چهره راستین و شکست ­ناپذیر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

"نیروی زمینی قهرمان که در حقیقت در تمامی حوادث در نوک پیکان حملات ناجوانمردانه دشمنان بوده است به حق چهره راستین و شکست نا پذیر و استوار خود را در دفاع از مرزهای گسترده کشورمان نشان داد."

امام خمینی (ره)

 

 

 

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با پیوستن به مردم در بهمن ماه 1357 نقش مهم و اساسی خود را در پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت آن اجرا نمود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله مأموریت یافت تا در راستای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و اجرای فرامین فرماندهی کل قوا در مناطقی از کشور با ضد انقلاب درگیر شده و دفاع قهرمانه خود را در یک نبرد طولانی از مرز و بوم میهن اسلامی آغاز نماید. این حماسه که چهره نیروی زمینی قهرمان به تعبیر امام(ره) در آن می­درخشید با صلابت هر چه تمامتر هنوز ادامه دارد و در این راستا بیش از 48000 ستاره درخشان از فرماندهان و اسوه­های بی­مانند میادین نبرد گرفته تا سربازان مظلوم و گمنام خود را تقدیم انقلاب اسلامی نموده است و آثار کینه دشمن متجاوز که هنوز بر بدن بیش از 270000 مجروح و جانباز باقی است سند زرین دیگری بر سربازی سربازان فداکار و بی­توقع این نیرو می­باشد.

 

 

 

 

 

عملکرد نیروی زمینی تا شروع جنگ

 

نیروی زمینی که در سیر تحولات انقلاب با کاهش توان رزمی مواجه شده بود بلافاصله اقدام به تجدید سازمان نموده و با عناصر مومن و پایدار خود به آموزش اولیه بسیج و سپاه پاسداران پرداخته و با اعزام تیمهای آموزشی و افسران ستاد و تشکیل دوره­های کوتاه مدت برای پاسداران در پی ریزی نهاد قدرتمندی بنام سپاه پاسداران نقش خود را به انجام رسانده و هم­زمان مأموریت یافت تا ضد انقلاب و عناصر خود فروخته ضد مردمی را ابتدا در ترکمن صحرا و سپس بطور گسترده در آذربایجان و کردستان سرکوب نموده و شهرها و روستاها و پادگان­ها را پاکسازی و امنیت را در این مظلوم بر قرار و حاکمیت نظام اسلامی را اعمال نماید. جنگهای چریکی در ارتفاعات، جاده­ها، روستاها، شهرها و مناطق استراتژیک در آزاد سازی شهرهایی مانند بوکان، سقز، مهاباد، بانه، سردشت، پیرانشهر، مریوان، دیواندره و مقاومت دلیرانه 44 روزه در باشگاه افسران سنندج و استقامت در پادگان­های محاصره شده، به آفریدن حماسه­هایی انجامید که در تاریخ نظامی میهن اسلامی نمونه و مانندی ندارد. این نبردها در سه مقطع زمانی صورت پذیرفت.

 

مقطعی که ضد انقلاب نمودار شد و با توطئه سیاسی و اعزام هیئت حسن نیت دولت موقت و ریاست جمهوری وقت بنی­صدر خائن، ضدانقلاب بر شهرها و جاده­ها و روستاها مسلط گردید که فقط در یک کمین ضد انقلاب در اوایل درگیری 152 نفر از یک گردان ارتش به شهادت رسیدند.

 

مقطع دوم حضور پر قدرت و سریع لشکرهای 81 ، 16 ، 21، 77 و تیپ­های 23،55، 30 از نیروی زمینی ارتش و واحدهایی از سپاه پاسداران و نیروهای مردمی بودند که اوج حماسه و نبرد به فرماندهی سپهبد شهید صیاد شیرازی صورت گرفت که این شهید بزرگوار ضمن هدایت نبرد خود تفنگ به دست گرفته و بارها تا مرحله شهادت پیش رفت.

 

مقطع سوم که جاده مواصلاتی 2 استان از طریق میاندوآب، بوکان و سقز باز شد و جاده­های پیرانشهر به سردشت و جاده مهاباد به سردشت، پاکسازی شده و نبرد تا عمق روستاها ادامه یافت.در این رابطه نقش مهم هوانیروز و نیروی هوایی در حمایت­های همه جانبه و حتی شرکت نزدیک در نبرد با ضد انقلاب ستودنی و فراموش نشدنی است.

 

 

 

 

 

 

توان رزمی ارتش در آستانه جنگ

 

هنوز یگان­های ارتش جمهوری اسلامی از پاکسازی شهرها فارغ نشده بودند که طبل جنگ با تجاوز سراسری عراق در جبهه­های جنوبی نواخته شد و یکی از نادرترین جنگ­های تاریخ معاصر به وقوع پیوست.

 

استعداد یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بویژه نیروی زمینی در پی حوادثی که در بسیاری از آن­ها دست عوامل توطئه­گر پیدا بود کاهش یافته و در آمادگی کامل به سر نمی­بردند. از عمده­ترین این عوامل آسیب­های وارد شده بدنبال پیروزی انقلاب اسلامی، ورود مردم به پادگان­ها، اخراج 40 هزار مستشار نظامی خارجی که عمدتاً آمریکایی بوده و در تمام زوایا نقش کلیدی داشته­اند، کاهش مدت سربازی از دو سال به یک سال که استعداد نفرات را به نصف کاهش داد، کم شدن تعداد پرسنل کادر در ارتش بدلیل توقف استخدام، انتقال پرسنل متخصص به شهرهای محل سکونت، لغو خرید تجهیزات نظامی و طرح فروش ادوات مدرن جنگی، فراخواندن وابستگان از خارج و نهایتاً انحلال واحدهایی از یگان­های نظامی بوده که عمدتاً در پی تصمیم دولت موقت برای کاهش توان رزمی بعنوان یک اصل به وقوع پیوست.

 

در مقابل ارتش عراق با شروع تبلیغات سرسام­آوری به افزایش روحیه خصومت و ایجاد کینه در مردم و نظامیان خود نسبت به ایران اقدام کرد و با خرید بدون حد و مرز تجهیزات مدرن، انواع هواپیما­های جنگی، احداث پایگاههای جدید در مرز، احضار متولدین 1955 و  1956 به خدمت و فراخوانی نیروی ذخیره ارتش استعداد یگان­های خود را فوق­العاده گسترش داد. با توجه به موارد اشاره شده معاونت عملیات نیروی زمینی طی یک برآورد نظامی در بعضی از مناطق نبرد در روزهای اول جنگ توان رزمی عراق را 15 برابر توان رزمی ایران اعلان نموده بود.

 

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران علی­رغم مسائلی که باعث کاهش توان رزمی شده بود با روحیه­ای بالا ضمن انجام مأموریت خود در مبارزه با ضد انقلاب، طرح­های گوناگون دفاعی را آماده نموده و حرکات نظامی عراق را زیر نظر گرفت و اسناد فراوانی از گزارشات مفصل یگان­ها در رابطه با تحرکات و تجاوزات ارتش عراق در مرزها در بایگانی یگان­ها موجود است که متأسفانه از طرف رئیس جمهور وقت جدی گرفته نمی­شد حتی در یکی از مناطق برای اثبات تجاوزات عراق، سپهبد شهید صیاد شیرازی مجبور شد بنی­صدر را با هلی­کوپتر به منطقه برده تا از نزدیک یک پاسگاه تخریب شده را مشاهده کند. درگیری­های پراکنده تا31/6/1359 در اکثر مناطق بویژه در مناطق جنوب مانند بمباران دهکده­های قره شیر، اشغال پاسگاه مرزی امیر آباد در مهران و درگیری پاسگاه خرمال ادامه داشت.

 

 

 

 


متوقف نمودن دشمن و ممانعت از تداوم پیشروی

 

دشمنان تا دندان مسلح با بمباران شهرهای ایران حرکت یگان­های خود را به اهداف از پیش تعیین شده آغاز کرد و طبق ادعای صدام قرار بود 3 روزه تهران را فتح وانقلاب اسلامی را شکست دهد و از اینجا سر فصل جدیدی در حماسه­سازی­های نیروی زمینی قهرمان آغاز گردید. نیروی زمینی ارتش با استفاده از طرحهای دفاعی خود با همان استعداد کم، بی درنگ مواضع مشخص شده را اشغال و ایستادگی در مقابل دشمن را از روز اول نبرد بصورت جدی و مؤثر آغاز می­نماید.

 

نبردهای تن به تن ، یورش قهرمانانه هوانیروز و نیروی­هوائی به مواضع وعمق شهرهای دشمن از تدبیرهای روز دوم نبرد است. این مقاومت با از جان گذشتگی تاریخی نیروها در اکثر مناطق دیگر باعث کند شدن حرکت و پیشروی نیروهای دشمن گردید. نبردهای 7 روز آغاز جنگ در خرمشهر، بستان، رقابیه، عین­خوش، دهلران که به وارد کردن تلفات سنگین به دشمن همراه بود، توانست ارتش مغرور عراق را به خود آورد به حدی که حتی به اهداف اولیه خود نرسید و مجبور به توقف اجباری در مناطق نا خواسته گردید. قهرمانی­های یگان­های حاضر در منطقه جنوب و غرب در مقابل ارتش با استعداد حدود 15 لشکر زرهی تقویت شده و دهها تیپ و یگان ویژه و دهها هزار داوطلب ارتش مردمی و صدهها هواپیمای مدرن جنگی دور از انتظار بوده و قابل ستایش است. بدین ترتیب دشمن در روز هفتم مهرماه در مناطق متصرف شده متوقف گردید. صدام حسین اجباراً پیشنهاد آتش بس داد و شورای امنیت سازمان ملل اولین قطعنامه را به شماره 497 صادر نمود.

 

 

 

 

 

 

آغاز عملیات بزرگ پدافندی

 

در تاکتیک نیروهای نظامی معاصر یکی از مهمترین عملیات­های نظامی، تثبیت دشمن و ایستادگی در مقابل تجاوز اوست که اصطلاحاً آنرا پدافند می­نامند. اجرای عملیات­ پدافندی بدلیل ویژگی­های خاص بسیار دشوارتر از یک عملیات آفندی(حمله به دشمن) است لذا هیچ یگان نظامی نمی­تواند قبل از شروع رسمی جنگ آغاز شده بود با طولانی شدن جنگ در سراسر مناطق مرزی غرب و جنوب با قدرت ادامه یافت. پایداری نیروی زمینی در پدافند طولانی در شرایط سخت آب و هوایی از ارتفاعات صعب العبور پوشیده از برف شمالغرب که گاهی اوقات برای تدارک سنگرها از نردبانهای طنابی بلند استفاده می­شد تا دشت­های وسیع و هوای داغ داغ خوزستان آنچنان سخت و طاقت فرسا می­نمود که بعضی از یگانها به اصرار درخواست رهایی از پدافند و شرکت در عملیات آفندی را می­نمودند. بهر تقدیر عملیات پدافندی 8 سال دفاع مقدس با همت و مقاومت تعدادی از یگانهای نیروی زمینی با سر بلندی کامل انجام و زمینه برای اجرای عملیات­های آفندی توسط دیگر رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراهم گردید.

 

 

 

انجام عملیاتهای بزرگ و کسب پیروزی در جنگ

 

یکی دیگر از تاکتیکهای نظامی، انجام عملیاتهای کوچک (تک محدود) برای حفظ روحیه تهاجمی خودی و گرفتن فرصت از دشمن برای طرح ریزی تهاجمی می­باشد. نزدیک به 250 عملیات از 307 عملیات در طول جنگ که به صورت مستقل توسط ارتش و یا بطور مشترک با سپاه انجام شده است عملیاتهای کوچکی بود که دقیقاً از روز دوم مهرماه1359 در منطقه عین­خوش آغاز و تا آخرین روزهای جنگ ادامه یافت. بدنبال تثبیت دشمن و شناسایی استعداد و نقاط ضعف و قوت آن، زمینه برای انجام عملیاتهای بزرگ با هدف بیرون راندن متجاوز و آزادسازی مناطق اشغال شده مهیا می­شود.در این فرصت کوتاه تنها اشاره­ای گذرا به این نبردها شده و تفصیل آنرا به مطالعه کتاب ارزشمند اطلس نبردهای ماندگار ارجاع می­دهیم.

 

 

 

عملیات ثامن­الأئمه سر آغاز پیروزی­های بزرگ

 

اولین عملیات بزرگ و در عین حال کاملاً کلاسیک و طبق اصول نظامی، عملیات ثامن­الأئمه است که به وسیله طراحان ورزیده نیروی زمینی ارتش طراحی و عمدتاً توسط لشکر 77 و واحدهایی از سپاه پاسداران و بدنبال دستور سریع فرمانده کل قوا مبنی بر شکستن حصر آبادان بطور صد در صد موفق انجام و خیال شکست نا پذیری صدام را نقش بر آب نمود. به دنبال نبردهای طریق­القدس، فتح المبین و بیت المقدس انجام وسپس دامنه آن به عملیتهای محرم، قادر و عاشورا....... کشیده شد.

 

ارتش جمهوری اسلامی بطور کلی و نیروی زمینی قهرمان بطور ویژه، بدون شک تنها نیرویی است که از روز اول نبرد در تمام مناطق و در تمامی عملیتها به صورت مستقیم وغیر مستقیم شرکت نموده و نقش مؤثر و تعیین کننده خود را به خوبی نشان داده است. بطور مثال: همزمان با آغاز عملیات والفجر 8 ، آتش توپخانه 50 گردان توپخانه نزاجا و پروازهای دلیرانه نیروی هوایی و هوانیروز آنرا مستقیماً حمایت می­کردند و همزمان عملیات پشتیبانی در منطقه­ای به عرض 200 کیلومتر با شرکت 4 لشکر از شلمچه تا طلائیه انجام گردید که ضمن انهدام وسیع ادوات جنگی دشمن و وارد نمودن تلفات سنگین و نفوذ به مواضع مستحکم باعث شد ارتش عراق فریب خورده و نیروهای مستقر در منطقه را به سمت فاو اعزام ننماید تا عملیات والفجر 8 با پیروزی به انجام برسد.

 

 

 

تداوم حضور جهت حفظ امنیت ملی

 

اینک در آستانه 29 فروردین روز ارتش و روز حماسه آفرینی­های نیروی زمینی سرافرازانه به اطلاع مردم عزیز که از حمایت خود از ارتش لحظه­ای دریغ ننموده­اند برسانیم که نیروی زمینی ضمن ادامه مأموریت حفظ مرزها در مناطق نبرد به بازسازی و افزایش قدرت رزمی خود اقدام نموده و در مانورهای عظیم ذوالفقار و پیروان ولایت اقتدار و سر بلندی خود را به نمایش گذاشته­ است. این نیرو با سرافزاری در پی اجرای قانون اساسی نسبت به شرکت در سازندگی میهن اسلامی اقدام و در صحنه­های باقی مانده نبرد با پاکسازی صدها هکتار از اراضی آلوده به مین و مواد منفجره زمینه گسترش کشاورزی و آبادانی منطقه را فراهم می­نماید. تجسس و پیدا نمودن پیکر مطهر شهدا و جلوگیری از نفوظ منافقین و ایجاد امنیت در نوار مرزی شرق کشور جهت جلوگیری از قاچاق مواد مخدر نیز از دیگر اقدامات ارزشمند این نیرو است.

 

 

 

تهیه و تنظیم:روابط عمومی نیروی زمینی ارتش

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا