ارتش تکیه گاه امنیت منطقه + تصاویر

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
 
 پایگاه مردمی ارتش :ارتش در طول هشت سال دفاع مقدس، حداقل 45 عمليات گسترده و مؤثر عليه نيروهای متجاوز انجام داد.
 
به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از  خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران که به‌اختصار آجا نیز نامیده می‌شود، پیکرهٔ اصلی نیروهای مسلح ایران را تشکیل می‌دهد. وظیفهٔ اصلی ارتش، مانند همهٔ نیروهای مسلح جهان، حفظ تمامیت ارضی و دفاع از کشور در برابر تهاجم نظامی بیگانگان است.
 
 
اکنون فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران را سرلشکر عطاءالله صالحی به‌عهده دارد که پس از استعفای سرلشکر مرحوم محمد سلیمی از جانب رهبری معظم انقلاب و  فرماندهی کل قوا به‌این سِمت منصوب شد. مطابق اصل یکصد و چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «ارتش جمهوری اسلامی ایران پاسداری از استقلال و تمامیّت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور را بر عهده دارد.» و طبق اصل یکصد و چهل و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «ارتش جمهوری اسلامی ایران باید ارتشی اسلامی باشد که ارتشی مکتبی و مردمی است و باید افرادی شایسته را به خدمت بپذیرد که به اهداف انقلاب اسلامی مؤمن و در راه تحقق آن فداکار باشد.»
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
بطور کلی ارتش جمهوری اسلامی ایران از نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی تشکیل شده است که توانسته در سال های گذشته به پیشرفت های زیادی در زمینه دستاوردهای  دفاعی و نظامی دست یابد. همزمان با به ثمر رسيدن انقلاب اسلامی،ارتش رژيم شاهنشاهی كه پيكره اصلی آن را جوانان برومند خانواده‌های مسلمان و اغلب مستضعف ايرانی تشكيل می داد، به ندای آسمانی رهبر انقلاب لبيك گفت و در نتيجه همصدا و همراه با امت در براندازی رژيم ستمشاهی وستيز بی امان با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برخاست و به عنوان نخستين بازوی توانمند نظامی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ايران تلاشهای خستگی ناپذير و مستمری را با فداكاری و ايثار و در ابعاد مختلف آغاز كرد.
 
 
اهداف ارتش جمهوری اسلامی ایران
 
الف) حفظ استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران.
 
ب) حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران، خارج از قلمرو کشور در دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، رودخانه‌ها و معادن.
 
ج) یاری به ملل مسلمان یا مستضعف غیرمعارض با اسلام در جهت دفاع از سرزمین‌های مورد تهدید یا اشغال نیروهای متجاوز، در صورت درخواست ملل مزبور.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
ساختار ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل یک ستاد مشترک و ۴ نیرو می‌شود
 
ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران
 
مرکز برنامه ریزی و هماهنگی بین هر چهار نیروی ارتش می‌باشد. این نیروها شامل نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی می‌باشد. لزوم هماهنگی و پشتیبانی هر چهار نیرو از یکدیگر در جنگ‌ها باعث به وجود آمدن ستاد مشترک شده است. سپهبد سید محمدولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش ایران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ بود. در اواخر سال ۸۶ ستاد مشترک ارتش به ستاد فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایرانیا به صورت اختصار ستاد ف کل آجا تغییر یافته است. جایگاه ریاست ستاد مشترک ارتش به معاونت هماهنگ‌کنندهٔ ارتش و رئیس ستاد تبدیل گردید.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا)
 
 بزرگترین نیرو در بین نیروهای مسلح ایران است. فرماندهی این نیرو به عهده امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان است.
 
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا)
 
 مسئولیت حفاظت و صیانت از آبهای کشور در پهنه گسترهٔ دریایی شمال و جنوب کشور را به عهده دارد و حافظ منافع ایران در آبهای آزاد بین المللی است . فرماندهی این نیرو به عهده دریادار حبیب‌الله سیاری است.
 
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نهاجا) 
 
مسئولیت حفاظت از مرزهای هوایی کشور و پشتیبانی نیروهای رزمی دیگر آجا را به عهده دارد. فرماندهی این نیرو به عهده سرتیپ خلبان حسن شاه صفی است.
 
قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
 
در بهمن ۱۳۸۷ به دستور فرماندهی کل قوا، پدافند هوایی نیروی هوایی از نیروی هوایی جدا و مستقل شد بدلیل فرماندهی بهتر و قوی تر شدن این نهاد با توجه به پیشرفت های صنعت هوا و فضا در جهان و تهدیداتی که متوجه کشور بود . مسئولیت حفاظت از مرزهای هوایی کشور و ایجاد امنیت در آسمان کشور در کنار نیروی هوایی را دارد. در حال حاضر فرماندهی قرارگاه برعهده امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی است.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
 
 تاريخچه تشكيل نيروی زمينی در ايران را می توان از زمان شروع تاريخ مدون آن يعنی دوره مادها مورد بررسی قرار داد كه افراد اين نيرو به دو دسته سواره نظام و پياده نظام تقسيم مي‌شدند. پس از پيروزی انقلاب اسلامي در ايران و پيدايش تغيير و تحولات اساسی در بخش‌های مختلف كشور، از جمله ارتش؛ نيروهاي انقلابی موجود در ارتش كه بيشتر آنان طی سال‌های گذشته نيز هدايت افراد انقلابی و مذهبی ارتش را بر عهده داشتند، با توجه به وضعيت كشور و بروز هرج و مرج در نقاط مرزی، در زمان شروع تهاجم رژيم عراق به كشورمان كه نيروهای ارتش از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار نبودند، به مقابله با دشمن متجاوز شتافتند.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
نيروی زمينی ارتش جمهوري اسلامی ايران در طول هشت سال دفاع مقدس، 45 عمليات گسترده و مؤثر عليه نيروهاي متجاوز انجام داد كه بيشتر آنها منجر به آزادسازی بخش عمده‌ای از خاك اشغال شده كشورمان شد و ضربات جبران‌ناپذيری بر پيكره ماشين جنگی عراق وارد گرديد. همزمان با عمليات‌های نظامی اين نيرو، كاركنان فداكار و متعهد جهاد خود‌كفايی آن، دوشادوش ساير نيروهای درگير در جنگ، ضمن بازسازی و تعمير و تدارك وسايل و قطعات آسيب‌ديده؛ منشأ خدمات بسيار ارزشمندی برای نيروهای نظامی كشور شدند و اقدام به ساخت قطعات مورد نياز كردند.
 
در زمينه امور آموزشی نيز اقدامات زيادی انجام گرفت تا نيروی زمينی ارتش به نيرويی منسجم و مبتنی بر علم روز درآيد.
 
اكنون با گذشت 25 سال از پايان جنگ تحميلی؛ نيروی زمينی ارتش جمهوری اسلامی ايران با گذر از دوران سازندگی و تعمير تجهيزات و امكانات مورد استفاده خود در جنگ، با استفاده از نيروهای متخصص و مهندسان، توانسته است كه تسليحات و تجهيزات نظامی متعددی را طراحی و توليد كند و به مرحله خودكفايی برسد. از نظر نيروی انسانی نيز، با گزينش و استخدام نيروهای متعهد، مومن و تحصيلكرده، نيروهای آماده‌ای را جهت دفاع از كشور و نظام جمهوری اسلامی ايران تربيت كرده است.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
 
شهید صیاد از ارکان به اوج رسیدن ارتش
 
بخشی از زندگینامه شهید صیاد شیازی
 
امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در 23 خرداد ماه 1323در روستای کبود گنبد روستای درگز استان خراسان رضوی دیده به جهان گشود. مادرش اهل انارک از توابع نایین وپدرش از عشایر قشقایی بود.پدرش استخدام ژاندارمری بود و به همین دلیل خانواده شان مثل بیشتر خانواده های نظامی به شهرهای مختلف مسافرت مهاجرت داشتند. شهید صیادشیرازی در سال 1340به تهران آمد و دوران متوسطه تحصیلی را در تهران گذراند و پس قبولی در آزمون به دانشگاه افسری منتقل شد ودر سال 1346 در رسته توپخانه وبا درجه ستوان دومی فارغ التحصیل و به ارتش وارد شد ودر سال 1352 برای تکمیل تخصص دوره توپخانه از طرف ارتش به آمریکا اعزام شد تا دوره‌‌سنجی بالستیک را بگذراند.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
دوران مبارزات سیاسی
 
شهید صیاد شیرازی در دوران پیش از انقلاب فعالیت های سیاسی فراوانی داشت و با شرکت در جلسات و هیئات شروع به خودسازی می کرد. فعالیتهای شهید صیاد شیرازی به حدی بود که حساسیت ضد اطلاعات را برانگیخت و تحت تدابیر حفاظتی شدید قرار گرفت وسرانجام در19 بهمن دستگیر و در آستانه پیروزی انقلاب ودر بهمن سال 1357 آزاد شد. شهید صیاد شیرازی در غائله ای که سال 1358 ضد انقلاب در کردستان به راه انداخته بود به فرماندهی عملیات شمال غرب کشور برگزیده شد و در نبردهاو تفرقه هایی که در کردستان بود با شهید مصطفی چمران نقش بارزی را ایفا کرد.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
برخی از خصوصیات شهید صیاد
 
از بارزترين خصايص اين شهيد گرانقدر فرهنگ سازي بود.صياد يك فرهنگ ساز بود؛ فرهنگ خستگي ناپذيري و مقاومت در كنار سادگي و معنويت .صياد ارتباط عجيب روحي و معنوي با خط مقدم داشت و در لحظات سخت و بحراني با حضور در خط مقدم نگاه بانفوذ و مهربانش چنان روحيه اي به بچه ها مي بخشيد كه تأثير و قدرت آن از هر مهماتي و تجهيزاتي براي آنها بيشتر بود. شهيد صياد شيرزاي هميشه هواي رزمندگان را داشت.هنوز لوح هاي تقديري كه او گاه خود شخصاً در خط مقدم به بچه ها مي داد از زيباترين و دوست داشتني ترين خاطرات و بزرگترين سندهاي افتخار فرماندهان ارتش محسوب مي شود و اين سنت او بود كه هرگاه از موفقيت و تلاش هر فرمانده اي آگاه مي شد هرگز آن را ناديده نمي گرفت.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
اين شهيد گرانقدر هرگز از پس سلسله مراتب معمول نظامی با رزمندگان رفتار نمی كرد.صياد در حالی كه افتخار قدرت مديريت ارتش محسوب می شد، در حالی كه توانمندی هايش در مديريت عمليات هایی همچون شكست حصر آبادان، فتح المبين و فتح خرمشهر از توانمندی عالی ترين ژنرال های جهان بالاتر بود. اما خلوص و تواضع و صميميتی را به همراه خود آورد كه در هيچ يک از ارتش های جهان وجود خارجی ندارد. از زمانی که شهید صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش میشود تحول عظیمی در ارتش صورت میگیرد وجبهه ها دچار تحول شده وانسجام بیشتری بین نیروهای سه گانه صورت گرفت.
 
شهید صیاد شیرازی برای لحظه لحظه زندگی خود برنامه داشت و اینطور نبود که ره صد ساله را در طی یک شب بپیماید.
 
او در قبل از انقلاب در دوره سخت ارتش به نام «رنجر» شاگرد اول مي شود و بعد از ورود به يگان خدمتي خود در لشگر ۸۱ كرمانشاه، به عنوان معاون آتش بار توپخانه خدمت كرده و در آنجا جنگ سرنيزه را به نيروها آموزش مي دهد و مورد توجه فرمانده و افسران قرار گرفته و سرلشگر آن زمان اعلام مي كند اگر همه چيز براساس لياقت بوده و به نيروهاي نظامي مقام بدهند، فرمانده آينده نيروي زميني شهيد صياد شيرازي خواهد بود.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
اسنادی وجود دارد كه يكي از مديران ارشد اطلاعاتي ارتش عراق در سال ۵۸ براي اولين بار نام  صياد شيرازي را در استخبارات عراق مطرح مي كند و او جزء نيروهاي هدف اين سازمان براي اسارت يا ترور قرار داشته است. اين هدف گيري در دوران دفاع مقدس و به ويژه در عمليات مرصاد و قلع و قمع منافقين و ميزان اثرگذاري شهيد صياد شيرازي در آن مزيد بر علت شد تا آنها او را به شهادت برسانند.
 
 
شروع عملیات فروغ جاویدان توسط منافقین
 
"عملیات مرصاد" در روز ۵ مرداد ۱۳۶۷ به منظور مقابله با منافقین در منطقه "اسلام آباد" و "کرند" در غرب استان کرمانشاه آغاز شد. شش روز پس از قبول قطعنامه 598 شورای امنیت نیروهای عراقی توافقنامه این قطعنامه را زیر پا گذاشته و در گیری هایی در جنوب و حوالی خرمشهر ایجاد کردند تا راه نفوذ برای ارتش مجاهدین خلق باز شود. نیروهای دفاعی ایران پس از استقرار در جبهه های جنوبی اقدام به دفاع از این آب وخاک نمودند تا جلوی پیشروی دشمن را بگیرند. مسعود رجوی سرکرده گروه مجاهدین خلق گفته بود که تا 48 ساعت به تهران خواهیم رسید. همزمان با عملیات فروغ جاویدان از سوی مجاهدین خلق ارتش عراق در 31 تیر ماه سال67 چندین روستای اطراف کرمانشاه را با بمب های شیمیایی گاز خردل واعصاب به آتش بست که منجر به کشته وزخمی شدن بسیاری از هموطنانمان شد که آثار این بمباران شیمیایی تا مدتها مشهود است.
 
پس از چند روز درگیری در نهایت نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بر سازمان مجاهدین خلق پیروز و تعداد زیادی از نیروهای متجاوز در این نبرد کشته شدند.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر 
 
نقش شهید صیاد در عملیات مرصاد
 
"شهید صیاد شیرازی" در سال‌های پایانی جنگ به دلیل تغییر مسئولیت، ازخط مقدم دور بود با عنوان نماینده امام(ره) در شورای عالی دفاع، فرماندهی یگان‌های هوانیروز و نیروی هوایی و رزمندگان حاضر در منطقه را به عهده گرفت و به همراه خلبانان شجاع هوانیروز و نیروی هوایی، لشکر منافقین و مزدوران صدام را در تنگه "مرصاد" منهدم و تا انهدام کامل به تعقیب آن‌ها پرداخت. اراده خداوند متعال بر این بود که نقش "شهید صیاد شیرازی" در کنترل غائله کردستان در سال اول انقلاب و بعد در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور و همچنین در عملیات مرصاد علیه منافقین، منحصر به فرد بوده و یاد و خاطره آن شهید عزیز و والامقام در تاریخ و اذهان ملت بزرگ ایران، جاودانه شود.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
برخی از دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران
 
 
تفنگ تک تیرانداز شاهر
 
این تفنگ با کالیبر ۱۴٫۵ میلیمتر و وزن ۲۲ کیلوگرم و طول ۱۸۵ سانتی متر، ۳ هزار متر برد موثر و ۴ هزار متر برد مفید دارد. جدیدترین تفنگ تک‌تیرانداز ارتش برای استفاده مطلوب به ۳ نفر نیاز دارد.  از قابلیت‌های این تفنگ درگیری و انهدام انواع سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن است. این سلاح بر مبنای نیازهای تاکتیکی روز نزاجا به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده و قابلیت درگیری در عمق را شدیدا افزایش داده است. همچنین این اسلحه دقت اصابت را بالا برده و اثربخشی در انهدام اهداف را به صورت چشمگیری مضاعف می‌کند.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
خودرو تاکتیکی ۲٫۵ تنی ۴ در ۴ نینوا
 
این خودرو با طول ۷ متر، عرض ۲٫۵ متر و ارتفاع ۲٫۸ متر و با قدرت موتور ۲۴۰ اسب بخار ظرفیت حمل ۵ تن بار در جاده و ۲٫۵ تن بار در کلیه شرایط تاکتیکی در زمین‌های ذوعارضه، قابلیت عبور شیب ارضی ۳۰ درصد و عبور شیب طولی ۶۰ درصد را دارد. خودرو نینوا به صورت کاملا بومی بر اساس نیازهای تاکتیکی نزاجا و شرایط اقلیمی کشور طراحی و ساخته شده و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری صنعتی تولید شده و  کلیه قطعات خودرو به صورت کامل ساخت داخل است.
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
ارتش شاهنشاهی که به ارتش الله تبدیل شد + تصاویر
 
گزارش از مهدی شهرودی
 
 
 
انتهای پیام/
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا