جنگنده‌های نسل جدید دشمن را می‌توان با اتخاذ روش‌های نوین هدف قرار داد

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

جنگنده‌های نسل جدید دشمن را می‌توان با اتخاذ روش‌های نوین هدف قرار داد

 
 
 پایگاه مردمی ارتش :معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: دیگر نمی‌توان با ارسال امواج سیستم‌های راداری، جنگنده‌های پیشرفته دشمن را به سادگی مورد کشف و هدف قرار داد؛ لذا باید با استفاده از دانش، علم و فناوری روز، روش‌های کم‌هزینه‌تر را احصا کرد.
 

به گزارش   پایگاه مردمی ارتش به نقل از   دفاع پرس، سورنا ستاری صبح امروز در همایش پدافند غیر عامل که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شده است، با اشاره به اینکه امروز مدل جنگ‌ها تغییر کرده، اظهار داشت: با اتفاقات جدیدی که در عرصه جنگ‌ها صورت گرفته است دیگر توپ و تانک جایگاه تعیین‌کننده‌ای ندارند و با ورود تکنولوژی‌های گسترده در این عرصه، شناسایی و دقت در انهدام اهداف بسیار افزایش یافته است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: ما در حوزه‌های نانوتکنولوژی، بیولوژیک و سلول‌های بنیادین ید طولایی داریم؛ اما متاسفانه در حوزه پدافند غیرعامل، کار چندانی انجام نداده‌ایم.

وی عنوان کرد: بیوتکنولوژی جزو حوزه‌هایی است که باید بر آن تأکید بیشتری می‌کردیم؛ اما به‌رغم پیشرفت‌هایی که تاکنون در این حوزه داشته‌ایم، متاسفانه آمادگی دفاع در برابر حملات این حوزه را نداریم.

ستاری گفت:‌ امروز تکنولوژی در جنگ‌ها عرصه جدیدی را باز کرده که نباید از آن غفلت کرد؛ شرایط به گونه‌ای شده که با کمترین هزینه‌ها و کوچک‌ترین ربات‌ها می‌توان بزرگترین تهاجمات مخرب را انجام داد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: ما در عرصه ساخت پهپادها از زمان مناسبی فعالیت در این زمینه را شروع کردیم، و پیشرفت‌هایی را که امروز در این حوزه مشاهده می‌کنیم به خاطر همان موقعیت‌شناسی است و می‌توانیم از این سامانه‌ها استفاده مطلوبی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگرچه امروز سامانه‌های پهپادی می‌توانند در حوزه‌های رزمی و دفاعی کمک شایانی برای نیروهای مسلح باشند، اما اینکه بخواهیم آن‌ها را جایگزین هواپیماهای جنگنده کنیم این امکان وجود ندارد، و پهپاد هیچ وقت نمی‌تواند جای هواپیما را برای ما بگیرد.

ستاری با بیان اینکه امروز با نسل‌های چهارم و پنجم جنگنده‌های دشمن که از آخرین تکنولوژی‌ها بهره‌مند هستند مواجهیم، افزود: دیگر نمی‌توان با ارسال امواج سیستم‌های راداری، این‌گونه سامانه‌ها را به سادگی مورد کشف و شناسایی و با هزینه‌های گزاف پرتاب موشک‌های گران‌قیمت آن‌ها را مورد هدف قرار داد؛ لذا باید با استفاده از دانش، علم و فناوری روز، روش‌های کم‌هزینه‌تر را احصا کرد؛ همان‌طور که در والفجر 8 دیدیم که ابتکار و بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری چگونه توانست بعد از عدم توفیق در دو عملیات قبلی، باعث نهدام 70 الی 80 فروند پرنده دشمن اعم از جنگنده و بالگرد شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به نیروی انسانی کارآمد و مؤثر گفت: امروز کشور ما بهترین سرمایه انسانی را در دنیا دارد؛ چراکه 32 میلیون جوان بین سنین 30 الی 40 سال و پنج میلیون دانشجو در سطح کشور در حال تحصیل داریم و تعداد مهندسان فارغ‌التحصیل ما معادل فارغ‌التحصیلان کشور آمریکاست؛ لذا باید تمامی تحولات در کشور ما با محوریت نیروی انسانی صورت گیرد. اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت انسان است، و نه برپایه بهره‌گیری از منابع طبیعی و فروش نفت و گاز.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تأکید کرد: باید علوم جدید را در حوزه پدافند غیرعامل وارد کرد و هزینه‌های دفاع را کاهش داد؛ که در این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی همکاری با سازمان پدافند غیرعامل را دارد.

ستاری با بیان اینکه ما باید به جای تاسیس پژوهشکده‌های بزرگ بر روی نیروی انسانی موجود در دانشگاه‌ها و 2 هزار شرکت دانش‌بنیانی که در کشور داریم سرمایه‌گذاری کنیم، عنوان کرد: ایرانیان خارج از کشور یکی دیگر از سرمایه‌های انسانی مؤثر در توسعه و آبادانی کشور هستند؛ آن‌ها برای ما تهدید نیستند؛ بلکه بسیاری از آنان می‌توانند به‌عنوان یک فرصت برای کشورمان مثمر ثمر باشند.

وی افزود: ما امروز به‌عنوان یک قطب بیولوژیک در منطقه و جهان مطرح هستیم و در شرایط تحریم، 95 درصد داروها و نیازهای خود را در داخل کشور تولید کردیم؛ که بخش‌های دفاعی می‌توانند از این پیشرفت‌ها کمک بگیرند. ما با تشکیل ستادهای کوچک و چابک می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا