ارتقای صنایع تانک‌سازی ایران با افتتاح خط تولید "تی 90" در کشور

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

ارتقای صنایع تانک‌سازی ایران با افتتاح خط تولید

 
 
 پایگاه مردمی ارتش :صنایع تانک‌سازی ایران که تاکنون توانسته مدل‌های پیشرفته‌ای از تانک‌ها را با توجه به سامانه‌های زرهی روز دنیا بهینه‌سازی و تولید کند، با اعلام آمادگی روسیه جهت امکان تولید تانک قدرتمند تی 90 در ایران پیشرفته‌تر می‌شوند.
 

   به گزارش پایگاه مردمی ارتشبه نقل از    گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس:اهمیت قدرت و توانمندی نیروی زمینی در عرصه منازعات نظامی همواره به‌عنوان یک اصل اساسی در میان کارشناسان عرصه نظامی‌گری مطرح بوده است؛ به‌طوری که دیگر نیروها مکمل و به‌عنوان پشتیبان این نیرو در صحنه نبرد عمل می‌کنند در این بین اهمیت قدرت زرهی و توان توپخانه‌ای در حوزه دفاع زمینی از اهمیت قابل توجهی برخودار است؛ که بر همین اساس تمامی کشورها برای داشتن توان دفاعی، خود را به مجهزترین تانک‌ها و خودروهای زرهی تجهیز می‌کنند؛ تا در موقعیت رزم زمینی به اوضاع نبرد تسلط داشته باشند.

امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» فرمانده نیروی زمینی ارتش هفتم آذرماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس،‌ برای نخستین بار از تمایل نیروی زمینی ارتش برای خرید و بکارگیری تانک پیشرفته تی 90 روسی خبر داد و گفت: کشور روسیه اعلام آمادگی کرده تا در تمامی حوزه‌های تجهیزاتی و دفاعی که مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران است، کمک و پشتیبانی لازم را داشته باشد. قطعا یکی از مواردی که در دستور کار نیروی زمینی قرار دارد، خرید تانک پیشرفته تی 90 و همچنین سلاح‌ها و تجهیزات سبکی است که در عرصه فضای جنگ‌های نیابتی مورد نیاز ما است

بعد از اعلام این خبر که موج گسترده‌ای را در سطح رسانه‌ها ایجاد کرد، اخبار پراکنده و بعضا ضد و نقیضی در این رابطه در فضای مجازی منتشر شد که بخشی از آنها حاکی از منتفی شدن خرید تانک T-90 از سوی ایران بود؛ تا اینکه امیر حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه همایش «طب جنگ در رزم آینده» در خصوص خریداری این تانک گفت: قصد داریم فناوری تانک T-90 را وارد کشور کرده و به‌صورت مشترک این سامانه دفاعی را داخل کشورمان تولید کنیم.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص منتفی شدن خرید تانک تی 90 گفت: در نیروهای مسلح اصل بر این است که پروژه‌های مشترک داشته باشیم و بتوانیم فناوری ساخت تجهیزات دفاعی را به داخل کشور انتقال دهیم؛ از این‌رو ما دستور خرید مطلق این تانک را نداریم؛ اما به دنبال ایجاد فضایی جهت وارد کردن فناوری این تانک پیشرفته در کشور هستیم؛ تا با کمک طرف مقابل به‌صورت مشترک این سامانه دفاعی را داخل کشورمان تولید کنیم.
    
طرف روسی که به تازگی بخش‌هایی از سامانه پدافندی برد بلند اس 300 را به کشورمان تحویل داده، روز 11 اردیبهشت جهت سازماندهی و ایجاد خط تولید تانک تی 90 در ایران اعلام آمادگی کرده است.

«ویچیسلاو خالیتوف»، معاون مدیر کل شرکت روسی «اورالسکی واگنی زاوود» به خبرگزاری «اینترفاکس» خبر داده که در صورت دریافت پیشنهاد از سوی ایران، روسیه آماده سازماندهی تولید تحت لیسانس تانک‌های روسی «تی 90 اس» در این کشور خواهد بود.

این در حالی است که پیشتر «آلکسی ژاریچ»، معاون دیگر مدیرکل شرکت «اورالسکی واگنی زاوود» روسیه اعلام کرده بود که تا زمان لغو محدودیت‌های همکاری فناوری نظامی با ایران، سازماندهی تولید تانک در این کشور ممکن نخواهد بود.

 

قطعا ورود خط تولید تانک پیشرفته تی 90 که از مجهزترین و به‌روزترین تانک‌های دنیاست، می‌تواند اثر  قابل توجهی بر اقتدار نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران در عرصه رزم زمینی بگذارد، و قدرت این نیروهای مسلح ایران که در طول گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی از تانک‌های تی 72، ام 60، ام 47، چیفتن و... بهره می‌برند، را ارتقا بخشد.

البته نیروهای مسلح ایران در این مدت دست به‌کار شده و مدل‌هایی از تانک‌ها در کلاس ذوالفقار، کرار، سبلان و تیام را متناسب با نوع تهدیدات، تولید و سازماندهی کرده‌اند؛ که هرکدام قادرند در صحنه نبرد صدمات جبران‌ناپذیری را به نیروهای دشمن وارد کند.

نیروهای مسلح ایران می‌توانند با استفاده از سامانه‌های پیشرفته ضد زرهی این مدل تانک و دیگر سامانه‌های اخلالگر آن بازدهی و کارآیی خودروهای زرهی فعلی و نسل جدید تانک‌های کشور که همچون سکوهای متحرک پرتاب آتش در میدان رزم عمل می‌کنند، را بیشتر کند.

براساس این گزارش  تانک T-90، در حدود 45 تن وزن داشته و طول آن 9.63 متر، عرض آن 3.78 متر و ارتفاع آن 2.22 متر است. این تانک نسبت به نسل اولیه خود از سامانه‌های ضد زره پیشرفته‌تری برخوردار است و بدنه آن متشکل فولاد و مواد کامپوزیتی است؛ همچنین زره واکنشی Kontakt-5 بر روی آن نصب شده است.

این تانک از سامانه مغناطیسی مقابله با مین EMT-7 نیز بهره می‌برد، و قادر است با تولید پالس‌های الکترومغناطیسی، انواع مین‌های ضد تانک موجود در سر راه خود را منهدم کند.

تانک تی 90 همچنین دارای سامانه دفاعی اخلالگر است؛ که می‌تواند در سامانه‌های اپتیکی و مسافت‌سنج‌های لیزری سامانه‌های موشکی ضد زره مثل موشک‌ تاو و یا موشک کورنت رخنه کرده و قفل لیزری این سامانه‌ها را بشکند.
 

سامانه دفاع فعال این تانک با کمک چندین رادار منصوب روی برجک قادر است انواع موشک‌ها و راکت‌هایی چون آر پی جی و یا تاو را شناسایی کرده و سپس با پرتاب یک خرج انفجاری، تهدید مورد نظر را در هوا منهدم کند.

تانک «تی-90» از سال 2001 تا 2010 میلادی عنوان پر فروش‌ترین تانک دنیا را به خود گرفت. بزرگترین خریدار خارجی این تانک، کشور هند است. تانک T90 به خاطر برخورداری از مزایایی همچون تناسب قیمت نسبت به کیفیت، سهولت در بهره‌برداری و همچنین امنیت در استفاده، توانسته محبوبیت بالایی را در بازار جهانی کسب کند. عربستان، ترکمنستان، الجزایر و قبرس اخیرا قراردادی مبنی بر خرید تعدادی از این نوع تانک را با روس‌ها امضا کرده‌اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا