عملیات‌های سال اول دفاع مقدس فتح‌الفتوح سال‌های پایانی جنگ بود

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش ::جانشین فرمانده کل ارتش گفت: عملیات‌هایی دریایی و هوایی که در یک سال اول جنگ انجام گرفت، پازلی را تشکیل می‌داد که در واقع فتح‌الفتوح سال‌های پایانی جنگ بود.

 

به  گزارشپایگاه مردمی ارتشبه نقل ازدفاع پرس، امیر سرتیپ سید عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، عصر امروز در اختتامیه سومین همایش هم‌اندیشی و تحلیل سلسله عملیات‌های غرب خوزستان که با محوریت عملیات آزادسازی سوسنگرد دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، با اشاره به ضرورت اهمیت پژوهش در تاریخ دفاع مقدس اظهار داشت: برگزاری این‌گونه همایش‌ها سبب ارتقای روحیه تحقیق و پژوهش و به‌دست آوردن نکات ناب و راهبردی می‌شود.

 

وی افزود: در این همایش از تعداد مقالات ارسال شده نزدیک به 60 مورد را به‌طور گذرا نگاه کردم که از هرکدام یک نکته جدید آموخته‌ام، و در ادامه به چند نمونه آن اشاره می‌کنم.

 

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: یکی از نکات برجسته این مقالات رفع محکومیت از جنگ کلاسیک بود؛ زیرا عملیات آزادسازی سوسنگرد یک عملیات کاملا کلاسیک بود که ما توانستیم به‌واسطه آن دشمن را ناکام گذاشته و به نتیجه دلخواه دست یابیم؛ البته عملیات‌هایی همچون ثامن‌الائمه(ع)، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس نیز ازجمله عملیات‌های کلاسیک بودند؛ مگر اینکه بخواهیم تعریفی سلیقه‌ای از جنگ کلاسیک داشته باشیم.

 

سرتیپ موسوی با بیان اینکه فرماندهی و مدیریت جنگ آمیزه‌ای از علم و هنر است، تصریح کرد: اگر کسی بخواهد منکر علمی بودن جنگ بشود در واقع نقش قابل توجهی از قوه عاقله جنگ را منکر شده است.

 

وی با اشاره به اینکه هنر نبرد با دشمن از دو بخش ذاتی و اکتسابی تشکیل شده است، اظهار داشت: خلاقیت و انعطاف‌پذیری هم بخشی از هنر جنگ است.

 

جانشین فرمانده کل آجا تصریح کرد: نکته دوم این مقالات رفع مظلومیت از سال اول جنگ است. در سال اول جنگ عملیات‌های بزرگ نیروی هوایی را شاهد بودیم که هرکدام پیروزی، افتخار، حماسه‌سازی و تاثیر بسزایی را در روند جنگ داشتند.

 

امیر موسوی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به‌طور معمول به تحلیل سال اول جنگ بپردازیم باید بگوییم در این بازه زمانی بیش از 150 عملیات انجام شد که از میان آن‌ها تعداد قابل توجهی با موفقیت صد در صدی همراه بودند و می‌توان گفت عملیات‌هایی دریایی و هوایی که در این یک سال انجام گرفت پازلی را تشکیل می‌داد که در واقع فتح‌الفتوح سال‌های پایانی جنگ بود.

 

وی ادامه داد: به هر حال اگر بخواهیم کلیت این مقاومت را هم نادیده بگیریم آزادسازی سوسنگرد خود به تنهایی یک موفقیت بسیاربزرگ است و این ادعا که "در سال اول با ناکامی مواجه شدیم" را باطل می‌کند.

 

جانشین فرمانده کل ارتش با طرح این سوال که چرا یک جریان فکری می‌خواهد موفقیت‌های سال اول جنگ را نادیده بگیرد، افزود: برخی موضع‌گیری‌ها که نسبت به آن مقطع زمانی گرفته می‌شود غیر منطقی، غیر مستدل و به لحاظ تاریخی مردود است.

 

موسوی تصریح کرد: دفاع مقدس به ملت ما آبرو داده است و یقینا این آبرو قطره قطره جمع شده و از ابتدا تا انتهای جنگ را شامل می‌شود و اینکه برخی می‌خواهند آن را ضایع کنند جای تأمل و نگرانی دارد.

 

وی گفت: اگر امروز به‌عنوان یک کشور مقتدر در سطح منطقه مطرح هستیم و به لحاظ امنیتی در آرامش به سر می‌بریم مرهون ایستادگی در دفاع مقدس است و دشمنان به‌واسطه تجربیات ما در دفاع مقدس، امروز از ما واهمه دارند.

 

جانشین فرمانده کل ارتش در پایان گفت: نکته سوم دریافت جلوه‌هایی از مدیریت جهادی است که تئورسین آن مقام معظم رهبری است. بدون تردید اگر دفاع مقدس خاستگاه اصلی مدیریت جهادی نباشد قطعا یک از ریشه‌های اصلی دفاع مقدس بوده و آزادسازی سوسنگرد جلوه‌ای از مدیریت جهادی است.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم ضمن تقدیر از تعدادی از  فرماندهان و ایثارگران، از هشت عنوان کتاب تالیفی توسط پژوهشگران پدافند هوایی، و همچنین مجموعه تاریخ نبردهای هوایی، سند فراخوان کارکنان پدافند هوایی ارتش در جنگ، و نیز سند پرواز 140 فروندی با حضور حجت‌الاسلام آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش رونمایی شد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا