امیر سپهبد شهید محمد ولی قرنی

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::در روز اول فروردین سال 1292 در تهران دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان گلبهار اصفهان به اتمام رساند و پس از 1 سال به تهران آمد و تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان دارافنون تهران آغاز کرد و در دبیرستان نظام(دبیرستان ارتش) به پایان رساند.

شهید قرنی در سال 1309 وارد دانشکده افسری ارتش(مدرسه صاحب منصبی) شد و در سال 1311 با درجه ستواندومی در رسته توپخانه فارغ التحصیل شد.

وی در اواخر سال 1335 هنگامی که رئیس رکن 2 ستاد ارتش بود فعالیت­های خود را علیه رژیم شاه آغاز کرد و

در  اسفند 1336 به اتهام طرح کودتا علیه رژیم پهلوی به 3 سال زندان و اخراج از ارتش محکوم و بازداشت شد. در دی ماه 1339 مورد عفو قرار گرفت و از زندان آزاد شد. اما این بار نیز فعالیت­های سیاسی خود را ادامه داد و اواخر سال 1342 پس از آزادی از زندان مجدداً به فعالیت­های سیاسی پرداخت. در جریان قیام 15 خرداد و ارتباط او با آیت اله میلانی دوباره بازداشت و روانه زندان شد و نزدیک 9 ماه در زندان انفرادی به سر برد. در دادگاه نظامی به 3 سال محکوم شد و پس از تحمل زندان تا پیروزی انقلاب اسلامی تحت نظر ساواک  خانه نشین بود.



پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مرتباً برای دیدار با امام (ره) به مدرسه علوی می‌رفت. با استقرار نظام جمهوری اسلامی و تشکیل ارتش مکتبی ایران، در تاریخ 23 بهمن 57 طی حکمی از سوی حضرت امام (ره) به درجه سرتیپی ارتقاء یافت و به ریاست ستاد مشترک ارتش منصوب شد. در ماه­های اولیه پیروزی انقلاب در سرکوب و ناکامی گروهک‌های ضد انقلاب نقش بسزایی ایفا کرد .

با آغاز ناآرامی­های گسترده در کردستان، خود به آن منطقه رفت و به­سرعت کنترل اوضاع را در دست گرفته و مقدمات سرکوبی ضد انقلاب را فراهم ساخت.

سرانجام در شامگاه دوم اردیبهشت سال 1358 در حیاط منزل شخصی خود مورد اصابت گلوله‌های عناصر فریب خورده گروهک فرقان قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید سپهبد محمد ولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و اولین شهید از مسئولین نظام بود که سال­ها مبارزه علیه استبداد ستمشاهی  او را لایق مقام والای شهادت در راه خدا کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا