تجهیز شناورهای غیررزمی به موشک/ ناوهای جدید «کلاس پیکان» در راهند

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

دریادار زمینی خبر داد
تجهیز شناورهای غیررزمی به موشک/ ناوهای جدید «کلاس پیکان» در راهند

فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ناوشکن سهند در کارخانجات نیروی دریایی در حال ساخت است، گفت: ناوها، موشک‌اندازها، کشتی‌ها و غیره از جمله ناوهای موشک‌انداز کلاس پیکان در دست ساخت است.

خبرگزاری فارس: تجهیز شناورهای غیررزمی به موشک/ ناوهای جدید «کلاس پیکان» در راهند

 پایگاه مردمی ارتش به گزارش گروه امنیتی و دفاعی خبرگزاری فارس، کارآمدی و توانمندی نیروی دریایی به عنوان یک نیروی راهبردی که وظیفه حراست از منافع کشور در آب‌های آزاد و بین المللی را دارد، مستلزم استفاده از تجهیزات و سامانه‌های کارآمد، به‌روز و ارتقا یافته است که از جمله آنها می‌توان به انواع شناورهایی اشاره کرد که توانایی حضور چندده روزه در آبهای آزاد را داشته باشند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همین زمینه در طول سالهای اخیر سعی کرده است تا نیازهای خود را خصوصا در حوزه شناوری به دو صورت تامین کند: طراحی و ساخت تجهیزات جدید و بازسازی و ارتقاء سامانه های قدیمی که در حوزه اول می توان به ساخت ناوشکن جماران و دماوند و در حوزه دوم نیز به شناورهای متعددی اشاره کرد که آخرین آنها ناو شهید بایندر بود.

در گفتگو با امیر دریادار دوم عباس زمینی فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش به بررسی اجمالی توانمندی های نداجا در این حوزه ها پرداخته شده که متن آن را در زیر می‌خوانید:

 

* نیروی دریایی برای ماندگاری در آبهای دوردست نیازمند تجهیزات متناسب است

امیر دریادار عباس زمینی فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش با اشاره به توانمندی این نیرو در آبهای آزاد گفت: نیروی دریایی باید تجهیزات و فناوری متناسب با در میدان بودن را در اختیار داشته باشد تا بتواند در مرزهای دوردست از جمله دریای مدیترانه،‌ کانال سوئز، تنگه باب‌المندب، اقیانوس آرام، تنگه مالاکا، دریای چین و ... حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: ناوها، شناورها و ... که به ماموریت‌هایی از این دست اعزام می‌شوند و بالغ بر 25 هزار کیلومتر در هر ماموریت طی می‌‌کنند باید شناورهای به روز مجهز و مقاوم باشند که بتوانند در دریاهای توفانی که ارتفاع موج در آن به 10 تا 12 متر می‌رسد و با سرعت باد 120 کیلومتر در ساعت، دوام آورده و آسیب نبینند.

دریادار دوم عباس زمینی فرمانده فنی نداجا

* نقش تجهزات رزمی در ماموریت های دوردست نداجا

زمینی اظهار داشت: تجهیزات، سامانه‌ها و انسان‌ها در این تحمل پذیری شریک هستند و هر سه باید مقاوم باشند. بنابراین متوجه می‌شویم که آماده نگاه داشتن این تجهیزات و این انسان‌ها وظیفه‌ای است که انجام آن اهمیت توجه به فرمانده فنی را به چشم هر کارشناس و صاحب نظری می‌کشد. حوزه ماموریت ما تغییر پیدا کرده و خیلی عمیق‌تر و وسیع‌تر شده است. ما از آب‌های سرزمینی جدا شده‌ایم و به سمت آب‌های آزاد رفته‌ایم.

فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش افزود: تاکنون 26 ناوگروه به خلیج عدن، شمال اقیانوس هند، دریای سرخ، باب‌المندب،‌ دریای مدیترانه، اقیانوس آرام، تنگه مالاکا، و .. اعزام شده‌‌اند. هر ناوگروه دست کم از دو ناو تشکیل می‌شود در این اعزام چند بار از خط استوا هم عبور کرده‌ایم.

* بازسازی یگانهان قدیمی همزمان با ساخت تجهیزات جدید

زمینی با بیان اینکه همچنان که یگان جدیدی ساخته و به ناوگان نیروی دریایی می‌پیوندد یگان‌های قدیمی هم بازسازی و یا نوسازی می‌شوند، گفت: حال این سوال مطرح می‌شود یگانی که بیشتر از چند دهه از عمر خدمتی‌اش می‌گذرد چگونه می‌تواند از عهده چنین ماموریتی برآید؟

وی ادامه داد: با توجه به شرایط دریا، مدت دریانوردی و تداوم ماموریت‌ها، اقدام‌های موثر و بروزی باید روی این یگان‌ها انجام شود که آنها را عملیاتی نگاه دارد. اعزام ناوشکن خارک، اعزام ناوشکن‌های بایندر، شهید نقدی و یگان‌های رده (کلاس) الوند و زیردریایی یونس به خاطر عملیاتی بودن توانسته‌اند در این ماموریت‌ها حضور پیدا کنند و این حضور خود بهترین مصداق برای اقتدار نیروی دریایی است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات حوزه فنی نداجا اظهار داشت: حوزه فرماندهی فنی، در ساخت، نگهداری و تعمیرات،‌ بهینه‌سازی و تسلیح دخالت دارد.

ناوشکن بومی جماران

* ناوهای موشک انداز جدید در راه است

وی افزود: ما در رویارویی با استکبار، ناو سهند را از دست دادیم اما از پا ننشستیم و ناو جماران را ساختیم که هم اکنون نیز ماموریت‌هایی را انجام داده و یا در حال انجام دادن ماموریت است. سپس ناوشکن موج 2 یا همان دماوند را ساختیم که در شمال کشور به آب انداخته شد و ناوشکن‌های دیگری هم در شرف ساخت داریم. به علاوه ناوهای موشک‌انداز کلاس پیکان نیز در دستور کار است.

زمینی تاکید کرد: مجموعه فرماندهی فنی در تمام این بازسازی‌ها و نوسازی‌ها دخالت دارد در واقع کارخانجات نیروی دریایی که یکی از بسترسازی‌های مهم ساخت ما است تحت نظر و مدیریت فرمانده فنی است و بهتر است بگوییم فرمانده فنی به صورت کاملا مستقیم در ساخت شناور دخالت دارد.

فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ناوشکن سهند در کارخانجات نیروی دریایی در حال ساخت است، اظهار داشت: همین طور ناوها، موشک‌اندازها، کشتی‌ها و غیره نیز در دست ساخت است که به موقع از آنها سخن گفته خواهد شد. بنابراین یک بخش عمده که در شرح وظایف فرمانده فنی آمده، دخالت در نوسازی است. بخش دیگر هم مربوط به نگهداری تعمیرات اساسی و فوق اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: در شهریور سال گذشته خبر تعمیرات فوق اساسی زیردریایی طارق را شنیدید حتی متخصصان کشور سازنده اعلام کرده بودند که تعمیرات فوق اساسی این کلاس از زیردریایی منحصرا در اختیار کشور سازنده و جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که این افتخار بزرگی است.

مراحل ساخت ناوشکن بومی سهند

* تجهیز شناورهای غیررزمی به موشک

زمینی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در حوزه تسلیح هم کارهای بزرگی انجام شده که ناظر بر گذر از تحریم‌هاست. بسیاری از واحدهایی که در گذشته در حکم یک منتقل کننده مسافر بودند هم اکنون تجهیز شده و به عنوان یک موشک‌انداز در اختیار یگان‌های نیروی دریایی قرار گرفتند و این یعنی آنها کاملا تغییر کاربری داده شده‌اند. همه اینها متناسب با راهبردی است که برای نیروی دریایی در نظر گرفته شده است.

* تدوین تدابیر رهبر انقلاب در حوزه بروز کردن و بازسازی تجهیزات دریایی

فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه موفقیت‌های این نیرو را مدیون تدابیر مقام معظم رهبری هستیم، گفت: ما صحبت‌های ایشان را در قالب یک کتاب تنظیم و تدوین کرده‌ایم که بر مبنای آن بروز کردن و بازسازی تجهیزاتی که مربوط به خودمان است، بهتر از جامعه عاریت دیگری گرفتن و به آن فخر کردن است.

وی افزود: اعتقاد ما این است که بهینه‌سازی این تجهیزات تا زمانی که شناورهای جدید را به آب می‌اندازیم و یا تا زمانی که تجهیزات دیگر را عملیاتی می‌کنیم تصمیم عاقلانه‌ای است و به شکر خدا همین نگرش در حال پیگیری و دنبال شدن است.

زمینی در پایان اظهار داشت: ما توانایی‌های خود را با ساختن ناو و موشک‌انداز به اثبات رسانده‌ایم و همین‌ راه را ادامه می‌دهیم.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا