موشک «کرم ابریشم» در جنگ ایران و عراق

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

موشک «کرم ابریشم» در جنگ ایران و عراق

 
 
 موشک ضدکشتی «کرم ابریشم» از نوع کروز میان‌برد است؛ که در جریان جنگ تحمیلی به 2 کشور ایران و عراق فروخته شد. البته ایران در خریداری این سلاح موانعی داشت و در نهایت در سال 66 با دخالت مصر، ارسال این سلاح از چین متوقف شد.
 
به گزارش  پایگاه مردمی ارتش به نقل از خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، «کرم ابریشم» نام موشک ضدکشتی چینی است که در جنگ تحمیلی، هر دو کشور عراق و ایران از آن استفاده می‌کردند.

عراق پس از شکست در عملیات مروارید در آذرماه سال 1359 به این نتیجه رسید که سیاست ضربه و فرار در مقابل نیروی دریایی ارتش را در پیش بگیرد و به خرید تسلیحات موشکی ساحل به دریا از نوع کرم ابریشم و هوا به سطح از نوع اگزوست اقدام کرد. عراق به این‌صورت می‌‏توانست بدون درگیری مستقیم، موشک‌های خود را از راه دور پرتاب کند.

ایران نیز در سال 1363 توانست این سلاح را خریداری کند. در مهرماه سال 66 و با شهادت نادر مهدوی و یارانش در درگیری با نیروهای آمریکایی در خلیج فارس، ایران به دنبال انتقام خون این شهدا یک نفت‌کش غول‌پیکر آمریکایی را در ترمینال الحمدی کویت با موشک کرم ابریشم و روز بعد هم یک نفتکش کویتی دیگر که پرچم آمریکا بر آن قرار گرفته بود، در همان اسکله با همان نوع موشک شدیداً آسیب دید.


موشک اچ وای 2

ریگان در تلافی این اقدام ایران دستور داد تا سکوی نفتی رشادت (رستم) ایران را نابود کنند. چهار ناو جنگی این سکو را به توپ بستند و 500 میلیون دلار به ایران خسارت زدند. سکوها نظامی نبودند و حمله به آن‌ها نشانه ضعف آمریکایی‌ها بود.

در همان سال با دخالت‌های مصر، ارسال این سلاح از چین متوقف شد.

موشک ضد کشتی کرم ابریشم، خانواده‌ای از موشک‌های کروز میان‌برد و از انواع ابتدایی موشک‌های ضدکشتی چینی است. نام کرم ابریشم برای دو مدل «اچ‌وای-1» و «اچ‌وای-2» در نظر گرفته شده‌است. کرم ابریشم بر پایه موشک ضد کشتی روسی «اس‌اس‌ان-2» (استایکس) یا همان تی-15 پرمیت طراحی شده‌است. این موشک قابلیت شلیک از زمین، هوا و دریا را دارد.


موشک پی 15 که اولین موشک ضدکشتی روسی است و چین با استفاده از مهندسی معکوس و طی مراحل مختلف توانست به موشک کرم ابریشم دست یابد

کلاهک جنگی بزرگ موشک کرم ابریشم این قدرت را به آن می‌داد که یک کشتی سه هزار تنی را غرق کرده یا به شدت به آن صدمه بزند. مدل اچ وای-2 این موشک حداکثر برد مفیدش 100 کیلومتر است.

خاطرنشان می‌سازد، عراق در جنگ خلیج فارس از این موشک به‌عنوان موشک زمین به زمین استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا