موشک «کنکورس» در دست گردان‌های واکنش سریع ارتش + تصاویر و مشخصات

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

موشک «کنکورس» در دست گردان‌های واکنش سریع ارتش + تصاویر و مشخصات

 
 پایگاه مردمی ارتش ::موشک «کنکورس» با سامانه هدایت فرمان به خط دید نیمه‌خودکار، با کالیبر 135 میلی‌متر، سرعت متوسط پرواز 185 متر بر ثانیه و بیشینه برد 4000 متر است؛ که در کنار سامانه ضدزره «دهلاویه» به‌عنوان یک مکمل در اختیار گردان‌های واکنش سریع نزاجا قرار گرفته است.
 

  به گزارشپایگاه مردمی ارتشبه نقل از دفاع پرس:نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با توجه به رصد مداوم تهدیدات برون مرزی در ماههای اخیر نسبت به تشکیل گردان‌های واکنش سریع اقدام کرد و متناسب با این تغییر در ستاد رزم نزاجا، تسلیحات جدیدی را رونمایی و در اختیار نیروهای عملیاتی قرار داد.

این گردان‌ها که در دو سطح تاکتیک و استراتژی قابلیت‌های لازم را جهت اجرای ماموریت‌های عملیاتی دارا هستند در حوزه دفاع زمینی مقابله با تجهیزات زرهی، بالگردی و سامانه‌های کنترل فرماندهی دشمن تمرکز کرده و در این رابطه با تشکیل تیم‌های زبده تک تیرانداز، توپخانه‌های متحرک و شکار تانک زمینه‌های لازم را ایجاد کرده اند.

تیم‌های ضد زره و شکار تانک یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده گردان‌های واکنش سریع هستند که در این رابطه به بررسی فنی دومین اسلحه مدرن این نیرو موشک ضد زره کنکورس بعد از سامانه بهینه سازی شده  دهلاویه می‌پردازیم.

* ساختار و مختصات فنی سامانه «کنکورس»

ساختار موشک «کنکورس» مشابه موشک فاگوت است، با این تفاوت که ابعاد آن تغییر و توانایی درگیری آن افزایش یافته است، «کنکورس» موشکی با سامانه هدایت فرمان به خط دید نیمه خودکار، با کالیبر 135 میلی متر، سرعت متوسط پرواز 185 متر بر ثانیه و بیشینه برد 4000 متر است.

سامانه موشکی فاگوت

این موشک در دو مدل ارائه شده است. مدل اولیه به سرجنگی یک مرحله ای مجهز است و برای انهدام انواع زره‌های غیرواکنشی، استحکامات بنتی، اهداف متحرک و ثابت زمینی کارایی لازم را دارد، توان نفوذ سر جنگی این موشک در درگیری با اهداف زرهی حدود 500 میلی متر است.

* مدل بهینه سازی شده موشک «کنکورس» با قابلیت نفوذ در زره‌های واکنشی

مدل بهینه سازی شده این موشک به سر جنگی دو مرحله‌ای مجهز شده و قادر است بیش از 800 میلی متر در اهداف زرهی نفوذ داشته باشد. به جز سر جنگی و دماغه موشک که برای افزایش عمق نفوذ، دستخوش تغییراتی قرار گرفته است، ساختار مدل بهینه سازی شده این موشک مشابه نوع اولیه آن است و افزون بر تمام توانایی‌های موشک پایه، این موشک توان درگیری با اهداف زرهی مجهز به زره‌های واکنشگر را نیز دارا است، سامانه موشکی جدید مشتمل بر موشک انداز موشک و سایت حرارتی است. این سامانه متشکل از دو بخش موشک و موشک انداز است.
 

سامانه موشکی کنکورس


موشک از سه بخش اصلی پوکه، مولد گاز(به عنوان موتور پرتاب) و گلوله موشک تشکیل شده است: پوکه این موشک از جنس فایبرگلاس بوده و دو عدد باتری حرارتی بر روی آن نصب است که بعنوان منبع تغذیه موشک انداز و چاشنی موتور پرتاب عمل می‌کند. پوکه در واقع یک محفظه آبندی شده غیرقابل نفوذ برای موشک و مولد گاز است که برای حفاظت از صدمات مکانیکی، شرایط محیطی و انبارداری و همچنین بعنوان لوله پرتاب موشک طراحی شده است.

سیستم موتور پرتاب این موشک دارای سوخت جامد دو پایه است که در کمترین مدت زمان ممکن می سوزد و و فشار لازم برای پرتاب موشک را فراهم می‌کند و آن را با سرعت 64 متر بر ثانیه و شتاب اولیه ای حدود 6000 هزار متر برمجذور ثانیه به خارج از پوکه پرتاب می کند. و پس از عمل در داخل پوکه باقی می ماند. بنابراین وزن موشک «کنکورس» همانند موشک فاگوت به هنگام پرواز سبکتر شده و در نتیجه سوخت کمتری مصرف می کند. موشک از نوک به طرف انتها به چهار بخش نخست یا کنترلی، سرجنگی، موتور پرواز و بخش انتهایی یا هدایت و الکترونیک تشکیل شده است.




 سیمیلاتور سامانه کنکورس



بخش کنترل در جلوی موشک قرار دارد. این نوع کنترل نسبت به اصلاح مسیری که که توسط تیرانداز اعمال می شود حساس بوده و حتی در آخرین لحظه‌های قبل از اصابت آمادگی دارد تا در خط دید قرار گیرد، نوع کنترل این موشک مانور پذیری بالا را به همراه دقت خوب برای این موشک فراهم کرده است.

* مختصات سرجنگی و موتور پرواز موشک «کنکورس»

موشک کنکورس دارای سرجنگی خرج گود است و در فاصله 75 متری از موشک انداز مسلح می‌شود. و عمق نفوذ سر جنگی 500 میلی متر و وزن آن حدود 2300 گرم است. البته سرجنگی نوع ارتقا یافته این موشک از نوع دو مرحله‌ای به وزن 3230 و توان نفوذ 750 میلی متر است.

موتور پرواز این موشک حدفاصل سرجنگی و بخش هدایت و الکترونیک واقع شده است. این موتور دارای سوخت جامد دو پایه است که دو مرحله ای است. در مرحله اول به عنوان شتاب دهنده موشک عمل می کند و سرعت موشک را از 64 به 200 متر بر ثانیه می‌رساند و در مرحله دوم به عنوان ثابت نگهدارنده سرعت عمل می‌کند و سرعت موشک را در رنج 200 متر بر ثانیه ثابت نگه دارد.



لحظه شلیک موشک کنکورس

* نحوه کنترل و هدایت موشک «کنکورس»

افزون بر بالک‌های کنترلی، در بخش انتهایی موشک چهار بال بزرگ وجود دارد. این بال‌های ثابت از جنس ورق فولادی می‌باشند که پیش از شلیک در درون پوکه، پیرامون بدنه پیچیده شده و پس از خارج شدن از پوکه باز شده و پایداری آیرودینامیکی مورد نیاز موشک را فراهم می‌سازد. بال‌ها نسبت به محور طولی دارای زاویه هستند این زاویه باعث چرخش موشک با سرعت 5 تا 7 دور بر ثانیه در طی پرواز می‌شود. طراحی عالی و کنترل مناسب موشک در طی پرواز، آن را در نوع خود بسیار ممتاز ساخته است.

خانواده کنکورس قابلیت شلیک از موشک انداز زمین پایه و شلیک از روی نفربر، خودروهای زرهی، جیپ و حتی موتورسیکلت را دارا است.

خودروهای زرهی استاندارد این سامانه نفربر زرهی بی آر دی ام، بی ام دی 1، 2، 3 و نفربر زرهی بی ام پی 2 است.

 

سامانه کنکورس منصوب بر نفربر زرهی


مجهز شدن موشک انداز به دوربین دید در شب، که وزنی در حدود 9/6 کیلوگرم است، به موشک توان درگیری در بیشینه برد 2500 متر در شب و شرایط دید ضعیف را می دهد.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در کنار موشک دهلاویه (کورنت ایرانی) که یک کیلومتر بر برد آن افزوده است، از موشک کنکورس به عنوان یک مکمل استفاده می کند.
 

پ


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا