راه‌اندازی فرودگاه جاسک توسط نیروی دریایی ارتش
تاريخ : 22 / 5 / 1392برچسب:ارتش,دریایی,بسیج مردمی, | 21:19 | نویسنده : بسیجیان ارتش

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی دریایی ارتش گفت: پس از پیگیری­های مجدانه و اقدامات چشمگیر، موفق شدیم مراحل راه ­اندازی فرودگاه جاسک را به اتمام برسانیم که اولین مرحله پرواز مسافری بندرعباس ـ جاسک از طریق این فرودگاه انجام می­شود.

 

به گزارش  پایگاه مردمی ارتشبه نقل از خبرگزاری فارس ، امیر دریادار حسن جعفری معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی دریایی ارتش، طی سخنانی تدابیر نورانی و تأکیدات فرماندهی معظم کل قوا، مبنی بر راهبردی بودن نیروی دریایی ارتش، را موجب سپری  کردن برهه­ای تاریخی و بسیار اثرگذار در سیاست­های کلی کشور توسط نیروی دریایی دانست و به نکات قابل توجهی در بحث زیر ساخت­های نیروی  دریایی اشاره کرد.

وی افزود: هر یگانی با عنوان معاونت یا فرماندهی دارای مأموریت­ها و مسئولیت­های تعریف شده­ای است. معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی دریایی ارتش مسئول ساخت و سازهای این نیرو اعم از ساختمانها، تأسیسات اداری، پادگانی، آموزشی، منازل سازمانی و همچنین فرودگاه­ها، اسکله و موج شکن­ها است. واژه پدافند غیر عامل هم که برابر فرمان فرماندهی معظم کل قوا ابلاغ شده به این منظور نامگذاری شده که مسئولیت تمام پروژه­هایی که در زمان بحران به آن نیاز پیدا می­شود و یا هر اقدامی که در راستای کاهش آسیب پذیری در برابر حملات دشمن بکار گرفته می‌شود، در زمره مسئولیت­های این معاونت است.

جعفری ادامه داد: در اوایل شروع جنگ تحمیلی، یگان مهندسی در پشتیبانی از یگان‌های عملیاتی نقش موثری داشت تا حدی که یگان مهندسی رزمی و مهندسی تأسیسات ما دوشادوش تکاوران در ارتباط با بحث تخریب، مین گذاری و مین روبی در عملیات­ها حضور داشت.

وی اظهار داشت: در پایگاه دریایی خارک که از یگان­های منطقه دوم دریایی بوشهر محسوب می­شد و به تعداد روزهای جنگ بمباران شد، یکی از یگان‌های تأثیرگذار، مهندسی و تأسیسات بود. چرا که با توجه به اینکه جزیره خارک منطقه نفتی به شمار می­رفت و مخازن نفتی ما آنجا بود، یگان مهندسی تأسیسات با در اختیار داشتن تیم­های تخصصی مانند آتش نشانی، در راستای مهار حریق حاصل از بمباران دشمن تلاش و زحمت زیادی کشیدند و در همان زمان شهدا و جانبازانی را تقدیم کشور کردند.

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی دریایی ارتش درخصوص میزان خودکفایی در اجرای پروژه­ها توسط این معاونت گفت: در حوزه مهندسی صددرصد کارهایمان بومی و داخلی است و کلیه طرح­ها پس از مطالعه و برنامه­ریزی، با استفاده از مشاورین و پیمانکاران داخلی انجام می­شود. دربرخی مسائل با دانشگاه­ها ارتباط و تعامل داریم. مثلاً در بحث کامپوزیت با دانشگاه­های علم و صنعت و امیرکبیر در تعامل هستیم. بطور کلی ما هیچ وابستگی به خارج از کشور نداشته و دارای این توانمندی هستیم که نیازهای­مان را به صورت خودکفا تهیه و تأمین کنیم.

وی با اشاره به تفاوت معاونت مهندسی نیروی دریایی با معاونت مهندسی سایر نیروها گفت: ایجاد سازه­های دریایی کار بسیار سنگینی است و ساخت اسکله، موج شکن­ها و حوضچه­ها را شامل می­شود و این سنگینی تفاوت عمده مهندسی این نیرو با سایر نیروهاست که مستلزم دانش بسیار بالایی است تا سازه­های دریایی بتوانند در مقابل طوفان­های سهمگین دریاها مقاومت کنند.

جعفری افزود: استقرار اجباری در حاشیه سواحل که با توجه به شرایط آب و هوایی و شرجی بودن آن، سازه­ها و فلزات را تحت تأثیر قرار می­دهد و ایجاب می­کند که در زمینه تعمیر و نگهداری اهتمام جدی شود؛ از دیگر تفاوت­های مهندسی نیروی دریایی با سایر نیروهاست.

وی تصریح کرد: اقدام و مأموریت عملیاتی، آموزشی و یا پشتیبانی در نیرو، وابستگی صددرصد به کار مهندسی دارد. پس از صدور فرمان تاریخی و بسیار عمیق فرماندهی معظم کل قوا که با تدبیر والای ایشان و در راستای حفظ منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد، جلسات متعددی برگزار و طرح ولایت در سه بخش مهم تهیه شد که یک بخش آن به معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی دریایی مربوط می­شد، بر اساس این طرح هر اقدامی که توسط سایر همرزمان ما در معاونت­ها و قسمت­های دیگر در جهت راهبردی شدن نیروی دریایی برنامه‌ریزی می­شود، بایستی زیرساخت­های آن توسط ما آماده شود. آماده­سازی زیر ساخت­ها شاید مهم­ترین بخش گام نهادن در مسیر راهبردی شدن باشد.

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی دریایی ارتش به اقدامات این معاونت در خصوص اهمیت ویژه به مناطق جنوب شرقی کشور اشاره کرد و گفت: منطقه جنوب شرق کشور واقعاً یک منطقه محروم بود که با استقرار یگان­های نیروی دریایی ارتش در این مناطق، تحولی عظیم در آنجا رخ داده است. از سال 1386 که نیروی دریایی تمرکزش را متوجه جنوب شرق کشور کرد، امکانات دولت را هم پشت سر خود به آنجا کشاند و تا حدی پیگیری کردیم که در روستاها، خانه بهداشت، مدرسه، اورژانس جاده­ای و امکانات دیگری احداث شد.

جعفری ادامه داد: همچنین با توجه به اهمیت سواحل مکران، نیروی دریایی ارتش در این سواحل دو منطقه دریایی و دو پایگاه دریایی احداث کرده و همانطور که اشاره شد آماده­سازی تمامی زیر ساختها در این مناطق بر عهده معاونت مهندسی این نیرو بوده است.

وی تاکید کرد: در همین راستا اقدامات قابل توجهی توسط معاونت مهندسی نیروی دریایی ارتش به منظور احداث دو پایگاه دریایی جدید در مناطق جنوب شرق کشور یعنی پایگاه دریایی رأس میدانی در 180 کیلومتری شهر جاسک و پایگاه دریایی پسابندر که نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان محسوب می­شود، انجام شده است. به عبارتی این اقدامات حتی فراتر از بودجه و اعتباراتی بوده است که تاکنون برای آن در نظر گرفته شده است.

معاون مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی دریایی ارتش گفت: فعال­سازی و ایجاد باند پهپاد، یگان هوا دریا، حوضچه و تأسیسات دریایی و موشکی و آماده­سازی زیرساخت­های اولیه برای یکان­های تکاور از دیگر اقدامات معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی دریایی ارتش بوده که در جهت ارتقای توان عملیاتی مناطق جنوب شرق و همچنین تمامی یکان­های این نیرو، تأثیر زیادی داشته است.

وی افزود: البته با اطمینان خاطر می­گویم که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تکلیف خود را حتی فراتر از حد انتظار در سواحل مکران برای خارج شدن این سواحل از محرومیت و تحقق فرمایشات فرماندهی کل قوا انجام داده و در این مسیر از هیچ کوششی فرو گذار نکرده و نخواهد کرد.

جعفری در ادامه سخنانش اظهار داشت: علاوه بر پیگیری و فعالیت در ساخت اماکن رفاهی–بهداشتی در روستاهای دور افتاده و محروم که اشاره شد و خوشبختانه به نتیجه هم رسیده، پس از پیگیری­های مجدانه و اقدامات چشمگیر، موفق شدیم مراحل راه­اندازی فرودگاه جاسک را به اتمام برسانیم که ان­شاءالله ضمن اینکه اولین مرحله پرواز مسافربری بندر عباس–جاسک از طریق این فرودگاه انجام می­شود، در مراحل بعد هواپیماهای با کلاس­های مختلف نیز از این فرودگاه پرواز خواهند داشت و با توجه به مطالعات انجام شده در زمینه توسعه باند فرودگاه، در آینده شاهد پرواز هواپیماهای بزرگتری از طریق این فرودگاه که تمامی امور مهندسی آن توسط معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل نیروی دریایی ارتش انجام شده، خواهیم بود.

معاون مهندسی نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: در بحث تأمین مسکن سازمانی و شخصی کارکنان با توجه به تأکیدات فرماندهی معظم کل قوا در راستای ارتقای سطح معیشت کارکنان؛ معاونت مهندسی این نیرو توانسته است ظرف سه سال اخیر قریب به 9000 نفر از کارکنان را صاحب زمین یا مسکن کند. همچنین در سه سال اخیر، 20 مسجد توسط معاونت مهندسی نیروی دریایی احداث شده است که در سی سنگان نوشهر، جاسک و بندرعباس هم پنج مسجد درحال ساخت است. مجتمع فرهنگی منطقه دوم دریایی ولایت - جاسک که از بزرگترین تأسیسات فرهنگی ما در این منطقه است نیز توسط معاونت مهندسی نیروی دریایی احداث شده است.

جعفری در پایان گفت: با نگاهی به دیروز و مقایسه شرایط پیش از انقلاب با امروز، متوجه خواهیم شد که چه اقدامات موثر و چشمگیری در همه زمینه­ها صورت گرفته است. امروز شاهدیم که خوشبختانه با تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری به خودکفایی رسیده­ایم و کارهای عظیمی به انجام می­رسد. البته خداوند را شاکر و سپاسگزارم که توفیق خدمت در این برهه تاریخی نصیب ما شده است. به امید اینکه مجموعه کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش بتوانند با همین روحیه جهادی و بسیجی همچنان در مسیر تحقق اهداف مورد نظر فرماندهی معظم کل قوا گام بردارند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا