«طوفان» در آسمان و زمین/نفوذ در قلب زره‌پوش‌ها

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 

 با تعریف استراتژی دفاعی کشور در حوزه نبردهای ناهمطراز نقش و جایگاه نیروی زمینی نیز اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. به همین دلیل است که دستاوردهای صنعت دفاعی نیز باید متناسب با میدان نبرد طراحی و ساخته شود.

کم کم به پایان دوره چهار ساله وزارت دفاع دولت دهم می‌رسیم، وزارتخانه‌ای که با هدایت سردار احمد وحیدی دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف کسب کرد.

سردار وحیدی با تاکید بر ارتباط و همراهی صنایع دفاعی با دانشگاه‌ها توانست از توان علمی کشور در پیشبرد اهداف وزارت‌خانه متبوعش بهره ببرد.

 به گزارشپایگاه مردمی ارتش به نقل از  گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، طی انتشار چند گزارش، دستاوردهای وزارت دفاع در این دوره چهارساله را در حوزه های دریایی، هوایی، زمینی، پدافند، موشکی، پهپاد و فضایی را مورد بررسی اجمالی قرار داده است.

آنچه مشخص است مواردی که ذکر می‌شود تنها گوشه‌ای از توان و دستاوردهای نظامی کشورمان است و قطعا پیشرفتهای دفاعی کشورمان به این موارد ختم نمی‌شود چراکه وزارت دفاع علاوه بر تامین نیازهای نیروهای مسلح، نقشی عمده در طراحی و ساخت سامانه های پیشرفته علمی و فناوری کشور ایفا می‌کند.

در گزارش پیش رو می‌توانید با برخی دستاوردهای وزارت دفاع در حوزه رزم زمینی از جمله طراحی و ساخت بالگرد، موشک‌های ضدزره، مهماتهای هوشمند و سامانه های توپخانه‌ای آشنا شوید.

***

* طوفان5؛ موشک ضدزره با دوسر جنگی

همانطور که بحث تولید و بهینه‌سازی در ساخت تانک‌ها اهمیت دارد موضوع مقابله با تانک‌های دشمن نیز حائز اهمیت است و در همین خصوص ساخت موشک‌های ضدزره مورد توجه صنایع دفاعی کشور قرار گرفته است.

در همین راستا خطوط تولید موشک پیشرفته ضد زره طوفان-5 در ایام دهه مبارک فجر در سال 88 به بهره‌برداری رسید.

موشک طوفان-5 یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضدزره و دارای دو سر جنگی است که با وارد کردن نیروی مخرب و ویرانگر به هدف، قادر است با عمق نفوذ بالا خودروهای زرهی، تانک و نفربر را منهدم کند.

این موشک به عنوان توسعه یافته‌ترین نمونه خانواده طوفان، طراحی و ساخته شد که تصاویر آن نشان دهنده تفاوت‌های محسوسی حتی نسبت به آخرین نمونه‌های خارجی تاو است.

طوفان بر خلاف نسل‌های قبلی از روش هدایت پیشرفته با استفاده از پرتو لیزر برخوردار است که ضمن حفظ آن از آسیب پذیری در برابر جنگ الکترونیک دشمن، دقت بسیار بالایی نیز به آن می دهد.

این موشک دارای سر جنگی دو مرحله و یک میله نفوذگر جمع شونده جدید نیز هست. میزان نفوذ این موشک در زره بیش از نسل های قبلی عنوان شده است.

* اولین موشک ضدزره ایرانی با سامانه هدایت لیزری

خط تولید سامانه ضدزره دهلاویه، نیز تیرماه سال 91 در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع افتتاح شد. دهلاویه یکی از پیشرفته‌ترین موشکهای ضدزره است که برای انهدام انواع تانک‌های پیشرفته مجهز به زره واکنشگر طراحی شده است.

این موشک با بهره‌برداری از هدایت خاص که در مقابل انواع جنگ‌های الکترونیکی دشمن مقاوم است، سرجنگی و موتور پرواز موشک انداز و قابل حمل توسط نفر موجب شده است که سامانه موشکی ضدزره دهلاویه به عنوان یک جنگ‌افزار کارآمد در نبرد ضد تانک شناخته شود.

موشک دهلاویه با توجه به نمونه های قبلی، اولین موشک ضدزره ایرانی است که با سامانه هدایت لیزری نیمه اتوماتیک، توان اصابت دقیق به اهداف متحرک و یا ثابت را دارد و همانند اسلاف خارجی خود همانند AGM-114 هلفایر می‌تواند به کابوسی برای ماشین آلات نظامی تبدیل و حتی بر ضد اهداف پرنده‌ای همچون بالگردها نیز به کار رود.

استفاده از سیستم هدایت لیزری علاوه بر توانمندی هدف گیری بسیاردقیق نسبت به سیستم‌های مشابه نظیر هدایت با سیم و هدایت رادیویی در مقابل استفاده دشمن از تدابیر متقابل الکترونیکی بسیار مقاوم بود و با توجه به سرعت بالای این موشک کمترین زمان ممکن را برای کشف نشانه روی لیزری به دشمن می‌دهد.

سامانه نشانه‌روی این موشک که بر روی پایه قبضه قرار گرفته است، با استفاده از حسگرهای مادون قرمز و همچنین دوربین‌های نور مرئی امکان کشف هدف را به خدمه داده و سپس با قفل شدن نشانه‌گر لیزری بر روی هدف و تعقیب آن از سوی حسگر در نوک دماغه موشک، هدف مورد اصابت قرار می گیرد.

این سیستم لیزری بکار رفته در موشک دهلاویه در تمام شرایط عملیاتی و آب وهوایی قابلیت استفاده را دارد. موشک دهلاویه دارای چهار باله در عقب موشک و دو باله در جلوی آن است که هدایت موشک در هنگام پرواز به سمت هدف از طریق بالک های جلویی امکان‌پذیر می‌شود.

در سیستم برخوردی، موشک دهلاویه دارای یک سر جنگی دو مرحله‌ای است که توان بالایی برای نفوذ به زره‌های واکنش‌گر با مقاومت بالا محسوب می‌شود.

* قائم؛ موشک هدایت‌شونده ضدبالگرد

در ایام دهه مبارک فجر سال 88 خط تولید موشک ضدبالگرد قائم با حضور سردار وحیدی به بهره‌برداری رسید.

قائم یک موشک نیمه سنگین هدایت شونده است که قادر می‌باشد اهداف هوایی با سرعت کم و ارتفاع پایین به خصوص بالگردهای تهاجمی مجهز به سطوح مقاوم شبه زره را منهدم کند.

موشک هدایت شونده ضدبالگرد قائم بدلیل هدایت توسط پرتوهای لیزر، در مقابل جنگ الکترونیک و ایجاد اختلالات عملکرد از جانب دشمن کاملا مقاوم است. 

با تولید انبوه و تحویل این سلاح به نیروهای مسلح، قدرت دفاعی کشور در رزم زمینی و هوایی تقویت شده است.

* مهمات هوشمند بصیر با هدایت لیزری

مهمات هوشمند بصیر در بهمن‌ماه سال 90 با حضور وزیر دفاع رونمایی شد، این مهمات که به صورت لیزری هدایت می‌شود برای نخستین بار در کشور توسط متخصصین زبده و کارآمد سازمان صنایع دفاع طراحی و ساخته شده است.

 بصیر قادر است اهداف مهمی همچون پل‌ها، تانک‌ها، ادوات جنگی مراکز فرماندهی و اهداف متحرک را با دقت بسیار بالا و به طور دقیق مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.

سیستم لیزری بکارگرفته شده در آن قادر است اهداف مورد نظر را کشف، شناسایی، موقعیت یابی و مسافت‌یابی کند.

درگیری در مناطق کوهستانی، خاکریزهای دشمن، اهداف متحرک، چند هدف ‌نزدیک، پناهگاه‌های مستحکم‌ دشمن و پدافند دشمن را از ویژگی‌های این مهمات ذکر‌ کرد.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جزء پنجمین کشور سازنده سلاح های هوشمند است که با تکیه بر فناوری بومی و بدون هرگونه کمک خارجی به این مهم نائل شده است.

 

* توپخانه متحرک 155 میلیمتری

توپ خودکششی 155 میلیمتری چرخدار توان حرکت با سرعت بالای 65 کیلومتر بر ساعت را دارد و با قابلیت های سامانه تعلیق کامیون مورد استفاده امکان حرکت در زمین های ناهموار، خندق و آب نیز برای آن وجود دارد. دوربین تیر مستقیم، سامانه دید در شب برای راننده و سامانه NBC(حفاظت در برابر حملات ش.م.ه.) نیز از جمله امکانات آن است که به کمک این سامانه ها قابلیت های عملیاتی آن بیشتر نیز شده است.

این توپ با مهمات معمولی و قدرت نواخت تیر 4 گلوله در دقیقه، بردی در حدود 30 کیلومتر داشته و با بهره گیری از گلوله هایی با فناوری بیس بلید و یا راکتی به بردهای بیش از 40 کیلومتر نیز دست می یابد.

سامانه القای گرا بر روی قبضه توپ نیز از جمله تجهیزاتی است که به افزایش سرعت عمل این توپ منجر خواهد شد که ساخت توپ های تمام خودکار 100 میلیمتری پدافند هوایی در کشور نشان از وجود توانمندی بکارگیری چنین تجهیزاتی بر روی توپ های سنگین دارد.

با توجه به توانمندی های بالای هواپیماهای بدون سرنشین کشور در امور شناسایی و هدفگیری و توانایی ارسال موقعیت اهداف، برقراری خط ارتباط داده ای بین پهپادها و این توپ به افزایش چشمگیر کارایی عملیاتی آن منجر خواهد شد.

با این امکان، به محض شناسایی و هدفگیری اهداف با فرستاده شدن اطلاعات به توپ شلیک دقیقی انجام شده و آتش پشتیبانی توپخانه ای مؤثری فراهم خواهد شد.

بکارگیری گلوله های هدایت شوند و هوشمند در این سامانه که از توپ های موجود در کشور قابل شلیک هستند قابل هدایت و هوشمند بوده و بنابراین ضمن افزایش چشمگیر دقت شلیک، توانایی ضربه زدن به اهداف متحرک را نیز فراهم می آورند.

* ثاقب با سرعتی 5 برابر صوت

همچنین در آستانه سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر در سال 90 خط تولید انبوه مهمات 125 و 105 میلیمتری ضدزره ثاقب با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مرکز مهمات‌سازی سازمان صنایع دفاع افتتاح شد.

وزارت دفاع در راستای افزایش توانمندی نیروهای مسلح در حوزه رزم زمینی و تکمیل سبد محصولات دفاعی در بخش مهمات ضدزره با همت و تلاش متخصصان زبده و مجرب سازمان صنایع دفاع موفق شد خطوط تولید 125 و 105 میلیمتری ثاقب را به بهره‌برداری برساند.

حرکت بر اساس انرژی جنبشی، سرعت 5 برابر صوت، قدرت نفوذ تا عمق نزدیک به نیم متر و وزن بالای قطعات نفوذکننده از ویژگی‌های این مهمات است.

* ذوالفقار؛ شمشیر برّان ایران

قطعا یکی از مهمترین مولفه‌های رزم زمینی، تانک‌های متناسب با صحنه نبرد و موقعیت جغرافیایی هر منطقه است که در این راستا متخصصان دفاعی کشورمان از چندی پیش طراحی، ساخت تانک ذوالفقار را در دستور کار قرار دادند.

تانک ذوالفقار اولین تانک تماماً ایرانی است که ساخت آن در داخل کشور در سال 1374 با اتکا به توان متخصصان داخلی انجام شد.

متخصصان صنایع دفاعی هر روز بر روی نمونه جدیدتری از تانک ذوالفقار کار می‌کنند تا این تانک بتواند در میادین نبرد و دفاع زمینی کارآیی خودش را حفظ کند و متناسب با تهدیدات، تغییراتی در آن ایجاد و آن را متناسب با نیاز میدان نبرد آماده و پیشرفته کرده‌اند.

این تانک تاکنون چندین مرحله ارتقا یافته و نسل‌های مختلفی از آن تولید شده است و در نسل‌های جدید ذوالفقار نیز سیستم هدایت آتش به‌روز و سامانه‌های لیزری نصب شده بود.

امروز سامانه‌های مدرن از جمله سیستم کنترل آتش بر روی تانک ذوالفقار نصب شده که این سیستم بر روی تانک مدرن m60 نیز نصب شده است.

تانک ذوالفقار پس از اینکه در حوزه‌های مختلف ارتقا پیدا کرد امروز در مقایسه با تانک t72  در برخی مولفه‌ها از این تانک پیشی گرفته است که‌ آخرین نسل آن در بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد.

تانک ذوالفقار توسط سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی طراحی و کار ساخت و تولید آن توسط متخصصان صنایع دفاعی کشور صورت گرفته است.

* خمپاره‌انداز برد بلند «وفا»

سامانه خمپاره‌انداز برد بلند 160 میلی متری «وفا» یکی دیگر از دستاوردهای وزارت دفاع بود که در روز صنعت دفاعی سال 91 با حضور رئیس جمهور و رئیس ستادکل نیروهای مسلح رونمایی شد.

این خمپاره‌انداز در برد توپخانه‌های معمولی اجرای آتش می‌کند.

 افزایش قدرت سر جنگی به میزان دو تا سه برابر، عمر بالای مهمات نسبت به گلوله‌های موشکی، پراکندگی کمتر نسبت به گلوله‌های موشکی و نواخت تیر 5 تا 8 گلوله در دقیقه از مشخصه‌های عملیاتی این خمپاره‌انداز است.

این سامانه به نام یکی از فرماندهان متخصص وزارت دفاع، سردار مرحوم وفا غفاریان نامگذاری شده است.

* خودروی تاکتیکی فرماندهی «ارس»

خودروی تاکتیکی ارس نیز توسط رئیس جمهور در روز صنعت دفاعی سال 91 رونمایی شد.

خودروی تاکتیکی - فرماندهی ارس با 3.4 تن وزن و توان 133 اسب بخار با دو کابین یکپارچه به عنوان خودروی حامل فرماندهان،‌ خودروی هجومی و خودروی پشت خاکریز قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور و شهری را دارد.

قابلیت زرهی، پوشش تلفیقی،‌ گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر از مهمترین ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود.

* طوفان در آسمان

بی‌شک یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت دفاع دولت دهم طراحی و تولید بالگرد پیشرفته رزمی طوفان 2 بود که در دویست و هشتاد و نهمین روز از سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با حضور سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسط سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به بهره‌برداری رسید. 

بالگرد طوفان 2 که با همت و تلاش متخصصان کار آمد و اقتدار آفرین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و تولید شده، نسل جدیدی از بالگردهای رزمی است که از فناوری های پیشرفته و روز آمد برخوردار است.

در این بالگرد مجموعه‌ای ارزشمند از فناوری‌های بومی صنایع وابسته به وزارت دفاع در حوزه های الکترونیک، اپتیک، لیزر و سلاح بکار گرفته شده که از آن جمله میتوان به قدرت تهاجمی آن بواسطه قابلیت هدف گیری بسیار دقیق اشاره کرد.

در سال گذشته 2 فروند از این نوع بالگرد به ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل گردید و با تولید و تحویل انبوه آن توان رزمی – عملیاتی نیروهای مسلح به نحو قابل توجهی افزایش می‌یابد.

* تجهیزات انفرادی در رزم زمینی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پنجمین جشنواره جوان سرباز که خرداد ماه سال 92 برگزار شد از 5 محصول و دستاورد دفاعی در حوزه تسلیحات و تجهیزات رزم انفرادی رونمایی کرد که در ذیل آمده است:

* سلاح انفرادی سرباز

سلاح انفرادی جدید نیروهای مسلح به نام سرباز به منظور بهره‌گیری از حداکثر توانایی‌های سلاح کلاش و افزایش بهره‌برداری سلاح مذکور در موقعیت‌های مختلف رزمی ساخته شده است.

امکان نصب انواع تجیهزات جانبی استاندارد، قابلیت استفاده از قنداق تلسکوپی، تجهیزات کمکی نشانه‌روی از قبیل نشانه‌گر نوری و لیزری، تجهیزات کمکی دفاع شهری از قبیل انواع پروژکتور و قابلیت نصب دوپایه و دوربین به منظور بالابردن بهتر در تیراندازی از ویژگی‌های سلاح سرباز است.

* سلاح تک‌تیرانداز مرصاد

سلاح تک‌تیرانداز مرصاد به علت نیاز یگان‌های تک تیرانداز به سلاح سبک و دقیق، کالیبر کوچک بوده است.

این سلاح می‌تواند ماموریت‌های تک تیراندازی از قبیل از کار انداختن نفرات، تجهیزات الکترونیکی،‌منابع سوخت و سایر اهداف مهم دشمن را در شرایط مختلف عملیاتی مورد هدف قرار دهد.

این سلاح قابلیت نصب انواع دوربین دید در شب را دارد.

* تپانچه ساعد

این تپانچه به منظور پاسخ‌دهی به نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح طراحی و آماده تولید انبوه شده است.

وزن سبک، ظرفیت بالای خشاب، عمر دوام بالا در تیراندازی،‌افزایش دقت تیرانداز، قابلیت نصب انواع تجهیزات استاندارد از قبیل پوینتر و چراغ قوه، ضامن مکانیکی برای افراد راست دست وچپ دست، ظرفیت خشاب 15 تیر، و بهبود ارگونومی، سلاح بدون تغییر در وزن کلی از مزیت‌های تپانچه سائد به شمار می‌رود.

* مهمات نافذ

تاکنون در کشور ما مهمات نافذ با کالیبر بزرگ تولید شده است که به منظور شلیک موثر و نفوذ در انواع زره‌های سخت از قبیل بالگردهای مهاجم و خودروهای زرهی و نفربرها مهمات نافذ طراحی و ساخته شده است.

این مهمات به سادگی از تمامی جلیقه‌های ضدگلوله موجود عبور کرده و با قدرت بالای تخریب امنیت را از یگان‌های عملیاتی دشمن سلب می‌کند.

* لباس استتار

در مقابل دوربین‌های اشعه مادون قرمز یکی از تهدیدهای نیروهای رزمنده رویت توسط دوربین‌های دید در شب (مادون قرمز) است.

این لباس همان لباس رزم متداول است و بدون اینکه خواص مطلوب خود و استتار مرئی از دست بدهد، در آن قابلیت استتار در برابر دوربین‌های دید در شب ایجاد شده است.

این لباس در طرح‌های استتار کویری، جنگلی و شهری قابل ارائه است این لباس می‌توان خصوصیات آنتی باکتریال را اضافه کرد.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا