از یگان پهپادی تا واحدهای عملیات روانی و جنگال نزاجا/ ارتقای سامانه‌های موشکی نازعات و فجر

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
 
 پایگاه مردمی ارتش :: معاون عملیات نیروی زمینی ارتش گفت: از آنجا که حوزه جنگال و عملیات روانی حوزه‌هایی ظریف، اثرگذار، فنی و علمی و دانش‌بنیان هستند، باید به‌طور ویژه به آن پرداخت؛ که در جهت سدسازی در برابر هجمه‌های روانی دشمن گام‌های اساسی برداشته شده است.
به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از   دفاع پرس : نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از ارکان نیروهای مسلح کشور از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نقش ویژه‌ای را در راستای مقابله با تهدیدات، و حفظ و حراست از تمامیت ارضی کشور ایفا کرده است؛ این نیرو با در اختیار داشتن ظرفیت‌های انسانی، زرهی، توپخانه، هوانیروز، لجستیک، و پهپاد یکی از عملیاتی‌ترین نیروها در حوزه دفاع زمینی و هوایی محسوب می‌شود.

نیروی زمینی در سالی که گذشت در رزمایش مشترک ارتش با نام محمد رسول‌الله(ص) نمایش مطلوبی از اقتدار دفایی خود را به منصه ظهور رسانید. بر اساس گفته فرمانده نزاجا این نیرو همواره تهدیدات را در سطح منطقه رصد کرده و مطابق با نوع و سطح آن ظرفیت‌های دفاعی را در خود ایجاد می‌کند، بدین جهت در اسفند ماه گذشته رزمایش «علی بن مهزیار» را با محوریت «جنگ‌های نیابتی» که مدل جنگ‌های امروز منطقه است را به نمایش گذاشت؛ با توجه به مسائل عنوان شده جهت بررسی عملکرد این نیرو در سال گذشته خدمت امیر سرتیپ دوم سید علی محرابی معاون عملیات نیروی زمینی رسیده و گفت‌‌وگویی صمیمانه را با ایشان انجام دادیم که بخش اول آن از منظرتان می‌گذرد.

- ارزیابی کلی شما از عملکرد نیروی زمینی ارتش در سال 93 چیست؟

نیروی زمینی با توجه به وظایف ذاتی خود همواره رسالت خطیری را در راستای برقراری امنیت برعهده داشته است، و باید در جهت اجرای وظایف خود که سربلندی و عزت را برای مردم در بردارد، تلاش‌های لازم را انجام دهد. از آنجا که ما وام‌دار خون شهدا و ملت عزیزهستیم همواره دِین و مسئولیت خطیری را بر گردن خود احساس می‌کنیم که  این موضوع باعث شده تا در جهت صیانت از حدود و ثغور کشور با جان و دل گام برداریم.

نیروی زمینی که در حوزه نظامی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی نیروهای مسلح مطرح است، همواره در مواقع حساس پیش‌گام و پیش‌قراول بوده و برای صیانت از کشور از تمام ظرفیت‌های انسانی و تجهیزاتی خود استفاده کرده است؛ لذا این جایگاه حساس ما را بر آن می‌‌دارد که همواره تلاشی مستمر و همیشگی را در راستای اعتلای میهن عزیزمان داشته باشیم، و لحظه‌ای در اجرای ماموریت‌های محوله غفلت نکنیم.

سال گذشته برای ارتش جمهوری اسلامی به‌ویژه نیروی زمینی سالی بسیار با برکت بود؛ چراکه ما از همان ابتدای سال متعاقب فعالیت‌هایی که در سال 92 در جهت اجرای آموزش‌های مختلف داشتیم در حوزه جنگ‌های منظم و نامنظم و مدل‌های نوین رزم ناهمتراز با توجه به شرایط منطقه‌ای فعالیت‌های قابل توجهی را به مرحله اجرا درآوردیم.

**یگان‌های نیروی زمینی می‌توانند متناسب با نوع تهدیدات، قالب‌های متفاوت عملیاتی را به خود بگیرند

- با توجه به اینکه نیروی زمینی در هر نوع شرایط اقلیمی باید توانایی اجرای عملیات را داشته باشد در این رابطه چه فعالیت‌هایی را تاکنون صورت داده‌اید؟

یکی از خصوصیات یک نیروی زمینی موفق انطباق‌پذیری و انعطاف‌پذیری در هر نوع شرایط اقلیمی و آب و هوایی است؛ یعنی باید بتواند خود را با شرایط مختلف وقف بدهد و این قابلیت هم‌اکنون به لحاظ عملیاتی در نیروی زمینی نهادینه شده است، بدین معنا که امروز یگان‌های ما به سهولت قادر هستند متناسب با نوع تهدیدات، ساختارهای متفاوت عملیاتی را به خود بگیرند، و یک سازمان رزمی را برای خود تعریف کنند، و به شکلی سریع و ضربتی در آن قالب قرار بگیرند و در ذیل قالب جدید به نحو مطلوبی ایفای نقش کنند. باید توجه کرد که این مسئله (انعطاف پذیری) مهم هست چراکه ما نباید در سازمان رزمی خود تنها به یک قالب رزمی توجه داشته باشیم و یا اینکه در یک قالب ثابت بمانیم، زیرا در غیر اینصورت با تغییراتی که در عرصه نبردهای کنونی رخ داده است اگر رسته‌های مختلف نیروی زمینی نتوانند قابلیت انطباق پذیری و انعطاف پذیری و یا تغییر استراتژیک را در خود ایجاد کنند، ممکن است یک تغییر کوچک در صحنه نبرد با مشکلات جدی مواجه شوند و نتوانند صحنه نبرد را آن‌گونه که باید مدیریت کنند، که قطعا نباید اینطور باشد.

**توسعه فعالیت‌های نزاجا در حوزه رزم کلاسیک و ناهمتراز

- این قابلیت‌ها در کدام حوزه‌های نیروی زمینی توسعه پیدا کرده است؟

الحمدلله یکی از اهدافی که نیروی زمینی در سال اخیر به آن پرداخته و همچنان نیز آن را دنبال می‌کند بحث قابلیت انعطاف‌پذیری در سطح کلی نیروها است که تاکنون این تاکتیک را در سازمان‌هایی چون حوزه "رزم ناهمتراز" و حوزه "رزم کلاسیک" و حتی در یگان‌های مختلف رزمی که ذیل یگان‌های پیاده ما تعریف می‌شود توسعه داده‌ایم، که این کار بسیار بزرگی است.

**تمامی رسته‌های پیاده نزاجا توانایی اجرای عملیات ویژه را دارند

زیرا ما در گذشته یگان‌های ویژه‌ای داشتیم که کار خاص و ویژه را در جریان عملیات انجام می‌دادند؛ مثل تیپ‌های تکاوری و نیروی مخصوص و هوابرد، اما این روند امروز در همه رسته‌های پیاده ما تسرّی پیدا کرده است و یگان‌های پیاده ما هم با توجه به آموزش‌هایی که در این زمینه داشته‌اند می‌توانند عملیات‌های ویژه را در وضعیت‌های مختلف انجام دهند.

**فعالیت‌های نیروی زمینی در شناخت دکترین، تاکتیک‌های رزمی و تجهیزات دشمن

یکی دیگر از فعالیت‌های این نیرو پرداختن به مسئله دشمن‌شناسی است، که در این راستا کار ما از شناخت استراتژی و دکترین دشمن آغاز شده و تا نوع تاکتیک‌های رزمی و تجهیزاتی و همچنین ساختار فرماندهی و سطح آمادگی نیروها ادامه پیدا می‌کند. برای اینکه رسیدن به توفق نظامی منوط به شناخت دشمن و ابزارهای مورد استفاده او است، لذا باید شناخت لازم را نسبت به آن داشته باشیم؛ و بحمدالله اساتید ما امروز در این حوزه از طریق معاونت اطلاعات کارهای بسیار مطلوبی را صورت داده‌اند.

**ایجاد وضعیت پدافندی و جلوگیری از اختلال در سامانه‌های ارتباطی

- از فعالیت‌های جدید این نیرو در حوزه جنگ الکترونیک و عملیات روانی بگویید؟

یکی از موارد مهم جهت ارتقای آمادگی و حفظ توان رزمی، داشتن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است که باید بر پایه‌های علمی استوار باشد. امسال و با جلسات متعددی که در شوراها، اتاق‌های فکر و مرکز مطالعات نزاجا در دو حوزه جنگال و عملیات روانی صورت گرفت فعالیت‌های خوبی را آغاز کردیم، که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده بود. ما امروز با جدیت در حوزه عملیات روانی وارد شدیم و در حوزه ستادی و ساختاری در این رابطه فعالیت‌های قابل توجهی را صورت دادیم وهمچنین سعی کردیم منطبق با نیازها و با یک نگاه ویژه به این مسئله در سطح نیروی زمینی همگام با حوزه‌های مرتبط با آن همچون حوزه فرهنگ و عقیدتی بپردازیم تا در این راستا به مرز آمادگی دست یابیم.

چراکه این دو حوزه در جنگ‌های آینده و حال می‌توانند بیشترین اثرگذاری را داشته باشند و لذا ما این دو حوزه را بسیار ضروری و اثر گذار ارزیابی کرده و در رزمایش‌های مختلف به طور مجزا به آن پرداخته ایم.

از آنجا که حوزه جنگال و عملیات روانی حوزه‌هایی ظریف، اثرگذار، فنی و علمی و دانش بنیان هستند، باید به‌طور ویژه به آن پرداخته شده و در جهت سدسازی در برابر هجمه‌های روانی دشمن و عدم اختلال در سیستم‌های ارتباطی در عرصه نبرد گام‌های اساسی برداشته شده است.

**پهپادهای نزاجا از قابلیت‌های رزمی، انتحاری، شناسایی و ترابری برخوردارند
 

- نیروی زمینی در حوزه پهپاد و ریزپرنده‌ها چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

همانطور که می‌دانید نیروی زمینی در مقوله پهپادها و پرنده‌های بدون سرنشین به پیشرفت‌های مطلوبی دست یافته است، همچنان که در رزمایش‌های اخیر توانست از ظرفیت‌های لازم در این رابطه به نحو مطلوبی استفاده کند و پهپادهای مختلف را که در زمینه‌های رزمی، انتحاری، شناسایی و ترابری که قابلیت اجرای ماموریت عملیاتی دارند را پای کار بیاورد.

بحمدالله این فناوری بطور کامل وارد نیروی زمینی شده است و به ما توانایی را داده است تا از این یگان (پهپاد) در حوزه های مختلف و متناسب با نیازها استفاده کنیم.

**خودکفایی هوانیروز در قطعه‌سازی و اورهال انواع بالگردها

- وضعیت بالگردی و سطح توانمندی هوانیروز چگونه است؟

در حوزه هوانیروز امسال را می‌توان سال درخشش و طلایی هوانیروز و عنوان کرد؛ چرا که هوانیروز نسبت به سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف (فسکا) کارگاه‌های تعمیراتی و تعمیرات و اورهال بالگردها و همچنین قطعه سازی به خودکفایی رسیده  و در این رابطه دانش لازم را به‌دست آورده‌ایم.

متخصصان ما در هوانیروز به لحاظ کمی و کیفی دانش فنی خود را ارتقا داده و توانستند در شرایط تحریمی به دستاوردهای مورد نیاز و قابل توجهی دست یابند که این همت عالی و مقتدرانه قابل ستایش است.

یکی دیگر از خدمات این نیرو تربیت نیروی انسانی زبده و کارآمد است که توفیق ارزشمندی بود که در سال 93  در سطح هوانیروز محقق شد، و همانطور که مشاهده کردید در رزمایش محمد رسول‌الله(ص) بخش قابل توجهی از جوانان این نیرو تاکتیک‌های تهاجمی و تدافعی خود را به نمایش گذاشتند.


**ارتقای سامانه‌های پرتاب موشک‌ نازعات و فجر/افزایش برد گلوله‌های توپخانه نزاجا

- ارزیابی شما از توان گردان‌های توپخانه نیروی زمینی چیست؟

نیروی زمینی به کمک صنایع دفاعی و با به‌کارگیری و تولید مهمات‌های جدید در حوزه توپخانه توانستند برد گلوله‌های توپخانه خود را تا حدود زیادی افزایش دهند؛ که این افزایش برد ما را در عرصه نبرد کمک کرده و دست ما را در انهدام مواضع دشمن در عمق مواضع آنها، بلند می‌کند.

قابلیت‌های تسلیحاتی نزاجا در بخش توپخانه و راکت‌ها با افزایش برد، قدرت و سرعت در لودگیری خود را نمایان می‌سازد که در تمامی این موارد واحد توپخانه‌ای ما توانسته کارایی لازم را داشته باشد و در انهدام اهداف دشمن با دقت و سرعت و و برد بلند عمل کند.

ما در این بخش سعی کردیم با ارتقای مهارت و آموزش‌ها و همچنین با اصلاحی که در ساختار سیستم موشکی و راکتی انجام دادیم، زمان پرتاب موشک‌های نازعات و فجر را به کمترین میزان ممکن برسانیم و همچنین اجرای آتش آن را تسهیل کنیم؛ که این جریان در رزمایش مرنجان اصفهان و کاشان به معرض نمایش گذاشته شد.

مقداد کامکار

ادامه دارد...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا