افتتاح دانشگاه پدافند هوایی و رونمایی 10 پروژه جدید در دهم شهریور/ 250 توصیه فرمانده کل قوا درباره ق

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 

پایگاه مردمی ارتش ،فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به برگزاری رزمایش این قرارگاه در یکی از مکان‌های مقدس کشور گفت: در روز پدافند هوایی (دهم شهریور ماه) از پروژه‌های جدیدی نظیر "رفیع"، "رجال" و "غفار1" رونمایی خواهد شد.

 

 

پایگاه مردمی ارتش ،امیر سرتیپ "فرزاد اسماعیلی" در گفتگوی مشروح با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مطالبات فرمانده معظم کل قوا از قرارگاه پدافند هوایی اظهار داشت: دستور تاریخی و شجاعانه تفکیک بخش "پدافند هوایی" از "آفند نیروی هوایی ارتش" به تدبیر فرمانده معظم کل قوا بود و نظر ایشان از این تفکیک، داشتن یک نیروی تخصصی در بخش دفاع و پدافند هوایی بود، زیرا ما قبلاً پدافند هوایی داشتیم، اما مأموریت‌های آن متفاوت بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) افزود: قبل از شروع جنگ تحمیلی، پدافند هوایی صرفاً مأموریت دفاع از چند پادگان نیروی هوایی را بر عهده داشت که در خلال جنگ تحمیلی نیز این مأموریت کمی گسترش پیدا کرد و در بعضی دهلیزها و معابر نفوذی کشور، پدافند هوایی گسترش محدودی داشت.

وی تصریح کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی، تجارب هشت سال دفاع مقدس و بررسی جنگ‌های اخیر منطقه و کشورهای دیگر، این موضوع به شاکله نیروهای مسلح ابلاغ شد که باید یک نیروی تخصصی داشته باشیم که نام نیرو هم نداشته باشد.

امیر اسماعیلی ادامه داد: این موضوع دلایل متفاوتی داشت که یکی از آن‌ها همه‌شمول بودن و شکل پدافند هوایی است؛ یعنی بتوان از همه سامانه‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح در کل کشور به شکل کنترل عملیاتی استفاده و در کل کشور فضا و هوا را رصد کرد.

 
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: این رصد کردن 24 ساعته و بدون تعطیلی است که پدافند هوایی را از سایر نیروهای مسلح متفاوت می‌کند، یعنی وسیله‌ها یا حتی شکل سازمانی سایر نیروها ممکن است در بخشی از زمان و یا مکان تغییر کند یا اصلاً مأموریت خود را لغو کنند. ما در پدافند هوایی از شروع جنگ تحمیلی تا به امروز نه‌تنها حتی یک سامانه موشکی، راداری، شنود الکترونیکی و یا دیده‌بانی را جمع آوری نکرده‌ایم، بلکه حتی این نقاط گسترش را افزایش داده‌ایم.

* 250 توصیه فرمانده معظم کل قوا درباره قرارگاه پدافند هوایی

وی اظهار داشت: مطالبه فرمانده معظم کل قوا از قرارگاه پدافند هوایی به خصوص بعد از بحث تفکیک این بود که باید غافلگیر نشویم و روز به روز خود را ارتقا دهیم.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: معظم‌له در 10 شهریور 90 نیز برای بخش پدافند هوایی دعا کردند و گفتند "شما همه جوان و با انگیزه هستید" و هم توصیه‌های مدیریتی و فرماندهی داشتند که "پدافند هوایی خیلی مهم است و باید به طور جدی به آن پرداخته شود".

فرمانده قرارگاه  پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: در بخشی از فرمایشات فرمانده معظم کل قوا در جلسات متعدد بالغ بر 250 مرتبه در مورد پدافند هوایی توصیه‌هایی را داشتند و آن را به‌عنوان اولویت اول مطرح کردند.

 

وی اظهار داشت: طبیعتاً بخش غافلگیری امروزه از طریق هوا و فضا میسر است، زیرا در مقابله با سرعت عمل کشور حریف و دشمن بالقوه با چشم طمع یا تهدید احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق هواپیماهای دورپرواز، هواپیماهای استراتژیک، موشک‌های کروز، نیمه بالستیک و بالستیک، باید پدافند هوایی کشور فعال شده و فعالیت آن مداوم و مستمر باشد.

امیر اسماعیلی افزود: ما برای اینکه به این مطالبه عظیم برسیم باید همواره پنج الی 10 سال جلوتر از وضع فعلی تهدیدات را رصد کنیم، لذا اگر پدافند هوایی را برای تهدیدات بالفعل امروزی ترسیم یا آن را برای خود شبیه‌سازی کنیم، محکوم به شکست است؛ زیرا اگر برای امروز دفاع کنیم دیگر از تهاجم احتمالی آینده خبری نداریم و عقب خواهیم ماند.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: برای رسیدن به این مطالبه باید بسیاری از نکات مورد نظر در پدافند هوایی را تقویت کرد که یکی از آن‌ها موارد تحقیقاتی است. بعد از تفکیک پدافند هوایی از آفند نیروی زمینی، در مدت کمتر از پنج سال سامانه‌های پدافندی در قرارگاه به شکل تحقیقاتی کلید زده شد، اما آنقدر به این سامانه‌ها امیدوار بوده و باور داشته‌ایم که آن‌ها را در رزمایش سال گذشته به میدان آورده و تست عملیاتی کردیم؛ رسانه‌ها نیز به زیبایی نشان دادند که این سامانه‌ها اهداف خود را منهدم کردند.

وی اظهار داشت: در پدافند هوایی، مورد آسیب قرار دادن اهدافی که با سرعت، مانور و انعطاف‌پذیری بالا در حرکت هستند یک کار تکنیکی خاص است و افراد تکنیکی خاصی را می‌طلبد؛ ما برای اینکه به این تکنیک برسیم هم به دانش موجود در قرارگاه پدافند هوایی و هم به مراکز دانش‌بنیان و هم به صنایع دفاعی و وزارت دفاع و صنایع دفاعی نیاز داریم تا دانشی از آن استخراج کنیم که به مطالبه عملیاتی خاص پدافند هوایی برسیم.
 

امیر اسماعیلی تصریح کرد: الحمد‌الله در سال گذشته سامانه موشکی "مرصاد 1" و کمتر از سه ماه بعد از آن، سامانه ارتقایافته "مرصاد 2" که سامانه موشکی ارتفاع متوسط بود را به دست فرزندان این مملکت ساختیم که به شایستگی تست شد و امروز این سامانه‌ها در بخش‌هایی از کشور مستقر شدند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: سامانه موشکی ارتفاع پایین" یازهرا(س) 3" نیز در سال گذشته رونمایی شد که در رزمایش نقطه‌زنی کرد و الحمدالله امروز در میادین پدافند هوایی مستقر است.

* گسترش رادارهای "شهاب" و "ثامن"

وی گفت: رادار "شهاب" را متفاوت از سایر رادارهای موجودمان به صحنه آورده، تست و رهگیری کردیم. این رادار در اجلاس "سران جنبش عدم تعهد" در تهران به شایستگی، خود را نشان داد و به فضل پروردگار حتی شاهد یک مورد تجاوز هوایی یا حتی قصد تجاوز و شناسایی هوایی و شنود نبودیم، لذا این رادار هم در یکی از نقاط کشور گسترش پیدا کرده و امسال گسترش این نوع رادارها را در برنامه داریم.

امیر اسماعیلی افزود: رادار " ثامن" نیز کاملاً در داخل کشور طراحی و تولید شد؛ این رادار هم یک بخش بسیار خوب برای جلوگیری از غافلگیری دارد و گسترش پیدا کرده است.

 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) اظهار داشت: این رادارها از جهت "طیف‌های فرکانسی" کاملاً با هم متفاوت هستند و در حقیقت ما با جنگ الکترونیک به شکل مکانیکی و تکنیکی مقابله کرده، به آن فکر کرده و  سامانه‌های آن را به صحنه آورده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: جلوگیری از غافلگیری، هم جلوگیری در صحنه و هم جلوگیری در تکنیک و هم انعطاف تاکتیکی است؛ وقتی ما انواع و اقسام رادارها با طیف‌های گوناگون را به صحنه می‌آوریم، آموزش ما نیز باید آموزش منعطفی باشد.

امیر اسماعیلی گفت: در 20 تا 30 سال گذشته، پرسنل پدافند هوایی عادت کرده بودند که با یک نوع رادار کار کنند، اما در کمتر از پنج سال یک کار جهادی صورت گرفته و پرسنل غیور پدافند هوایی که عمدتاً محل زندگی و خدمت آن‌ها در دره‌ها و کوه‌ها و خارج از شهر است، توانسته‌اند به این سطح آموزش برسند تا مقابله و مواجهه احتمالی خود را ارتقا بخشند.

* افتتاح دانشگاه پدافند هوایی

 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به تأسیس دانشگاه این قرارگاه اظهار داشت: الحمد‌الله در بخش آموزش، دانشگاه "پدافند خاتم" را به مجموعه قرارگاه اضافه کرده‌ایم که دهم شهریور ماه راه‌اندازی می‌شود و از اول مهرماه دانشجو می‌پذیریم؛ خودمان نیز به صورت مستقل به دانشجویان آموزش داده و این دانشگاه را اداره می‌کنیم، زیرا قبلاً دانشجویان پدافند هوایی در دانشگاه افسری و به همت ستاد مشترک ارتش و نیروی زمینی ارتش، آموزش داده می‌شدند.

 

* رونمایی از پروژه‌های "رفیع"، "رجال" و "غفار1"

وی درباره برنامه‌های ویژه روز پدافند هوایی گفت: از حدود 10 پروژه که صد درصد آماده شده در دهم شهریور امسال رونمایی خواهیم کرد که اعم از پروژه‌های راداری، شنودی و موشکی است؛ به طور نمونه در بخش سامانه‌های راداری، پروژه "رفیع" (ارتفاع‌یاب دیجیتالی)، پروژه "رجال" (پروژه رادار بی‌صدا که صد درصد عملی شده و رادار پسیو و غیرفعال و آرایه فازی است؛ این تکنولوژی در اختیار پنج کشور دنیاست و نزدیک به 100 هدف را به طور همزمان پردازش می‌کند) و پروژه " غفار1 " را داریم که سامانه شبیه‌ساز سلاح موشکی است؛ یعنی ما بدون اینکه حتی یک موشک شلیک کنیم می‌توانیم افسران موشکی خود را با آن آموزش دهیم؛ این موضوع از بدو تولد پدافند هوایی در قبل و بعد از انقلاب و قبل از تفکیک سابقه نداشته و در انحصار چند کشور خاص دنیا بوده است.

امیر اسماعیلی افزود: این صحنه‌سازی رزمی در بستر " G.I.S" و "3D" کاملاً سه بُعدی که یک فضای کاملا جنگی از یک ساعت تا یک سال با همه عوارض جغرافیایی شبیه‌سازی شده است، طراحی می‌شود که افسران در آن شرایط قرار گرفته و نحوه دفاع خود را نمره‌دهی کرده و سیستم به آن‌ها نمره عملیاتی می‌دهد.

* برگزاری رزمایش پدافند هوایی در یکی از مکان‌های مقدس کشور
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) از برگزاری رزمایش این قرارگاه در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: این رزمایش را بسیار برجسته‌تر، بزرگ‌تر، پرحجم‌تر و با اهدافی متفاوت نسبت به رزمایش سال گذشته طراحی کرده‌ایم که بسته به نوع تهدیدات روز و با توجه به اتفاقات منطقه و فرامنطقه است، زیرا معتقدیم همیشه باید چندین سال جلوتر از تهدیدات باشیم.

وی درباره مکان جغرافیایی رزمایش امسال پدافند هوایی تصریح کرد: این رزمایش به مرکزیت یکی از مکان‌های مقدس کشورمان و در مناطقی که بخش عظیم و تقریباً نیمی از کشور را دربر می‌گیرد، برگزار خواهد شد که البته قبلاً در بخش‌هایی از آن منطقه رزمایش انجام داده بودیم، اما در بخش‌هایی از آن نیز رزمایش صورت نگرفته بود.

 


امیر اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: برای نقاطی از کشور که پوشش آن برای ما دغدغه بود، پوشش بسیار خوبی با سامانه‌های راداری و شنود الکترونیکی انجام دادیم که یکی از دستاوردهای ما در این زمینه، کشف هواپیمای جاسوسی و پنهان‌کار آمریکایی " U2 " است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تأکید کرد: ما هم‌اکنون نفس این هواپیما را حس می‌کنیم و می‌دانیم از کجا پرواز و از چه مسیری عبور می‌کند؛ حتی اگر به مرزهای جغرافیایی ما نزدیک شود، اخطار ما را دریافت کرده و به موقع نیز پاسخ می‌دهد و از مرزها دور می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی چنین هواپیمایی با این خاصیت از سوی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور و فرزندان این مرز و بوم به موقع کشف و شناسایی می‌شود، ما برای سایر اهداف خود نیز مشکل خاصی نداریم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا