انتقال ۳۲ مگابیت اطلاعات در یک ثانیه توسط سامانه های فکور و رسول

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
 
 پایگاه مردمی ارتش::با این امکانات، فرمانده نبرد از زمان فاصله دریافت اطلاعات تا صدور دستور مقابله، در کمتر از 10 ثانیه، برای مقابله با دشمنی که در بیش از 400 کیلومتری قرار دارد، دستور نحوه مقابله صادر می‌کند.
 

به گزارش  پایگاه مردمی ارتش به نقل از  خبرگزاری دفاع مقدس، روز گذشته از دو سامانه کنترل فرماندهی و ارتباط تاکتیکی "فکور و رسول" با حضور امیر اسماعیلی، با حضور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش و جمعی دیگر از فرماندهان نظامی رونمایی شد.

تعریف سامانه فکور

فکور، یک سامانه کنترل فرماندهی است که به فرمانده این امکان را می‌دهد که بداند با چه تجهیزاتی باید با پرنده‌ها، موشک‌ها و یا حملات دشمن، در یک گستره جغرافیایی مشخص، مقابله کند.

از مهمترین ویژگی‌های سامانه کنترل و فرماندهی فکور، قابلیت تحرک و جابه‌جایی بالا و استقرار در مناطق صعب‌العبور، دفاع در برابر جنگ الکترونیک و استفاده از شبکه‌های ماکروویو اختصاصی، فیبر نوری و مخابرات کشوری و اطمینان‌بخشی از اصابت و انهدام اهداف از دیگر قابلیت‌های این سامانه هوشمند اعلام شده است.

اما این سامانه، به خودی خود اطلاعاتی که نیاز دارد را جمع‌آوری نمی‌کند، بلکه این سامانه از یک سامانه ارتباطی پیشرفته به نام رسول، تغذیه می‌شود. علاوه بر این، سامانه‌های راداری و رادیویی نیز به سامانه فکور متصل هستند تا در نهایت، مجموعه‌ای از اطلاعات از طریق سامانه رسول در اختیار فرمانده میدان قرار داده شده و وی بتواند تصمیم درست را در قبال تهاجم دشمن، بگیرد.

 

این سامانه در در سه بخش طراحی و ساخته شده است:

مجموعه عملیات، مجموعه ارتباطات و مجموعه ارتباط راه دور پر ظرفیت تاکتیکی از جمله مراحل طراحی و ساخت سامانه کنترل فرماندهی است.

مجموعه عملیات از سه بخش فرمانده نبرد، عملیات و ارتباط داخل تشکیل شده است.

در بخش فرمانده نبرد، در این جایگاه با استفاده از سخت افزار و نرم افزارهای پیش بینی شده توانایی طرح ریزی و هدایت کلی عملیات پدافند هوایی را عهده دار است.

در بخش عملیات، 7 جایگاه عملیاتی جهت هدایت و کنترل هوشمند عملیات پدافند هوایی پیش بینی شده است.
در بخش ارتباط داخل کلیه ورودی و خروجی اطلاعات به بخش های فرماندهی و عملیات از این طریق صورت می گیرد.

در بخش مجموعه ارتباطات، این مجموعه با هدف ایمن سازی شیلتر عملیات به نحوی طراحی گردیده تا هیچ نوع تشعشعی در مجموعه عملیات وجود نداشته باشد.

این مجموعه وظیفه جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف و تامین خطوط ارتباطی بی سیم و با سیم را به عهده دارد.

در بخش مجموعه ارتباط راه دور پر ظرفیت تاکتیکی، این سامانه وظیفه انتقال خطوط ارتباطی صوتی، تلفنی و دیتا از اولین محل دسترسی به شبکه های ارتباطی نظامی و کشوری به مجموعه ارتباطات را برعهده دارد.

تعریف سامانه رسول

یکی از مهمترین سامانه‌های متصل به سامانه فرماندهی فکور، سامانه ارتباط تاکتیکی رسول است. این سامانه، یک سامانه ارتباطی با امکان انتقال دیتا و اطلاعات به‌خصوص صوت است.

با استفاده از این سامانه، رادارهای رصد کننده دشمن در میدان نبرد، اطلاعات خود را در اختیار یک فرماندهی سیار که در مرکز کنترل و فرماندهی فکور، مستقر است، ارائه داده و قدرت تصمیم‌گیری وی را در مواجهه با تهاجم دشمن، بالا می‌برد.

 

روش انتقال اطلاعات این طور است که سایت‌های ارتباطی و خودروهای ارتباط تاکتیکی، اطلاعات و دیتای خود را از طریق فیبر نوری به "سامانه ارتباطی امن دید مستقیم" ارسال کرده و این سامانه از طریق ارتباط کدگذاری شده رادیویی، این اطلاعات را به یک سامانه دیگر که خودرو سیار فرماندهی و کنترل هوشمند است، منتقل می‌کند.

در حین این انتقال اطلاعات، سایت‌های ارتباطی و جنگنده‌ها و همچنین پرنده‌های شناسایی بدون سرنشین نیز اطلاعات جمع‌آوری شده خود را به سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند، به طور جداگانه ارسال می‌کنند تا در نهایت، سامانه ارتباطات فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی، مجموعه اطلاعات جمع‌آوری شده از همه این منابع را از 3 مسیر "فیبرنوری، سیم جنگی و کابل پرظرفیت" به مرکز عملیات فرماندهی فکور ارسال می‌کند.

آنطور که فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفته است، یکی از ویژگی‌های سامانه رسول، امکان برقراری ارتباط با رادارهای پیشرفته‌ای همچون مطلع‌ فجر است. این ارتباط بین سامانه رسول و رادار مطلع‌فجر، از طریق فیبر نوری برقرار می‌شود.

مطلع‌ فجر یکی از رادارهای بومی ایران است که از تکنولوژی بسیار بالایی در ساخت آن استفاده شده است.
سامانه ارتباط تاکتیکی رسول، همچون سامانه‌های غیرقابل کشف دیگر، از قابلیت کدگذاری برخوردار بوده و در برابر جنگ الکترونیک دشمن برای کشف اطلاعات انتقالی، مقاوم است.

با توجه به اینکه سامانه‌های راداری، رصد و مراقبت هوایی و همچنین سامانه‌های شنود، قابلیت ذخیره سازی‌ اطلاعات اعم از صوت، خطوط تردد پرنده‌های دشمن، اهداف احتمالی دشمن و . . . را دارند، این دیتا و اطلاعات باید در اختیار فرمانده میدان نبرد قرار گیرد تا وی بتواند با این اطلاعات، درباره نحوه برخورد با دشمن،‌ تصمیم‌ مقتضی و صحیح را اتخاذ و دستور مقابله را صادر کند.

بدین ترتیب، مجموعه اطلاعات دریافتی از رادارهای مطلع‌فجر و رادارهای دیگر، به همراه اطلاعات سایت‌های دیگر از طریق سامانه ارتباط تاکتیکی رسول به سامانه فرماندهی فکور منتقل و این دیتا را در اختیار فرمانده مستقر در آن، قرار می‌گیرد.

 این سامانه قادر است که 32 مگابیت اطلاعات را در یک ثانیه منتقل کند.

به گفته فرمانده پدافند هوایی ارتش، با این امکانات، فرمانده نبرد از زمان فاصله دریافت اطلاعات تا صدور دستور مقابله، کمتر ازده ثانیه زمان نیاز دارد" و این یعنی اینکه فرمانده میدان نبرد در کمتر از 10 ثانیه، برای مقابله با دشمنی که در بیش از 400 کیلومتری قرار دارد، دستور نحوه مقابله صادر می‌کند..
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا