برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفتمان‌محور و تبلیغاتی دنبال می‌شود

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش ::رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: امسال در هفته دفاع مقدس تلاش بر این است که برنامه‌های تکراری نداشته باشیم و فعالیت خود را به برنامه‌های گفتمان‌محور و تبلیغاتی تقسیم کنیم.

 

به گزارش پایگاه مردمی ارتش   به نفل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سردار سرتیپ بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی این هفته که با محوریت هفته دفاع مقدس پخش شد، گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بنا به فرموده فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری، در سال 1369 تأسیس شد که دو وظیفه عمده برای این بنیاد پیش‌بینی شده است.
وی افزود: براساس وظایفی که برای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پیش‌بینی شده است، این بنیاد نباید اجازه دهد دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود و همچنین نباید اجازه دهد دفاع مقدس تحریف شود و به انحراف کشیده شود. این دو وظیفه، دو نقطه کلیدی مورد تأکید در اساسنامه بنیاد است.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: هدف از تشکیل این بنیاد همانطور که از نام آن پیداست، حفظ آثار دفاع مقدس و نشر آن و ترویج روحیه جهاد و مقاومت و پاسداری از این حریم است. این بنیاد مرجع اصلی در تشخیص و تأیید اسناد است و هر کتاب، فیلم و برنامه هنری که بخواهد در دانشگاه‌ها کار شود، باید در این بنیاد مورد بررسی قرار بگیرد.
وی در ادامه گفت: ساختاری برای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وجود دارد که شامل ساختارهای اجرایی، ستادی و پژوهشی می‌شود. ما سه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با سه پژوهشکده داریم و علاوه بر آن رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور هم رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.
کارگر درباره جلوگیری از به انحراف کشیدن و تحریف دفاع مقدس که از وظایف این بنیاد است، اظهار کرد: کتاب‌هایی به نام دفاع مقدس چاپ شده که نه تنها در راستای دفاع مقدس نبوده است بلکه تحریف هم در این کتاب‌ها وجود داشته است و فیلم‌هایی نیز گاهی اوقات ساخته شده که در آن تحریف نسبت به دفاع مقدس هم وجود داشته است که البته این انحرافات ناخواسته بوده است.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وظایف خود را به شایستگی انجام نداده است
وی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آنطور که شایسته است نتوانسته وظایف خود را انجام دهد، عنوان کرد: چند سالی است که با کمک دولت، با وزارت ارشاد توافقات خوبی داشته‌ایم تا بتوانیم شاهد آثار ارزشمند حوزه دفاع مقدس در بخش کتاب و فیلم باشیم. البته موفقیت در عرصه کتاب و فیلم دفاع مقدس نیز نیازمند این است که ما اسناد لازم در این حوزه را در اختیار فیلمسازان و نویسندگان قرار بدهیم تا آنها بتوانند بهره‌برداری لازم را داشته باشند.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با عنوان این مطلب که امسال موفق شدیم سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس را تأسیس کنیم، گفت: قصد داریم هر مدرک و سندی را که در حوزه دفاع مقدس وجود دارد در این سازمان نگهداری کنیم تا اگر دانشجویان و پژوهشگران قصد نوشتن پایان‌نامه یا مقاله‌ای را داشته و دسترسی به منابع مورد نیاز ندارند، با مراجعه به سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس از این منابع استفاده کنند.
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در این بخش از سخنان خود به برنامه‌های هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امسال تلاش داشته‌ایم برنامه‌های تکراری نداشته باشیم و برنامه‌های خود را به برنامه‌های گفتمان‌محور و برنامه‌های تبلیغاتی تقسیم کنیم.

هدف‌گیری ما در برنامه‌های هفته دفاع مقدس جوانان هستند
وی با بیان اینکه هدف‌گیری ما در برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال جوانان بوده‌اند، گفت: یکی از کارهایی که امسال انجام دادیم، بحث مخاطب‌شناسی بود؛ امسال محور کار خود را نسل جوان گذاشته‌ایم و «ایستادگی دیروز، عزت امروز و تعالی فردا» را نیز به عنوان شعار هفته دفاع مقدس امسال اعلام کرده‌ایم.
کارگر ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که امسال داشته‌ایم، برای اقوام و عشایر بود تا به اقوام و عشایر که نقش بسیار زیادی در دفاع مقدس داشته‌اند توجه بیشتری داشته باشیم؛ همچنین توجه اقشار مختلف، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و... از دیگر اهداف ما است.
وی افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، نمایشگاه ملی دفاع مقدس و... از جمله برنامه‌های نمادین ما برای هفته دفاع مقدس هستند. همچنین برنامه‌ای نیز برای مصدومان شیمیایی پیش‌بینی کرده‌ایم که این برنامه با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: یکی از تأکیداتی که داشته‌ایم نیز این بوده است که همه ائمه جماعات درباره هفته دفاع مقدس سخنرانی داشته باشند. مشورت و مشارکت را در هفته دفاع مقدس در دستور کار خود قرار داده‌ایم و در این هفته نباید به دنبال این باشیم که سلیقه‌ای کار کنیم و باید کار را به صورت مردمی دنبال کنیم.

صداوسیما در برنامه‌های هفته دفاع مقدس از ما جلوتر است
وی با بیان اینکه صداوسیما در هفته دفاع مقدس از ما جلوتر است، گفت: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های خوبی را برای هفته دفاع مقدس پیش‌بینی کرده که جای تشکر دارد. ما باید هدف‌گذاری، سیاست‌گذاری، هماهنگی، نظارت و حمایت داشته باشیم و تصدی‌گری را کنار بگذاریم.
کارگر در این بخش از سخنان خود به درخواست مجری گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی، درباره سیمای شهر تهران و هماهنگی و همخوانی آن با ارزش‌های دفاع مقدس گفت: اگر یک نگاهی به شهر تهران داشته باشیم، این سؤال پیش می‌آید که آیا سیمای شهر تهران یک سیمای ارزشی دفاع مقدسی است؟ شهر تهران حدود 30 هزار شهید، 51 هزار جانباز و پنج هزار آزاده دارد و 109 نقطه تهران شهید گمنام تدفین شده است. آیا واقعا نمی‌توانیم شهر را اینطور بسازیم که ارزش‌های دفاع مقدس در آن نمود بیشتری داشته باشد؟
وی با بیان اینکه تلاش شده تا عکس شهدا بر سر کوچه‌های شهر تهران نصب شود، گفت: هرچند که تلاش‌های خوبی طی سال‌های گذشته در جهت نام‌گذاری کوچه‌ها به نام شهدا یا نصب عکس شهدا در کوچه‌ها و خیابان‌ها انجام شده اما جا دارد که کارهای بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

طراحان فضای شهری تهران باید روحیه دفاع مقدس داشته باشند
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: طراحان و کسانی که سفارش فضاسازی شهر تهران با محوریت دفاع مقدس را می‌گیرند، باید آن روحیه را داشته باشند؛ اکثر کارهایی که در شهر تهران انجام می‌شود، به مؤسسات مختلف واگذار می‌شود که آن مؤسسات و پیمانکارها باید بدانند که این کشور ام‌القرای جهان اسلام است و خیلی از کشورهای اسلامی می‌خواهند از ما درس بگیرند.
وی با اشاره به ترویج سبک زندگی در جامعه گفت: اگر بخواهیم به سبک زندگی در جامعه بپردازیم، موضوعی که عینیت دارد، همین سبک زندگی شهدا و ایثارگران است. حتی بحث اقتصاد مقاومتی هم در دفاع مقدس تجلی پیدا کرد؛ هم تحریم بودیم، هم صرفه‌جویی می‌کردیم، هم می‌جنگیدیم و هم پیروز می‌شدیم.
وی با عنوان این مطلب که دفاع مقدس یک گنجینه است، گفت: دفاع مقدس متعلق به همه مردم، همه ادیان، مذاهب، فرق، اقوام و گرایش‌های سیاسی است و سلیقه‌های مختلف سیاسی روی مسئله دفاع مقدس با هم وحدت دارند و تمامی دولت‌ها هم در مورد دفاع مقدس انگیزه دارند زیرا دفاع مقدس، حیثیت و آبروی ما است و باید بتوانیم از آن دفاع کنیم.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس را باید بازتر از این مورد بحث و بررسی قرار دهیم، عنوان کرد: همه مردم ما در دفاع مقدس بودند؛ کسانی که پشت جبهه بودند هم در دفاع مقدس بودند. ما دفاع مقدس را خیلی مردانه می‌دانیم، در حالی که زنان هم در دفاع مقدس نقش بسیار زیادی داشتند و زنان اگر بیشتر از مردان نقش نداشته‌اند کمتر از آنها هم نداشته‌اند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا