توصیه فرمانده مرکز آموزش وظیفه نهاجا به مشمولان

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

توصیه فرمانده مرکز آموزش وظیفه نهاجا به مشمولان

 
 پایگاه مردمی ارتش ::سرهنگ حمدالله دهقان گفت: توصیه من این است که از اعزام به خدمت سربازی هراسی نداشته باشند زیرا بعضی افراد ذهنیت هایی از خدمت سربازی دارند که در گذشته رواج داشته است.
 
به گزارش پایگاه مردمی ارتشبه نقل از  مشرق  ، در اواخر سال 1351 هنگ سوم سربازان با استعداد سه گردان به فرماندهی وقت سرهنگ یعصوبی در پادگان مهرآباد جنوبی پایه گذاری و تشکیل گردید.در سال 1360 ضمن افزایش استعداد هنگ , چهار گردان به پادگان قصر فیروزه انتقال یافت و از همان سال اقدام به پذیرش مشمولین خدمت سربازی شد و در سال 1356 به عنوان مرکز آموزش نیروی هوایی نام گذاری و اقدام به پذیرش دانشجویان (دیپلم به بالا) نموده است.در سال 1375 مرکز آموزش وقت از محل مربوطه به پادگان قلعه مرغی انتقال یافت و پس از 5 سال مجددا" مرکز آموزش وظیفه از قلعه مرغی به قصر فیروزه منتقل و مشغول پذیرش مشمولین به خدمت با استعداد یک گردان سربازی و دو گردان دانشجویی گردید.

پس از تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء , مرکز آموزش وظیفه ی نهاجا در دی ماه 1387 به پادگان شهید خضرایی منتقل شد.این مرکز تا کنون 90 مرحله پذیرش مشمولین به خدمت با استعداد 700 نفری را داشته که بالغ بر 62 هزار نفر از مشمولین به خدمت را پذیرش نموده است.

با این مقدمه به گفتگو با سرهنگ پیاده ستاد حمدالله دهقان فرمانده مرکز آموزش وظیفه نهاجا نشستیم تا ضمن آشنایی با این مرکز و ماموریت آن , روند خدمت سربازی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار بدهیم.

جناب سرهنگ ضمن عرض سلام خدمت شما و تشکر بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید , بعنوان سوال نخست معرفی از خود , سوابق و فعالیت هایتان تا به امروز را برای خوانندگان بفرمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم , ابتدا تشکر میکنم از اینکه این وقت را در اختیار حقیر قرار دادید.بنده در سال 1371 به استخدام دانشگاه افسری امام علی (ع) نیروی زمینی در آمدم و در سال 1375 در رشته ی مدیریت دولتی فارغ التحصیل گشته و جزو 3 نفر دانش آموخته ی برتری بودم که مفتخر به اخذ جایزه از مقام معظم رهبری شدم.در سال 1376 پس از فارغ التحصیلی از دانشکده ی پیاده در شیراز , جهت ادامه ی خدمت به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منتقل شدم و از همان هنگام به مدت 5 سال فرماندهی گروهان هنرآموزی را بر عهده داشتم و پس از آن از سال 1381 به مدت 6 سال فرماندهی گردان هنرآموزی را عهده دار شدم.

توصیه فرمانده مرکز آموزش وظیفه نهاجا به مشمولان

پس از طی دوره ی عالی رسته ای به ریاست دایره عملیات و آموزش مرکز آموزش نظامی و پس از آن به جانشینی مرکز آموزش نظامی منصوب شدم و به مدت 7 سال در این سمت انجام وظیفه کردم.در سال 1393 جهت طی دوره ی فرماندهی و ستاد به دانشگاه دافوس آجا رفته و در سال 1394 فارغ التحصیل شده و پس از آن به فرماندهی مرکز آموزش وظیفه ی نهاجا منصوب شدم که هم اکنون در همین سمت در خدمت هستم.

جناب سرهنگ بسیاری علاقه به این دارند که بدانند اهمیت حضور سربازان و نیروهای وظیفه در نیروهای مسلح چیست یا به عبارتی دیگر سربازان و پرسنل وظیفه به چه میزان در نیروهای مسلح و به خصوص نیروی هوایی مهم هستند؟

اهمیت حضور پرسنل وظیفه در نیروهای مسلح بسیار واضح است , چرا که دوام و بقای نیروهای مسلح و هر ارتشی به نیروی انسانی آن وابسته است.مجموعه ی پرسنل پایور نیروهای مسلح در مقایسه با مجموعه ی نیروهای وظیفه کمتر است و در واقع عمده ی قوای گروهان ها , گردان ها , تیپ ها و لشگرهای ما را نیروهای وظیفه تشکیل می دهد و این فقط کادر رهبری و فرماندهی است که از پرسنل پایور تشکیل شده و کارایی پرسنل کادر نیز به حضور نیروهای وظیفه بستگی دارد.

در نیروی هوایی اهمیت حضور نیروهای وظیفه بیشتر است چراکه اغلب نیروهای وظیفه ای که به خدمت نهاجا در می آیند از قشر تحصیل کرده وبا تخصص های مختلف هستند که این نفرات در قسمت هایی که مرتبط با تخصص آنهاست به نحو شایسته به کار گرفته خواهند شد و اهمیت حضور نیروهای وظیفه در این قسمت های تخصصی به حدی است که میتوان گفت بدون حضور آنها چرخ نیروهای مسلح نخواهد چرخید.

جناب سرهنگ یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد سربازان و پرسنل وظیفه این است که " یکی از ظرفیت های عظیم کشور یعنی جوانان تحت عنوان سرباز در خدمت نیروهای مسلح است" بعنوان یک مسئول در این حوزه آیا تا کنون از این ظرفیت عظیم به نحو شایسته و مفید استفاده شده است؟

ما حضور نیروهای وظیفه را در یگان های نظامی یک فرصت می شماریم.در هر دوره این نیروها با تخصص های مختلف و پتانسیل ها و ظرفیت های علمی وارد ارتش می شوند و ما هم به توانایی آنها پی برده ایم و به کارایی آنها ایمان داریم.بنده اعتقاد دارم که مقامات عالیرتبه ارتش تمام تلاششان این است که به رهنمودهای مقام معظم رهبری جامه ی عمل بپوشانند , اما به طور کلی ما هنوز به آن نتیجه ی صد درصدی در بهره برداری از ظرفیت های پرسنل وظیفه نرسیده ایم ولی به طور نسبی در این راه موفق بوده ایم و هم اکنون نیز در یگان های نهاجا تمام تلاشمان این است که از تخصص نیروهای وظیفه بهره برداری حداکثری را کرده و به منویات مقام معظم رهبری در این زمینه عمل کنیم.

در مباحث اجتماعی از خدمت سربازی بعنوان یکی از موانع ازدواج یاد می شود , در عین حال تعدادی از مشمولانی که به خدمت سربازی اعزام می شوند متاهل و بعضا" دارای فرزند هستند , تسهیلاتی که در مرکز آموزش وظیفه برای این دسته از نیروهای وظیفه چه در دوران آموزشی و چه پس از آن در نظر گرفته شده چگونه است؟

البته بنده خدمت سربازی را مانعی برای ازدواج نمیدانم بلکه آن را یک پیش نیاز تلقی میکنم.حس بنده این است , شخصی که قصد تشکیل خانواده و ورود به زندگی اجتماعی را دارد نیاز است که این دوره را سپری کرده و سختی های آن را تجربه کند تا قدر آنچه را که در زندگی شخصی خود داشته بیشتر بداند. اما در مورد مشکلات متاهلین در نیروهای مسلح یک سری امتیازات برای سربازان متاهل منظور شده , در مرکز آموزش وظیفه تسهیلاتی که ما میتوانیم در نظر بگیریم در طی مدت 2 ماه میتوان به مرخصی اشاره کرد که نسبت به دیگران بیشتر در نظر خواهیم گرفت.


پس از دوران آموزشی نیز یکی از تسهیلات سربازان متاهل , مکان خدمتی آنهاست که میتوانند به اختیار مکان خدمتی خود را انتخاب کنند از طرفی نفرات متاهل دارای کسر خدمت و آن دسته ای که فرزند دارند نیز به ازای هر فرزند یک ماه کسر خدمت به آنها تعلق خواهد گرفت.

نیروهای وظیفه ای که به خدمت نیروهای مسلح در می آیند به مدت 2 ماه تحت آموزش های نظامی قرار خواهند گرفت, کیفیت و کمیت این آموزش ها به چه صورت است؟

کیفیت و کمیت وضعیت آموزش در مدت 2 ماه که دانشجویان در مراکز آموزشی سپری می کنند در ارتش تعریف شده و تحت عنوان یک برنامه ی تفصیلی که مصوب آجا و ستاد کل نیروهای مسلح است در آمده و ما نیز موظف به اجرای این برنامه هستیم.در طول دوره ی آموزشی دانشجویان با مسائل پایه ای و اصولی نظامی و فرهنگ نظامی گری آشنا می شوند بعنوان مثال برخی سرفصل های آموزشی مانند رزم انفرادی , تیراندازی , ش م ه , رزم اردوگاهی , رژه و غیره شامل موارد آموزشی طی این مدت خواهد بود.

در نیروی هوایی دوره های آموزشی تحت عنوان "دوره کد" برگزار می گردد نحوه برگزاری و کیفیت این دوره ها به چه صورت است؟

دوره های کد یک سری دوره های تخصصی رسته ای است که بر اساس نیاز نهاجا پس از پایان آموزش 2 ماهه دانشجویان برگزار می گردد.در واقع در این دوره ی 45 روزه دانشجویان تحت آموزش های تخصصی قرار دارند تا پس از اتمام آن در رسته ای که آموزش آن را گذرانده اند به کار گرفته شوند.در هر دوره بر اساس نیاز نهاجا این دوره ها در فرماندهی آموزش های هوایی شهید خضرایی برگزار می شود و از میان دانشجویان تعدادی برای طی این دوره ها انتخاب می شوند.از جمله مزایای طی "دوره کد" میتوان به تعلق گرفتن حداکثر درجه به فرد دوره دیده اشاره کرد.

جناب سرهنگ بعنوان فرمانده مرکز آموزش وظیفه نهاجا استقبال دانشجویان را از خدمت سربازی چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در این مرکز تلاش کرده ایم علیرغم تصوری که از دوران آموزشی وجود دارد و آن را دورانی سخت تصور می کنند در طول مدت 2 ماه که دانشجویان در این مرکز حضور دارند حداکثر رضایتمندی را فراهم کنیم بگونه ای که پس از اینکه دانشجویان از خدمت سربازی ترخیص می شوند و وارد عرصه های مختلف شغلی و اجتماعی می شوند از دوران آموزشی و دوران خدمت سربازی با خاطرات بیاد ماندنی و شیرین یاد می کنند.بعنوان مثال اگر در فضای مجازی توجه کنید خاطرات و تجربیات شیرین دانشجویان دوره های قبل کاملا ملموس و واضح است.

توصیه شما به مشمولان خدمت وظیفه عمومی چیست؟

توصیه من این است که از اعزام به خدمت سربازی هراسی نداشته باشند زیرا بعضی افراد ذهنیت هایی از خدمت سربازی دارند که در گذشته رواج داشته , اما در حال حاضر نفراتی که سخت ترین مشکلات را در روند خدمتی دارند چه از نظر فیزیک جسمی و چه از نظر روحی-روانی در حال انجام خدمت سربازی هستند و هیچ مشکلی هم برای آنها وجود ندارد.حتی افرادی بودند که دچار مشکلات روحی-روانی حاد بودند و پس از اعزام به خدمت سربازی و حضور در بین یک جمع چند صد نفره مشکلات آنها برطرف شد و خدمت خود را نیز به سرانجام رساندند.

و سخن پایانی؟

لباس سربازی , لباس عزت , شرف و از خودگذشتگی است.جوانان ایران اسلامی باید به پوشیدن این لباس مقدس افتخار کنند و بدانند که برای این امنیت و آرامشی که حکم فرماست خون های زیادی ریخته شده و ما باید به خوبی این میراث ارزشمند را به آیندگان تحویل دهیم.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا