رزمایش "مدافعان آسمان ولایت5 " مهرماه برگزار می شود/ رادار کیهانی سپهر در مرحله نهایی

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتشفرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) از برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 در نیمه دوم سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه مردمی ارتش خبرنگار مهر، امیر فرزاد اسماعیلی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت فرا رسیدن 10 شهریورماه روز قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء برگزار شد اظهار کرد: از سال 87 که به دستور رهبر معظم انقلاب پدافند هوایی از نهاجا جدا شد اقدامات بسیاری در بخش تفکیک و تحکیم این نیرو از جمله در مباحثی همچون آموزش و راه اندازی دانشگاه پدافند، مرکز آموزش درجه داری، مرکز آموزش تخصصی پدافند هوایی و اجرای طرح نور ولایت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ما برای مقابله کردن با تهدیدات 5 سال آینده طرح نور ولایت را برنامه ریزی کرده ایم افزود: بر این اساس  سایت های پدافندی درمناطق هسته ای، حساس و حیاتی و مناطقی از شرق، جنوب شرق و جنوب کشور را به کمک پدافند هوایی سایر نیروهای ارتش و پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقویت کرده ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: برای حفاظت از مناطق هسته ای و حساس کشور سامانه های جدید با شکل و شمایل متفاوت ، قدرت رزمی بالا و کارایی متفاوت و تعداد بیشتر ساماندهی شده است.

وی به اقدامات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در بخش عملیاتی اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس رزمایش بزرگ ، سراسری و مشترکی را در نیمه دوم سال جاری در منطقه جدید با اهداف و تاکتیک های جدید برگزار خواهیم کرد.

امیر اسماعیلی عنوان رزمایش پدافند هوایی را مدافعان آسمان ولایت 5 خواند و یادآور شد: این رزمایش در اواخر مهرماه سال جاری و نیمه اول آبان ماه اجرا خواهد شد. گستردگی این رزمایش به مراتب بیشتر از رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 خواهد بود ضمن اینکه امسال در نظر داریم در دره ها ، دهلیزها و در شرایطی با برودت هوا، این رزمایش را برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: در بخش اطلاعاتی نیز توانسته ایم به اشراف اطلاعاتی مناسبی برسیم تا جایی که نفس هواپیماهای فرامنطقه ای را در خارج از مرزهای ایران هم با وجود اینکه این هواپیماها پنهان کار هستند و نباید دیده شوند حس می کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با اشاره به وجود تحریم ها و تهدیدها علیه کشور اظهار کرد: در باب تحریم ها از 10 شهریور ماه گذشته تا به امروز بالغ بر 15 پروژه تحقیقاتی نهایی و اجرایی شده است در صورتی که اجرای پروژه های تحقیقاتی حداقل 2 سال زمان می برد.

وی با اشاره به نمونه هایی از پروژه هایی که در شرایط تحریم توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء نهایی و اجرایی شده است، گفت: در بخش کشف رادار پسیو آرایه فازی را داریم که هیچ انرژی ای از خودش ساطع نمی کند و به همین دلیل پروژه بیصدا نامگذاری شده است.

امیر اسماعیلی افزود: این رادار قابلیت کشف اهداف استیلز، موشک های کروز و پنهان کار را دارد. این رادار یکی از تکنولوژی های برتر است که می بیند اما دیده و کشف نمی شود و در طیف متفاوتی هم کار می کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء یکی دیگر از پروژه های این نیرو در بخش کشف را پروژه رجال خواند و عنوان کرد: این پروژه هم یکی از تکنولوژی های برتر و ارتفاع یاب دیجیتال است که در باند متفاوت و کمکی برای رادارهای کشف و جستجو به حساب می آید.

وی افزود: در بخش بهینه سازی رادار خاتم که بهینه سازی شده رادار اسکای گارد است را داریم که متناسب با ارتفاع پائین است. همچنین سامانه تروپو اسکتر تاکتیکی یکی دیگر از دستاوردهای تحقیقاتی و عملیاتی شده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء است.

امیر اسماعیلی با معرفی سامانه صیاد 40 در بخش شنود الکترونیکی اضافه کرد: این سامانه با سامانه صیاد 40 سال گذشته هم در برد و هم در نقش تاکتیکی متفاوت است و جزو لایه های دیدن  و دیده نشدن است. در بخش شنود الکترونیکی همچنین سامانه جهت یاب دی دی اف که زمان تصمیم گیری را کاهش می دهد یکی دیگر از دستاوردهای نیرو محسوب می شود.

وی در بخش پهپادها با معرفی پهپاد حازم یک که سال گذشته به بهره برداری رسیده و پهپاد هدف بوده است گفت: در این زمینه پهپادهای حازم 2 و 3 با سرعت و ارتفاع بالاتر نیز هم اکنون عملیاتی شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ادامه داد: حازم 3 پهپاد جهت یاب است و در همین زمینه پهپاد صریر 110 که جزو پهپادهای چند منظوره به حساب می آید عملیاتی شده است که برای هدف و شناسایی دقیق مورد استفاده قرار می گیرد و قدرت نقطه زنی با هدایت رادار را نیز دارد.

امیر اسماعیلی گفت: پیشتر نوید داده بودیم که سامانه موشکی اس 200 نقطه زنی خواهد کرد و صرفا برای اهداف با ارتفاع بالا درگیر نخواهد شد بلکه سامانه ای منعطف خواهد بود . در همین زمینه پروژه تلاش با موشک سیستم صلاح صیاد 2 که یک موشک ارتفاع متوسط است در سامانه اس 200 بکارگیری شده است.

وی یادآور شد: اکنون سامانه اس 200 ما صرفا در ارتفاع درگیر نخواهد بود بلکه صفر تا 100 تکنیک و تکنولوژی آن تغییر کرده و منعطف شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با بیان اینکه در بخش کشف امروز رادار شهاب و ثامن مستقر شده اند خاطرنشان کرد: این سامانه ها که میانبر و تاکتیکی هستند قدرت کشف اهداف استیلز و ریزپرنده را دارند.در بخش موشکی سامانه یازهرا 3 در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 قابلیت های جدید خود را به نمایش خواهد گذاشت.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه در بخش جنگ الکترونیک سامانه های شاهد و صباح که قابلیت سیستم های پدافند هوایی را در محیط جنگ دارند بکار گرفته شده اند عنوان کرد: این سامانه ها میزان جنگ الکترونیک دشمن را برای ما مشخص می کنند و با بکارگیری آنها دیگر خبری از غافلگیری در جنگ الکترونیک نخواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز پدافند هوایی در بیش از 3 هزار و 600 نقطه استقرار دارد در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره منعطف و متحرک ساختن سامانه اس 200 گفت: این سامانه بسترهای خاصی برای متحرک شدن نیاز دارد و تنها سامانه موشکی برد بلند کشور است که دو ماموریت حفظ کردن موقعیت و درگیری کردن را برعهده دارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء افزود: یکی از کارها برای متحرک شدن سامانه اس 200 سبک تر کردن این سامانه در ارتباط گیری و نوع درگیری بود که مورد دوم انجام شده است و در بخش اول در حال انجام است. به طور کلی برای تاکتیکی کردن این سامانه مشکل علمی و گلوگاهی نداریم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره تکمیل پروژه باور 373  تصریح کرد: در این زمینه به نقاط خوبی رسیده ایم. دانش فنی ما به باور رسیده و مشکل فنی نداریم. زیر سیستم های این پروژه اکنون نهایی شده و امسال بخشی از تست های عملیاتی و درون سیستمی آن انجام خواهد شد. امیدوارم در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 این اقدام انجام شود و یا تا پایان سال جاری این کار صورت بگیرد.

امیر اسماعیلی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اینکه آیا با توجه به مسئولیت رئیس جمهور در زمان جنگ در پدافند هوایی، جلسه ای با ایشان برای بهره گیری از نظراتشان در پدافند هوایی داشته اید یا خیر گفت: جلسات ما با پیشکسوتان عرضه دفاع مقدس همواره ادامه دارد. از اسنادی که از گذشته برجای مانده است و بویژه اسنادی که در دوران فرماندهی آقای روحانی در پدافند هوایی به جای مانده است بهره برداری های خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بعد از انتخاب آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور با ایشان جلسه ای نداشتیم چون مشغله های کاری بسیاری دارند اما همواره از تجربیات گذشته استفاده کرده و خواهیم کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء درباره بهره گیری از رادارهای شهاب و ثامن اظهار کرد: از این رادار و در مناطق شرقی ، جنوب شرق و جنوب کشور بهره گرفته ایم و سایت های خود را در این نقاط تقویت کرده ایم.

امیر اسماعیلی با اعلام خبری درباره رادار سپهر که یک رادار کیهانی است خاطرنشان کرد: فازهای اجرایی این پروژه مشخص شده است. متوسط برد این رادار 2 هزار و 500 کیلومتر است که حداقل 800 و حداکثر تا 3 هزار کیلومتر انعطاف دارد. امیدواریم که خبر استقرار این رادار را در مناسبت های آتی اعلام کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره کشف و شناسایی پهپادها و هواپیماهای جاسوسی دشمن گفت: بعضا پیش می آید که هواپیماهای سیویل  در کشور به دلیل شرایط جوی منحرف می شوند البته ما اجازه پرواز بر فراز سایت های هسته ای مهم را به هواپیماها نمی دهیم اما اگر یک هواپیما با 200 مسافر از مسیر منحرف شود سعی می کنیم مسالمت آمیز مسئله را حل و هواپیما را به مسیر اصلی اش برگردانیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تاکید کرد: هواپیماهای بدون سرنشین دشمن حتی در خارج از مرزها از سوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا رصد می شوند و در موقع مشخص به آنها اخطار لازم داده می شود. پاسخ اخطار ما را کسای که هدایت این هواپیماها را برعهده دارند می گیرند و در اسرع وقت این هواپیماها را دور می کنند بار دیگر بحث مشابهی مثل آرکیو 170 بوجود نیاید.

امیر اسماعیلی درباره تعامل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با پدافند هوایی سپاه در جهت هماهنگی بیشتر عنوان کرد: در بعد استعداد اگر تعامل خوبی با سپاه و سایر نیروهای ارتش نداشتیم حتما امروز محل های استقرار قرارگاه پدافند هوایی بیش از 2 هزار نقطه نبود ضمن اینکه یکی از مناطق هسته ای توسط پدافند هوایی سپاه حفاظت می شود و ما تعامل و رابطه خوبی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داریم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا