به بهانه سالروز عمليات قادر
تاريخ : 23 / 4 / 1392برچسب:ارتش,عملیات قادر,بسیج مردمی, | 18:45 | نویسنده : بسیجیان ارتش

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

به بهانه سالروز عمليات قادر

عمليات "قادر 1" كه مرحله نخست آن در روز 23 تيرماه 1364 آغاز گرديد يكي از عمليات هاي آفندي موفق و ارزشمند رزمندگان غيور و ولايتمدار ارتش جمهوري اسلامي ايران و نهمين عمليات ارتش در پنجمين سال جنگ تحميلي محسوب مي شود.

 شرح عمليات :

اين عمليات در منطقه شرق پيرانشهر - شرق اشنويه و ارتفاعات جنوبي برده بوك انجام شد.

عمليات قادر در حالي طرح ريزي و اجرا گرديد كه ركود قابل توجهي در جبهه هاي جنگ بوجود آمده بود و به دليل به كارگيري وسيع سلاح هاي شيميايي توسط رژيم بعثي عراق در عمليات بدر كه آخرين عمليات قبل از عمليات قادر بود؛ اهداف تصرف شده هنوز تثبيت نگرديده بود.

در اين زمان نيز تنها منطقه اي كه مي توانست با توجه به وضعيت آب و هوايي عمليات گسترده اي در آن انجام گيرد؛ منطقه عملياتي شمال غرب بود كه در صورت موفقيت، اهداف قابل توجهي را تأمين مي نمود. مهم ترين اين اهداف عبارت بودند از :

- تصرف ارتفاعات مهم وحساس منطقه

- قطع خطوط ارتباطي وتداركاتي ضد انقلاب داخلي

- انهدام نيروهاي دشمن

- آزاد سازي بخشي از خاك عراق

-نزديك شدن به راههاي اصلي و خطوط مواصلاتي دشمن

- افزايش كارآيي يگانهاي خودي

-ضعيف شدن دشمن و به دست آوردن ابتكار عمل .

مرحله اول عمليات قادر از تاريخ 23/4/1364 با هدايت و كنترل قرارگاه مشترك ارتش و سپاه (قرارگاه حمزه سيد الشهدا) و با فرماندهي مقتدرانه شهيد سپهبد علي صياد شيرازي در منطقه عمومي سيدكان با رمز "يا صاحب الزمان (عج)" آغاز گرديد.

اين عمليات مهم در تاريخ 8/5/1364 بعد از 17 روز تلاش با موفقيت به پايان رسيد. در اين عمليات و همچنين عمليات قادر 2 ،15 فروند بالگرد هوانيروز با 437 ساعت پرواز در 760 نوبت ضمن انهدام ادوات زرهي و سنگرهاي دشمن، تعداد 353 مجروح و 1563 رزمنده را ترابري و نزديك به 15 تن آذوقه ومهمات را جابجا نمودند.

 


نتيجه:

- دست يابي به پايگاه هاي منطقه و آزادسازي ارتفاعات باشكين، سرسپندار بربزين دوست وحصار دوست

-تصرف بخشي از خاك عراق و نزديك شدن به آماد راههاي اصلي و خطوط مواصلاتي دشمن كه به دليل پاتكهاي سنگين مواضع تصرفي تثبيت نگرديد.

- تعداد 1250 نفر در اين عمليات از دشمن كشته وزخمي شده و20 نفرنيز به اسارت در آمدند.

-3 فروند هواپيما، 4 دستگاه تانك، 3 عراده توپ و 67 دستگاه خودرو به همراه تعدادي از پايگاه ها وزاغه هاي مهمات از جمله ضايعات انهدامي رژيم بعثي عراق در اين عمليات مي باشد.

در اين عمليات ارزشمند تيپ 23 تكاور، تيپ 28 پياده كردستان، تيپ يكم لشگر 77 پياده خراسان، گردان تكاور لشگر 64 اروميه، تيپ 55 هوابرد شيراز با كمك و پشتيباني گردانهاي توپخانه، مهندسي، هوانيروز و نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و با همراهي و مشاركت رزمي و تاكتيكي يگانهاي سپاه پاسداران توانستند بارديگر اقتدار رزمندگان غيور اسلام را در جبهه هاي جنگ تحميلي به نمايش بگذارند.

گفتني است در اين عمليات ارتش رژيم بعثي عراق با يازده تيپ و دو لشگر مجهز به شدت درهم كوبيده شد.

منبع: اطلس نبردهاي ماندگار

تنظيم: سروان شهروز عليمرداني


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا