عملیات آزادسازی سوسنگرد دشمن را در رسیدن به اهدافش در مقابله با نظام اسلامی زمینگیر کرد

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

  پایگاه مردمی ارتش ::رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح در سومین همایش تحلیل سلسله عملیات غرب خوزستان گفت: عملیات آزادسازی سوسنگرد دشمن را در دستیابی به اهداف شومش در مقابله با نظام اسلامی کاملا زمینگیر و مایوس کرد.

 

به  گزارشپایگاه مردمی ارتش   به نقل از خبرگزاری شبستان،  ، سردار سرتیپ دوم پاسدار عباس سدهی، رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح در سومین همایش تحلیل سلسله عملیات غرب خوزستان در سخنانی با موضوع فرازهایی از تاریخ سیاسی آغاز جنگ تحمیلی  در دافوس ارتش گفت: عملیات آزادسازی سوسنگرد دشمن را در دستیابی به اهداف شومش در مقابله با نظام اسلامی کاملا زمینگیر و مایوس کرد.

 

 سردار سدهی در ادامه تصریح کرد: هر نبردی مبتنی بر جنگ اراده ها است و در جنگ تحمیلی نیز ما به طور روشن شاهد دو اراده هستیم. یکی اراده استکبار جهانی و اردوگاه کفر بین المللی است که تصمیم گرفتند با تحمیل یک جنگ گسترده و سراسری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را ساقط نمایند و اراده دیگر هم اراده ایران  اسلامی و رهبری عظیم الشان آن، امام راحل (ره) بود. اراده ای برای دفاع از کشور، کیان و شرف اسلامی و دفاع از مقدسات، ارزشها و آرمانهای جمهوری اسلامی.

 

وی ادامه داد: در روزهای اول جنگ فرمانده کل قوا، بنی صدر بود که هفت ماه قبل از جنگ تحمیلی یعنی در یکم اسفند سال 58 از محضر امام  (ره) درخواست کرد تمام اختیارات فرماندهی کل قوا به او تفویض شود و امام (ره) نیز به صورت کامل اختیارات فرماندهی کل قوا را به وی تفویض کردند. یعنی در حقیقت مقام نظامی که باید مدیریت و سیاستگذاری جنگ را داشته باشد، بنی صدر بود.

 

سردار سدهی افزود: همچنین بنی صدر از فرماندهان می خواهد گزارشاتی آماده نمایند که حاکی از وضعیت نامناسب ارتش برای ورود به عرصه جنگ باشد و تصریح می نماید چنانچه با وضع موجود نیروی زمینی وارد جنگ شود، متلاشی شدن آن حتمی است.

 

سردار سدهی همچنین گفت: اینکه در خاطرات مقام معظم رهبری ارائه گزارش هایی مبنی بر عدم توان رزمی نیروها به معظم له آمده است، اشاره به این موضوع می باشد. بنابراین اراده بنی صدر به عنوان فرمانده جنگ به لحاظ تعیین راهبرد جنگ این است که ما امکان ورود به جنگ را نداریم و بهترین روش این است که آتش بس کنیم و گرنه باید نیروهای نظامی ما به ارتفاعات زاگرس عقب نشینی نموده به روش اشکانی زمین بدهیم و زمان بخریم.

 

رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح افزود: نگاه بنی صدر در واقع این بود که ما کل خوزستان و جنوب لرستان را دو دستی تقدیم دشمن کنیم و معلوم نبود با سقوط خوزستان که در واقع شاهرگ حیات اقتصادی کشور محسوب می شد، نظام اسلامی چگونه می توانست به حیات خود ادامه دهد.

 

سردار سدهی در ادامه افزود: در نقطه مقابل امام عظیم الشان (ره) شش روز اتخاذ موضع نمی کنند تا ببینند مدیریت جنگ چگونه عمل می کند و پس از اینکه موضع انفعالی و ذلیلانه بنی صدر را می بینند در پنجم مهرماه 1359 طی جلسه ای با مسئولان نظامی و سیاسی که گزارش هایی از وضعیت موجود و پیشروی دشمن در خاک جمهوری اسلامی ایران  ارائه کرده اند، فرمودند: بایستید و مقاومت بکنید.

 

سردار سدهی افزود: امام (ره) در آن جلسه فرمودند: آقایان! تا یک وجب از خاک کشور دست دشمن است، هیچ مذاکره و آتش بسی را نمی پذیرم. باید بروید، بایستید، مقاومت کنید و دشمن را عقب بزنید. مذاکره زمانی است که یک وجب از خاک کشورمان در اختیار دشمن نباشد. این درحالی بود که جریاناتی از جمله ملی گرا ها در رسانه هایشان به امام فشار می آوردند که آتش بس را بپذیرید اما امام (ره) به عنوان ولی فقیه با تبیین راهبرد مقاومت به عنوان راهبرد نظام دفاعی کشور تصمیم بر مقاومت و ایستادگی گرفتند و اگر 8 سال جنگ تحمیلی با افتخار و شرف و قهرمانی های فراوان رقم خورد و آثارش تا به امروز و تا فرداها برجای مانده وخواهد ماند، مبداش تصمیم بسیار حکیمانه و هوشمندانه امام در پنجم مهرماه 1359 است.

 

سردار سدهی همچنین گفت: بلافاصله پس  از آن جلسه، مقام معظم رهبری به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع احساس تکلیف می کنند و به محضر امام رفته و  تقاضای حضور در جبهه را مطرح می فرمایند و امام نیز می فرمایند شما عازم شوید و به جبهه بروید و به شهید چمران نیز که درخواست حضور در مناطق عملیاتی را داشتند، اجازه می دهند که به جبهه برود. در واقع حضور مقام معظم رهبری در جبهه برای اجرا و تحقق راهبرد حضرت امام  (ره) در صحنه جنگ بود. حضور داوطبانه امام خامنه ای عزیز (مدّظلّه العالی) در میدان جنگ تحمیلی برای اجرایی شدن راهبرد امام راحل(ره) مبنی بر مقاومت و پایداری در برابر دشمن متجاوز و جنایتکار، موجب تشکیل ستاد جنگهای نامنظم و سازماندهی و تسلیح نیروهای مردمی و دفاع قهرمانانه مردم و رزمندگان اسلام در برابر دشمن و جلوگیری از سقوط اهواز گردید و ابتکار ستاد یادشده برای عملیاتی کردن طرح آب، موجب به گِل نشستن تجهیزات زرهی نیروی زمینی عراق در دبّ حردان و جاده حمیدیه و عقب نشینی مذبوحانه نیروهای دشمن از اطراف اهواز شد و بدین ترتیب مرکز استان خوزستان از سقوط حتمی رهایی یافت.

 

تداوم همین حضور و نقش آفرینی راهبردی، موجب شکست طرح استراتژیک دشمن برای اشغال سوسنگرد و هجوم به اهواز از مسیر حمیدیه گردید. چنانکه بر اساس مستندات موجود، در صورت فقدان حضور راهبردی امام خامنه ای عزیز(مدّظلّه العالی) در ماجرای شکست حصر سوسنگرد در 26 آبان ماه 1359، سقوط این شهر قطعی بود و در آستانه عاشورای حسینی (ع) سال 1401 هجری قمری، اهواز در محاصره نیروهای صدامی قرار می گرفت.

 

سردار سدهی همچنین در خصوص حماسه تیپ دوم لشگر 92 زرهی نیروی زمینی ارتش گفت: پس از فرمان حضرت امام (ره) که فرمودند: سوسنگرد تا فردا باید آزاد شود و در پی نامه مقام معظم رهبری به سرهنگ قاسمی، فرمانده لشگر 92، تیپ دوم این لشگر با همراهی سپاه، نیروهای شهید چمران، ژاندارمری و نیروهای مردمی شجاعانه در برابر دو لشگر مکانیزه زرهی وارد عمل شده و ظرف چند ساعت سوسنگرد را آزاد می کنند. و این افتخار برای ارتش باید برای همیشه ثبت و ضبط شود که در اجرای فرمان و سیاستگذاری حضرت امام در صحنه جنگ شجاعانه و با از جان گذشتگی وارد عملیات شکست حصر سوسنگرد شدند و نگذاشتند دشمن به اهداف شومش نایل شود.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا