اهمیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به اهمیت دفاع مقدس است

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش ::رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح با بیان این که کاری که ملت ایران در دوران دفاع مقدس انجام داد نظیر نخواهد داشت، گفت: اهمیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به اهمیت دفاع مقدس است.

 

به گزارش  پایگاه مردمی ارتشبه نقل از  خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست شورای معاونین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، صبح امروز با حضور سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمد باقری رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح، امیر سرتیپ عبدالعلی پورشاسب جانشین رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، امیر سرتیپ محمدحسن باقری معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و جمعی از معاونین و روسای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

در این جلسه، سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمد باقری رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح با اشاره به ضرورت حضور در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دوره مدیریت جدید گفت: همه ما به مسئله دفاع مقدس و اهمیت آن واقف هستیم و از این منظر می‌توان گفت که دفاع مقدس یک پدیده بی‌نظیر در تمام تاریخ این کشور است.

وی افزود: ملتی که 200 سال تحقیر شده بود و مورد تضعیف و ظلم و ستم و استعمار قرار گرفته و به یک کشور حاشیه‌ای و تحت ستم تبدیل شده بود و هر آنچه که در حافظه تاریخی این ملت وجود داشت؛ تحقیر و شکست در جنگ‌ها بود حتی با وجود اعلام بی طرفی در دو جنگ جهانی مورد تجاوز و ستم قرار گرفت اما در دوران دفاع مقدس سرافرازانه ایستاد و جنگید و به پیروزی رسید.

رئیس ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: حضرت امام (ره) در جایی در مورد عملکرد ارتش شاهنشاهی ایران، فرمودند در خراسان با حمله‌ای که روس‌ها به یکی از لشکرهای ارتش ایران داشتند این لشکر فرار را بر قرار ترجیح داد و حتی تا تهران عقب نشینی کرد در حالی که روس‌ها در همان منطقه خراسان باقی ماندند.

وی با تاکید بر این که ایستادگی ملت ایران در برابر شرق و غرب در دوران دفاع مقدس یک استثناء است، تصریح کرد: چنین ملتی که مورد تجاوز سنگین قدرت‌های بزرگ و دشمن کینه توزی که با حمایت شرق و غرب از همه جهات به ایران حمله کرد، قرار گرفته بود؛ مقاومت نمود در حالی که ملت ما کاملا غافل‌گیر بودند، ارتش حمایت سازندگان سلاح را از دست داده بود، سپاه درگیر مسائل امنیتی و مبارزه با ضد انقلاب بود و مردمی که برای دفاع آمده بودند؛ بی‌تجربه بودند اما با همه وجود بر دشمن غلبه کردند و افتخار آفرین شدند.

سردار باقری با بیان این که دفاع مقدس و پیروزی‌های ارزشمند آن موجب بازدارندگی در دوران کنونی است، ادامه داد: ملت ما نسل به نسل تاثیرات آن پیروزی بزرگ در دفاع مقدس را خواهد دید و از هر بعدی که به این موضوع نگاه کنیم خواهیم دید که دفاع مقدس حادثه‌ای پرافتخار و تکرارناپذیر می‌باشد.

دکتر باقری با بیان این که کاری ملت ایران در دوران دفاع مقدس انجام داد نظیر نخواهد داشت، تاکید کرد: اهمیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به اهمیت دفاع مقدس است چه در بحث راهیان نور و چه در بحث نگهداری اسناد و چه در انتشار کتب می‌توان مشاهده کرد که این بنیاد مسیر تکامل را طی کرده است.

وی ادامه داد: سردار کارگر به عنوان رزمنده‌ای که اکنون در دوران فعلی این مسئولیت را به خوبی به انجام رسانده است جزو رزمندگانی است که خود در صحنه‌های نبرد حاضر بوده و از این جهت همکاران خود را در بنیاد به خوبی انتخاب کرده و ما اکنون شاهدیم که سرعت رشد کارها در حد مطلوبی است.

رئیس ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که برای حفظ  و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نیاز به توان بالا و پتانسیل کارآمدی است، تاکید کرد: اگر یک سازمان متمرکز با وسعت چند وزارت خانه به این امر اختصاص داده شود باز نیز این مهم، جای کار دارد و باید با حداقل توان مادی و با استفاده از ظرفیت‌های استانی و سازمان‌های نیروی مسلح به خوبی از این فرصت استفاده کرد.

سردار باقری با بیان این که در کنار توجه به توسعه کمی فعالیت‌ها نباید از کیفیت کارها غافل بود، گفت: جدا از مساله کمیت که اجتناب‌ناپذیر است مسئله کیفیت و دقت نیز حائز اهمیت بسیاری می‌باشد و چون کمیت یک امر فراملی است نباید باعث خدشه در کیفیت کارها و فعالیت‌ها شود.

وی با اشاره به این که مجموعه‌های بسیاری در راستای ماموریت‌های محوله به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سازمان های نیروی های مسلح فعال هستند، تصریح کرد: مجموعه‌های بسیاری براساس احساس وظیفه فردی، شرعی یا قانونی و نیز براساس مسئولیت سازمانی در امر حفظ و نگهداری و نشر ارزش های دفاع مقدس در کشور فعال هستند که مهم ترین کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس باید این باشد که بر این دستگاه‌ها نظارت داشته و ضمن ارائه ماموریت به آنها از دوباره کاری‌ها جلوگیری کند.

سردار باقری در همین باره افزود: سازمان بسیج مستضعفین که امروز در مسیر بالنده ای قرار دارد و کارهای بزرگی را در این مسیر انجام می‌دهد از یک مجموعه سینمایی و انتشاراتی بهره‌مند است و چه بسا که این مجموعه‌ها نیز لازم و ضروری هستند اما کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یک پارچه کردن و نظارت بر این مجموعه‌ها است.

رئیس ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح در رابطه با جمع آوری اسناد دفاع مقدس گفت: غنی‌ترین مجموعه اسناد دفاع مقدس در مجموعه‌های سپاه گردآوری شده است و با تدابیری که فرماندهان جنگ از سال دوم نبرد با عراق اندیشیدند؛ راویانی را در کنار فرماندهان عمل کننده در جنگ قرار دادند تا آنها به ضبط جلسات و گفت و گوها بپردازند.

وی با طرح این سوال که باید دید ماموریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس چیست، تصریح کرد: وقتی به این سوال جواب روشن و دقیقی داده شود به طبع به این موضوع خواهیم رسید که آیا این بنیاد یک نهاد برای جمع آوری و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و یا یک مرجع برای تولید استاندارد و نُرم‌هایی در این زمینه و اگر ما به این پاسخ برسیم به طبع نوع افرادی که با این محوریت فعالیت خواهند کرد متفاوت خواهد بود.

وی در پایان ضمن تبریک مجدد به فعالیت های ثمربخش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در دو سال اخیر گفت: همه معاونت‌ها در ستاد کل نیروهای مسلح برخودشان وظیفه می دانند که در خدمت حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باشند و امیدوارم که این بنیاد در مسیر رشد و تعالی خود همچنان موفق و پیروز باشد.

سردار کارگر: اصول اولیه کار ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مشارکت و مشاورت است

در ابتدای این جلسه، سردار کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: اصول اولیه کار ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مشارکت و مشاورت است نکته‌ای که باید ذکر کرد این موضوع است که در هشت سال گذشته رابطه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با صدا و سیما رابطه محکم و پایداری نبود.

سردار کارگر با بیان این که صدا و سیما یک امکان بزرگ در کشور است، تاکید کرد: ما با سازمان صدا و سیما ارتباط خوبی داریم و می‌توان گفت با همکاری‌ ارزنده‌ای که بین این بنیاد با سازمان صداو سیما شکل گرفت، هفته دفاع مقدس امسال نسبت به سال قبل چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی متفاوت بود.

وی ادامه داد: در انجام ماموریت‌های محوله به این بنیاد مشکل مبالغ مادی نیست و ما معتقدیم که با وجود همکاران ما با مدیریت جهادی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حتما موفق خواهیم بود.

سردار کارگر تاکید کرد: به یقین وجود مبارک حضرت امام حسین (ع) رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و در جایی که اسم شهید و دفاع مقدس باشد همه افراد پای کار خواهند آمد.

وی با تاکید بر این که بنیاد در پیشبرد اهداف خود از وجود مشاورانی توانا بهره می‌برد، تصریح کرد: ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از وجود 30 مشاور بسیار خبره بهره‌مند است که در انجام رسالت خود از وجودشان استفاده می‌کند.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: در تدارک برای ساخت فیلم شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه شما هستیم زیرا این آثار در سطح ملی خواهد بود.

در ادامه روسای برخی از سازمان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به تشریح عملکرد دستگاه مطبوع خود پرداختند.

سردار شیخی معاون هماهنگی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: به عنوان بخشی از فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس باید به تدریس دو واحد دفاع مقدس در دانشگاه‌های سراسر کشور اشاره کرد که اساتید این دروس عمدتا از امرای ارتش و سرداران سپاه هستند که ضمن داشتن حداقل مدرک کارشناسی باید یک سال سابقه حضور در جبهه داشته باشند.

وی در این رابطه افزود: با تربیت سه هزار استاد در رابطه با تدریس دروس دفاع مقدس و توزیع این اساتید در استان‌ها ضمن مشارکت در تولید کتب دفاع مقدس بر آن هستیم که هر استانی مباحث دفاع مقدس همان استان را جمع آوری و انتشار دهد.

سردار محمدی‌فر رئیس سازمان پیشکسوتان دفاع مقدس نیز در ادامه این جلسه گفت: براساس ماموریت‌های محوله به سازمان پیشکسوتان دفاع مقدس بیش از 70 هزار نفر از پرسنل سپاه، ارتش و وزارت دفاع در این سازمان قرار دارند و همایش مشترکی را با حضور 1500 از فرماندهان گردان به بالا برگزار کردیم و همین‌طورهمایشی را در اسفند ماه امسال به صورت علمی تخصصی با همکاری وزارت دفاع برگزار خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: همایش دیگری با فراکسیون دفاع مقدس در مجلس شورای اسلامی در 17 آذر امسال برگزار خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست سرهنگ نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور، گفت: از اهداف ستاد مرکزی راهیان نور کشور که زیر نظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار دارد سیاست گذاری و هدایت و حمایت در حوزه راهیان نور است که با 5 قرارگاه سپاه، ناجا، حوزه های علمیه و جهاد در امر راهیان نور در ارتباط هستیم.

وی افزود: مخاطبین اردوهای راهیان نور بالغ بر 4 میلیون نفر شامل دانش آموزان، دانشجویان، گروه های مردمی و خودجوش می باشند که این تعداد را در سه محور اعزام، یادمان و اسکان با زیرگروه های مربوطه سازمان‌دهی کرده‌ایم و در حوزه یادمان‌ها با شبکه مرکزی خادمین که بیست هزار عضو داوطلب دارد و نیز با بهره گیری از 21 هزار راوی با آموزش های سطح بندی شده مشغول خدمت رسانی به زائرین راهیان نور هستیم.

ادیبی ادامه داد: شبکه مرکزی مبلغین در حوزه های علمیه در سال گذشته با اعزام 12 هزار مبلغ نقش بسزایی را در بهبود کیفیت اردوهای راهیان نور داشت.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر صلاحی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با اشاره به ضرورت شکل گیری سازمان اسناد و مدارک نیروهای مسلح گفت: جمع آوری و نگهداری اسناد متاسفانه وضع مطلوبی ندارد و نگرانی مقام معظم رهبری در نابودی، تحریف و فراموشی بسیار جدی است و سند موجود در اذهان رزمندگان بیش از مکتوبات است.

حجت الاسلام و المسلمین مصلحی رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با بیان این که در دوران دفاع مقدس عرصه حضور همه گروه‌ها و اقشار بود، گفت: امروز یکی از نکات قابل توجه این است که مجموعه‌های مختلف روحانی با نقش مهمی که در دفاع مقدس داشته‌اند رها شده اند.

وی ادامه داد: در استان‌های سراسر کشور بیش از 1000 روحانی حضور دارند که در جنگ نقش فعالی داشتند و امروز در کسوت هیات علمی دانشگاه و برخی نیز در سطوح عالی حوزه مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام/

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا