دام آتشین تامکت‌های مجهز به "فکور 90" برای جنگنده‌های متجاوز + عکس

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
 
 پایگاه مردمی ارتش ::فکور 90 یک موشک هواپایه، نسل جدید و بهینه‌سازی شده موشک فونیکس (AIM-54Phoenix)‏ ‏ آمریکایی است که جهت اجرای عملیات‌های هوا به هوا بر روی جنگنده‌هایF14 نصب می‌شود.

 

به گزارش  پایگاه مردمی ارتش به نقل از  خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، جمهوری اسلامی ایران امروز به لحاظ تعمیر و نگهداری جنگنده‌های مختلف اعم از جنگنده‌های F۴، F۷، SU۲۴، F۱۴ و F۵ و... مقام اول را در میان کشورهای دنیا دارد و ضمن آماده‌سازی انواعی از هواپیماهای جنگی در خصوص تجهیز جنگنده‌های این یگان به نسل جدید موشک‌های هوا به هوا کارشناسان این عرصه را متحیر کرده است.

فکور 90 یک موشک هواپایه، نسل جدید و بهینه سازی شده موشک فونیکس (AIM-54 Phoenix)‏ ‏ آمریکایی است که جهت اجرای عملیات های هوا به هوا بر روی  جنگنده‌هایF14  نصب می‌شود.

این موشک 160 کیلومتر برد و 5 ماخ سرعت دارد و از سیستم هدایتی هوشمند برخوردار است،  یعنی می‌تواند پس از شلیک به‌طور مستقل از سیستم راداری هواپیما، به عملیات خود تا مرحله اصابت به هدف ادامه دهد.

 

مجهز به موشک فکورF14

** مزیت های این موشک

سیستم اتوماتیک هدایت این موشک ضمن ارتقای قابلیت مانور جنگده F14در برخورد با دیگر اهداف متخاصم، اجازه فرار پس از شلیک و یا حرکت به سوی هدفی دیگر را بطور فزاینده‌ای برای خلبان ممکن می سازد.  

 همچنین تعداد 6 موشک از این کلاس می تواند بر روی بمب‌افکن F14نصب شده و بطور همزمان علیه اهداف متخاصم بکار برده شود.

این موشک که از موتور "توربوراکت" با سوخت جامد استفاده می کند، توسط آمریکا در سال 1966 ساخته و در سال 1970 بر روی  تامکت‌های آمریکایی نصب شده است.
 


عملکرد فونیکس در دوران دفاع مقدس

همچنین این موشک که تعداد قابل توجهی از آن از رژیم گذشته باقی مانده بود در جریان جنگ هشت ساله و در مقابله با جنگنده های عراقی مورد استفاده قرار گرفت و با انهدام 150 جنگنده میگ و سوخو این کشور کارنامه موفقیت آمیزی را در نبرد هوایی از خود برجای گذاشت.

نیروی هوایی ایران بیش از سه سال است که توانمندی نصب موشک‌های هوشمند را بر روی جنگنده‌های خود دارد که این فرآیند برای اولین بار بر روی جنگنده های F4 اجرا شده بود.

فکور 90 قابلیت استفاده در هر نوع شرایط آب و هوایی و توانمندی حمله به انواع هواپیماهای جنگنده را دارد، که سال گذشته مراحل موفقیت‌آمیز تست عملیاتی را تحت نظارت کارشناسان وزارت دفاع و پشتیبانی طی کرده است.

همچنین پیش از این موشک هوشمند سجیل بر روی تامکت‌های ایرانی نصب و شلیک شده بود که امروز با تجهیز این جنگنده‌ها به موشک فکور 90 حلقه اتصال موشک‌های هوشمند راداری بر روی این مدل از جنگنده‌های داخلی تکمیل شده است.

بیان امیر سرتیپ «نصیرزاده» معاون هماهنگ‌کننده نهاجا مبنی بر اینکه "امروز تمامی مراحل آماده‌سازی و تعمیر جنگنده‌ بمب‌افکن‌های شکاری در داخل و توسط متخصصین یگان هوایی کشور انجام می‌پذیرد"، حاکی از رشد و پیشرفت کشور و رسیدن به مرحله خودکفایی در این عرصه است.

همچنین امیر نصیرزاده با بیان اینکه جنگنده‌های اف۴ و اف۱۴ نیروی هوایی نیز به‌دست متخصصین نیروی هوایی ارتش بهینه‌سازی شده‌اند، افزود: هم‌اکنون از فن‌آوری‌های روز جهت شبیه‌سازی هواپیماهای موجود در یگان‌ هوایی استفاده می‌کنیم، و این قابلیت جهت شبیه‌سازی انواع جنگنده‌های هوایی اعم از سوخو ۲۴، اف۷ و میراژ که دارای ویژن و موشن هستند در نیروی هوایی به‌طور کامل وجود دارد.

بدون شک رسیدن به این سطح از توانمندی بیانگر استقلال و اقتدار کشور در برابر دول تحریم کننده است و امروز نصب موشک فکور بر روی تامکت‌ها نشان از توانمندی متخصصان داخلی در این عرصه دارد، پروسه‌ای که به گفته معاون عملیات نیروی هوایی هنوز برای برخی از کشورهای عضو ناتو قابل اجرا نیست.  
 


مسلما دستیابی به این سطح از تکنولوژی مرتبط با صنعت دفاعی کشور و تولید موشک‌های هوشمندی که قابلیت اجرای ماموریت‌های عملیاتی را با استفاده از رادارهای اتوماتیک تا لحظه اصابت و انهدام اهداف دارند و همچنین تجهیز جنگنده‌هایF14  ،  گام بلندی در جهت خودکفایی و بسترساز ارتقای صنعت دفاعی کشور بوده و می‌تواند پیام مهمی برای رژیم صهیونیستی دشمن اول منطقه خاورمیانه داشته باشد.

 

*گزارش از مقداد کامکار


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا