ارتباط بین قرآن و قیام عاشورا

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش ::مدیر قرآن و عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش گفت: در میان اصحاب حضرت اباعبدالله(ع) علاوه بر اهل‌بیت(ع)، حافظان و قاریان قرآن بنامی بودند که به عنوان قاریان شهید، الگویی برای اهل قرآن هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد طاهر محمدی‌پیام، در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) شهید قرآن است، اظهار داشت: ایشان به عنوان امام مکتب مقدس اسلام، تمام هدف شان برافراشته نگهداشتن پرچم قرآن و اسلام بوده است.

 

وی ادامه داد: هر سخنی که حضرت داشتند و در هر مقامی که قرار می‌گرفتند اولاً به قرآن و آیات قرآن استناد می‌کردند و بیشتر کلمات ایشان و نامه‌هایشان به ویژه در ایام قیام و حرکت شان از مدینه تا کربلا با قرآن شروع شده و یا با قرآن تکمیل شده است. شخصیت امام (ع) به عنوان یکی از دو یادگار ارزشمندی که پیامبر(ص) در حدیث ثقلین فرمودند در حقیقت همان عدل قرآن و همراه با قرآن و به عبارت دیگر قرآن ناطق است.

 

محمدی‌پیام اظهار کرد: اما در جلوه عمومی هم حضرت در تمامی فرصت‌ها از قرآن استفاده فرموده و به آن استناد می‌کردند. هرچند در دورا‌ن‌های قبل از اینها هم نقش پشتیبانی حضرت از تعلیم قرآن در رابطه با آن فرزندشان معروف است که حضرت یکی از فرزندانشان را نزد معلم قرآنی گذاشتند و آن معلم که آیاتی از قرآن را به فرزندشان تعلیم داد حضرت اباعبدالله (ع)، معلم را با هدایای گرانبهایی مورد تجلیل و تقدیر قرار دادند و هنگامی که برخی اعتراض کردند ایشان فرمودند «در برابر قرآن این چیزی نیست.»فراخوان سالار شهیدان به «أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیه» مدیر قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بیان کرد: اما درباره استمرار جریان قیام و نهضت شان، حضرت در تمام این مسیر و حتی دعوت‌نامه‌هایی که داشتند مردم را به قرآن فرامی خواندند ازجمله در نامه‌شان به مردم بصره در جریان قیام فرموده‌اند « أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیه» من شما را به کتاب خدا و سنت نبی الله دعوت می‌کنم.

 

محمدی‌پیام ادامه داد: روز تاسوعا لشکر کوفه در کربلا مجتمع شدند و تصمیم شان برحمله و هجوم به امام حسین(ع) و یاران ایشان قطعی شد و اقداماتی را شروع کردند و چنانچه در تاریخ ثبت شده است حضرت نمایندگانی را فرستادند تا از عمربن‌سعد تا فردای آن شب را مهلت بخواهد تا از آن شب به عنوان آخرین فرصت برای ذکر و نماز و تلاوت قرآن بهره‌برداری کنند و فرمودند «فَهُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَتِلاوَةَ کِتابِهِ؛ خداوند می‌داند که من بسیار دوست دارم که نماز بگذارم و کتاب او را تلاوت کنم» مدیر قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش عنوان کرد: با وجود مخالفت‌هایی که بود به هر حال توافق صورت گرفت و این مهلت را دادند و حضرت و اصحاب از آن یک شب بیشترین استفاده را کردند به گونه‌ای که در تاریخ نقل شده است از پشت خیمه‌های امام حسین(ع) و یارانشان، زمزمه‌های تلاوت قرآن تا به صبح به گوش می‌رسید و این علاوه بر خطبه‌ای است که حضرت امام حسین(ع) در شب عاشورا خطاب به یارانشان داشتند که در ضمن خطبه، امام(ع) فرمودند « اللهم انی احمدک علی ان اکرمتنا بالنبوه و علمتنا القران... بار خدایا تو را سپاس می گویم که ما را با نبوت پیامبرت گرامی داشتی و قرآن و تعالیمش را به ما آموختی» این تأکیدها را حتی در لفظ امام حسین(ع) و جدای از تلاوت قرآن ایشان می‌بینیم و می‌خوانیم.

 

وجود حافظان و قاریان قرآن در میان یاران امام حسین(ع(وی تأکید کرد: کما اینکه در میان اصحاب حضرت، علاوه بر اهل‌بیت (ع) حافظان و قاریان قرآن بنامی بودند که به عنوان قاریان شهید، الگویی برای اهل قرآن هستند؛ افرادی مثل بریر بن خضیر، حنظلة بن أسعد شبامی، نافع بن هلال که اینها از قاریان معروف کوفه در بین شیعیان بودند و در کربلا به شهادت رسیدند.

 

محمدی‌پیام با تأکید بر اقامه نمازها در اول وقت بخصوص نماز ظهر عاشورا که قطعاً مورد رضایت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و در حد اعلی مورد رضایت باری تعالی است، تصریح کرد: نهضت اباعبدالله الحسین(ع) در بحث عملی‌اش دو رکن دارد که یکی نماز است و دیگری قرآن و به این دو موضوع به صورت فراگیر باید پرداخته شود. وی افزود : در صدر اهداف ایشان که شامل امر به معروف و نهی از منکر و سایر معارف دین است، باید در کنار عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) به احیای نماز و احیای تلاوت قرآن بویژه در شب و روز عاشورا و همچنین در مجالس و محافل حسینی در محرم و صفر توجه و اهتمام جدی شود.مدیر امور قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یادآور شد: همانطور که در کتب شیعه و سنی نیز آمده است امام حسین(ع) حتی بعد از شهادت، سربریده شان بالای نیزه تلاوت قرآن کرده است که مورد توجه واقع شد. قرآن خواندن سر بریده ایشان چه در محفل یزید (لعنة الله علیه) و چه بر سر نیزه در بازار کوفه و شام اشاره بر این دارد که ایشان فدایی قرآن است و در راه ترویج قرآن به شهادت رسیده است لذا باید برای دریافت قرآن به این خاندان رجوع کرد

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا