ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

بسیاری از پیکرهای شهدای نداجا با ناوچه‌ها به عمق دریا رفتند

 
«در دوران دفاع مقدس پیکر برخی از شهدای عزیزمان را نتوانستیم به خانواده‌های‌شان برسانیم و با ناوچه‌ها به قعر دریا رفتند و در عمق تاریخ ماندگار شدند؛ از این رو است که شهید در دریا، جایگاه ویژه‌ای در نزد خداوند متعال دارد.»
 
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: جنگ که آغاز شد، تکاوران نیروی دریایی ارتش فارغ از نوع ماموریت‌شان عازم خرمشهر شدند. اسلحه در دست گرفتند و دوشادوش نیروهای مردمی به دفاع از خرمشهر پرداختند و دشمن بعثی را روزها پشت دروازه خرمشهر نگاه داشتند تا نخستین شکست صدام را در نخستین روز جنگ رقم بزنند و حماسه‌ای بیافرینند.
 
پس از آن حماسه، مردان نیروی دریایی ارتش در آب و خاک به دفاع از وطن پرداختند و 19 ماه پس از اشغال خرمشهر، خونین‌شهر را آزاد کردند و در سه ماهه نخست جنگ نیز پرونده نیروی دریایی ارتش عراق را بستند و با عملیاتی که مروارید نام داشت و مروارید عملیات‌ها بود، به دشمنان نشان دادند که خلیج فارس تا ابد خلیج فارس می‌ماند و اجازه نمی‌دهند دشمن به آب‌های وطن تجاوز کند.
 
خبرگزاری دفاع مقدس در نظر دارد در پرونده‌ای به نقش نیروی دریایی در دفاع مقدس بپردازد که بخش دوم نخستین مطلب این پرونده را در قالب گفت‌وگو با امیر محمد پورکلهر معاون نیروی انسانی نیروی دریایی ارتش را در ادامه می‌خوانید:
 
دفاع پرس: نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس چه تعداد شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد و اینکه این شهدا در چه عملیات‌هایی جان خود را فدا کردند. از شهدای شاخص این نیرو نیز نامی ببرید، ممنون می‌شویم.
بسیاری از پیکرهای شهدای نداجا با ناوچه‌ها به عمق دریا رفتند 

پورکلهر: از نظر ما تمامی شهدا، شهدای شاخص هستند به این دلیل که شهدایی که در دریا جان خود را فدا می‌کنند، بنا بر حدیثی از ائمه معصومین(ع) جایگاه ویژه‌ای دارند.

نیرویی که در شناور حاضر است، در یکی از بخش‌های آن شناور همچون اتاق عملیات یا موتورخانه مشغول به کار است. وقتی موشک به واحد شناور اصابت می‌کند، بر اثر موج انفجار سیستم تاب برمی‌دارد و آن فردی که در اتاق و موتورخانه است نمی‌تواند از آن مکان خارج شود و به شهادت می‌رسد.

در دوران دفاع مقدس پیکرهای برخی از شهدای عزیزمان را نتوانستیم به خانواده‌هایشان برسانیم و با ناوچه‌ها به قعر دریا رفتند و در عمق تاریخ ماندگار شدند. از این رو است که شهید در دریا، جایگاه ویژه‌ای در نزد خداوند متعال دارد.

در عملیات مروارید که در سال 60 برگزار شد که ضربه سختی به نیروی دریایی ارتش وارد شد و در حماسه 29 فروردین و مقاومت 34 روزه خرمشهر و دیگر حماسه‌ها شهدایی را تقدیم انقلاب کردیم.

نیروی دریایی یک نیروی تجهیزات محور است. یک واحد شناور نیز که برای عملیات به دریا اعزام می‌شود، حدود 100 نفر سرنشین دارد و تمام تلاش خود را برای دفاع از مرزهای آبی کشور انجام می‌دهد و ممکن است در این راه این شناور به طور کامل منهدم شود، همچون ناوچه پیکان که در سال 1367 در درگیری با آمریکا در خلیج فارس پس از خلق رشادت‌ها، برخی از نیروهایش به شهادت رسیدند و ناوچه در دریا غرق شد.

نمی‌توان با تعداد شهید به بررسی رشادت‌های این نیرو در دفاع مقدس پرداخت چرا که این نیرو یک نیروی تجهیزات محور است.

** نامگذاری میادینی در استان‌ها با عنوان «نیروی دریایی ارتش»

دفاع پرس: برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر این نیرو چه فعالیت‌هایی تاکنون انجام شده است؟

پورکلهر: یکی از مسائلی که ما به دنبال آن هستیم فرهنگ‌سازی است. نیروی دریایی باتوجه به نوع ماموریتش کمتر در جامعه حضور دارد و در بین مردم شناخته می‌شود البته در چند سال گذشته این شناخت بهتر شده است.

با رایزنی‌هایی که صورت گرفته است، میادینی در استان‌ها با عنوان «نیروی دریایی» با اهدای نماد این نیرو که ناوشکن جماران است، نامگذاری شود. همچنین در این میادین شهدای نداجای آن استان نیز معرفی خواهد شد. این کار همزمان با برگزاری یادواره شهدای آن استان انجام می‌شود.

به طور مثال یادواره شهدای نیروی دریایی در شهر خوی استان آذربایجان غربی برگزار و از میدانی با نام نیروی دریایی ارتش رونمایی شد. در استان آذربایجان شرقی نیز در شهر تبریز این کار صورت گرفت. همچنین در استان مرکزی در مرکز این استان این امر انجام شد.

بسیاری از پیکرهای شهدای نداجا با ناوچه‌ها به عمق دریا رفتند 

در شهر بروجرد استان لرستان، سمنان و اردبیل نیز امسال صورت خواهد گرفت. هدف از انجام این کار فرهنگ‌سازی و آشنا کردن مردم با نیروی دریایی ارتش است.

در حال حاضر در 5 استان دفتر نمایندگی داریم و در حال گسترش این تعداد دفاتر نمایندگی در سطح کشور هستیم. هدفمان از این کار نخست استعدادیابی در استان‌ها برای جذب در نیرو هستیم و دوم آشنایی مردم با نیروی دریایی است. در این راستا برنامه‌ریزی شده است تا فرمانده نیرو در دانشگاه‌ها برای جوانان سخنرانی کند و آنان را با نیروی دریایی ارتش و فرهنگ و اهمیت دریا آشنا کنند.

** تدوین اطلس نقش نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس

در بحث نشر ارزش‌های دفاع مقدس از طریق تدوین کتاب‌ها، چندین عنوان کتاب را به انتشار رسانده‌ایم. «عملیات مروارید»، «سرزمین محبوب من»، «شهری که خرم ماند» و «اطلس ماندگار نداجا» که به بررسی نقش نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس می‌پردازد، از این جمله است. کتاب اطلس ماندگار تدوین شده است و در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

همچنین باید ذکر کرد که تعامل خوبی با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی داریم. تفاهمنامه‌ای با آنان امضا رسیده است تا در خصوص چاپ کتاب، ساخت فیلم و مستند و اسباب بازی اقداماتی انجام شود.

دفاع پرس: همکاری با مراکز پژوهشی حوزه دفاع مقدس همچون پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس هم دارید؟

پورکلهر: ما دفتر پژوهش و تحقیقاتی در نیرو داریم که این دفتر با پژوهشگاه همکاری نزدیکی دارد.

دفاع پرس: در خصوص تولید آثار هنری چه اقداماتی انجام دادید؟

پورکلهر: تاکنون در خود نیرو نماهنگ‌هایی را تدوین کرده‌ایم و به نمایش گذاشته‌ایم.

در دو سه سال اخیر نیز فیلم‌هایی ساخته شده است که از طریق رسانه ملی پخش شده است؛ یکی از آن‌ها فیلم سینمایی با عنوان «مدار هفت درجه» بود که سال گذشته از صدا و سیما پخش شد. البته همانطور که مستحضرید فیلم‌سازی در دریا کار دشواری است اما نیروی دریایی این آمادگی را دارد تا فیلم‌هایی در خصوص نیروی دریایی ساخته شود.

بسیاری از پیکرهای شهدای نداجا با ناوچه‌ها به عمق دریا رفتند 
** نمایش نقش نداجا در دفاع مقدس در موزه‌های کشور

همچنین ما در حوزه نشر آثار دفاع مقدس با باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت همکاری داریم. تفاهنامه‌ای هم تدوین کردیم تا نقش نداجا را در آنجا به نمایش بگذارند که این کار هم انجام شده است.

دفاع پرس: مراکز فرهنگی دفاع مقدس که در هر استان در حال ساخت است، هر کدام به یک عملیات دوران دفاع مقدس می‌پردازند، آیا شما مذاکره و مکاتبه‌ای برای اینکه یکی از این مراکز به عملیات‌های دریایی اختصاص یابد، انجام داده‌اید؟

پورکلهر: مکاتباتی را انجام داده‌ایم. همدان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی نیز درخواست‌هایی داشته‌اند تا نقش نداجا در دفاع مقدس را به نمایش بگذارند.

یکی دیگر از کارهای ما پیگیری برای اختصاص شهید گمنام به مکان‌های فیزیکی این نیرو در سراسر کشور بوده است و در سال‌های اخیر تعدادی از شهدا در مراکز آموزشی این نیرو تدفین شده‌اند.

دفاع پرس: آثار فیزیکی به یادگار مانده از دوران دفاع مقدس نیز دارید که در موزه‌ها به نمایش گذاشته شود؟

پورکلهر: برخی از تجهیزات ما در عملیات‌های دوران دفاع مقدس منهدم شدند. ناوموشک انداز پیکان، جوشن و سهند از این قبیل هستند. البته تجهیزات کوچکی مانند لباس‌های غواصی و امثال آن را به موزه‌ها سپردیم.

** برپایی کاروان‌های بازدید از سواحل مکران

دفاع پرس: برای انتقال معارف دفاع مقدس به دانشجویانتان چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

پورکلهر: از طریق معاونت آموزش دوره‌های معارف جنگ برای دانشجویان دانشگاه نوشهر و سایر مراکز آموزشی برگزار می‌شود. در طول سال نیز دانشجویان از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس بازدید می‌کنند.

در خصوص راهیان نور نیز راهیان نور خلیج فارس و بازدید از سواحل مکران را دستور کار داریم؛ گرچه این نوع راهیان نور اجرای آن سخت است و برای اعزام کاروان‌ها به دریا محدودیت‌هایی داریم. 

دفاع پرس: در خصوص جمع آوری آثار شهدا و تصاویری که مربوط به نقش نداجا در دفاع مقدس است، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

پورکلهر: اسناد و مدارک دفاع مقدس در چند جلد کتاب با عنوان روزشمار دفاع مقدس با محوریت نقش نداجا از طریق دفتر پژوهش تدوین و منتشر شده است که تاکنون 24 جلد آن منتشر شده است.

بخشی از آثار و عکس‌ها را نیز از منابع مختلف جمع آوری کردیم که مسئولیت این کار با مرکز اسنادی است که در دفتر پژوهش است.

دفاع پرس: از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید بسیار ممنونیم.

 

 

 

انتهای پیام

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا