دشمني كه در مرصاد گرفتار شد
تاريخ : 3 / 5 / 1392برچسب:ارتش,مرصاد,بسیج مردمی , | 18:54 | نویسنده : بسیجیان ارتش

 ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

دشمني كه درمرصاد گرفتار شد


پایگاه مردمی ارتش،بازكاوي هجوم ابلهانه منافقين به كشور و مضمحل شدن آنها توسط غيور مردان ايران اسلامي


دفاع مقدس ملت ايران در آخرين سال خود، شاهد حوادث تلخ و شيرين بسياري بود. فشار طاقت فرساي قدرت هاي استكباري جمهوري اسلامي ايران را با مشكلات فراواني در زمينه هاي نظامي، سياسي و اقتصادي مواجه ساخته بود. از سوي ديگر، رژيم متجاوز بعثي نيز با استفاده از حمايت هاي گسترده شرق و غرب، ضمن بازسازي ارتش شكست خورده عراق، براي هجومي دوباره خود را آماده مي كرد.

بر همين اساس در سال پاياني جنگ حوادث و تحولات نظامي و سياسي روندي پر شتاب به خود گرفت. اجراي موفقيت آميز عمليات والفجر10 از سوي رزمندگان اسلام، بمباران وسيع شيميايي، در حلبچه دور تازه جنگ شهرها، حمله موفق نيروهاي عراقي به مواضع رزمندگان ايراني، پذيرش قطعنامه 598 از سوي ايران، هجوم مشترك ارتش عراق و گروهك خود فروخته منافقين در جبهه هاي غرب و جنوب و سرانجام يورش سلحشوران ايران اسلامي بر متجاوزان، رويدادهاي مهم جنگ در سال هشتم بود كه در نهايت به برقراري آتش بس در جبهه هاي نبرد منجر شد.

در پايان جنگ، صدام نه تنها از دستيابي به اهداف خود بازمانده بود، بلكه در دور تسلسلي پايان ناپذير گرفتار شده بود كه او را به اشغال كشور كويت ناچار ساخت. اما اين اقدام صدام، آخرين حركت او در صفحه شطرنج سياست و خفت بارترين تصميم هايش بود كه به سقوط رژيم بعث و اشغال كشور عراق انجاميد.

 

 

 

هجوم ابلهانه منافقين

 عمليات مرصاد يا عمليات فروغ جاويدان، نبردي بود ميان ارتش جمهوري اسلامي ايران و سازمان مجاهدين خلق كه در اواخر جنگ ايران و عراق، در سال ۱۳۶۷ درگرفت. پس از چند روز درگيري درنهايت نيروهاي ارتش ايران پيروز شدند و عملياتي كه توسط سازمان مجاهدين خلق طرح‌ريزي و اجرا شده بود عملاً با شكست روبرو و تعداد زيادي از نيروهاي مهاجم در اين نبرد كشته شدند.

6روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ شوراي امنيت توسط ايران و در شرايطي كه نيروهاي عراقي با زير پا گذاشتن توافقات اين قطعنامه، مجدداً به خرمشهر حمله كرده و تا آستانهٔ تصرف آن پيش رفته بودند، سازمان مجاهدين عملياتي با نام فروغ جاويدان را آغاز كرد.

مسعود رجوي در شب آغاز عمليات گفت: «براساس تقسيمات انجام شده، ۴۸ ساعته به تهران خواهيم رسيد... كاري كه ما مي‌خواهيم انجام دهيم در حد توان و اشل يك ابرقدرت است؛ چون فقط يك ابرقدرت مي‌تواند كشوري را ظرف اين مدت تسخير كند... از پايگاه نوژه هم ترسي نداشته باشيد؛ هر سه ساعت به سه ساعت دستور مي‌دهم هواپيماهاي عراقي بيايند و آنجا را بمباران كنند. پايگاه هوايي تبريز را هم با هواپيما هر سه ساعت به سه ساعت مورد هدف قرار خواهيم داد... علاوه بر آن، ضد هوايي و موشك سام ۷ هم كه داريم... هوانيروز عراق تا سرپل ذهاب به‌همراه ستون‌ها خواهد بود. از نظر هوايي ناراحت نباشيد چون هواپيماهاي عراقي پشتيبان ما هستند و تمام ماشين‌ها به صورت ستون حركت مي‌كنند.

در آن تاريخ، نيروهاي نظامي موسوم به سازمان مجاهدين خلق فاصله تنگه پاتاق تا منطقه چهارزبر در ۳۴ كيلومتري كرمانشاه را با سرعت خيلي زياد طي كردند. علت سرعت بالاي حركت ستون‌هاي نظامي مجاهدين عدم حضور قواي نظامي در غرب كشور بود. به دليل هجوم سنگين ارتش عراق به جبهه جنوب (استان خوزستان) بخش عمده‌اي از توان نظامي ايران در جبهه‌هاي جنوب غربي مشغول دفع تهاجم عراق بود. به همين دليل عملاً در برابر حركت ستون‌هاي مجاهدين مقاومتي وجود نداشت. نيروهاي ايران در جايي كه نيروهايشان برتري نسبي داشت به كمين نشستند و در منطقه چهار زبر، با احداث تعدادي خاكريز و يك خط دفاعي مستحكم در انتظار دشمن بودند. چند تا از گردان‌هاي عملياتي در اين جبهه، گردان مقداد، گردان حمزه از لشكر ۲۷ محمد رسول الله و تيپ انصارالحسين همدان بودند.

اين عمليات سه روز به طول انجاميد. در روز اول هدف سد كردن هجوم مجاهدين خلق بود. در روز دوم حركت نيروي زميني صورت گرفت كه با پشتيباني بسيار قوي نيروي هوايي و هوانيروز همراه شد و در روز سوم يكان‌هاي مجاهدين خلق به كلي منهدم شدند. فرماندهي اين عمليات بر عهده شهيد سپهبد علي صياد شيرازي بود.

 

 

عمليات مرصاد

واژه عربي «مرصاد» به معني كمين است. اين نام به خاطر كمين برنامه ريزي شده‌اي كه نيروهاي نظامي انجام داده بودند براي اين عمليات در نظر گرفته‌شد.

در روز اول عمليات، نيروي هوايي وارد عمل نشد زيرا در آن زمان پايگاه نوژه بمباران شده بود و انجام عمليات پاكسازي باند فرود، قدري فرصت را از آنها گرفت. به همين دليل نيروي هوايي با يك روز تأخير عمليات را آغاز كرد.

در عمليات مرصاد بيش از4800 نفر از نيروهاي منافقين كشته و زخمي شدند كه در ميان كشته شدگان و اسرا، تعداد زيادي از كادرهاي سازمان و فرماندهاي تيپ ها نيز وجود داشت و اينچنين عمليات مرصاد، سازمان مجاهدين خلق ايران را به تحمل شكستي راهبردي و ننگين دچار كرد.

پس از پايان عمليات، تنگه چهارزبر، تنگه مرصاد نام گرفت تا يادآور كمينگاهي جهنمي باشد كه با عمليات برنامه ريزي شده رزمندگان ايراني، طومار نظامي سازمان مجاهدين خلق را در هم پيچيد.

 

مرصاد؛ هفتادمين عمليات آفندي ارتش جمهوري اسلامي ايران

خلبانان تصور مي‌كنند ستون خودرويي متوقف شده در جاده، مردم عادي بوده و در اجراي دستور مردد هستند. بلافاصله امير سرافراز ارتش اسلام شهيد صياد شيرازي با لحني محكم و پر صلابت مي‌گويد: من به عنوان نماينده حضرت امام(ره) به شما دستور مي‌دهم كه آتش كنيد، آنها منافقين هستند.

عمليات پيروزمندانه “‌مرصاد ” به عنوان يكصد و چهارمين عمليات انجام شده در طول ۸ سال دفاع مقدس و هفتادمين عمليات آفندي رزمندگان غيور ارتش اسلام است كه از نظر طراحي، تاكتيك رزمي و اجرا نيز مي‌توان آن را آخرين عمليات بزرگ و پيروزمندانه ارتش جمهوري اسلامي ايران در جنگ تحميلي قلمداد كرد.

در اين عمليات يگان‌هاي عمل كننده ارتش مشتمل بر لشكر ۸۱ زرهي كرمانشاه، تيپ مستقل ۴۵ تكاور نيروي زميني ارتش و يگانهاي توپخانه، نيروي هوايي، پدافند هوايي و هوانيروز قهرمان به شكلي هماهنگ و منسجم به فرماندهي شهيد سرافراز امير سپهبد علي صياد علي شيرازي توانستند با ايجاد سپري فولادين در برابر تهاجم مذبوحانه رژيم بعث و منافقين كوردل صف آرايي كرده و با وجود طراحي بي‌نظير اين عمليات و حداكثر استفاده از اصل غافلگيري، براي هميشه توان عملياتي دشمن را در تجاوز به خاك مقدس ايران اسلامي از بين ببرند .

اما اينكه چه اتفاقي افتاد و چه شرايطي بوجود آمد كه پس از پذيرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل از سوي جمهوري اسلامي ايران با كارشكني هاي رژيم بعثي عراق و ناديده گرفتن شرايط آتش بس از سوي آنان، آتش جنگ مجددا شعله ور گشت؛ مبحثي است كه در اينجا به اختصار به آن اشاره مي كنيم .

در واقع رژيم عراق پس از پذيرش قطعنامه ۵۹۸ از سوي ايران در بن بست سياسي و نظامي شديدي قرارگرفت و توطئه هاي وسيعي را كه از جانب استكبار جهاني عليه انقلاب اسلامي تدارك ديده بود نقشه بر آب مي ديد و از سوي ديگر مي دانست كه حضور منافقين در عراق پس از قطعنامه يادشده براي آنها دردسرساز خواهد شد، بنابراين طي نشست‌هاي مشترك با سران منافقين به آنان تضمين داد كه ايران شكست پذير است به شرطي كه منافقين نيروهاي خود را به سوي ايران از شهري به شهر ديگر حركت دهند و همي تصويرسازي دروغين و واهي رژيم بعثي موجب شد تا ستون نفاق با يك برنامه غلط و ديكته شده از سوي رژيم عراق در سحرگاه روز دوشنبه سوم مرداد ۱۳۶۷ از مرز خسروي گذشته و به سرعت به طرف سر پل ذهاب ادامه مسير بدهند .

پس از رسيدن منافين به سر پل ذهاب ، افسران اشغالگر رژيم بعثي از آنان استقبال كرده و با پوشش هوايي و آتش توپخانه خود ، منافقين را به طرف شهرهاي كرند و سپس اسلام آباد هدايت كردند . همزمان با حركات مذبوحانه منافقين در جلسه اي كه با حضور اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس جمهور وقت كشور و امير سپهبد صياد شيرازي، نماينده حضرت امام خميني (ره) در شوراي عالي دفاع در شهر كرمانشاه تشكيل شد؛ مقرر گرديد تنگه چهارزبر در ۳۴ كيلومتري كرمانشاه به عنوان خط اصلي پدافند انتخاب و تقويت شود. اين تنگه كه پس از اين عمليات به تنگه مرصاد معروف شد، بدليل دارا بودن شيارها و ارتفاعات مناسب، بهترين نقطه براي جلوگيري از حركت و اضمحلال منافقين بود.

بلافاصله پس از جلسه مذكور لودرها و بولدوزرها در عرض جاده خاكريز زدند و حفر سنگر نيز پشت خاكريزها آغاز شد. همزمان خمپاره اندازهاي ۶۰ ، ۸۰ ، ۱۲۰ ميليمتري لشكر ۸۱ زرهي در تنگه مستقر شده و با الحاق نيروهاي لشكر ۳۲ انصارالحسين (ع) و ۲۷ محمد رسول الله (ص) از سپاه پاسداران، ستون نفاق در دشت حسن آباد زمين‌گير گرديدند.

هوا روشن‌تر شده بود و نيروهاي عقب مانده منافقين نيز به ستون متوقف شده ملحق شدند، حالا يك ستون به طول چهار كيلومتر مسلح به توپ، تانك، نفربر، تفنگ ۱۰۶، خودروهاي سنگين حامل مهمات و ساير ادوات نظامي و لجستيكي، تمام جاده دشت حسن آباد را پوشانده بودند ناگهان صداي غرور آفرين بالگردهاي هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي ايران در فضا طنين انداز شد .

خلبانان شجاع هوانيروز كه افتخار آفريني خود را در ابتداي جنگ تحميلي با شهيدان كشوري و شيرودي آغاز كرده بودند اكنون آمده بودند تا حماسه اي ديگر بيافرينند . به دستور امير شهيد سپهبد علي صياد شيرازي يك تيم آتش كبري از پايگاه امام حسين (ع) و يك تيم آتش از پايگاه كرمانشاه به پرواز درآمده و پس از ملحق شدن در مسير اسلام آباد به طرف محلي كه شهيد صياد شيرازي معين كرده بود ، حركت كردند . در طول پرواز شهيد صياد شيرازي از آنان خواسته بود بلافاصله پس از رسيدن به تنگه چهار زبر حضور خود را به وي اعلام كنند .

شهيد صياد شيرازي در دستور بعدي از آنان خواست به ارتفاعات نزديك نشوند و به سمت چپ تنگه پرواز كنند . خلبانان پس از اجراي فرمان و حركت به سمت چپ به طول ۱۰ كيلومتر در منطقه ماهي دشت ، متوجه ترافيك سنگيني در جاده شده و بلافاصله مسئله را به شهيد صياد اطلاع مي دهند.

شهيد صياد پس از بررسي جاده به تيم آتش دستور شليك مي دهد . اين در حالي است كه خلبانان تصور ميكنند ستون خودرويي متوقف شده در جاده مردم عادي بوده و در اجراي دستور مردد هستند . بلافاصله امير سرافراز ارتش اسلام شهيد صياد شيرازي با لحني محكم تر و پر صلابت ميگويد : من به عنوان نماينده حضرت امام (رحمه الله عليه) به شما دستور ميدهم كه آتش كنيد و همه خودروها را منهدم كنيد، آنها منافقين هستند .

 

خلبانان با شنيدن اين جمله از آن شهيد بزرگوار جاده را مورد هدف قرار داده و پس از انهدام بخش قابل توجهي از ستون هاي خودرويي به پايگاه هاي خود بازگشتند . سپس چهار تيم آتش ديگر از هوانيروز مجددا وارد عمل ميشوند .

در سحرگاه روز پنجم مرداد ماه ،‌ دو فروند فانتوم اف-۴ نيروي هوايي ارتش از خطوط رزمندگان عبور كرده و ستون متوقف شده منافقين را به شدت بمباران كردند . بمباران هوايي خلبانان نيروي هوايي چنان دقيق و موثر صورت گرفت كه تمام سازمان نظامي منافقين از هم فروپاشيد و چند لحظه بعد ، بالگردهاي كبري هوانيروز ، از چپ و راست ، انبوه نفرات و تجهيزات دشمن را مورد حمله قرار دادند.

عمليات غرورآفرين مرصاد تا دو روز بعد ادامه يافت تا اينكه منطقه به كلي از لوث وجود منافقين پاكسازي شد و بيش از ۲۵۰۰ نفر از آنان به هلاكت رسيده و بيش از ۴۰۰ دستگاه خودرو ، نفربر و تانك آنان منهدم شد و برگ زرين ديگري در تاريخ حماسي هشت سال دفاع مقدس به ثبت رسيد .

رژيم عراق نيز با شكست مفتضحانه در اين عمليات و در حاليكه از تلاشهاي مذبوحانه خود طرفي نبسته و در تجاوز ۸ ساله اش به ايران اسلامي به هيچ دستاوردي نرسيده بود ؛ سرانجام در ۱۵ مرداد سال ۶۷ طي نامه اي به دبيركل سازمان ملل متحد تمامي شرايط قطعنامه ۵۹۸ را پذيرفته و تسليم شد .

بدين ترتيب با نصرت و عنايت الهي و حماسه آفريني هاي رزمندگان غيور اسلام و مردم هميشه در صحنه ايران اسلامي ، پيروزي قاطع و ظفرمندانه ايران در نبرد هشت ساله با رژيم بعثي عراق براي جهانيان به اثبات رسيد و مصداق آيه : انا فتحنا لك فتحا مبينا تحقق يافت .

اكنون با گذشت سالها از آن حماسه ماندگار وقتي در جاده كرمانشاه – اسلام آباد سفر مي كنيد در كيلومتر ۳۴ جاده ، در محل تنگه چهارزبر ، يادمان شهداي عمليات مرصاد – يادگاري از شهيد بزرگوار امير سپهبد علي صياد شيرازي- احداث گرديده و يادآور ايثارگريهاي فرزندان اين ملت در نبرد با منافقين كوردل است . ياد همه شهداي والامقام انقلاب و ميهن اسلامي به ويژه چهل و هشت هزار لاله سرخ به خون خفته ارتش جمهوري اسلامي ايران گرامي باد .

 

 

بازتاب و پيامدها

اقدام مشترك عراق و منافقين در پيشروي به عمق خاك ايران، بازتاب گسترده اي يافته و حساسيت هاي زيادي را برانگيخت؛ زيرا اين تحركات پس از موافقت ايران با قطعنامه شوراي امنيت، در حالي انجام گرفت كه اراده بين المللي بر پايان جنگ مصمم شده بود؛ ولي اقدام عراق و منافقين عملاً به معناي ادامه جنگ بود.

"هاروي موريس از روزنامه "اينديپندنت" طي تحليلي در مورد اهداف و راهبرد منافقين نوشت:

"راهبرد فعلي مجاهدين و عراق، ظاهراً ايجاد يك منطقه آزاد شده در دست مجاهدين است تا از اين طريق، سازمان مخالف رژيم ايران، نقشي در توافق نهايي صلح داشته باشد. "

يك نشريه ديگر نيز اقدام منافقين را، به دليل نگراني آنها از سرنوشت خود در صورت موافقت عراق با آتش بس دانست.

پشتيباني عراق از منافقين و پيوستگي آنها در انجام اين عمليات، مورد بحث محافل خبري قرار گرفت؛ آن چنان كه خبرگزاري رويتر در اين باره به نقل از يك ديپلمات گزارش داد: "تحليل گران معتقدند، اين عمليات نمي توانسته بدون پشتيباني قوي ارتش عراق، به ويژه پوشش آتش توپخانه صورت گرفته باشد."

خبرنگار راديو لندن نيز در اين باره گفت: "كمتر كسي معتقد است كه مجاهدين به تنهايي داراي تجهيزات زرهي، افراد كافي يا حتي نيروي

آتش باري باشند كه بتوانند بدون پشتيباني يك ارتش منظم، تا اين اندازه در داخل خاك ايران مقاومت نشان دهند."

روزنامه "لوموند" حدود يك ماه پيش از عمليات مشترك عراق و منافقين، تصريح كرده بود كه "ارتش آزاديبخش ملي ايران" به عنوان جزيي لاينفك از آرايش نظامي ارتش عراق است و هر گونه فعاليت نظامي آن، بدون اجازه فرماندهي عالي عراق غير قابل تصور است.

در همين راستا، خبرگزاري رويتر به نقل از ديپلمات ها اعلام كرد:" با توجه به گفت و گوهاي صلح كه در مقر سازمان ملل در نيويورك ادامه دارد، ديپلمات ها گمان مي كنند كه بغداد از ارتش آزاديبخش ملي براي حفظ فشار نظامي بر تهران استفاده مي كند."

در اين حال، تأثير و پيامدهاي استقرار منافقين در داخل عراق و همكاري آنها با ارتش اين كشور براي حمله به خاك ايران، مورد توجه تحليل گران قرار گرفت. راديو لندن در تحليلي گفت: حمله مجاهدين به هر منظوري كه انجام گرفته باشد، در ظاهر، تأثير مطلوبي در داخل ايران نداشته است.

در اين تفسير همچنين تأكيد شده است:

"درباره مقاصد عراق براي حمايت از مجاهدين و حملات آنها به داخل ايران، نظريه هاي مختلفي وجود دارد كه قدرت نمايي در مقابل مجاهدان عراقي طرفدار ايران و نيز ايجاد پايگاهي براي نيروهاي مسعود رجوي در داخل ايران، از آن جمله است. به عقيده ناظران، اگر رسيدن به اهداف بالا در نظر بوده، توفيقي حاصل نشده است؛ زيرا شمار زيادي از مجاهدين در اين نبرد كشته شده اند. "

مفسر نشريه گاردين لندن نيز نوشت:

"طرفداران رجوي قادر نيستند احساس واقعي مردم ايران را درك كنند و نمي دانند كه ايرانيان با هرگونه افراطي گري از جمله از نوع منافقين، بيزارند. بزرگترين اشتباه رجوي، اين بوده است كه تشكيلاتش را كاملاً به دامان صدام انداخته و اكثر منتقدان رجوي مي گويند اين كار خودكشي سياسي است."

"ديويد هرست" در پايان مقاله خود آورده است: " با اين اقدام، روحيه ايران دوباره زنده شد و به جاي اين كه باعث از هم پاشيدگي دروني ايران شود، به تحكيم آن كمك كرد."

تايمز مالي نيز نوشت:

"مجاهدين در داخل ايران، از حمايت گسترده اي برخوردار نيستند."

برتري ايران در صحنه نظامي كه موجب عقيم ماندن طرح مشترك عراق و منافقين شده بود، موضع سياسي اين كشور را كه در حال مذاكره با دبيركل سازمان ملل بود، تقويت كرد. بر پايه همين ملاحظه كلي، فرمانده عالي جنگ (آيت الله هاشمي رفسنجاني) در خطبه هاي نماز جمعه تهران گفت: "اگر عراق به تجاوزات خود ادامه دهد، شاهد پاسخ ما در ميدان جنگ خواهد بود."

آمريكايي ها كه از تحركات عراق و منافقين عليه ايران ناخشنود بودند، همراه با اعضاي ديگر شوراي امنيت و عربستان سعودي، عراق را تحت فشار قرار داده و از كشورهاي عربي نيز خواستند به عراق در خصوص پيشروي غيرقابل اداره منافقين هشدار دهند. در اين حال، "چارلز ردمن"، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در موضع گيري آشكاري گفت: "ارتش آزاديبخش ملي ايران مستقر در عراق، با پشتيباني عراق عمل

مي كند و در پي سرنگون ساختن از طريق زور است."

تلاش نيروهاي عراقي در آستانه اشغال مجدد خرمشهر، پيام امام به سپاه و واكنش مردم نسبت به اين رخدادها كه حضور در صحنه هاي جنگ را در پي داشت؛ وضعيتي همانند روزهاي آغاز جنگ به وجود آورد، چنان كه آقاي هاشمي در ترسيم وضعيت داخلي كشور و روحيه نيروهاي داوطلب گفت: "بوي نشاط و جهاد در همه جا به مشام مي رسد."

فرمانده عالي جنگ (آيت الله هاشمي رفسنجاني) نيز در اين زمينه گفت:تا به حال مظلومانه دفاع مي كرديم؛ اما متهم بوديم كه جنگ طلبيم و صلح را نمي خواهيم، هيچ كس توجهي نمي كرد كه ملت ما مي گويد، تا پيروزي مي جنگيم، يعني تا پيروزي در گرفتن حقمان و نه در گرفتن زمين ديگران. ما الان مواضع صلح طلب و صاحب حق را داريم و در دنيا صدام متجاوز، ناحق و انعطاف ناپذير است.

رسانه هاي خارجي و تحليل گران غربي نيز تغيير اوضاع اخلي و افكار عمومي در ايران را مورد تأكيد قرار دادند و راديو لندن در اين باره گفت: ايران، موضع دولت اسلامي را در برابر افكار عمومي تقويت كرده است. در ايران، بار ديگر حالتي شبيه به پاييز 1980 (1359) زمان نخستين حمله عراق به خاك ايران، زنده شده است.

"هانس هايتوكوبيتس" تحليل گر انستيتوي بين المللي مطالعات راهبردي لندن، با تغيير روند تبليغات در رسانه هاي غربي تأكيد كرد:

"ايرانيان در مطبوعات غربي، پيروزي تبليغاتي قابل ملاحظه اي به دست آورده و مطبوعات غربي بر ضد عراق چرخش كرده اند."

بعدها يكي از نظاميان ارتش عراق طي تحليلي در روزنامه "السفير" در مورد نتايج راهبردي عراق نوشت:

"هنگامي كه نيروهاي ايراني با آتش بس موافقت كردند، رهبري عراق ابتكار عمل را در دست داشت و در يك "اشتباه راهبردي" بزرگ افتاد و شديداً به ايران حمله كرد؛ به خصوص در منطقه خوزستان، به نزديكي هاي اهواز كه رسيد، ناگهان تغييري در ايران مشاهده شد و ايراني كه از كمبود نيروهاي داوطلب رنج مي برد، ناگهان حركت خروشان ملي را ديد و شور و شوقي در محافل مردمي ايران شد."

 

تنظيم: كوروش بوستاني


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا