با وحدت ارگان­هاي دريايي مي توانيم قدرت دريايي داشته باشيم

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتشسومين كنگره ملي صنايع دريايي با حضور امير دريادار حبيب الله سياري برگزار شد.فرمانده نيروي دريايي ارتش در سومين كنگره ملي صنايع دريايي گفت: دريا، جايگاه بزرگ و مهمي در دنيا دارد و دليل اين كه كشورهايي در طول تاريخ  قدرتمند و ثروتمند بوده اند، استفاده از بستر دريا بوده است. دريا براي يك كشور فرصت بزرگ براي پيشرفت و توسعه آن كشور است كه در توسعه مدنيت، تجارت، حمل و نقل، ترانزيت كالا، ايجاد اشتغال و توسعه گردشكري نيز اهميت دارد

وي با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران جزو160 كشور دنياست كه به دريا راه دارد، افزود: علي رغم اين كه در كشور ما حدود يك سوم يا 30 درصد مرز، دريايي و 70 درصد بقيه مرز زميني و رودخانه اي است ولي حدود 93 درصد صادرات و واردات از مرز دريايي انجام مي شود و از حدود 15 كشور همسايه با 12 كشور مرز دريايي داريم.

دريادار سياري در ادامه سخنانش از بي توجهي به دريا انتقاد كرد و اظهار داشت: منافع ما در دريا راهبردي و كلان است و بايد براي بدست آوردن منابع آن تلاش كنيم. ما در درياي خزر كه امروز به خاطر منابع غني كشف شده از اهميت بالاتري نسبت به قبل برخوردار است، غفلت كرده ايم چرا كه بيشتر كشورهاي دنيا پي به منافع و منابع آن برده اند و به دنبال منافع نامشروع خود در آنجا هستند.

وي در ادامه، سواحل مكران را دروازه طلايي ايران براي استفاده از درياهاي آزاد و ثروت دريايي دانست و گفت: با بهره گيري از اين سواحل به دليل مشرف بودن به اقيانوس و درياهاي آزاد مي توان تا قطب جنوب دريانوردي كرد و البته نبايد از اهميت خليج فارس كه انبار انرژي جهان لقب گرفته و تنگه هرمز به عنوان يكي از مهم ترين تنگه هاي راهبردي جهان غافل شد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اين كه دو سوم تجارت جهان در اقيانوس هند و از طريق سه تنگه هرمز، مالاگا و باب المندب صورت مي گيرد، افزود: در دو سال اخير، راهبرد استكبار جهاني از حضور در اقيانوس اطلس به شمال اقيانوس هند و درياي چين تغيير كرده است چون بهترين نقطه سلطه استكبار جهاني بر جهان است .همچنين آنها با دست هاي پنهاني نظير دزدان دريايي، منطقه شمال اقيانوس هند را ناامن كرده اند و با بحث ايران هراسي در منطقه مي خواهند تسليحات نظامي خود را به فروش رسانده و منطقه را تحت كنترل خود گرفته و حضور خود را مشروع جلوه بدهند.

وي همچنين در بحث دزدان دريايي گفت: جمهوري اسلامي ايران از زماني كه بحث دزدان دريايي پيش آمد تاكنون 26 ناوگروه خود را به منطقه اعزام كرده و از سال 1387 در برقراري امنيت به طور مستمر حضور فعال داشته است و اگر امروز مي بينيم خبري از پديده شوم دزدان دريايي نيست به دليل حضور قاطع و قدرتمند نيروي دريايي است.

دريادار سياري در ادامه تأكيد كرد: شعار توسعه دريا محور ،نياز به اقتدار در صنايع دريايي، ناوگان تجاري و نظامي دارد و ما با وحدت ارگان هاي دريايي مي توانيم قدرت دريايي داشته باشيم.

وي با تأكيد بر اين كه امنيت در دريا مهم است، خاطرنشان كرد: اگر علم و پيشرفت دريايي داشته باشيم ولي نتوانيم امنيت را برقرار كنيم، ارزشي ندارد. امنيت در همه ابعاد دريا تأثير مستقيم دارد و ما بايد نيروي دريايي را محوريت امنيت در آب هاي آزاد بدانيم و همه به آن كمك كرده و همكاري لازم را با آن داشته باشيم.

دريادار سياري افزود: ما بايد بتوانيم نياز امنيت را نه تنها در خليج فارس، خليج عدن، اقيانوس هند، درياي سرخ بلكه در تمام آب هاي آزاد جهان برقرار كنيم.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اين كه ما بايد با اولويت ها حركت كنيم، افزود: توسعه دريا محور را بايد با جديت بيشتري پيگيري كنيم چون واقعاً پيشرفت كشور در استفاده از درياست  و براي اين كه ما با بحث توسعه دريا محور، به رشد برسيم بايد اين موضوع را كساني كه تصميم گيرنده هستند اهميت بدهند كه دريا چقدر مي تواند در پيشرفت كشور مفيد باشد.

وي در پايان يكي از راه هاي شناخت دريا را فرهنگ سازي عنوان و تصريح كرد: فرهنگ سازي بايد از پايين ترين مقاطع تحصيلي آغاز شود. فرزندان ما بايد به اهميت دريا پي ببرند كه البته در حال حاضر آموزش و پرورش در كتاب مطالعات اجتماعي سال ششم ابتدايي مطالبي را به درياها اختصاص داده است اما اميدوارم موضوع دريا در ساير مقاطع تحصيلي هم گنجانده شود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا