اورهال و بازگشت هواپیمای C-130 بعد از 10 سال به ناوگان نهاجا

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

اورهال و بازگشت هواپیمای C-130 بعد از 10 سال به ناوگان نهاجا

 

 
 
 پایگاه مردمی ارتش ::یک فروند هواپیمای ترابری C-130 پس از 10 سال زمین‌گیری، به همت متخصصان و کارشناسان نیروی هوایی ارتش اورهال (بازآماد) شد.

 

به گزارش  پایگاه مردمی ارتشبه نقل از   گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، یک فروند هواپیمای ترابری C-130 به همت متخصصان و کارشناسان نیروی هوایی ارتش در پایگاه هوایی شهید دوران اورهال (بازآماد) شد.

این هواپیما پس از 10 سال زمین‌گیری، با  صرف 30 هزار نفر ساعت  کار توسط کارکنان متخصص و فنی پایگاه شهید دوران  به‌طور کامل بازآماد شده و پس از انجام پرواز‌های آزمایشی به ناوگان هوایی نیروی هوایی ارتش پیوست.

بعد از پرواز موفقیت‌آمیز این هواپیما که با حضور فرماندهان و مسئولین پایگاه شهید دوران انجام شد، امیر سرتیپ دوم خلبان محمدی فرمانده این پایگاه در سخنانی گفت: به پرواز درآمدن هواپیمایی که 10 سال زمین‌گیر بوده و آن هم در شرایط تحریم، فقط از عهده نیروهای متعهد و توانمند و ولایت‌مدار برمی‌آید.

وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای نیروهای متخصص و متعهد، انجام چنین کارهای ارزشمندی را در این شرایط نوعی جهاد دانست.

سی-۱۳۰ (هرکولس) در دوران دفاع مقدس نقش ویژه‌ای را در ترابری و حمل و نقل نیروها ایفا کرده است.


براساس این گزارش سی-۱۳۰هرکولس هواپیمای ترابری نظامی با چهار موتور توربوپراپ است که توسط شرکت لاکهید آمریکا ساخته شده و هم‌اکنون نیز توسط ناوگان هوایی بسیاری از کشورها به انجام ماموریت می‌پردازد.

این هواپیما مجهز به مجموعه بسیار پیشرفته‌ای از سیستم‌های ارتباطی و دفاعی شامل رادیوهای چند باندی یو و وی اچ اف وسیستم گیرنده هشدار لیزری است، که در سال ۱۹۵۶ خط تولید آن راه‌اندازی شد، و سپس به یگان هوایی نیروهای مسلح دیگر کشورها از جمله ایران راه یافت.
 

.

 

**مختصات و قابلیت های هواپیمای ترابری سی-۱۳۰

سی-۱۳۰انعطاف‌پذیری و انطباق با شرایط محیطی قابلیت‌های لازم را داراست و در زمینه انجام نقش‌ها و ماموریت‌های متفاوت و متنوع تاکنون عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته‌ است.

این هواپیمای ترابری نظامی که در عرصه‌های نظامی از آن به‌عنوان اسب بارکش یاد می‌شود با قدرت حمل حدود ۱۷ هزار و ۱۴۵ کیلوگرم معادل ۴۰۰۰ پوند، یکی از بزرگترین هواپیماها حمل و نقل هوایی در شرایط بحرانی محسوب می‌شود.

این هواپیما ضمن اینکه سوخت‌گیر و سوخت‌رسان است قادر به انجام عملیات راهبردی و یا ماموریت‌های حمل ونقل تاکتیکی با انعطاف پذیری فزاینده می‌باشد، و قابلیت پرواز با سرعت بالا در ارتفاع پایین را دارد و همچنین قابلیت نشست و برخاست بر روی هر نوع باند پروازی را داراست.

یکی دیگر از قابلیت‌های آن برد عملیاتی فزاینده و امکان پرواز از روی باند صحرایی می‌باشد، که این ویژگی بارز هرکولس را در نوع خود کم نظیر کرده است.

 


 ** کاربرد در شرایط جنگ و صلح


از این هواپیمای غول‌پیکر در شرایط جنگی معمولا برای ماموریت‌هایی چون اعزام نیروها به مناطق جنگی، انتقال ابزار و ادوات سنگین به مراکز درگیری و عملیاتی، سوخت‌رسانی هوایی، جابه‌جایی سریع و تاکتیکی نیروها استفاده می‌شود.

همچنین در شرایط غیر جنگی از این هواپیما در عملیات جستجو و نجات، تحقیقات علمی، شناسایی آب‌وهوا، گشت دریایی و در برخی موارد احفای حریق هوایی استفاده می‌شود.

این هواپیمای امریکایی در جنگ ویتنام قابلیت‌های خود را به خوبی نشان داد و به راحتی در باند‌های کوچک عملیات نشست و برخاست را انجام می داد. در چنین شرایطی برای اجتناب از برخورد با آتش دشمن، گاهی زاویه فرود چنان تند بود که خلبان حتی قبل از تماس با زمین، رانش ملخ‌های هواپیما را معکوس می‌کرد.

** اورهال به چه معناست؟!

اصطلاح «اورهال» که معادل فارسی آن آماده‌سازی یا «بازآماد» است، به مجموعه اقدامات اساسی که به منظور بازسازی و پارکاب ساختن هواپیماها در کلاس‌های مختلف برای انجام ماموریت‌های عملیاتی  صورت می‌گیرد، گفته می‌شود.

اورهال، کاری کاملا تخصصی است. مخصوصاً در عصر حاضر و با توجه به پیچیدگی جنگنده‌ها و هواپیماهایی که مبدا تولید آن کشوری دیگر است.


شاید اجرای این فرآیند در ابتدا کاری سهل و آسان به نظر بیاید، اما به واقع تعمیرات اساسی و تعویض و سرویس قطعات، برای کشوری که مبدا ساخت آن نبوده، کاری بس دشوار است.  

به گفته برخی کارشناسان زبده این عرصه «اورهال هواپیما کمتر از ساخت خود هواپیما نیست

چنانچه در یک پروژه اورهال می‌بایست از نیروهای متخصص مکانیک، الکتریک، الکترونیک و صنایع استفاده کرد تا نتایج کامل حاصل شود و یک هواپیما یا جنگنده از دور خارج شده به یگان هوایی بازگردد.

**عملکرد C-130 در دروان دفاع مقدس

نام هرکولس در دوران دفاع مقدس یادآور واژه‌هایی چون کمک‌رسانی و امداد در شرایط بحرانی و انتقال سریع مجروحان، اعزام نیرو و ادوات به مناطق درگیر است، چنانچه حضور این هواپیمای نظامی در بسیاری از موارد موجب تغییر سرنوشت منازعه به نفع رزمندگان اسلام شده و حمایت‌های لجستیکی آن بسترساز اجرای و پیروزی در عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس بوده است.
 

همچنین سی-۱۳۰ در کنار خدمات مفیدی که گفته شد یادآور حوادث تلخ و ناگورای چون ۷ مهر سال ۱۳۶۰ است که طی آن پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه  به شهادت رسیدند، و یا سانحه ۱۵ آذر ۸۴ که منجر به شهادت تعدادی از خبرنگاران و فرماندهان نظامی کشور شد؛ اما با همه اینها، حمایت‌های لجستیکی و خدمات قابل توجهی که این غول پرنده در دوران دفاع مقدس و شرایط بحرانی چون سیل و زلزله در سطح کشور داشته است چیزی از ارزش‌ها و خدمات مفید آن نمی‌کاهد.

**توانمندی متخصصان داخلی در اورهال کردن جنگنده‌های یگان هوایی

ایران اسلامی به‌واسطه پیشرفت‌هایی که در عرصه نهضت قطعه‌سازی و خودکفایی کسب کرده، امروز به‌عنوان یکی از کشورهای مطرح در عرصه حفظ و نگهداری و بازآماد جنگنده‌ها و هواپیماهای مختلف در کلاس‌های متفاوت است و این پیشرفت‌ها سبب شده تا هر روز شاهد خبری خوش از اورهال، شبیه‌سازی‌های انواع جنگنده‌ها و یا ساخت جدیدترین پهپادها باشیم.

 

 

*گزارش از مقداد کامکار



انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا