انتشار 80 عنوان کتاب از اسناد ارتش در دوران دفاع مقدس/ ارائه آموزش‌های سالیانه معارف جنگ به 250 هزا

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
 پایگاه مردمی ارتش ::رئیس هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی گفت: تاکنون در حوزه ثبت اسناد نزدیک به 80 عنوان کتاب را در بخش‌های مختلف تاکتیکی، عملیاتی و خاطرات را با سبک آموزشی چاپ کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌ایم.

 Hمیر سرتیپ ناصر آراسته رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس اظهار کرد: طرح و برنامه معارف جنگ برای نخستین بار توسط شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی ارائه شد و با مصوبه رهبر معظم انقلاب فعالیت خود را جهت تبیین تاریخ دفاع مقدس و انتقال اندوخته‌های آن به نسل جوان، عملیاتی کرد.

وی در خصوص اهداف برگزاری این دوره‌ها گفت: هیئت معارف جنگ به دنبال ارائه آموزهای تکنیکی و تاکتیکی و ارزشی آن دوران به نسل جوان است، تا بدین ترتیب توانمندی آنان را در برابر تهدیدات ارتقا دهد؛ یعنی اگر شرایط بحرانی محقق شد این جوان‌ها بتوانند با تأسی از مهارت‌ها، دانش‌ها و عرفان و معنویت‌های دوران دفاع مقدس در برابر دشمن صف‌آرایی کنند.

رئیس هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی با اشاره به نحوه اجرای برنامه معارف جنگ آجا تصریح کرد: این مقوله به‌صورت نظری در طول ترم تحصیلی در سطح دانشگاه‌های افسری آجا  تدریس می‌شود، و برنامه هیئت معارف جنگ در واقع در امتداد آن قرار دارد.

وی افزود: دانش‌آموختگان دانشگاه‌های افسری ارتش پس از گذراندن دوره‌های نظری معارف جنگ، جهت کسب تجربیات و فراگیری آموزش میدانی در محل وقوع  عملیات‌ها حاضر شده و توسط پیشکسوتان ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، جهاد، شرکت نفت و.... خاطرات، یافته‌ها و نکات ریز را دریافت می‌کنند؛ که این باعث درک دانش نظامی و تداعی حال و هوای معنوی جنگ برای جوانان می‌شود و از طرفی هم پاسخی به شبیخون فرهنگی دشمن است.

امیر آراسته در خصوص وجه تمایز برنامه فرهنگی راهیان نور و طرح هیئت معارف جنگ گفت: در راهیان نور بیشتر به جنبه عاطفی جنگ پرداخته می‌شود؛ اما در معارف جنگ علاوه بر مسائل معنوی و عاطفی جنگ به جنبه‌های علمی، تاکتیکی و تدبیر و حکمت جنگ نیز پرداخته می‌شود؛ و ما مطمئنیم که جوان‌های ما با طی این دوره‌ها شناخت معنوی و مهارت‌های علمی بیشتری نسبت به مقوله دفاع مقدس پیدا خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوال دفاع پرس مبنی بر اینکه چرا از حضور ارتشیان در عملیات‌های دوران دفاع مقدس کمتر فیلم و تصویری وجود دارد، اظهار کرد: ارتش در آن دوره به دلیل موارد حفاظتی و امنیتی اولا سازمانی را برای اینگونه فعالیت‌ها راه‌اندازی نکرده بود، و ثانیا اجازه فیلمبرداری و یا تصویربرداری را به کارکنان خود نمی‌داد؛ اما برادران ما در سپاه پاسداران بیشتر از ما با نیروهای مردمی سر و کار داشتند و آنان را جذب می‌کردند، لذا در این بین افرادی بودند که پیش از آنکه رزمنده باشند، نویسنده، خطاط، تصویربردار و یا فیلمبردار بودند، که هرکدام با آن رویکردی که داشتند به ثبت وقایع جنگ می‌پرداختند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه البته یک سری فیلم‌هایی از سال‌های 63 و 64 مرتبط با اعزام نیروهای ارتش به عملیات ثامن‌الائمه(ع) و گرفتن اسرا جمع‌آوری شده است، افزود: الحمدالله در حال حاضر بنیانی در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گذاشته شده که طی آن با رعایت ملاحظات حفاظتی و امنیتی فعالیت‌های تبلیغاتی در آن انجام می‌گیرد.

 وی ادامه داد: ارتش در مقوله جمع‌آوری اسناد دوران دفاع مقدس از یک برتری نسبت به دیگر نیروها برخوردار است؛ زیرا دارای اسناد مدون عملیاتی است، که دیگر نیروها به آن دسترسی ندارند؛ برای مثال در سپاه پاسداران بیشتر فعالیت‌ها از طریق بی‌سیم انجام می‌شد، و یا غالب طرحریزی‌ها ذهنی و ضمنی بود؛ اما در ارتش تا دستورالعمل عملیات ایجاد نمی‌شد و سلسله‌مراتب را طی نمی‌کرد، اقدامی صورت نمی‌گرفت؛ همین مسئله سبب شده تا دست ما در جمع‌آوری اسناد باز بوده، و امروز ارتش غنی‌ترین مرکز اسناد دفاع مقدس را منحصرا در اختیار داشته باشد.

امیر آراسته افزود: ما تلاش می‌کنیم این اسناد پس از جمع‌آوری به‌صورت کتاب و دیگر محصولات فرهنگی به جامعه مخاطب ارائه کنیم، و تاکنون در حوزه ثبت اسناد نزدیک به 80 عنوان کتاب را در بخش‌های مختلف تاکتیکی، عملیاتی و خاطرات را با سبک آموزشی چاپ کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دادیم.

وی همچنین تصریح کرد: نشر کتاب‌های تاریخ دفاع مقدس از وظایف ما است، که همه این محصولات پس از تکمیل و چاپ به محضر حضرت آقا (رهبر معظم انقلاب) تقدیم و سپس  در سطح نیروهای مسلح منتشر می‌شود.

رئیس هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در خصوص عملیات‌های گمنام ارتش در دفاع مقدس ابراز کرد: متاسفانه به بسیاری از عملیات‌های ارتش آن‌طور که باید پرداخته نشده است، و حتی خود شهید صیاد شیرازی می‌گفتند فعلا باید به جمع‌آوری اسناد پرداخت و بعد این مطالب را چاپ کرد؛ ازاین‌رو ارتش خصوصا درباره نقش نیروی دریایی، پدافند هوایی و نیروی هوایی در عملیات‌های دفاع مقدس فقط اسناد طبقه‌بندی شده را در اختیار دارد، که هنوز کتاب یا خاطره‌ای از آن منتشر نشده است.

وی تاکید کرد: تا دی ماه سال گذشته دوره‌های آموزش معارف جنگ را فقط در سطح دانشجویان دوره عالی به انضمام وظیفه‌های دارای مدرک کارشناسی برگزار کردیم، اما امروز سالانه 250 هزار نفر سرباز را به دوره‌های آموزشی معارف جنگ اضافه نمودیم؛ یعنی هر کسی که دوران آموزشی خود را در ارتش می‌گذراند این دوره را به‌طور رسمی طی می‌کند.

امیر آراسته در پایان گفت: حضرت آقا تاکنون سه مرتبه از معارف جنگ به‌صورت کتبی تقدیر کرده‌، و به دیگر سازمان‌ها نیز تأکید کرده‌اند که از این برنامه الگو بگیرند.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا