پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش، درسها و عبرت های جنگ تحمیلی را بررسی کردند

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

 پایگاه مردمی ارتش::جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس ارتشی در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان "درسها و عبرت های جنگ تحمیلی" را در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.

به گزارش پایگاه مردمی ارتشبه نقل از  روابط عمومی ارتش، در نشستی که در قالب شانزدهمین همایش پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش و با حضور حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، حجت الاسلام والمسلمین واحدی معاون فرهنگی و روابط عمومی آجا و جمعی دیگر از مسئولان و فرماندهان برگزار شد؛ درس ها و عبرت های هشت سال جنگ تحمیلی بیان و ارزیابی شد.

 

جهاد واقعی را جهاد با نفس  است

در ابتدای جلسه امیر سرتیپ بازنشسته کریم عابدی طی سخنانی آنچه از دفاع مقدس به عنوان درس و عبرت آموخته می شود را تفسیر آیات قران و عترت دانست و گفت: در جنگ تحمیلی تمام وسایل و تجهیزات پیشرفته دنیا در اختیار رژیم بعث قرار گرفته بود اما خداوند سبحان رزمندگان ما را هدایت کرد و ما توانستیم بر انبوه دشمن غلبه پیدا کنیم.

وی در ادامه، جهاد واقعی را جهاد با نفس و جهاد اکبر دانست و گفت: درس ها و عبرت های دفاع مقدس را باید در جهاد اکبر بکار ببریم.

 

خداوند دست دروغگویان عالم را باز خواهد کرد

امیر دریادار سرنوشت از بازماندگان عملیان غرور آفرین مروارید نیز در این جلسه به اقدام وحشیانه آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی بر فراز خلیج فارس اشاره کرد و ضمن مقایسه آن با مورد اصابت قرار دادن هواپیمای مالزیایی بر فراز اکراین این سئوال را مطرح کرد که چرا کشورهای غربی حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ما را محکوم نکردند اما در مورد هواپیمالی مالزیایی این همه سرو صدا می کنند.

او از مقایسه خود اینگونه نتیجه گرفت که خداوند باریتعالی دست دروغگویان عالم را باز خواهد کرد و در دفاع مقدس نیز که همه از صدام حمایت می کردند دیدند که چگونه صدام چنگ خود را بر روی آنها کشید.

 

توجه به عناصر کارآمد و کلیدی

امیر سرتیپ بختیاری طراح عملیات بیت المقدس از پیشکسوتان دفاع مقدس نیز در این جلسه یکی از درسها و عبرت های دفاع مقدس را توجه به عناصر کارآمد و کلیدی این دوران دانست و در این زمینه شهید سرلشکر ولی الله فلاحی را یکی از مهم ترین و با ارزش ترین آنها دانست و گفت: این شهید بزرگوار وظیفه بسیار مهمی در دوران دفاع مقدس به ویژه اوایل جنگ و در دورانی که انسجام لازم جهت مقابله با دشمن تا بن دندان مسلح وجود نداشت، بر عهده گرفت.

وی در ادامه تجلیل از شهدا و افراد اثرگذار در دفاع مقدس جهت ارائه به نسل آینده را یکی دیگر از درس های هشت سال ایثار و مقاومت قلمداد کرد و از اصحاب رسانه و هنرمندان خواست در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

 

ایجاد خودباوری عظیم در ملت

حجت الاسلام ربانی نژاد روحانی پیشکسوت دفاع مقدس نیز به عنوان یکی دیگر از میهمانان این نشست، ارائه راهکار برداشت درست از آنچه که در هشت سال دفاع مقدس بر کشور گذشت؛ در نظر گرفتن قدرت لایزال الهی در پیروزی های به دست آمده در جنگ تحمیلی؛ همکاری تنگاتنگ فرماندهان و مسئولان اداره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران علی رغم داشتن بینش ها و نظرات مختلف که منتج به کسب پیروزی های فراوان در جنگ شد؛ نقش بسیار زیاد معنویت در اداره و پیروزی در دفاع مقدس؛ بینش های پیامبرگونه امام راحل در مدیریت بر صحنه نبرد؛ ایجاد یک خودباوری عظیم در ملت از سوی امام خمینی(ره) به ویژه در جوانان که باعث امید بخشی در روزهای سخت جنگ می شد و بررسی علل شکست در بعضی از عملیاتها و مقاطع جنگ تحمیلی به علت نداشتن وحدت و تکیه بر منیت ها را؛ از جمله درس ها و عبرت های دفاع مقدس دانست.

 

باید همیشه خود را قوی نگه داریم

امیر سرتیپ پور داراب از فرماندهان دفاع مقدس نیز طی سخنانی بزرگترین درس از دفاع مقدس را این مورد دانست که در تمامی مقاطع تاریخی دشمن سعی کرده در روزهای ضعف ما ضربه اش را وارد کند لذا ما باید همیشه خود را قوی نگه داریم تا مورد تعرض دشمن قرار نگیریم.

وی توکل به خدا را یکی دیگر از درس های دوران دفاع مقدس دانست و افزود: در آن روزها که ما از نظر تجهیزات نظامی ضعیف تر از دشمن بودیم، توکل به ذات باریتعالی ترس را از رزمندگان ما دور کرده و ایثار و شهامت را جایگزین آن کرده بود. لذا در حال حاضر باید به این مقوله اهمیت فراوانی داد و سعی در ارتقای معنویت کارکنان داشت.

 

درس گرفتن از شهدا

امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته والی اویسی نیز بزرگترین درس از دفاع مقدس را فرمایش امام راحل که فرمودند " جنگ برای ما یک نعمت است " دانست و افزود: در آن روزها پذیرش این مسئله برای بعضی ها سخت بود اما امروز می­بینم که آن دوران به عنوان افتخاری غیر قابل انکار    در کارنامه جمهوری اسلامی ایران ثبت شده و دشمنان فعلی را از فکر تجاوز مجدد به کشور ما دور نگه داشته است.

وی در ادامه درس گرفتن از شهدا را یکی دیگر از درس های دفاع مقدس دانست و شهید بابایی را نمادی از معنویت و دلاورمردی دانست.

 

یکی شدن ملت ایران اسلامی

امیر سرتیپ براتپور فرمانده عملیات حمله به اچ 3 نیز در این جلسه یکی شدن ملت ایران اسلامی از هر گروه، دسته و با هر عقیده و نظری در مواقع ضروری را یکی از درس های دفاع مقدس برشمرد و گفت: دنیا نیز به این درک رسیده که ملت ایران اگر با هم یکی باشند را نمی توان شکست داد و این موضوع به خوبی در دوران دفاع مقدس مشاهده شد.

 

ایجاد یک قدرت نظامی پاسخگو

امیر سرتیپ شاهین راد، معاون اسبق اداره عملیات ستاد کل نیرو های مسلح  به عنوان آخرین سخنران شانزدهمین نشست همایش پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش، ایجاد یک قدرت نظامی پاسخگو را از مهم ترین امور دانست و گفت: متأسفانه در روزهای آغازین دفاع مقدس ایران فاقد یک قدرت نظامی پاسخگو بود اما امام راحل با درک الهی خود نیروهای بالقوه را به بالفعل در آوردند و این نقیصه جبران شد. اما امروز ما باید با درس گرفتن از آن ایام همیشه قدرت نظامی پاسخگو در اختیار داشته باشیم.

وی در پایان، مدیریت صحنه نبرد را از دیگر درس های دفاع مقدس قلمداد کرد و شهید بزرگوار صیاد شیرازی را نمونه بارز یک مدیر توانمند در صحنه کارزار دانست.

این نشست با اقامه نماز جماعت و صرف افطار به پایان رسید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا