شناساندن قهرمانان ارتش با همدلی و انسجام دستگاه‌های فرهنگی امکان‌پذیر است/در دفاع مقدس باید واقعیت ن

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
 
 پایگاه مردمی ارتش ::سازمان حفظ و آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش با اشاره به اینکه این نهاد نظامی بیش از 48 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، گفت: مسئولان و نهادهای فرهنگی باید در تکریم از مقام شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی به میدان بیایند و از تمامی ظرفیت ها برای نمایش قهرمانان و نقش ملموس ارتش در دوران دفاع مقدس به کار بست و آن را به طور شایسته ای به نسل سوم و چهارم انقلاب انتقال داد.
 

به گزارش خبرنگار اعزامی دفاع پرس به مناطق عملیاتی جنوب، گردهمایی پیرامون فلسفه شکل گیری راهیان نور و شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر ابراهیم گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش، امیر علی فلاحی رئیس قرارگاه راهیان نور ارتش، جمعی از فرماندهان یکان های مستقر در اهواز و اصحاب رسانه برگزار شد.

**94 سال موفقیت برای حوزه فرهنگ و حماسه

امیر گلفام در ابتدای این گردهمایی تخصصی با اشاره به حماسه آفرینی های شهدای ارتش در جنگ تحمیلی، ‌تصریح کرد: لازم است ضمن تبریک سال نو به آحاد نیروهای مسلح و هموطنان عزیزمان، آرزو کنیم تا زمینه عزت، اقتدار، امنیت پایدار، سربلندی و اقتدار در عرصه‌های سیاسی و منطقه‌ای، بیش از گذشته در کشور متجلی شود. مفتخرم بگویم که استقبال خوب مردم از سفر به سرزمین های نور نوید بخش سالی توام با موفقیت برای حوزه فرهنگ و حماسه می باشد.

**از شمالغرب تا دهانه فاو مرزهای حساس و ارزشمند کشور

رئیس سازمان حفظ و آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص برپایی راهیان نور افزود: ایشان می‌فرمایند باید سفر به سرزمین های نور را سالیانه داشته باشیم و هیچ موقع نباید به تعطیلی برخورد کند. پس از فرمایش معظم‌له در یادمان‌هایی که با نقشه‌برداری‌های جدید این سرزمین ها که به بیش از 1610 کیلومتر می رسد؛ از شمالغرب تا دهانه فاو که عمدتاً از جمله مرزهای حساس و ارزشمند جمهوری اسلامی به شمار می رود در دوران دفاع مقدس شاهد حوادث زیادی بوده ایم.

**رویای سرنگونی نظام اسلامی و تصرف قطعی استان خوزستان

وی با مروری در تاریخ دفاع مقدس، تأکید کرد: با تعرضی که رژیم بعث عراق که با حمایت 36 کشور انجام داد، صدامیان به دنبال تصرف قطعی استان خوزستان و دولت‌های شرقی و غربی نیز رویای سرنگونی نظام اسلامی و راه اندازی دولتی با اعتقادات سیاسی خودشان را در ذهن می پروراندند. بحمدالله با رهبری امام راحل و پایمردی ارتش قهرمان که به واسطه انقلاب اسلامی دچار تحول شد و سایر اقشار مردمی و گروه های مبارز همچون سپاه و بسیج، دفاع وسیع و موثری صورت پذیرفت.

**حضور ارتش در سال اول جنگ بسیار تأثیرگذار بود

امیر گلفام اذعان کرد:  عراق با هدف تصرف چند روزه خوزستان و نهایتاً رسیدن به تهران جنگ را آغاز کرد ولی در همان حمله های اولیه عملاً در پشت کرخه زمین گیر شد و راهبرد نظام اسلامی بر این راهبردهای دفاعی گسترده غلبه کرد.

وی با بیان اینکه ارتش در سال اول جنگ نقش فعال و موثری را برای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس ایفا کرد، افزود: سال اول جنگ بر مجاهدان طریق ولایت و احیای اسلام بسیار سخت گذشت اما حضور ارتش منسجم و شجاع، این سختی ها را به قرار گرفتن در مسیر موفقیت و تحولات گسترده تبدیل کرد تا عملاً متوقف ساختن دشمن به منصه ظهور برسد.

**سقوط دزفول یعنی تصرف خوزستان

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ادامه داد: ملموس بودن و تأثیرگذاری نقش ارتش در جنگ تحمیلی را مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران راهیان نور به نحو شایسته ای تبیین کردند. فرماندهی معظم کل قوا در این دیدار خاطره ای را نیز از ایثارگری ها و حماسه آفرینی های ارتش جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند؛ معظم له این طور فرمودند: مرحوم ظهیرنژاد مسئولیتی را در نیروی زمینی ارتش برعهده داشتند. وقتی دشمن می‌خواست از پل کرخه عبور کند، مرحوم ظهیرنژاد کار بزرگی را انجام دادند. تمام تحرکات زرهی دشمن را با انهدام تانک ها متوقف کرد و در فرصت مناسب نیز سرپل را گرفت و به موفقیت رسید. البته ضمن تجلیل از مردم و امام جمعه دزفول، اعلام کرد که دزفول اگر سقوط می کرد خوزستان به تصرف دشمنان در می‌آمد.

**بیشترین اعزام نیرو را ارتش انجام داد

وی اذعان داشت: ارتش در طول سال های جنگ تحمیلی بیش از 48 هزار شهید را تقدیم انقلاب کرد و قاطعانه می توان گفت این نهاد نظامی بیشترین اعزام نیرو در جنگ تحمیلی را داشت. ارتش بیش از دو میلیون سرباز را تحت آموزش قرار داد و جهت تقابل با صدامیان اعزام کرد.

**آشنایی با دفاع مقدس به سبک نمایش میدانی

امیر گلفام اظهار کرد: درست است که نسل سوم و چهارم ما این قطعه تاریخی را به عنوان یک سند مطالعه می کنند و یا توسط فیلمسازان به تصویر کشیده می شود. اما برای اینکه این اقشار بدانند چرا می گوییم این دفاع تقدس داشته و چطور مقتدرانه و عزت مدارانه از تمامیت ارضی کشور صیانت شده است باید نمایش‌ها و اقدامات میدانی پیگیری شود. یک راوی خوب در مواضع عملیاتی آن زمان می‌تواند معارف را به خوبی انتقال دهد.

**افتخار ملی در صحنه عمل ارزش واقعی تداعی می شود

وی افزود: درک جنگ ارزشی ایران با رژیم بعث عراق، جامعه جوان ما را نسبت به بسیاری از حوادث و شبیخون های نرم دشمن هوشیار می کند. جوانان ما وقتی از زوایای مختلف با دفاع مقدس و اتفاقات این جنگ نابرابر آشنا می شوند به واقع این افتخار ملی در صحنه عمل برایشان به عنوان ارزش واقعی تبیین می شود. بنابراین نسل جوان ما با اتکا به این پیشینه پرافتخار به عنوان یک توان جدید برای حرکت در عرصه‌های نظام اسلامی بهره لازم را می برند.

**دشمنان جرأت تعرض ندارند

رئیس سازمان حفظ  آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش در خصوص تأثیرات تبیین مفاهیم دفاع مقدس به نسل جوان، تصریح کرد: جوانان جامعه ما با حضور در این سرزمین ها که روزی دلیرمردان ما در آن برای صیانت از مرزهای جمهوری اسلامی تلاش می کردند و تکیه به این فرهنگ غنی، موجبات اقتدار و عزت ملت ایران را تا جایی ارتقاء داده اند که دشمنان جرأت کوچکترین تعرضی را در حوزه های دفاعی و نظامی به جمهوری اسلامی ندارند و ما حقیقتاً به یک قدرت دفاعی و نظامی در سطح منطقه تبدیل شده ایم.

**القای مفاهیم دفاع مقدس تهاجم فرهنگی دشمن را خنثی می کند

وی در ادامه هشدار داد: موضوع نگران کننده فراموشی ایثارگری ها و حماسه آفرینی های رزمندگان ما در 8 سال دفاع مقدس است. چرا که در این شرایط دشمنان ما از فرصت استفاده می کنند و با یک شبیخون نرم در دیدگاه ها و فرهنگ اعتقادی ما رسوخ و به نفع خودشان تغییر ایجاد می کنند. بنابراین بهترین واکسن برای مقابله با این رویکرد فاسد، بصیرت افزایی نسبت به فرهنگ غنی دفاع مقدس و تهاجم فرهنگی دشمن است.

** با "ما می توانیم" بر مشکلات و مسائل فائق می شویم

امیر گلفام توجه و عملیاتی کردن شعار "ما می توانیم" را لازمه همه عرصه ها دانست و افزود: شعار "ما ایستاده ایم" را سال گذشته بسیاری از نخبگان و دلسوزان نظام دریافتند و به پیشرفت های محسوسی در عرصه های مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی و حتی فضایی و نظامی دست یافتیم. این مهم در شرایطی محقق شد که استکبار جهانی ایران را تحت فشار تحریم قرار داده است. امسال هم باید بر "ما می توانیم" تکیه کنیم و بر همه مشکلات و مسائل فائق آییم.

*با 7 یادمان پذیرای زائرین هستیم

وی با اشاره به اینکه ارتش امسال در راهیان نور با برپایی 7 یادمان پذیرای زائرین سرزمین های نور است، خاطرنشان کرد: محدوده فعالیت های ارتش در راهیان نور به 7 یادمان که از شمالغرب کشور(روبروی پیرانشهر) آغاز می شود و به منطقه جنوب می رسد. در منطقه غرب کشور سه یادمان ارزشمند تحت عنوان شهید شیرودی که در شمال سرپل ذهاب به بهره برداری رسید؛ حتماً می دانید شهید شیرودی با عملیات های پهلوانانه خود صدها تانک دشمن را به تنهایی شکار کرد و در منطقه سر پل ذهاب نیز به شهادت رسید.

*یادمان شهید شیرودی به بهره برداری رسید

رئیس سازمان حفظ  آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ادامه داد: یادمان بزرگ ابوذر در منطقه جنوب سرپل ذهاب که خاطره ایثارگری نیروهای زرهی و هوانیروز ارتش را مجدداً‌ برای مردم بازگو می کند. چرا که این پادگان بارها توسط بعثی ها بمباران شد و بسیاری از رزمندگان در همانجا به شهادت رسیدند. پادگان ابوذر محلی است که شهید شیرودی زمانی که در آن در حال نماز خواندن بوده اند، مقام معظم رهبری وارد می شوند و به این شهید بزرگوار اقتدا می کنند. حقیقتاً تکریم از این شهدا برای ارتش افتخاری بزرگ است. یادمان شهید کشوری نیز در منطقه ایلام ثبت شده که با وجود برپایی آن در منطقه کوهستانی شاهد میهمانان بسیاری در آن هستیم.

***دهلاویه سرزمین مردان عملیات های نامنظم

امیر گلفام بیان کرد: در منطقه جنوب سه یادمان در دهلاویه، چذابه و رمضان داریم. دهلاویه به خاطر وجود شهید مصطفی چمران فرمانده جنگ های نامنظم از اهمیت بالایی برخوردار است و جانشین ایشان سرگرد رستمی از تیپ 55 هوابرد ارتش بوده است و در عملیاتی به شهادت می رسند و زمانی که شهید چمران برای معرفی جانشین جدید خود وارد این منطقه می شود به درجه رفیع شهادت نایل می‌آید؛ به همین خاطر است که دهلاویه را سرزمین جنگ های نامنظم می نامند.

**سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با جنگ نرم مقابله و زندگی ایرانی اسلامی را معرفی کرد

وی اضافه کرد: با وجود علاقه مردم به نمایش ادوات نظامی و تشریح عملیات ها و وقایع جنگ توسط راویان، پروازهای جنگنده های و بالگردها، برای رسیدن به اهداف فرهنگی با همت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اقدامات خوبی انجام شده است. از جمله این حرکت ها می‌توان به ایجاد غرفه های فرهنگی با هدف فرهنگسازی زندگی ایرانی اسلامی و مقابله با جنگ نرم دشمن اشاره کرد.

**دانلود نرم افزار ویژه دهلاویه

امیر گلفام خبرداد: یکی از ابتکارات و نوآوری های سازمان حفظ  آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش این بود که سخت افزاری را طراحی کردیم که زائرین به هنگام ورود به منطقه دهلاویه می‌توانند با روشن کردن "وای فای" تلفن همراه خود کلیه نرم افزارهای پیش بینی شده را رایگان دانلود کنند و از هرگونه بانک اطلاعات در منطقه برخوردار شوند.

**گویاسازی منطقه آغشته به مین در کنار چذابه

وی خاطرنشان کرد: در منطقه غرب بستان یادمان شهدای چزابه در نقطه صفر مرزی با نماد ایثارگری برپا شده است. البته فضایی در کنار این منطقه قرار دارد که در 10 ماه گذشته نیروهای ما یک گویاسازی انجام دادند و همچنین این منطقه از مین کاملاً پاکسازی شده است و اکنون دیگر آماده بازدید و پذیرای زائرین است. واقعاً این فضا حس و حال راهیان نور را انتقال می دهد. در منطقه جنوب خوزستان یادمان شهدای رمضان که به زید معروف است نیز توصیه می شود که زائرین به آن جا مراجعه کنند. نمایشگاه پدافند هوایی در منطقه آب تیمور، نمایشگاه فرهنگی نظامی شهدای گمنام اندیمشک، نمایشگاه دریایی در خرمشهر و موزه میشداق که زمانی قرارگاه ستاد فرماندهی نیروی زمینی به فرماندهی سپهبد صیاد شیرازی بوده توسط ارتش جمهوری اسلامی برپا شده است.

**معرفی قهرمانان ارتش نیازمند توجه دستگاه های فرهنگی است

امیر گلفام در پاسخ خبرنگار دفاع پرس پیرامون معرفی کمرنگ شهدای ارتش در اذهان جامعه، افزود: ما هنوز نتوانستیم قهرمانان دفاع مقدس را به خوبی معرفی کنیم و گمنام باقی مانده‌اند. سرباز یوسف حیدری برای موفقیت رزمندگان ایران در عملیاتی که گره خورده بود به خودش نارنجک می بندد و سلحشورانه جلوی تانک های عراقی را می گیرد. یا شهید انشائی که حماسه آفرینی هایی را در جنگ تحمیلی خلق می کند و این جمله معروف را خطاب به امام راحل دارد که به امام بگویید "شیارکوه لرزید ولی انشائی نلرزید". قصد انتقاد ندارم اما باید نهادهای فرهنگی دلسوزانه به این میدان بیایند و مبلغان شایسته ای برای معرفی شهدای ارتش باشند. البته ما سعی کردیم با برگزاری همایش هایی به مقام والای این شهیدان ارج بنهیم و با فیلمسازان بسیاری هم وارد مذاکره شده ایم که در این راستا گام های زیادی برداشته شده است تا عملکرد ارتش در دفاع مقدس به سمع و نظر مخاطبین، خاصه جوانان برسد.

**ارتقای جذابیت ها و نوآوری ها مردم را به استقبال از مناطق عملیاتی ترغیب می‌کند

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در خصوص هدف گذاری قرارگاه راهیان نور ارتش برای جذب مخاطبین بیشتر، افزود: قطعاً در دورنمای قرارگاه راهیان نور به پرداخت های متنوع و گویاسازی در یادمان‌ها می‌اندیشیم. من اعتقادی به تجمل گرایی و تغییر صحنه های دفاعی رزمندگان در جنگ تحمیلی ندارم. ولی باید بتوانیم ابتکارات و نوآوری های به روز فرهنگی در نمایشگاه ها و ایستگاه های ارتش در سرزمین های نور داشته باشیم. ارتقای این جذابیت‌ها، مردم را به استقبال از این مناطق ترغیب می کند.

**از مبالغه شهدا و تحریف های دفاع مقدس بپرهیزید

وی در پایان با انتقاد از برخی تحریف های و مبالغه هایی که بعضاً در تألیفات دفاع مقدس مشاهده می شود،‌ خاطرنشان کرد: حقایق جنگ تحمیلی باید برای مخاطبین و مردم بازگو شود ولی باید از مبالغه پرهیز شود؛ چرا که گاهی شهیدی به گونه ای معرفی می‌شود که فراتر از توان انسانی است. تاریخ نگاری دفاع مقدس امانتی در دست ما است. امیدواریم همه ما واقع نگار و انتشاردهنده راستین باشیم. مردم بزرگترین قاضیان هستند و اگر ما دنبال انعکاس اسناد غیرواقعی باشیم ناخواسته حرس تاریخی کرده ایم و هیچ تأثیرگذاری در پی نخواهد داشت.

گفتنی است، ستاد قرارگاه راهیان نور شهر اهواز برای نخستین بار در قالب یک ستاد منسجم برای اولین بار میزبان اصحاب رسانه بود.

انتهای پیام/م.ب


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا