از سامانه کنترل آتش "ثامن" تا نسل جدید ناوچه‌های موشک‌انداز و جدیدترین اژدر ایرانی

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
 
 پایگاه مردمی ارتش ::شناورهای ناوگان دریایی کشور با استفاده از سامانه کنترل و هدایت آتش ثامن نسبت به تهدیدها از قابلیت عملیاتی و قدرت لازم جهت واکنش سریع در برابر دشمن برخوردار شده‌اند.
 

به گزارشپایگاه مردمی ارتشبه نقل از  خبرنگار   دفاع پرس، بزرگترین دستاوردی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی طی چند سال اخیر به‌دست آورده است ارتقای جایگاه این نیرو از نیروی دریایی ساحلی محدود به خلیج فارس، تنگه هرمز و شمال دریای عمان به یک "نیروی راهبردی و فرامنطقه‌ای" است.

در سال ۸۶ هنگامی که فرمانده معظم کل قوا نسبت به تشکیل نیروی دریایی راهبردی تاکید کردند شاهد جهشی در نیروی دریایی بودیم که باعث شد این نیرو از حیطه مأموریتی خود پا را فراتر گذاشته و در یک عرصه وسیع به نام دریای آزاد حضوری موثر و عملیاتی پیدا کند.

بدین ترتیب امروز نیروی دریایی راهبردی با ورود به دریای آزاد توانسته در مناطق مختلفی چون خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ و حتی از جنوب هندوستان تا تنگه مالاکا  حضور یافته و ضمن مبارزه با تروریسم دریایی فضای امنی را برای کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های داخلی و خارجی ایجاد کند.

مأموریت‌های موفق نداجا در زمینه حفاظت از شناورهای ایرانی و مقابله با دزدان دریایی

نیروی دریایی با پذیرش مسئولیت‌های خطیر در حفاظت از مرزهای آبی کشور و منافع راهبردی نظام در مناطق دوردست تاکنون گام‌های بلندی برداشته است و با عبور از آب‌راه‌ها و گلوگاه‌های استراتژیک دنیا و حضور در آب‌های آزاد و نقش‌آفرینی‌های افتخارآمیز در مقابله با تحرکات ناامن برای ترددهای دریایی و مقابله با دزدان دریایی، به‌عنوان نیرویی مقتدر در عرصه دریا و پرچمدار صلح و دوستی و مبارزه با ایران‌هراسی محسوب می‌شود.

این نیرو از آغاز فعالیت خود در آب‌های آزاد بیش از 150 درگیری را با باندهای مافیایی حاکم بر گلوگاه‌های استراتژیک دنیا داشته است و در تمامی این منازعات هموار پیروز میدان نبرد بوده است.

نیروی دریایی موفق در عرصه دیپلماسی

مسلما نیروی دریایی با راه‌اندازی و ساخت پروژه‌هایی چون ناوشکن بالگردبر جماران‌، ناوشکن دماوند، زیردریایی فاتح، پروژه سهند، و انواع ناوهای موشک‌انداز پیکان، جوشن و درفش توانسته خود را به‌عنوان نیرویی مقتدر در سطح منطقه و جهان مطرح سازد؛ به گونه‌ای که امروز به‌عنوان یک نیروی دریایی راهبردی ضمن حفظ اقتدار، حامل پیام صلح و دوستی برای کشورهای دیگر است و بدین ترتیب اولین نیروی نظامی است که در عرصه دیپلماسی نیز فعالیت می‌کند. این نیرو با پاسخگویی به درخواست کمک 23 کشور که شناورهای‌شان مورد تجاوز دزان دریایی قرار گرفته بود و همچنین بازپس‌گیری کشتی تجاری کشور چین از دست دزدان دریایی تاکنون توانسته است خود را جزو پیشتازان این عرصه معرفی، و بدین ترتیب بستر لازم را جهت ارتباط و گسترش مناسبات با دیگر کشورها برقرار کند که سفر اخیر فرمانده نیروی دریایی کشورمان به چین را که چندی پیش با دعوت رسمی فرمانده نیروی دریایی چین صورت گرفت، می‌توان در این راستا برشمرد.

 نیروی دریایی ارتش هفته گذشته با قرار گرفتن در آستانه هفتم آذر ماه روز نیروی دریایی، در حضور امیر سرتیپ «عبدالرحیم موسوی» جانشین فرمانده کل ارتش و امیر دریادار «حبیب الله سیاری» فرمانده نداجا از  ۳سامانه جدید خود رونمایی کرد که در ذیل به توان عملیاتی و بررسی مختصات هر یک از این دستاوردها پرداخته‌ایم.

"ثامن" اولین سامانه کنترل آتش سطحی و هوایی در پایانه

یکی از نیازهای ضروری یک شناور جهت کسب توفیق در نبرد دریایی، داشتن سامانه‌ای هدایت و کنترل آتش است که به‌واسطه آن قابلیت کشف، ره‌گیری و درگیر شدن با اهداف دشمن را داشته باشد، که سامانه کنترل آتش ثامن در همین رابطه بهینه‌سازی شده است.

با این سامانه قابلیت عملیاتی شناورهای نیروی دریایی به همراه در بُعد دقت و سرعت ارتقا یافته و در محیط جنگال (جنگ الکترونیک) از توان و مداومت کاری بالایی برخوردار شده است. همچنین شناورهای ناوگان دریایی با استفاده از این سامانه‌ها نسبت به تهدیدها، به‌روز بوده و قدرت لازم را جهت واکنش سریع خواهند داشت.

با تعبیه این سامانه کلیه موشک‌ها، توپ‌ها و راکت‌های منصوب بر شناورها تحت کنترل این سیستم قرار خواهد گرفت، به گونه‌ای که این سامانه به‌طور همزمان می تواند با اهداف سطحی و هوایی درگیر شود.

دست‌یابی به فناوری ساخت متعادل‌کننده به‌صورت عملکرد در لحظه، دست‌یابی به فناوری ساخت رادم بدون کاهش انرژی امواج الکترومغناطیس، اعمال استانداردهای نظامی و دریایی در تمامی مراحل اجرای پروژه، قابلیت عملکرد صحیح سامانه در انواع شرایط متناسب با عملکرد سلاح، از دیگر قابلیت‌های این سامانه است.

قابلیت کشف و درگیری اهداف سطحی و هوایی، قابلیت مقابله با جنگ‌های الکترونیکی با استفاده از تغییر گیرندگی و فرستندگی، قابلیت کشف شناسایی و ردگیری اهداف در زوایای مورد نظر، قابلیت ردگیری اهداف به‌صورت غیر فعال، قابلیت حذف اهداف ثابت جهت عملکرد صحیح پردازش و کنترل اهداف، از دیگر مزایای این سامانه است.

همچنین این سامانه قدرت کشف و درگیری اهداف با سطح مقطع راداری کوچک، امکان دریافت داده از تمامی حساسه‌های نصب شده بر روی شناورهای نظامی، قابلیت محاسبه نقطه آینده هدف (حل مسئله تیر) در کوتاه‌ترین زمان ممکن و توانایی انتقال اطلاعات به سلاح‌ها و موشک‌های مختلف جهت درگیری با دشمن را دارد.

افزایش قابلیت اطمینان در ارتباطات بخش‌های گسسته سیستم با استفاده ازارتباطات فیبر نوری، ماژولار بودن تمامی اجزاری سامانه، آسان بودن نگهداری و تعمیر سامانه، قابلیت انجام خودآزمایی جهت عیب‌یابی سریع سامانه، مجهز به سیستم ضبط و بازنمایش رویدادهای عملیاتی، قابلیت پیاده‌سازی سناریوی‌های شبیه‌سازی اهداف سطحی و هوایی جهت اطمینان از عملکرد صحیح سامانه از دیگر قابلیت‌های این سامانه است.

به گفته امیر فرماندهی نیروی دریایی ارتش، این سامانه (ثامن) ابتد روی ناوشکن الوند نصب شده و سپس در دیگر شناورها نیز به‌کار گرفته خواهد شد.

پروژه رادار ناوبری باند Xو S

این رادار با قابلیت شبکه‌پذیری و استفاده در دیتافیوژن، قابلیت ردگیری با انتخاب کاربر در کل حوزه مراقبت، قابلیت ارسال پارامترهای اهداف به‌صورت خودکار و انتخابی، قابلیت کالیبراسیون سیستم با استفاده از اهدافی با موقعیت شناخته شده، توانایی تشکیل، حفظ و ادامه ردگیری برای حداقل ۱۰۰هدف در حوزه مراقبت، می‌تواند در حوزه جنگ الکترونیک موثر باشد.

همچنین این رادار مجهز به سیستم نمایش میزان دامنه سیگنال اهداف ردیابی شده بر روی نمایشگر، قابلیت اعمال تکنیک‌های Rain Clutter، Sea Clutter توسط اپراتور (FTC)، امکان ذخیره‌سازی و بازیابی تمامی وقایع عملیاتی روزانه در حافظه داخلی رادار و قابلیت ارسال اطلاعات هدف به‌صورت هم‌زمان (شامل جهت، سرعت، سمت و فاصله هدف) است و می‌تواند مختصات هدف را در زمان مشخص به سامانه‌های موشکی ارسال و دستور شلیک را جهت انهدام در صورت لزوم متناسب با شرایط بدهد.

امکان نمایش اطلاعات مراقبت به‌صورت True Motion (TM) و Relative Motion (RM)، قابلیت نمایش شرایط مناطق عملیاتی، ارائه سناریوهای عملیاتی مختلف جهت آموزش کاربران، امکانات کشف و درک مانور اهداف نسبت به محور هدف و توانایی ردگیری در صورت انجام مانور، قابلیت نمایش نقشه منطقه مراقبت به‌عنوان پس زمینه و امکان ورود داده در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف، قدرت تعریف GuardZoneمنطقه ویژه (اختصاصی برای اهداف دلخواه) با محدودیت ورود و خروج، قابلیت اتصاف به انواع سامانه‌های کمک ناوبری (جایرو، کنترل آتش، جی پی اس و سنسورهای هواشناسی)، قابلیت گزارش‌گیری آماری از اهداف ردگیری شده طی فواصل زمانی دلخواه با ذکر تاریخ و زمان ردگیری از دیگر قابلیت‌های این سامانه راداری است.
به گفته فرمانده نیروی دریایی رادار باند X و S در آینده‌ای نزدیک روی همه شناورهای نداجا نصب می‌شود.

اژدر جدید ایرانی (دارای قابلیت‌های مشابه اژدرهای ناوگان دریایی ناتو)

این موشک که علیه اهداف زیر سطحی تعبیه شده است، قابلیت شلیک از بالگرد، هواپیما، شناورهای سطحی و زیرسطحی را داشته و ضمن موارد یاد شده تمامی قابلیت‌های موشک کلاس خود را داراست.

امیر دریادار علی غلامزاده رییس سازمان جهاد خودکفایی نداجا با اشاره به آزمایش موفقیت‌آمیز این سلاح (اژدر) جدید نیروی دریایی گفت: این  اژدر در رزمایش ولایت 93 از بالگرد و شناورهای سطحی شلیک خواهد شد.

توانایی ساخت بالگرد و هاورکرافت در نیروی دریایی

با توجه به توانمندی متخصصان داخلی در راستای تعمیرات اساسی و اورهال برخی تجهیزات پیچیده نیروی دریایی چون بالگردهای sh و بهینه‌سازی و ارتقای هاورکرافت‌ها و طراحی و ساخت ناوهای موشک‌انداز آنچه که در این رابطه به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا امروز که توانایی نوسازی این تجهیزات به‌دست متخصصان داخلی وجود دارد می‌توان شاهد طراحی و ساخت اینگونه سامانه‌ها در داخل کشور بود؟

امیر دریادار سیاری فرمانده نداجا در این رابطه با اشاره به نوسازی و بهینه‌سازی بالگردها و هاورکرافت‌ها به‌دست متخصصان داخلی، به دفاع پرس گفت: توانایی ساخت بالگرد و هواناو کاملاً بومی در وزارت دفاع، نیروی دریایی و شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) وجود دارد.

وی با اشاره به توانمندی متخصصان داخلی در ساخت و تعمیر تجهیزات این نیرو گفت: کمتر کسی باور می‌کرد که توانمندی تعمیر و بهینه‌سازی بالگرد در ایران وجود داشته باشد، که این مهم به‌دست با کفایت فرزندان این مرز وبوم صورت گرفت.

فرمانده نداجا افزود: یک فروند بالگرد ضد سطحی AB212، دو فروند بالگرد ضد زیرسطحی SH3D و یک فروند هواپیمای گشت دریایی F27 و بالگرد RH مین‌روب نداجا مراحل اورهال و بهینه‌سازی را پشت سر گذاشته‌اند.

پروژه شهید مهرپور (شبیه ساز خروج غواص از زیردریایی میدجت)

این پروژه در راستای اهدافی چون تمرین خروج غواص از زیردریایی جهت انجام عملیات مختلف و تمرین خروج اضطراری کارکنان از زیردریایی ساخته شده است.

مشخصات و توانمندی‌ها:

وزن کل سازه در حالت پر: ۴۵تن، حجم آب‌گیری مخزن اصلی: ۳۵هزار لیتر، ارتفاع سازه اصلی: ۷متر، ارتفاع برج فرار: ۲.۲۰  ، قابلیت آموزش همزمان: دو نفر

این سامانه مجهز به سیستم کنترل عملیات آموزشی توسط استاد، و سیستم‌های ارتباطی و بصری و ضبط عملیات است.

تجهیز ناوهای موشک‌انداز به موشک فجر5

امروز (دوشنبه) شش فروند ناو موشک‌انداز اورهال شده توسط سازمان جهاد خودکفایی در منطقه یکم دریایی بندرعباس با حضور فرمانده کل ارتش به ناوگان دریایی ارتش ملحق شدند.

به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش موشک فجر 5 روی برخی از این شناورها نصب شده است که بر قابلیت عملیاتی آن‌ها می‌افزاید.

این سامانه‌ها شامل 2 فروند ناو کلاس سیریک و کلات و 4 فروند شناور فجر، شمس، فتح و نور است.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا