مهاجر ایرانی؛ از بستن راکت ضد تانک زیر باله در دوران دفاع مقدس تا نبرد هوایی و پشتیبانی آتش توپخانه

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

مهاجر ایرانی؛ از بستن راکت ضد تانک زیر باله در دوران دفاع مقدس تا نبرد هوایی و پشتیبانی آتش توپخانه

 
 خانواده پهپادهای مهاجر ایرانی که در دوران دفاع مقدس با بستن راکت در زیر باله‌ها خود به مصاف ستون زرهی دشمن بعثی می‌رفتند امروز به همت متخصصان حوزه تسلیحاتی کشور قادرند عملیات‌های مختلف شناسایی، نقشه برداری، پشتیبانی آتش واحدهای توپخانه و نبرد هوایی را انجام دهند.
به گزارش  پایگاه مردمی ارتش به نقل از خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، ایران اسلامی نخستین پرنده هدایت پذیر از راه دور خود را براساس نیاز عملیاتی در دوران دفاع مقدس جهت مقابله با رژیم بعث عراق با عنوان مهاجر تولید کرد. بنابر برخی مستندات، رزمندگان اسلام در ماه‌های پایانی جنگ با بستن راکت‌های ضد تانک زیر باله این پهپاد از آن در مقابله با ستون‌های زرهی عراق استفاده کرده و از این طریق جلوی نفوذ دشمن را مسدود می‌ساختند.

این پرنده برای نخستین بار در رژه نیروهای مسلح در سال 1999 به نمایش درآمد. تقریبا همزمان با این نمایش عمومی اعلام شد که جدیدترین نمونه از این خانواده موسوم به مهاجر 4 از سال 1997 آغاز شده است. خط تولید این هواپیما همچنان فعال است و علاوه بر نیروهای مسلح کشور مشتریانی از لبنان، سوریه، ونزوئلا و سودان نیز از آن استفاده می‌کنند، براساس گزارش‌های منتشره، نیروهای مرزبانی ایران از مهاجر 4 جهت ردیابی کاروان‌های قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کنند.

بال مستطیلی شکل این پهپاد در قسمت میانی بدنه آن نصب شده و سطح افقی دو سطح عمودی دم را از قسمت بالا به یکدیگر متصل کرده است. اسکید فرود نصب شده زیر بدنه قابل جمع شدن است.


پرواز مهاجر 2 در حین پرواز

* ماموریت‌های پهپادهای خانواده مهاجر

جنس سازه مهاجر عمدتا از مواد مرکب است. ماموریت‌های اصلی این پرنده شامل شناسایی، تجسس، پشتیبانی آتش واحدهای توپخانه، و رله ارتباطی است. نمونه‌های مهاجر 2 و 3 به دوربین‌های ویدئویی مجهز هستند، مهاجر 4 دارای دوربین فروسرخ است و با کمک رله ارتباطی می‌تواند در نقش سامانه هشدار زودهنگام نیز ماموریت انجام دهد.

برنامه پروازی این پهپاد در رایانه آن‌بورد آن بارگذاری شده و امکان ارسال فرامین رادیویی نیز به آن وجود دارد. مهاجر با کمک ریل پرتاپ یا "کاتاپولت نیوماتیک پی ال 3" به پرواز درمی‌آید. ریل پرتاب این پهپاد را می‌توان به‌طور مستقل و یا به‌صورت نصب شده روی کامیون به‌کار گرفت.



مهاجر 2 در دانشگاه دافوس

علاوه بر بازیافت به کمک چتر، امکان فرود به کمک اسکید و حتی چرخ نیز برای این پهپاد فراهم شده است، مهاجر 2 به‌عنوان نمونه پایه این خانواده شناخته می‌شود و ماموریت تجسس و شناسایی را انجام داده و تنها توسط اسکید فرود می‌آید.

* افزایش قابلیت‌های پدافندی مهاجر با نصب موشک‌های هوا به هوا

مهاجر 3 به‌عنوان نمونه ارتقا یافته مهاجر 2 طراحی شده و علاوه بر اسکید امکان نصب چرخ نیز زیر بدنه آن وجود دارد.

نمونه مهاجر 3 این پهپاد با تجهیز به موشک‌های هوا به هوا قادر است انواع هواگردها همچون هواپیماهای جنگنده، هواپیمای بدون سرنشین و بالگردها را مورد اصابت قرار دهد و با به‌کارگیری آن، علاوه بر افزایش بُرد و حوزه عملیاتی، بر قابلیت پدافندی پهپادهای نیروهای مسلح نیز افزوده است.

مهاجر 3 با نام "درنا" نیز شناخته می‌شود. مداومت پروازی مهاجر3 به میزان 3 تا 5 ساعت افزایش یافته است. مهاجر 4 که از آن با عنوان "هدهد" یاد می شود جدیدترین عضو این خانواده است که علاوه بر تجهیز به امکانات دریافت و ارسال داده‌های ارتباطی از سامانه ناوبری جی پی اس نیز بهره می‌گیرد.
 


 

* قابلیت‌های عملیاتی مهاجر 4؛ از جنگ الکترونیک تا نقشه‌برداری هوایی

توانمندی جنگ الکترونیکی این پهپاد بسیار مورد تایید قرار گرفته است مهاجر 4 می‌تواند حداکثر 7 ساعت به پرواز خود ادامه دهد، شرکت صنایع هوایی قدس متولی توسعه پهپاد مهاجر است.


پرواز مهاجر4

بیشینه سرعت مهاجر4 به حدود 200 کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز آن نیز 15000 پا(حدود 4500 متر) رسیده است که نسبت به پهپادهای مهاجر 2 و 3 که سقف پروازی‌شان تا 11هزار پا است، می‌تواند محدوده گسترده تری را پوشش دهد.

پهپاد فتوگرامتری مهاجر 4 نوعی سامانه نقشه برداری هوایی است که برای نخستین بار توانایی خود را در حوزه نقشه‌برداری هوایی در خدمت دفاع و توسعه ملی کشور قرار داده است.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا