مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی؛ بازوی «ودجا» برای رصد و ارتباط با صنایع نظامی جهان

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش ::کسب آگاهی از پیشرفت‌های حاصله در صنایع نظامی و شناخت سیستم‌های تسلیحاتی و تجهیزات نظامی پیشرفته در جهان و برقراری‌ ارتباطات لازم با مراکز و مؤسسات ذی‌ربط در داخل و خارج کشور از جمله اختیارات مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی است.

 

 به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس  «مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی» با اجرای ماده 7 قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران (ودجا) مصوب 1368/5/28 مجلس شورای‌اسلامی تشکیل شد؛ مؤسسه‌ای که در حقیقت پشتوانه عالی علمی و فناوری وزارت دفاع در فرایند ساماندهی آموزش و تحقیقاتی را که به منظور توسعه فن‌آوری و نوسازی صنایع دفاعی صورت می‌گیرد، تشکیل می‌دهد.

هدف مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، آموزش و پژوهش جهت ارتقاء سطح علوم و تکنولوژی دفاعی و نیل به خودکفایی در صنایع نظامی است.

‌اساسنامه این موسسه مشتمل بر 23 ماده و 6تبصره است که تصویب آن بر اساس ماده 7 قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌ جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امور دفاعی محول شده بود در جلسه مورخ 1370/10/8 کمیسیون تصویب و در تاریخ 1370/10/17 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

مرکز اصلی این مؤسسه در تهران و مدت فعالیت آن نامحدود بوده و وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ و آموزش عالی و 2 نفر به انتخاب‌رئیس جمهور (‌ترجیحاً از بین وزرای صنعتی، مشاورین ریاست جمهوری یا اعضای شورای عالی امنیت ملی کشور) و یک نفر نماینده رئیس ستاد‌ فرماندهی کل نیروهای مسلح و رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و رئیس ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هیأت امناء مؤسسه را شکل می‌دهند. البته ریاست‌ هیأت امناء با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

در همین راستا بهمن‌ماه سال92، امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با حکم حسن روحانی، عضو هیأت امنای این مؤسسه شدند.

همچنین طبق قانون، یک نفر از اعضای کمیسیون امور دفاعی مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون مزبور می‌تواند به عنوان ناظر در جلسات هیأت امناء‌ شرکت کند که صبح امروز محمدصالح جوکار بعنوان ناظر انتخاب شد.

ارائه پیشنهاد در زمینه امور تحقیقات نظامی به فرماندهی کل نیروهای مسلح و اخذ تدابیر او و ایجاد نمایندگی در خارج از کشور به منظور برقراری ارتباط با مراکز تحقیقاتی صنعتی و دانشگاهی مرتبط با اهداف مؤسسه مطابق‌آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط، از جمله وظایف و اختیارات هیأت امناء موسسه بشمار می‌رود.

طبق قانون، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی وظایف و اختیاراتی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

- انجام تحقیقات علمی و فنی، طراحی و ساخت نمونه‌های تحقیقاتی و مهندسی وسائل، تجهیزات و سیستمهای نظامی و انتقال‌دست‌آوردهای حاصله به صنایع تولیدی ذیربط.

- هدایت و هماهنگ کردن و تأیید اعتبارات مورد نیاز امور تحقیقات صنعتی نظامی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به وزارت دفاع و بهره‌گیری از امکانات تحقیقاتی، آموزشی و صنعتی آنها و پشتیبانی علمی، فنی و اطلاعاتی آنها در‌زمینه تحقیقات صنایع نظامی.

- بهره‌گیری از امکانات مراکز آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و صنعتی کشور.

- تهیه و تدوین استانداردهای اقلام و مصنوعات نظامی کشور.

- کسب آگاهی از پیشرفتهای حاصله در صنایع نظامی و شناخت سیستمهای تسلیحاتی و تجهیزات نظامی پیشرفته در جهان از طریق برقراری‌ ارتباطات لازم با مراکز و مؤسسات اطلاعاتی، علمی، پژوهشی و صنعتی ذیربط در داخل و خارج از کشور.

- آموزش و تربیت کادر متخصص صنعتی مورد نیاز وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آن‌ در سطوح دانشگاهی.

- همکاری با مؤسسات دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی در زمینه آموزش، پژوهش، توسعه و انتقال هرگونه تکنولوژی قابل استفاده در‌ صنایع نظامی.

- چاپ و انتشار نشریات و مقالات و کتب علمی و فنی.

- اداره و تأسیس مراکز تحقیقاتی و آموزشی و پژوهشکده‌های موجود و مورد نیاز وزارت دفاع و سازمانهای وابسته با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

با توجه به این اختیارات، این موسسه در طول سالهای فعالیتش دستاوردهایی داشته که توسعه دانش دیده‌بانی و رصد تغییرات علوم و فناوری‌های دفاعی و تولید مستمر محصولات دیده‌بانی‌های دفاعی، تهیه و انتشار کتاب، تک نگاشت، گزارش ویژه، بولتن و نشریه ادواری در زمینه آینده‌پژوهی، آگاه سازی پیش دستانه صنایع دفاعی و نیروهای مسلح نسبت به تغییر و تحولات علوم و فناوری دفاعی در افق بلندمدت با رویکرد آینده پژوهی و تدوین الگوی کلان نقشه جامع علم و فناوری دفاعی، برنامه‌ریزی راهبردی فناوری، تدوین نقشه‌های راه توسعه فناوری و سامانه‌های دفاعی از جمله آن است.

توسعه فناوری‌های نوظهور، انجام مطالعات نظری و راهبردی، توسعه زیرساخت های تحقیقاتی و صنعتی، مدیریت یکپارچه تحقیق و توسعه فناوری‌های دفاعی از خلق ایده تا تحقق محصول، تهیه و تدوین راهبرد، طرح‌های جامع و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز دفاعی در حوزه‌های مختلف دریایی، زمینی، موشکی، هوایی، فضایی، برق و الکترونیک، مواد فلزی و غیرفلزی، فناوری های نرم و طب رزمی و راه اندازی هسته‌های نوآوری دفاعی در سازمان‌های وزارت دفاع برای شناسایی و دستیابی به قابلیت های علمی و فناورانه از دیگر اقدامات موسسه است.

از دیگر دستاوردها و اقدامات مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، می‌توان به طراحی سامانه هوشمند بانک‌های اطلاعاتی علمی و فنی دفاعی (سهباد)، طراحی و توسعه ماوا (بانک جامع اطلاع رسانی علمی و فنی نیروهای مسلح)، تهیه و تدوین فهرستگان اسناد و مدارک علمی و فنی ودجا، تهیه، تدوین و تصویب آیین نامه ثبت اختراعات، اکتشافات و نوآوری های صنایع دفاعی و ثبت آنها، برگزاری جشنواره تحقیقات صنعتی سلمان فارسی در سطح نیروهای مسلح، طراحی نظام نوین مدیریت راهبردی نیروهای مسلح و نرم افزار مربوط به آن و تدوین استانداردهای محصولات دفاعی، خدمات؛ سیستم ها و فرایندهای صنعتی و فنی اشاره کرد.

همچنین مدیریت کلان پروژه پرتاب راکت کاوش شامل محموله های آزمایشگاهی (تست محیطی فضا با قابلیت برگشت پذیری و محموله زیستی)، طراحی و ساخت سیستم های تست سلول های خورشیدی و تست غیرمخرب لیزری، اجرای طراحی، ساخت و راه اندازی شبیه ساز مجازی ماهواره، اجرای طراحی و ساخت نمونه مهندسی ماهواره مدار LEO و اجرای طراحی، ساخت و تست دوربین خطی میکروماهواره‌ها را نیز این موسسه اجرا کرده است.

محمدمهدی یزدی

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا