«ارتش» چگونه "کلمه طیبه" شد؟
تاريخ : 19 / 5 / 1392برچسب:ارتش,سازمان عقیدتی سیاسی,بسیج مردمی, | 19:41 | نویسنده : بسیجیان ارتش

 

 

رژه ارتش

امام راحل به عنوان بزرگترین حامی ارتش پای در میدان نهادند و نقشه دشمنان را برآب کرده و طی پیمانی با قاطعیت هرچه تمام‌تر ضرورت حفظ ارتش را اعلام کردند

به گزارشپایگاه مردمی ارتشبه نقل از  خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم،‌ با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، برخی اشخاص و جریان‌های خاص در داخل کشور با تکیه بر این تحلیل که ارتش در ایران دل‌سپرده رژیم شاهنشاهی است و در برابر مردم ایستاده است، اعتقاد به انحلال آن داشتند.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی رحمةالله با وسعت نظری که داشت، با صدور اعلامیه‌‏ای تاریخی، مشروعیت ارتش را تأیید و اعلام کردند که ارتش مورد حمایت رهبر بوده و ارتشی اسلامی و متعلق به مردم ایران است.

با این عمل، روح تازه‏‌ای در کالبد ارتش دمیده شد. نیروهای ارتشی نیز در 29 فروردین 1358 در خیابان‏‌های سراسر کشور رژه رفتند‌ و پیوستگی خود را با ملت و رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی رحمةالله اعلام داشتند و از این پس روز 29 فروردین ماه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نام گرفت.

امام راحل معتقد بودند که اکنون ارتش در خدمت اسلام است و این ارتش ارتش اسلامی است و در پیامی خطاب به آحاد مردم ‌‌روز‌ 29 فروردین را روز ارتش اعلام کردند و از ارتش ‌‌خواستند در این روز در شهرستان‌های بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام کنند.

امام امت همچنین ‌در این پیام،‌ ملت ایران را موظف کردند که از ارتش اسلامی استقبال و برادرانه آن را پشتیبانی کنند؛ چراکه ایشان معتقد بودند "اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام کنند".

ایشان ‌مخالفت با ارتش اسلامی را که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است، جایز ندانستند و تأکید کردند: ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از این پیام افراد ارتش را موظف به حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط در داخل ارتش کردند و افزودند: "توجه ننمودن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامی می‌‏شود و نظام را از هم می‏‌پاشد. سربازان و درجه‏‌داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند؛ چنانچه رؤسای فوق موظفند با ارتش به طور محبت و برادری رفتار نمایند و از دیکتاتوری که در رژیم طاغوت بود اجتناب نمایند. ارتش اسلامی باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامی و اطاعت کامل زیردست از مافوق و رعایت کامل مافوق از زیردست، اداره شود. تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مؤاخذه خواهد بود".

ایشان همچنین تأکید کردند: ‌افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشی را در داخل ارتش یا خارج بدون مجوز دستگیر کنند. اگر شکایتی دارند یا اطلاع از مجرمیت کسی دارند، روی موازین شرعی و قانونی رسیدگی خواهد شد. دخالت بی‌جا در داخل ارتش موجب ضعف آنان می‏شود و مخالف انقلاب اسلامی است.

"این قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفاداری خود را از جمهوری اسلامی اعلام نمودند، اگر خدای نخواسته در رژیم طاغوتی خلاف و گناه صغیره کرده‌‏اند، با برگشت به سوی خدای تعالی و جمهوری اسلامی مورد عفو خداوند رحمان و عفو ملت شریفند‌ و اینجانب نیز آنان را عفو کردم. امید است آنان با دلگرمی و اعتماد به خدا و ملت شریف به خدمت خود صادقانه ادامه دهند و با قدرت در پادگان‌های خود مستقر شوند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین و هدایت جوانان فریب خورده‏ای را که می‏‌خواهند در صفوف مسلمان‌ها تفرقه بیندازند خواستارم، و هوشیاری ملت را در مقابل توطئه‌‏های غیر‌اسلامی امیدوار".

شاید در کمتر دوره‌ای از حیات اجتماعی ملت ایران ‌«ارتش» از موقعیت امروز برخوردار بوده باشد؛ ارتشی که با پیام امام جان دوباره‌ای گرفت و درفاصله زمانی 33 ساله اخیر، در خدمت اهداف و آرمان‌های ملت و سربلندی کشور خویش، تلاش صادقانه انجام داده باشد.

ناگفته نماند که ارتش نیز حقیقتا پاسخ شایسته‌ای به این اعتماد امام داد و این حمایت‌های بی‌دریغ را بی‌پاسخ نگذاشت و با پایان بخشیدن به غائله کردستان نشان داد که ذره‌ای از وفاداری‌اش به ملت و امام را کم نکرده است.

اوج این وفاداری نیز در دوران دفاع مقدس به نمایش گذاشته شد، به طوریکه ارتش جمهوری اسلامی ایران نه تنها در همان روزهای آغازین جنگ توانست دشمن را در زمین، هوا و دریا زمین‌گیر کند یا به شدت به زحمت بیندازد، بلکه تا روز پایانی جنگ تحمیلی، با تقدیم 48 هزار شهید، برگ زرینی در تاریخ افتخارات خود ثبت کرد.

جلوگیری از نفوذ دشمن به خاک کشور در روزهای آغازین جنگ آن هم در شرایطی که دشمن آرزوی پیشروی تا تهران را در سر داشت، اجرای موفق عملیات "کمان 99" و پرواز 140 فروند جنگنده ایران بر فراز آسمان عراق به عنوان بزرگترین عملیات نیروی هوایی ارتش، انجام عملیات موفق "مروارید" از سوی نیروی دریایی ارتش و با پشتیبانی نیروی هوایی در 7 آذر 59 و در نتیجه فلج شدن نیروی دریایی عراق تا پایان جنگ و همچنین نقش موثر پدافند هوایی در عملیات‌هایی نظیر کربلای 5 و والفجر 8، تنها بخشی از افتخارات ارتش در هشت سال دفاع مقدس است.

روز 29 فروردین، روز "بزرگداشت حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی ارتش" نیز هست. این نیرو نقش بسیار موثری در جنگ تحمیلی ایفا کرد و توان خود برای حراست از کشور را در عملیات‌های مختلفی از جمله آزادسازی سوسنگرد، ثامن‌الائمه، بیت‌المقدس، خیبر، نصر، مرصاد و ... به نمایش گذاشت و بدین ترتیب بود که امام(ره) در پایان جنگ، این نیرو را "نیروی زمینی قهرمان" خطاب کردند.

با پایان جنگ تحمیلی نه تنها از آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران کاسته نشد بلکه با حضور قوی در مرزهای ایران و کنترل مرزهای آبی، خاکی و هوایی نشان داد که ارتش همیشه در خدمت‌گزاری و دفاع از تمامیت ارضی کشور که در اصل 143 قانون اساسی نیز با آن اشاره شده است، کوتاهی نمی‌کند.

حضور و ایفای نقش در عملیات دستگیری عبدالعلی ریگی، برگزاری رزمایش‌های زمینی، هوایی، دریایی و پدافندی در طول سال، حضور مستمر ناوگروه‌های بیست‌وچهارم  نیروی دریایی در آب‌های آزاد و عبور از کانال سوئز، حضور در اقیانوس اطلس و تلاش در مسیر بومی‌سازی سیستم‌های راداری و سامانه‌های دفاعی موشکی و بهینه‌سازی جدید‌ترین سامانه‌های موشکی در قرارگاه پدافند هوایی و پاکسازی حدود یک میلیون هکتار از اراضی آلوده به مواد منفجره بخشی از افتخاراتی است که نیروهای چهارگانه ارتش در طول سال‌های پس از دفاع مقدس آفریده‌اند.

اقدامات و فعالیت‌های ارتش رضایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا را نیز به همراه داشته است، به نحوی که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار‌های مختلف با ارتشیان با وصف‌های مختلف رضایت خود را نشان دادند.

اکنون کارنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران در سایه ایثار و از خودگذشتگی و فداکاری‌های آحاد نیروهای آن به خصوص در دوران هشت سال دفاع مقدس درخشان و افتخارآمیز و غرور برانگیز است.

ارتشی که توسط مستشاران آمریکایی تعلیم و آموزش دیده بودند که فقط در خدمت شاه و خواسته‌های آن و اربابانش باشند، اکنون به درجه و مرتبه‌ای ارتقا یافته است که حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا آن‌را «کلمه طیبه» و ارتش حزب‌الله می‌نامند.

* بنده از اولین روزهای پس از انقلاب با ارتش سروکار پیدا کردم و از طرف امام (ره) مأموریت یافتم که در کارهای ارتش باشم. در ستاد مشترک، در وزارت دفاع در نیروهای گوناگون (سه‌گانه) و... تا امروز من ارتش را زیر نظر داشته‌ام و این را می‌توانم با جرئت و قوت بگویم که ارتش امروز از یک ترقی و تعالی فوق‌العاده‌ای برخوردار است و امروز ارتش ما یکی از ارتش‌های ممتاز و برجسته به حساب می‌آید.

* امروز نیروهای مسلح در چشم‌ ملت ایران عزیزند. امروز نیروهای مسلح چهره متکبر و زور، احساس جدایی از ملت و اقتدار دورکننده هر انسانی درمتن مردم را ندارند. این روحیه را در خودتان تقویت کنید. روحیه از مردم بودن. با مردم بودن و در راه هدف‌های مردم بودن.

* نظامی‌گری در یک چنین نظامی مایه افتخار است. به نظامی‌گری خود ببالید و افتخار کنید و به لفظ اکتفا نکنید در عمل نظامی مؤمن یعنی مجاهد فی‌ سبیل‌الله باشد و شرط مجاهد آماده بودن است.(‌فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در مورخه 2/10/83 در دانشگاه افسری امام علی (ع))

* همه حقایق درست عالم کلمه طیبه و حکمات‌الله‌اند. ما در زمینه مورد نظر خودمان کلمه طیبه را پیدا کنیم، در آنجا ارتش جمهوری اسلامی کمله طیبه است.(فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورخه 22/7/83 در مراسم مشترک دانش آموختگی)

* ارتش، محبوب مردم و ماست. من ارتش را از صمیم قلب دوست می‌دارم، چون آن‌را تجربه کرده‌ام و توانایی‌های او را دیده‌ام. آنجا که از او توقعی می‌رود و باید خودش را نشان دهد، فداکاری می‌کند و وظیفه‌اش را انجام می‌دهد.(‌فرمایشات مقام معظم رهبری در مورخه 18/3/85 در آجا‌)

اینها فقط بخشی از ‌جملات ارزشمند و تاریخی رهبر فرزانه انقلاب در مقام و منزلت ارتش بود که به آنها اشاره شد.

29 فرودین سالروز ارتش و بزرگداشت حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی است و به مانند هر سال امسال نیز ارتش اسلامی ایران با رژه بزرگ خود به نمایش اقتدار پرداخت و بخشی از دستاوردها و توانمندی‌های نظامی و دفاعی خود را به نمایش گذاشت.

 احسان آریا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا