پهپاد تاکتیکی مهاجر اولین پهپاد شناسایی ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 

پایگاه مردمی ارتش ::اطلاعات هوایی یکی از ویژگی‌‌های مهمی است که باعث پیروزی ارتش‌ها در جنگ‌های منطقه خصوصاً جنگ‌های کلاسیک است و در بخش هوایی بحث مهمی به نام دکترین تحمیل خواسته وجود دارد.

به گزارش پایگاه مردمی ارتش  به نقل از  باشگاه خبرنگاران، پهپادها یکی از ادوات نظامی بسیار مهم هستند که در بخش هوایی نقش مؤثری دارند.

این وسیله نقش مهمی در پیروزی‌های تاکتیکی هوایی خواهد داشت. اطلاعات هوایی یکی دیگر از ویژگی‌‌های مهمی است که باعث پیروزی ارتش‌ها در جنگهای منطقه خصوصا جنگ‌های کلاسیک است. نقش پهپاد‌ها در اختیار قرار‌دادن اطلاعات به نیروها بسیار مفید خواهد بود زیرا قبل از حمله هوایی یا موشکی پهپاد مختصات دقیقی می‌دهد.

دکترین تحمیل خواسته

در بخش هوایی بحث مهمی به نام دکترین تحمیل خواسته وجود دارد.  در این دکترین کشور حمله کننده یا مهاجم قصد دارد با حمله‌ای غافلگیرانه انهدام و یا نابودی و یا اختلال در تجهیزات نظامی؛ به دنبال یک پیروزی قطعی در نبرد کوتاه مدت را داشته باشد که البته این مهم نائل نمی‌شود مگر با وسائل اطلاعات هوایی که پهپادها هم از این دسته هستند.

مشخصات پهپاد مهاجر

 

در مهاجر-4 از بالچه‌های نوک بال نیز که باعث کاهش درک القایی می‌شود استفاده می‌شود که کاهش مصرف سوخت و افزایش برد پروازی را به همراه دارد.هواپیمای بدون سرنشین مهاجر-4 جهت عملیات مراقبت هوایی و شناسایی اهداف در فاصله 150 کیلومتری طراحی و ساخته شد. در این پهپاد ضمن استفاده از طرح مرسوم دُم دوگانه (Twin Boom) و نزدیک به طرح H شکل که در مهاجر-2 و 3 نیز مشاهده شده اقدام به تغییر مجدد طراحی بال و بدنه نیز گردیده که به افزایش بیش از پیش کارایی و ارزش عملیاتی این نسل منجر شد به طوری که مهاجر-4 بیش از مهاجر-3 مورد توجه قرار گرفته و هم در یگان‌های ارتش و هم در سپاه به طور کامل و به تعداد بالا عملیاتی شده است.

 

 

بدنه مهاجر-4 در قیاس با نمونه‌های قبلی از حالت مدور به حالت مکعبی نزدیکتر شده است. همچنین به جای استفاده از طرح بال بالا در مهاجر-2 و 3 در مهاجر-4 از طرح بال پایین (نصب بال در پایین بدنه) استفاده شده است که دارای مزایایی نسبت نمونه‌های قبلی است.

 

 

این پهپاد دارای مداومت پروازی 5 تا 7 ساعت بوده (در برخی موارد 3 تا 5 ساعت اعلام شده) و می‌تواند در شرایط جوی گوناگون مأموریت خود را به بهترین صورت اجرا کند.

 

            

 

 

 

نیروی هوایی ارتش در برگزاری رزمایش فدائیان حریم ولایت۴ از پهپادهای مهاجر نیز برای اجرای تمرین‌های شناسایی استفاده کرده است.

استفاده مقاومت اسلامی از پهپاد مهاجر

در ۷ نوامبر سال ۲۰۰۴، گروه سیاسی-نظامی حزب‌الله، در جنگ با رژیم صهیونیستی، هواپیمایی از نوع مهاجر را برای مدت حدود ۵ دقیقه، بر فراز شمال اسرائیل، پرواز دادند.این پهپاد بر روی حریم هوایی اسرائیل در حالی شناسایی شد که  ارتفاعی در حدود ۳۰۰ متر داشت و از روی شهر بندری نهاریا می‌گذشت و بعد از آن به درون دریا سقوط کرد.

 

به گفته منابع اسرائیلی پهپاد مرصاد ۱ که حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۴ آن را بر فراز اسرائیل به پرواز درآورد از نوع مهاجر ۴ بوده‌است. موتور این پهپاد ۱۰ اسب بخار قدرت دارد و قادر به پرواز در ارتفاع ۲ کیلومتری با حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین مشخصات این پهپاد شبیه به پهپاد اوکراینی KhAI-112 است.

نظر رسانه های خارجی درباره پهپاد مهاجر

 

 

سایت Navaldrones   در خصوص پهپاد می‌نویسد: پهپاد مهاجر، پهپادی تاکتیکی است که برای مأموریت‌های وی‍ژه ساخته شده است و 120 مایل سرعت و 15 هزار پا برد دارد.

 

 

این سایت همچنین اضافه کرد: پهپاد مهاجر به خاطر داشتن سیستم‌های عکس‌برداری پیشرفته به صورت ویژه به منظور مأموریت‌های هوایی (نظارت دریایی) تولید شده است و این پهپاد به کشور ونزوئلا صادر شده است.

 

          


سایت global security درخصوص این پهپاد می‌نویسد: در جنگ ایران و عراق، ایران با به پرواز درآوردن پهپاد زمینه‌ای را برای توسعه پهپادهای خود آغاز کرد. بعد از این جنگ مقامات ایران به دنبال تولید و توسعه پهپادهای جدیدتر از جمله پهپاد کلاس مهاجر پرداختند. تست عملیاتی پهپادهای جدید از اواخر دهه 90 به صورت جدی آغاز و در تاریخ 16 فوریه 2002 به صورت عملیاتی تست شدند. 


این سایت می‌افزاید: ایران و حزب‌الله از این پهپاد استفاده می‌کنند و این پهپاد بیش از 80 کیلوگرم وزن و سرعت 200 کیلومتر و بیش از 3000 پا را پرواز می‌کنند و قدرت عکسبرداری و تفکیک‌پذیری در این زمینه را دارد. 

پهپاد مهاجر یکی از باسابقه‌ترین پهپادهایی شناسایی ایران است که در جنگ تحمیلی ساخته شده بود. پهپاد مهاجر قابلیت رزم هوایی دارد. این پهپاد سرعتی بیش از 180 کیلومتر (البته بعضا 200 کیلومتر نیز قید شده است) که حدود 15 هزار تا (450 متر) برد پروازی دارد و گفته می‌شود ایران و حزب‌الله از این پهپاد استفاده می‌کنند. این پهپاد نشان دهنده توان اطلاعاتی بالای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و باعث امنیت هر چه بیشتر آسمان ایران و فضای منطقه خواهد شد.

گزارش از: محمد زرچینی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا