چگونگی قیچی شدن لشکر ۱۱ عراق/ نبرد جنگنده‌های نهاجا با لشکر زرهی رژیم بعث

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

پایگاه مردمی ارتش::رئیس گروه طرح‌های استراتژیک و تاکتیک‌های نهاجا در دفاع مقدس گفت: در عملیات بیت‌المقدس در ۲۲ سورت پرواز اقدام به عکسبرداری هوایی کردیم و در یکی از این ماموریت‌ها متوجه شدیم عراق پلی را روی کارون نصب کرده که خرمشهر را به کرانه‌های غربی اروند رود وصل می‌کند و لشکر ۱۱ عراق از این طریق پشتیبانی می‌شود.

امیر سرتیپ دوم خلبان علیرضا نمکی، رئیس گروه طرح‌های استراتژیک و تاکتیک‌های نهاجا در جنگ تحمیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: در عملیات بیت‌المقدس وسعت گستردگی عملیات حدود ۵۴۰۰ کیلومتر بود که قرار شد قرارگاه‌های کربلا و قدس (لشکر زرهی ۱۶) در جنوب فکه، و قرارگاه‌های فتح (لشکر ۹۲ زرهی) و نصر (لشکر ۲۱حمزه) با عبور از شرق کارون و تیپ محمد رسول‌الله سپاه، این عملیات را پیش ببرند.

وی با اشاره به اینکه سازمان رزم هوایی در عملیات بیت‌المقدس از گردان‌های ۳۱ و ۳۲ از پایگاه هوایی همدان، گردان ۴۱ و ۴۲ از پایگاه هوایی دزفول، گردان ۶۱ و ۶۲ از پایگاه هوایی بوشهر، گردان ۱۱ شناسایی از پایگاه هوایی مهرآباد تشکیل شده بود، ادامه داد: با فراهم کردن آتش پشتیبانی، فراهم کردن دفاع هوایی برای منطقه عملیات، کسب برتری هوایی برای انجام موفقیت‌آمیز عملیات، گردآوری اطلاعات و هشدارهای راداری و الکترونیکی و خدمات پشتیبانی دفاعی رزمی از عملیات بیت‌المقدس، به پشتیبانی از عملیات پرداختیم.

رئیس گروه طرح‌های استراتژیک و تاکتیک‌های نهاجا در جنگ تحمیلی تصریح کرد: لشکر ۲۱ حمزه که قرار بود از رود کارون عبور کند باید برای عبور از کارون  ۷ پل می‌ساخت که ما با دو فروند هواپیمای اف ۱۴ از این لشکر پشتیبانی ‌کردیم.

وی ادامه داد: در عملیات طریق‌القدس برای اولین بار از ۲ عدد آتش‌بار هاگ استفاده شد که خیلی خوب جواب داد و ما همین کار را در عملیات بیت‌المقدس نیز به صورت گسترده‌تری انجام دادیم. یک پایگاه موشکی در تبوک در سه راهی آبادان- ماهشهر- اهواز به نام تبوک و یک پایگاه موشکی دیگر نیز در رامشیر به نام رامشیر و یک پایگاه موشکی به نام خیبر یک نیز که از قبل در عملیات طریق‌القدس دایر شده بود و همچنین یک پایگاه موشکی را در جنوب فکه دایر کردیم تا بتوانیم از چهار طرف منطقه را پوشش داده و از نیروهای خودی پشتیبانی کنیم.

رئیس گروه طرح‌های استراتژیک و تاکتیک‌های نهاجا در جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: لشکر ۲۱ حمزه با عبور از کارون در ظرف ۲ روز به گرمدشت رسید، یعنی حدود ۱۵ کیلومتر پیشروی کرد؛ لشکر ۶ زرهی عراق در مقابل قرارگاه قدس آرایش نظامی گرفته بود، اما ۸ فروند از جنگنده‌های ما با پرواز از پایگاه‌های هوایی بوشهر و همدان این لشکر را بمباران کردند که در پی این اقدام، قرارگاه نصر توانست به شلمچه برسد.

وی ادامه داد: در جریان انجام عملیات بیت‌المقدس در ۲۲ سورت پرواز اقدام به عکسبرداری هوایی کردیم و در یکی از این ماموریت‌ها متوجه شدیم عراق پلی را روی کارون زده است که خرمشهر را به کرانه‌های غربی اروند رود وصل می‌کند و لشکر ۱۱ عراق از این طریق پشتیبانی می‌شود، ما این پل را در چند مرحله زدیم و ارتباط لشکر ۱۱ از نظر لجستیکی با ارتش عراق در غرب اروند قطع و لشکر ۱۱ تسلیم شد.

رئیس گروه طرح‌های استراتژیک و تاکتیک‌های نهاجا در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: برای اینکه ارتش و سپاه بتوانند آرایش نظامی بگیرند از فروردین ماه  بر فراز نیروهای بعثی پرواز می‌کردیم؛ به گونه‌ای که در عملیات بیت‌المقدس حتی یک بار هم قرارگاه‌های نصر و فتح  بمباران نشدند و ما بیش از ۵۰ فروند جنگنده عراق را منهدم کردیم.

وی ادامه داد: نیروهای تحت امر قرارگاه قدس، مناطق طلائیه و کوشک را گرفتند و نیروهای تحت اختیار قرارگاه فتح نیز تا نهر کتیبان پیشروی کردند. قرار بود که تا بصره پیش برویم و سپس به عراقی‌ها پیغام بدهیم که خرمشهر را آزاد کنید تا ما هم بصره را آزاد کنیم؛ هرچند که خرمشهر در این مرحله آزاد شده بود، اما فرماندهان آن زمان اجازه ورود به بصره را به ما ندادند و پس از ۴۰ روز به ما اعلام شد که اجازه داریم به مناطق نظامی بصره ورود کنیم، اما به هیچ عنوان مجوز ورود به مناطق مسکونی  و غیر نظامی را نداشتیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا