یمنی‌ها با کدام موشک «آبرامز»های عربستانی را منهدم کردند؟

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

یمنی‌ها با کدام موشک «آبرامز»های عربستانی را منهدم کردند؟

 
 
 تانک آبرامز که جزو سه تانک برتر دنیا محسوب می‌شود و به لحاظ قدرت آتش، چابکی، سامانه‌های ارتباطی، توان زرهی و قابلیت‌های نفوذناپذیری در سطح دنیا مشهور است؛ که در جنگ عربستان علیه یمن عملکرد ضعیفی از خود به جا گذاشته و تاکنون بارها توسط یمنی‌ها با موشک‌های «کورنت» و «کنکورس» مورد اصابت قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، عربستان سعودی که از ضعف توان پدافندی ارتش یمن آگاه است بیشترین توان تهاجمی خود را در حوزه حملات ناجوانمردانه هوایی قرار داده‌است و طی 17 ماه گذشته زیرساخت‌ها، تاسیسات حیاتی و مناطق مسکونی یمن را منهدم و ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌گناه این کشور را بی‌خانمان کرده‌است.

اما به طور قطع یکطرف این جنگ نابرابر ارتش مردمی یمن است که با تمام توان در برابر حملات ناجوانمردانه ارتش سعودی ایستاده‌است و با بکارگیری ظرفیت‌های مختلف تاکنون ضربات مهلکی را بر نیروهای متجاوز وارد کرده‌است؛ که بیشتر این ضربات نصیب نیروی زمینی عربستان سعودی شده‌است.

نیروی زمینی ارتش عربستان که از گذشته تا به امروز کارنامه ضعیفی داشته و در منازعات منطقه‌ای پاشنه آشیل رژیم سعودی بوده‌است؛ در جنگ خلیج فارس نیز در مقابل نیروهای مهاجم عراقی به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورده و عقب نشینی می‌کند، این نیرو امروز نیز در مقابله با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دچار مشکلات عمده‌ای شده و قادر به حفظ خطوط مرزی خود نیست.


اگرچه نیروی زمینی عربستان به لحاظ تجهیزاتی جزو پرهزینه‌ترین نیروهای منطقه است و از نظر لجستیک و توان زرهی از مدرن‌ترین تانک‌های روز دنیا همچون تانک آبرامز که در واقع ستون فقرات این نیرو را تشکیل می‌دهد، برخوردار است، اما از آنجا که یک نیروی زمینی قدرتمند قبل از تجهیزات و توان زرهی نیازمند روحیه سلحشوری، شجاعت و جسارت است و از طرفی ارتش اجاره‌ای عربستان نیز فاقد این روحیه است. از این‌رو نمی‌توان شانسی را در آینده برای این نیرو در برابر نیروهای سلحشور انصارالله و ارتش مردمی یمن متصور بود.

براساس این گزارش همانطوری که شاهد بودیم در 6 ماه اخیر بارها اخباری مبنی بر انهدام تانک‌های سعودی و عقب‌نشینی نیروهای زمینی این ارتش در برابر ارتش نه چندان مسلح یمن در سطح رسانه‌های بین‌المللی مخابره شده‌است.

تانک آبرامز که جزو سه تانک برتر دنیا محسوب می‌شود و به لحاظ قدرت آتش، چابکی، سامانه‌های ارتباطی، توان زرهی و نفوذناپذیری مشهور است در این جنگ بارها و بارها توسط یمنی‌ها با موشک‌‎های کورنت و کنکورس مورد اصابت قرار گرفته‌است. به همین در ادامه به بیان مختصات و قابلیت‌های عملیاتی این دو موشک قدرتمند خواهیم پرداخت.

* قابلیت‌های عملیاتی موشک ضد زره کورنت

سامانه موشکی ضد زره کورنت در سال 1994 تولید شده‌است این موشک نوع بزرگ شده موشک متیس است. موشک کورنت از بخش‌های اولیه، سرجنگی، موتور پرواز، بدنه عقبی و بخش گیرنده لیزری که در انتهای آن قرار دارد، تشکیل شده است.

بخش اولیه این موشک شامل سامانه کنترل و سرجنگی پیشرو است سامانه کنترل موشک کورنت که از نوع کانارد است، سیگنال‌های فرمان را که در بخش هدایت تولید می‌شود به جابجایی بالک‌های کنترلی تبدیل می‌کند این موشک افزون بر 2 بالک کوچک کنترلی در دماغه، دارای چهار بالک بزرگ ثابت در بخش انتهایی است که نقش حفظ تعادل و چرخش کنترل شده را بر عهده دارند.


آبرامز منهدم شده

موشک پیشرفته کورنت از آخرین دستاوردهای سامانه‌های موشکی ضد زره قابل حمل روسی است که در اکتبر 1994 توسط دفتر طراحی «کی بی پی» معرفی و در سال‌های پس از 1997 تولید شده‌است.

روس‌ها در طراحی این موشک به نحوی سیم رابط میان موشک و موشک‌انداز را حذف کردند؛ به همین علت این مدل موشک در طبقه‌بندی به‌عنوان موشک ضدزره نسل سوم شناخته می‌شود. با حذف سیم هدایت آن برد و مقاومت موشک در مقابل جمینگ در مقایسه با موشک‌های نسل قبل خود چون «فاگوت» و «کنکورز» افزایش می‌یابد. این موشک که بر روی موشک‌انداز سه پایه نصب می‌شود، قابلیت نصب بر روی خودرو را نیز داراست و در واقع برای حمل توسط فرد طراحی شده‌است.

ویژگی چابکی این موشک افزون بر قدرت تخریب بالا، کورنت را به‌عنوان یک موشک ضد تانک بسیار کارآمد در عرصه جهانی شناسانده‌است.

سامانه کورنت دارای موشک‌انداز زمین‌پایه است و امکان حمل راحت موشک‌انداز و موشک توسط  2 نفر از برتری‌های کاربرد این موشک در شرایط سخت جغرافیایی و پنهان‌کاری آفندی یا پدافندی است. البته توانایی شلیک موشک از نفربر و انواع خودروهای نظامی از جمله جیپ که دارای سکوی پرتاب این موشک هستند نیز وجود دارد، این سکو دارای یک پایه مجهز به چهار موشک، ردگیر چشمی، سایت حرارتی، بخش الکترونیک و محل استقرار تیرانداز است.

طراحی و قدرت تخریب سر جنگی پیش رو به گونه‌ای است که توان حذف نسل‌های جدید رزه‌های واکنش‌گر را نیز داراست سرجنگی 152 میلیمتری و بسیار مخرب موشک کورنت که بین بخش کنترل و موتور پرواز قرار دارد، با هدف نفوذ به درون زره اصلی تانک‌های پیشرفته طراحی شده‌است. قدرت جت خرج گود سرجنگی توان نفوذ کامل به درون زره‌های پیشرفته را معادل یک هزار و 200 میلی‌متر دارد و همچنین قدرت نابودی نفرات و انهدام مهمات درون تانک را داراست. این موشک همچنین امکان مسلح شده به سر جنگی ترموباریک را داشته که مناسب درگیری با اهداف زرهی سبک، نیروی انسانی و ساختمان‌ها به ویژه در جنگ‌های شهری قابل استفاده است.

کورنت وزنی در حدود 27 کیلوگرم دارد و سرجنگی دو مرحله‌ای خرج گود، برد درگیری 100 تا پنج هزار و 500 متر و مدت زمان پرواز 22 ثانیه برای رسیدن به حداکثر برد دارد. سرجنگی آن توان نفوذی برابر با یک‌هزار و 200 میلی‌متر در زره را داراست که این توانایی در درگیری‌های عراق علیه تانک‌های آمریکایی آبرامز اثبات شد. این موشک از هدایت پرتو سوار لیزر بهره می‌برد و در مقابله با انواع جمینگ‌های دشمن مقاوم است. کاربرد سامانه کنترل پرتو لیزر و سایت حرارتی تضمین کننده ایمنی موشک در مقابل اختلالات فعال و غیر فعال همچون دود است. ایمنی در مقابل جمینگ اپتیکی فعال از سمت دشمن به خاطر نوع هدایت پرتو سوار لیزر حاصل می‌شود.

* ساختار و مختصات فنی سامانه «کنکورس»

ساختار موشک «کنکورس» مشابه موشک فاگوت است، با این تفاوت که ابعاد آن تغییر و توانایی درگیری آن افزایش یافته‌است، «کنکورس» موشکی با سامانه هدایت فرمان به خط دید نیمه خودکار، با کالیبر 135 میلی متر، سرعت متوسط پرواز 185 متر بر ثانیه و بیشینه برد چهار هزار متر است.

مدل بهینه سازی شده این موشک به سر جنگی دو مرحله‌ای مجهز شده و قادر است بیش از 800 میلی‌متر در اهداف زرهی نفوذ داشته باشد. به جز سر جنگی و دماغه موشک که برای افزایش عمق نفوذ، دستخوش تغییراتی قرار گرفته است، ساختار مدل بهینه سازی شده این موشک مشابه نوع اولیه آن است و افزون بر تمام توانایی‌های موشک پایه، این موشک توان درگیری با اهداف زرهی مجهز به زره‌های واکنش‌گر را نیز دارا است، سامانه موشکی جدید مشتمل بر موشک انداز موشک و سایت حرارتی است. این سامانه متشکل از 2 بخش موشک و موشک انداز است.
 
این سامانه موشکی از سه بخش اصلی پوکه، مولد گاز(به عنوان موتور پرتاب) و گلوله موشک تشکیل شده است: پوکه این موشک از جنس فایبرگلاس بوده و 2 عدد باتری حرارتی بر روی آن نصب است که بعنوان منبع تغذیه موشک انداز و چاشنی موتور پرتاب عمل می‌کند. پوکه در واقع یک محفظه آبندی شده غیرقابل نفوذ برای موشک و مولد گاز است که برای حفاظت از صدمات مکانیکی، شرایط محیطی و انبارداری و همچنین بعنوان لوله پرتاب موشک طراحی شده است.

سیستم موتور پرتاب این موشک دارای سوخت جامد 2 پایه است که در کمترین مدت زمان ممکن می‌سوزد و و فشار لازم برای پرتاب موشک را فراهم می‌کند و آن را با سرعت 64 متر بر ثانیه و شتاب اولیه‌ای حدود شش هزار متر بر مجذور ثانیه به خارج از پوکه پرتاب می‌کند و پس از عمل در داخل پوکه باقی می‌ماند. بنابراین وزن موشک «کنکورس» همانند موشک فاگوت به هنگام پرواز سبک‌تر شده و در نتیجه سوخت کمتری مصرف می‌کند. موشک از نوک به طرف انتها به چهار بخش نخست یا کنترلی، سرجنگی، موتور پرواز و بخش انتهایی یا هدایت و الکترونیک تشکیل شده‌است.

موتور پرواز این موشک حد فاصل سرجنگی و بخش هدایت و الکترونیک واقع شده‌است. این موتور دارای سوخت جامد 2 پایه است که 2 مرحله‌ای است. در مرحله اول به عنوان شتاب دهنده موشک عمل می‌کند و سرعت موشک را از 64 به 200 متر بر ثانیه می‌رساند و در مرحله دوم به عنوان ثابت نگهدارنده سرعت عمل می‌کند و سرعت موشک را در رنج 200 متر بر ثانیه ثابت نگه دارد.

خانواده کنکورس قابلیت شلیک از موشک انداز زمین پایه و شلیک از روی نفربر، خودروهای زرهی، جیپ و حتی موتورسیکلت را دارا است.

 انتهای پیام/221
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا