تشریح نقش جنگنده‌های نیروی هوایی در عملیات پیروزمندانه "مروارید" توسط امیر نصیرزاده

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

تشریح نقش جنگنده‌های نیروی هوایی در عملیات پیروزمندانه

 
 
 پایگاه مردمی ارتش ::معاون هماهنگ کننده نهاجا با اشاره به نقش نیروی هوایی در عملیات "مروارید" گفت: خلبانان شجاع نیروی هوایی ارتش در جریان عملیات مروارید موفق به انهدام 7 فروند ناوچه از کلاس «اوزا»، «پی 6» و یک ناو نفربر 1000 تنی شدند.
 
به گزارش پایگاه مردمی ارتشبه نقل از   دفاع پرس، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده به مناسبت هفتم آذر سالروز عملیات مروارید گفت : دو اسکله «البکر» و «الامیه» و پایگاه های دریایی عراق که در جنوب بصره و فاو وجود داشت، در ماه های ابتدایی جنگ تحمیلی مزاحمت‌های بسیار زیادی برای تردد کشتی‌های تجاری ایران به وجود می آوردند و ارتش جمهوری اسلامی ایران به این فکر بود که علاوه بر رفع این مزاحمت‌ها، ضمن مصون نگه داشتن خود از حملات دریایی در این منطقه، ضربه مهلکی به سکوهای نفتی عراق وارد کند و تجارت نفت این کشور را در جنوب مختل کند.

معاون هماهنگ کننده نهاجا به وظایف نیروی هوایی ارتش در این عملیات اشاره کرد و گفت: نیروی هوایی ارتش علاوه بر انجام عملیات بر علیه نیروی هوایی دشمن و پایگاه های دریایی و زمینی در عمق خاک دشمن، پشتیبانی از نیروهای سطحی و زمینی را در کلیه عملیات ها از جمله عملیات مروارید بر عهده داشت.

وی در این خصوص افزود: هواپیماهای اف 14 ما به صورت 24 ساعته پوشش هوایی کامل را در منطقه ایجاد می نمودند، علی الخصوص در نقاط کور راداری و مناطقی که جنگنده های دشمن در ارتفاعات پایین پرواز می کنند و رادارهای ثابت زمینی قادر به شناسایی آنها نیستند. علاوه بر این، جنگنده های اف 14 ایران وظیفه پوشش هوایی جنگنده های اف 4 که در منطقه نبرد در حال درگیری بودند را عهده دار بودند تا جنگنده های عراقی برای آنها مزاحمت ایجاد نکند.

امیر نصیرزاده به مهمترین بخش این عملیات که بر عهده نیروی هوایی ارتش سپرده شده بود اشاره کرد و گفت: حضور افسر ناظر مقدم هوایی روی ناوچه پیکان مهمترین وظیفه نیروی هوایی در این عملیات بود که شهید خلبان مفقودالاثر ابراهیم شریفی این مسئولیت مهم را بر روی ناوچه پیکان بر عهده داشت.

وی به تشریح این وظیفه مهم پرداخت و افزود: انجام هر عملیات مشترک مستلزم هماهنگی لازم بین نیروهای شرکت کننده است که هم اهداف به اشتباه مورد اصابت قرار نگیرد و هم مختصات مناسب هدف در روی زمین و دریا به هواپیماهای مهاجم خودی داده شود.

معاون هماهنگ کننده نهاجا  نتایج این عملیات را در طول 2 روز عملیات مروارید انهدام 7 فروند ناوچه هایی از کلاس «اوزا»، «پی 6» و یک ناو نفربر 1000 تنی توسط جنگنده های نیروی هوایی ارتش برشمرد.

وی به ابتکار خلبانان نیروی هوایی در استفاده از موشک ماوریک بر علیه اهداف دریایی برای اولین بار در دنیا و در عملیات مروارید اشاره کرد و تصریح کرد: موشک ماوریک برای انهدام سنگرهای بتنی و مواضع کنترل فرماندهی و اهداف زمینی طراحی شده است، در این عملیات برای اولین بار از موشک ماوریک برای انهدام اهداف در دریا استفاده شد. حتی خود آمریکا بعنوان سازنده این موشک ، از آن برای انهدام اهداف دریایی استفاده نکرده است.

امیر نصیرزاده افزود: این یک کار ابتکاری بود که خلبانان ما به این نتیجه رسیدند که می توانند در این عملیات از توانمندی این موشک بر علیه ناوها و ناوچه های عراقی استفاده کنند که خیلی هم خوب جواب داد، خلبانان حتی از قبل برای این کار تمرین نکرده بودند و آموزشی هم ندیده بودند. کار با این موشک خیلی راحت تر از سایر موشکهای طراحی شده برای اهداف دریایی بود، هم سرعت عمل خلبانان را بیشتر می کرد و هم خلبانان در یک بار شیرجه با هواپیما می توانستند چند موشک به سمت اهداف متعدد دریایی شلیک کنند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا