که نگاه ما فقط به درون است و به هیچ عنوان به سمت ارتباط با خارج نمی‌رویم چون این ارتباط هیچ اشکالی ندارد اما باید به طریقی برقرار شود که عزت، مصلحت و حکمت‌مان رعایت شود. این که این نگاه وجود داشته باشد که دیگران بخواهند بحث استثمار  و استعمار را پیاده کنند که این موضوع کاملا ممنوع است اما داشتن رابطه علمی و تبادل تجربه اشکالی ندارد و هر جا نیاز باشد باید این کار انجام شود.

 با این نگاه امروز ایران در بحث نیروی دریایی با کشورهای مختلفی ارتباط دارد و ناوهای ما در کشورهای حاشیه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا و مدیترانه و آفریقا در حال رفت و آمد هستند که این رفت و آمد نشانه داشتن ارتباط است که موجب توسعه دیپلماسی دریایی می‌شود و در نهایت در دیپلماسی کشور اثرگذار است.

بنابراین ارتباطات ما با خارج وجود دارد اما نگاه ما به همان نحو که فرمانده معظم کل قوا فرمودند که ناوهای شما به جاهایی بروند و بازدید کنند و ارتباط برقرار کنند که عزت و احترام رعایت شود، است. ما این موضوع را سرلوحه کارمان قرار دادیم و به کشورهایی سفر می‌کنیم که عزت ملت ایران در آنجا حفظ شود چون تعبیر مقام معظم رهبری در جایی دیگر این است که مظهر اقتدار ملت در دریا نیروی دریایی است پس اگر ما بخواهیم مظهر اقتدار ملت ایران باشیم باید خودمان را خیلی بالا ببریم تا عزت مردم حفظ شود و اگر غیر از این باشد ما هیچ ارتباطی برقرار نمی‌کنیم.

 و حرف آخر ...

آنچه که ملت و نظام می‌خواهد این است که جایگاه این کشور و اقتدار این مردم بزرگ در عرصه بین‌المللی افزایش یابد و در کنار آن آمادگی دفاع از مرزها و منافع را داشته باشیم که در این مسیر در حرکتیم.

گفت‌گو از امین ملکیان

 

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا