هویتزرهای ایرانی را بهتر بشناسیم

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

هویتزرهای ایرانی را بهتر بشناسیم

 
 ارتش و نیروهای مسلح ایران در دوران جنگ تحمیلی به ویژه در نبردهای کلاسیک با استفاده از سامانه‌های ثابت و متحرک «هویتزر» و ایجاد آتش سنگین در عقب راندن دشمن متجاوز عملکرد قابل توجهی را از خود نشان دادند، که نمونه بارز آن عملیات‌های طریق القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس است.
به گزارش  پایگاه مردمی ارتش به نقل از خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، واحد توپخانه یکی از مهمترین یکان‌های نظامی هر کشوری محسوب می‌شود، این واحد با استفاده از سامانه‌های ثابت و متحرک خود مسئولیت پشتیبانی آتش نیروهای پیاده را بر عهده دارد.
 
در صورتی که نیروی توپخانه مسئولیت خود را به نحو مطلوبی انجام دهد، نیروهای عمل کننده در خطوط تهاجمی با سرعت بیشتری قادر به پیشروی و نفوذ در مواضع دشمن خواهند بود.
 
ارتش و نیروهای مسلح ایران در دوران جنگ تحمیلی به ویژه در نبردهای کلاسیک با استفاده از سامانه‌های ثابت و متحرک «هویتزر» و ایجاد آتش سنگین در عقب راندن دشمن متجاوز عملکرد قابل توجهی را از خود نشان دادند که نمونه بارز آن عملیاتهای فتح المبین، طریق القدس و بیت المقدس است.

دیده بانی، تخمین مسافت و  تنظیم تیر توپخانه از مهمترین مسائلی است که در اجرای کارکرد این واحدها اثر قابل توجهی دارد، که البته بنا به نوع ماموریت گاهی این مسئولیت‌ها بوسیله بالگردهای شناسایی نیز انجام می‌گیرد.

هویتزر 122 میلیمتری سپاه ایران

یکی از مهمترین سامانه های توپخانه‌ای برد بلند ایرانی که توسط متخصصان داخلی ساخته و پرداخته شده است سامانه 122 میلیمتری است که با بکارگیری 7 خدمه معادل 15 هزار و 300 متر برد عملیاتی دارد.
 
هویتزرهای ایرانی را بهتر بشناسیم 
براساس این گزارش قدرت نواخت تیر در این سامانه 4 گلوله در دقیقه است.

وزن گلوله هویتزر 122 میلیمتری حدود 22 کیلوگرم است، این سامانه ظرف دو دقیقه آماده به کار می‌شود و سرعت حرکت گلوله در ابتدای شلیک در آن 690 متر بر ثانیه عنوان شده است.
 
هویتزر 152 میلیمتری معروف به T-66

سرعت چرخش گلوله دراین سامانه 665 متر بر ثانیه، وزن گلوله 44 کیلوگرم و حداکثر برد آن 17 کیلومتر است. این سامانه که ساخت کشور چین است، با راننده 12 خدمه دارد. 
 
هویتزرهای ایرانی را بهتر بشناسیم 

این سامانه توسط متخصصان سپاه پاسداران مهندسی معکوس شده و قدرت نواخت تیر آن در دقیقه 2 گلوله است.


توپ هویتزر ایرانی با برد 22 کیلومتر

توپ‌های 155 میلیمتری هویتزر یکی از سنگین‌ترین و مخرب‌ترین توپ‌های نیروی زمینی ارتش ایران محسوب می‌شود که در سال 93 توسط سازمان جهادخودکفایی نزاجا از روی مدل آمریکایی طراحی و ساخته شد. این سامانه یک سال بعد طی مراسمی در ستاد فرماندهی نزاجا با حضور امیر پوردستان به یکان‌های عملیاتی این نیرو تحویل شد.
 
 هویتزرهای ایرانی را بهتر بشناسیم
این سامانه خودکششی از شنی چرخدار بهره می‌برد و در میدان رزم همچون سکوهای آتش متحرک عمل می‌کند و در کنار تانکهای نیروی زمینی می‌تواند پوشش آتشی لازم را جهت انهدام اهداف دشمن تا شعاع 20 کیلومتری (برد موثر) ایجاد کند.

گلوله این توپ خودکششی تا مسافت 22 کیلومتر برد مفید دارد.

همچنین 70 قطعه از این سامانه دفاعی به دست متخصصان داخلی ارتش بهینه سازی شده است که برآیند آن در سرعت، دقت و نواخت گلوله مشاهده می‌شود.
 
هویتزر 122 میلیمتری خودکششی وزلیکا 

این سامانه ظرف دو دقیقه آماده به کار می‌شود و کشور سازنده آن بلغارستان است. سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی این توپ را مهندسی معکوس کرده و در اختیار یکان‌های توپخانه قرار داده است.

هویتزرهای ایرانی را بهتر بشناسیم

سرعت گردش گلوله در این سامانه 686 متر بر ثانیه و برد گلوله این توپ بیش از 15 کیلومتر عنوان شده است. همچنین نواخت تیر 3 الی 4 دقیقه تیر در دقیقه است. وزن هر گلوله آن نیز 22 کیلوگرم است.

توپ هویتزر 170 میلیمتری

این سامانه دفاعی توسط کره شمالی ساخته شده که و از خرج کامل استفاده می‌کند، وزن گلوله آن 66 کیلوگرم و حذاکثر برد آن 53 کیلومتر است.

این توپ برای نخستین بار در سال 1978 آنجا مشاهده شده است.  نمونه ارتقا یافته این سامانه توانایی حمل 12 گلوله را با خود دارد.
 
هویتزرهای ایرانی را بهتر بشناسیم 

 

قدرت نواخت تیر در این سامانه به علت کالیبر بالا یک تیر در دقیقه است. این سامانه 12 خدمه دارد و از خرج کامل استفاده می‌کند. این سامانه در ظرف 5 دقیقه آماده به کار می‌شود.

کره شمالی عمدتا از آتشبارهای این توپ در مناطق مرزی با کره جنوبی استفاده کرده، برد بلند آتش این توپ می‌تواند شهر سئول در کره جنوبی را از مرز دو کشور هدف قرار دهد.
 
توپ 130 میلی‌متری

توپ 130 میلیمتری کششی ساخت کشور چین یکی دیگر از سکوهای قدرتمند پرتاب آتش نیروهای مسلح ایران است که با بیش از 6 تن وزن قادر است اهداف را تا شعاع 30 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

سرعت چرخ گلوله در این سامانه 930 متر بر ثانیه است و وزن گلوله آن 33 کیلوگرم است.

هویتزرهای ایرانی را بهتر بشناسیم 

این سامانه که تعداد 11 خدمه دارد در صحنه نبرد ظرف 5 دقیقه آماده شلیک می‌شود. میدان حرکت این سامانه به سمت چپ و راست 30 درجه است.  

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت در عرصه نظامی سامانه‌های توپخانه‌ای همچنان از جایگاه ویژه‌ای در حوزه رزم زمینی برخوردارند و در گرماگرم جنگ و منازعات می‌توانند بدون استفاده از جنگنده، کارآیی یک نیروی هوایی قدرتمند در پشتیبانی نزدیک از نیروهای خودی را داشته باشند.
 
امروز این سامانه‌ها با بهره‌گیری از پرتوهای لیزری ضریب خطای گلوله‌های توپخانه را به صفر رسانده که این ویژگی در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان گلوله هوشمند شناخته می‌شود. 

انتهای پیام/

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا