اگر ترابری تاکتیکی "نهاجا" نبود 1 میلیون شهید می‌دادیم/ راه حل وزارت خارجه درباره کنفرانس "صدام"

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
پایگاه مردمی ارتش ::مشاور فرمانده نهاجا گفت: اگر ترابری تاکتیکی "نهاجا" در دفاع مقدس نبود شاید تعداد شهدا از 200 هزار به 1 میلیون نفر می‌رسید.
به گزارش پایگاه مردمی ارتشبه نقل از  خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران،؛ همانطور که می‌دانید نهاجا نقش مهمی در دوران 8 سال دفاع مقدس داشته است، به همین منظور با امیر سرتیپ دوم خلبان "حسین چیت‌فروش " گفت‌و‌گوی تفصیلی را انجام دادیم.

باشگاه خبرنگاران: عملیات "کمان 99 " یکی از نقاط درخشان در کارنامه "نهاجا" است که به فاصله 24 ساعت از تجاوز عراق رخ داد. نقش‌آفرینی نهاجا در این عملیات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

**در آن دوره ساعت 2 بعدازظهر به ما حمله شده و 6 صبح روز بعد ما حمله کردیم و این حدود 18 ساعت پس از تجاوز این عملیات رخ داد. این عملیات در ارتش طراحی شده از مدت‌ها قبل بوده است. همیشه ما آماده هستیم و سناریوهایی برای عملیات داریم اما روز و ساعت آن مشخص نیست. طراحی، سرعت، سوخت، بمب و موشک در زمان صلح طراح آن انجام شده است. 

عملیات "کمان 99 " ساده نبود و عقبه آن 5 جلد کتاب بوده که این نشان از اهمیت این عملیات در دوران دفاع مقدس بود و 5 جلد کتاب، سند و مدرک و مطالب به کلی سری درباره این عملیات در دفاتر ویژه وجود دارد. ارتش همیشه طرح‌هایش باید از قبل آماده باشد.


عباس دوران بسیار شجاع بود


باشگاه خبرنگاران: عملیات "کمان 99 " دستاوردهای بسیاری داشت که یکی از آن‌ها جلوگیری از پیشروی ارتش عراق بود. به نظر شما نقش‌آفرینی عملیات کمان 99 در دوران دفاع مقدس چگونه بود؟

** راجع به کمان 99 سال‌های متمادی اشاره شده که این عملیات نیازمند بررسی است که در این باره بعضاً مصاحبه و سخنرانی‌هایی انجام شده است، لیکن ابعاد آن به صورت حرفه‌ای، دقیق و کارشناسی انجام نگرفته است.

کمان 99 زمانی انجام شد که نیروهای سطحی ما آمادگی نداشتند و یک آشفتگی به دلیل تغییر مدیریت‌ها وجود داشت و در این آشفتگی این عملیات عالی عمل کرد و توانسته بسیاری از نقاط ماشین جنگی دشمن را متوقف کند. راجع به "کمان 99 " جا دارد که در تاریخ بیشتر شکافته شود که نیروی هوایی (در اوایل جنگ) چه کرد و چه اهدافی محقق شد؟


عباس دوران بسیار شجاع بود

پایگاه‌های مختلفی در این عملیات از جمله "تبریز"، "دزفول"، "تهران"، "بوشهر"، "همدان" و پایگاه‌های مختلف هر کدام بر اساس طرح گسترده البرز با رمز "کمان 99" که انجام شد هر کدام اهداف مختلفی را در گستره عراق داشتند و تمام انرژی و ماشین جنگی بعثیون را متوقف کردند. یعنی در این طرح کمان 99 دقیقاً نیروی هوایی به جای تمام نیروهای سطحی جنگید و این ابزار دستش بوده و با واکنش سریع پاسخ داد.

عملیاتی که صدام را شوکه کرد همین کمان 99 بود و می‌گفت "من هرگز اینگونه روی نیروی هوایی ایران حساب نمی‌کردم". لازم است که اشاره‌ای به اولین پاسخ داشته باشیم و ما کمتر از ساعت 5 روی اهداف خود در پایگاه هوایی "کوت" و "شعیبه" از "بوشهر" و "همدان" دسته‌های پروازی رفتند و اهداف مورد نظر را بمباران کردند و عملیات گسترده‌ای انجام شد و نیروی هوایی سپاه 3 عراق که مسئول اشغال "خوزستان" بود را از پای درآورد.

روز اول خرمشهر، روز سوم خوزستان و هفته بعد تهران و نگوییم شعار بود و اگر نیروی هوایی نبود، عملیات‌های دفاع مقدس و عملیات کمان 99 نبود درست پیش بینی کرده بودند. بسیاری از قهرمان‌ها را در اوایل جنگ (سه ماه اول جنگ) از دست دادیم تا ماشین جنگی عراق متوقف شد. جا دارد که روی این عملیات کمان 99 بیشتر بحث شود و شکافته شود و از زوایای مختلف بررسی شود.

باشگاه خبرنگاران: چند عملیات و چند سورتی پرواز انجام شد و انهدام این اهداف چگونه محقق شد؟

**می‌شود گفت ده‌ها هزار سورتی پرواز داشتیم و در ابعاد مختلف نمود داشت. برای مثال ترابری تاکتیکی؛ اگر این ترابری تاکتیکی نیروی هوایی نبود معلوم نیست تعداد شهدا چقدر می‌شد، اگرنه ده برابر می‌شد و اگر 200 هزار شهید دادیم شاید یک میلیون شهید می‌داشتیم و عراق اکنون یک میلیون کشته داد. چرا شهدای ما 5 برابر نشد چون از خط مقدم جبهه تا استان‌های دیگر حداقل زمان مجروحان را می‌رساندیم و 1000 نفر مجروح را با سرم و برانکارد در کمتر از یک ساعت برای مداوا رساندیم.


عباس دوران بسیار شجاع بود

یک لشکر (توسط ترابری تاکتیکی) در مدت کوتاهی به خط مقدم می‌رفت و لشکر 77 خراسان با یک ویژگی خاصی وارد مناطق عملیاتی شد و همواره این مشی ادامه دارد.

در بخش عکس‌برداری هوایی در عملیات "فتح‌المبین" فقط 22 مورد عکس‌برداری هوایی داشتیم که هر کدام از آن‌ها (هر یک عکس) به مثابه یک عملیات بزرگ است و هر یک عکس به مثابه چیدمان، طراحی و اجرای یک عملیات بزرگ است که سطح جبهه را عکس بگیریم و تحویل نیروهای سطحی بدهیم و جابه‌جایی، موقعیت، قرارگاه، عقبه و چیدمان، توپخانه و زرهی و دشمن را دقیقاً باید تفصیل کنیم و تحویل نیروهای سطحی (برای انجام عملیات) بدهیم.

بخشی از کار عظیم نیروی هوایی عکس‌برداری هوایی بوده و ما خیلی قهرمانان و نخبگان خاص در این عملیات عکس‌برداری از دست دادیم که یکی از آن‌ها شهید "ذوالفقاری" که یک قهرمان ویژه بوده که عملیات‌های بزرگی را نقش تأثیرگذار داشته است. هر هواپیمای "فانتوم"  ما برای انجام عملیات عکس‌برداری هوایی 5 تا دوربین داشت.

دوربین‌های این هواپیما چند ده کیلوگرم و طول آن ممکن است بیش از یک متر مکعب برسد که دارای حجم و وزن زیادی است و خلبان‌های بسیار خوب ما در همین عکس‌برداری هوایی بودند، هر عکس‌برداری به مثابه یک عملیات گسترده برای نیروهای سطحی است که بتوانند بر اساس آن طرح‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند و عکس باید به روز باشد.

عباس دوران بسیار شجاع بود

باشگاه خبرنگاران: نقش شهید "عباس دوران" در 8 سال دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

**"عباس دوران" یک نیروی ویژه‌ای است و شجاعت او کم نظیر بود. اگر بخواهیم عباس را به جامعه و نسل جوان بشناسانیم باید بگوییم که یک جوانمرد که شاید اهل سیاست و مسجد نباشد ولی به روز دفاع مثل یک جوانمرد واقعی می‌جنگید. داوطلب دفاع و جنگ بود و از کمک به همه نوع تا جوانمردی همه ویژگی‌های مثبت را داشت. در دوران پرواز دوران داوطلب میز و ریاست نبود و چون در زمان خود تا روزی که شهید شود و قبل از عملیات جابه‌جایی کنفرانس غیرمتعهدها "دوران" هرگز میز را دوست نداشت.

گاهی اوقات مریض بود و زخم معده داشت و دکتر او را از انجام عملیات معاف می‌کرد و در یک تصادفی پایش شکسته بود ولی هیچ وقت داوطلب زمین‌گیر شدن نبود. "عباس دوران" همچون حضرت ابوالفضل العباس(ع) بسیار شجاع بود و می‌توان وی را اینگونه قیاس کرد. به جای این که عکس خیلی‌ها را روی T-shirt خود بزنند جا دارد نه انسان‌های دفاع مقدس بلکه به عنوان قهرمان ملی شجاع آزاده دوران را ارج بنهند.

عباس دوران برای دفاع از کشور،‌ دیپلماسی و همرزمانش (نیروهای سطحی) نقش‌آفرینی کرد. در آن زمان واقعاً دیپلماسی با شکست مواجه شده بود و تمام رایزنی‌ها برای جابه‌جایی کنفرانس با شکست مواجه شده بود و خود وزارت خارجه امضا کرده بود که راه حل این جابه‌جایی کنفرانس این نظامی است.

این شهید بزرگوار دواطلبانه و با عشق رفت و آن کار مهم را انجام داد و شهید دوران یک انسان آزاده ویژه است و با دستخط خود نوشته و در دوران اول جنگ به عنوان یک نیروی اطلاعاتی، عملیاتی منطقه را رصد می‌کرد و می‌آمد با دستخط خود گزارش وضعیت به فرماندهان می‌داد.


عباس دوران بسیار شجاع بود

در زمان انجام عملیات ابتدا یک تیراندازی می‌کرد و تمام نیروها که پیدا می‌شد بعد بمباران می‌کرد و مکرر این کار را در هفته اول جنگ انجام می‌داد و از لحاظ کمی بالاترین rate پرواز را دارد و در زمان خودش این شایستگی و لیاقت را داشته که شهید شود.  دوران یک قهرمان ویژه است که با نفوذ خود پدافند هوایی صدام را زیر سوال می‌برد و از دوران خیلی کم گفتم و رهبر معظم انقلاب بالای قبر ایشان می‌آید و در جایگاه خودش یک قهرمان است و اثربخشی عباس دوران به اندازه چند لشکر است و این توان فقط در عباس دوران بود.

آیا چند لشکر، می‌توانستند کنفرانس را جابه‌جا کنند؟ و این در حالی است که نیروهای مسلح و مردمی ما اعم از سپاه، بسیج، ارتش و نیروی هوایی حس شجاعت وجود دارد.

در دوران دفاع مقدس درگیری‌های زیادی رخ داد که گاهی مبارزه خلبان 1 به 8 بوده است و واقعاً حقیقت دارد و نمی‌خواهم شعار بدهیم و واقعاً یک فروند ما می‌رفت و 8 فروند فرار می‌کردند و جوانانی که نارنجک به خود می‌بستند و زیر تانک می‌رفتند و 3 دستگاه تانک را منهدم می‌کردند و باعث می‌‌شدند تا یک تیپ عراقی عقب گرد کند.

باشگاه خبرنگاران بر خود تکلیف می‌داند تا از امیر سرتیپ دوم خلبان "حسین چیت فروش" مشاور محترم فرمانده نیروی هوایی ارتش  به دلیل وقت مصاحبه‌ای که به این رسانه مبذول داشته‌اند تقدیر و تشکر کند.

منبع باشگاه خبرنگاران

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا