فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داد: ناو اتمي و هواپيمابر ايران در راه است

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 

  پایگاه مردمی ارتش::فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به رونمايي از ناوشكن جديد پيشرفته «دماوند» تا پايان امسال، از توانمندي و آمادگي اين نيرو براي ساخت ناو هواپيمابر و زيردريايي با قابليت رانش اتمي خبر داد.

به گزارش  پایگاه مردمی ارتش به نقل از  مشرق، امير دريادار دكتر حبيب‌الله سياري در گفتگويي، به سئوال‌هايي در زمينه آخرين دستاوردها در حوزه ساخت تجهيزات نظامي، اهداف حضور دريادلان در آب‌هاي آزاد، مقابله با دزدان دريايي و اهم فعاليت‌هاي نداجا پاسخ داد. توانايي و آمادگي اين نيروي راهبردي براي ساخت ناو هواپيمابر با قابليت رانش اتمي، موضوعي است كه فرمانده نداجا براي نخستين‌بار به آن اشاره كرد.

ناو هواپيمابر از جمله تجهيزات نظامي به شمار مي‌آيد كه فقط تعداد انگشت‌شماري از كشورهاي دنيا توانايي ساخت آن را دارند كه به طور حتم توانمندي ارتش ايران براي ساخت اين ناو، نقطه عطفي در ميزان قدرت نظامي كشورمان خواهد بود.

اهميت استفاده از دريا

فرمانده نداجا در ابتداي اين مصاحبه بااشاره به اهميت دريا و استفاده از منافع و منابع حاصل از آن، گفت: امروز بيش از 90 درصد تجارت ما از طريق دريا انجام مي‌گيرد و براساس فرمايش مقام معظم رهبري «منافع كشور در دريا، منافع راهبردي و كلان است». برهمين اساس توسعه دريا محور كشور بايد در صدر امور قرار بگيرد، زيرا منابع و منافع زيادي در دريا وجود دارد كه هنوز از آنها استفاده نكرده‌ايم كه در صورت تحقق اين موضوع در زمينه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي، شاهد رشد بيشتري خواهيم بود.

وي افزود: استفاده از منابع و منافع دريا، راه توسعه كشور در ابعاد مختلف از جمله انرژي، غذا، گردشگري و ايجاد كار به شمار مي‌آِيد كه لازمه موفقيت در اين راه، فرهنگسازي در جامعه است و رسانه‌ها مي‌توانند كمك قابل توجهي براي تحقق اين هدف ارزشمند، انجام دهند.

امير سياري درباره اهداف و ماموريت اصلي نداجا، تأكيد كرد: حفاظت و پاسداري از مرزهاي آبي و آب‌هاي سرزميني، منطقه نظارت انحصاري و اقتصادي و فلات قاره و همچنين حفاظت از منابع و منافع ايران در همه اين آب‌ها، جزو ماموريت‌ اصلي نيروي دريايي است كه از سال 86 و با تدبير فرمانده معظم كل‌قوا، حضور در درياهاي آزاد براي نشان دادن اقتدار كشور و نتايج حاصل از آن هم در دستوركار نداجا قرار گرفت.

وي يادآور شد: معظم‌له در ابتداي كار، منطقه ماموريت اوليه را تا 10 درجه شمالي مشخص فرمودند كه نداجا پس از حضور موفق در اين منطقه به آب‌هاي آزاد ديگر جهان از جمله درياي سرخ، مديترانه، اقيانوس آرام و اطلس راه يافت.

مقابله با دزدي دريايي

فرمانده نيروي دريايي در ادامه به قدرت و صلابت نداجا در مقابله با دزدان دريايي اشاره كرد و گفت: خليج عدن يكي از مهم‌ترين آبراه‌هاي جهان محسوب مي‌شود كه بيش‌از نيمي از تجارت جهان از اين آبراه انجام مي‌شود. همچنين همه كشورهاي آسياي جنوب‌شرقي و غربي براي صادرات و واردات با كشورهاي اروپايي و آمريكا از مسير عدن استفاده مي‌كنند.

وي با تأكيد براين‌كه خليج‌ عدن مهمترين منطقه جهان از نظر اقتصادي است، افزود: دزدان دريايي با شناسايي اين منطقه مهم، از سال‌ها قبل فعاليت‌هايي را در منطقه ياد شده آغاز كرده‌اند و براساس برخي آمارها، تاكنون 15 ميليارد دلار به اقتصاد جهان آسيب وارد كرده اند.


وي درباره اقدامات نيروي دريايي ايران در زمينه مقابله با دزدان دريايي خليج عدن، تأكيد كرد: از سال 87 تاكنون، نداجا 2400 فروند كشتي تجاري و نفتكش را در اين منطقه اسكورت كرده است و بيش از 150 مورد درگيري مستقيم با دزدان دريايي داشته‌ايم و توانسته‌ايم علاوه‌بر حفاظت از كشتي‌هاي كشورمان، در چند مورد به كشورهاي ديگر هم كمك و از سرقت كشتي‌ها و محموله‌هاي آن جلوگيري كنيم.

امير سياري افزود: در آخرين مورد كه دوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد، پس از درخواست يك كشتي نفتكش هندوستان، به كمك آنها شتافتيم و توانستيم دزدان دريايي را فراري دهيم، چندي قبل هم يك فروند كشتي متعلق به كشورمان كه محموله‌ زيادي هم داشت، در جنوب مدار 10 درجه و در منطقه‌اي كه ما حضور نداشتيم، ربوده شد كه پس از تعقيب دزدان دريايي، در نزديكي سواحل سومالي توانستيم پس از 48 ساعت درگيري، كشتي‌مان را نجات دهيم.

فرمانده نداجا با اشاره به حضور پررنگ تعداد زيادي از كشورهاي دنيا در خليج عدن، گفت: روزانه تا 35 كشور دنيا هم در اين منطقه حضور پيدا مي‌كنند اما به دليل خلاء قانوني دستگيري و انتقال آنها به كشورمان، كار پر فايده‌اي نخواهد بود، ولي به طور حتم برخي كشورها براي اين‌كه به بهانه نبود امنيت بتوانند در اين منطقه حضور پررنگ‌تري داشته باشند، آنها را به تجهيزات دريايي و نظامي مجهز مي‌كنند.

دستاوردهاي جديد نداجا

اعلام دستاوردهاي جديد نيروي دريايي، بخش ديگر گفتگوي ما با امير سياري است.

وي در اين باره گفت: پروسه ساخت تجهيزات، مسيري است كه به طور مداوم طي مي‌شود و آنچه براي ما مهم است، دستيابي متخصصان بومي به دانش تعمير و ساخت انواع تجهيزات است. اكنون به جايگاهي رسيده‌ايم كه نگهداري شناورها، ناوشكن‌ها و تعميرات و ساخت آنها را بدون نياز به كشورهاي ديگر انجام مي‌دهيم و به ساخت زيردريايي هم روي آورده‌ايم.

وي يادآور شد: حضور در درياهاي آزاد با بهره‌گيري از تجهيزات ساخت داخل و نيروهاي آموزش ديده در كشورمان، نشان دهنده اوج توانمندي نيروي دريايي و صنايع مرتبط است.

سياري با اشاره به الحاق ناو موشك‌انداز پيكان به ناوگان دريايي در سال 82 و پس از آن ساخت ناوشكن جماران، گفت: اكنون ساخت انواع ناوشكن و زيردريايي كلاس «فاتح» را در دستور كار داريم.

وي از بدنه ناوشكن به لحاظ رادارگريزي، تجهيزات شنود و راداري، نوع سلاح، حمل بالگرد و ماندگاري در دريا به عنوان مولفه‌هاي افزايش قابليت‌هاي تجهيزات نظامي در حوزه دريا ياد كرد و يادآور شد: هر ناوشكن يا موشك‌اندازي كه ساخته مي‌شود، بايد نسبت به مدل قبلي‌اش از قابليت‌هاي بيشتري در مولفه‌هاي ياد شده برخوردار باشد.

امير سياري از پيشرفت 98 درصدي ساخت ناوشكن دماوند خبر داد و گفت: اين ناوشكن يا فاتح تاپايان امسال رونمايي مي‌شود. همچنين توانسته‌ايم در زمينه هواناوها به پيشرفت‌هاي قابل توجهي دست يابيم، به نحوي كه امروز هواناوهاي ما به يك يگان رزمي تبديل و با خلاقيت كاركنان نيرو، به سامانه دفاعي بسيار قوي مجهز شده‌اند.

فرمانده نداجا همچنين با اشاره به توانايي و آمادگي اين نيرو براي ساخت ناو هواپيمابر و ناوهاي با قابليت رانش اتمي، گفت: ساخت ناو هواپيمابر يك صنعت بسيار بزرگ را مي‌طلبد، زيرا در ساخت اين ناو كه طول آن 3 برابر زمين فوتبال است و بين 4000 تا 7500 نفر پرسنل دارد، بايد از آخرين تكنولوژي‌ها و علم روز بهره گرفت كه خوشبختانه با وجود متخصصان داخلي، اين توانايي را در حوزه صنعت هم داريم.

امير سياري در بخش ديگري از اين مصاحبه با تأكيد براين‌كه بزرگترين افتخار نيروي دريايي، حفظ چرخه‌ اقتصادي كشور است، افزود: همان‌گونه كه مقام‌معظم رهبري هم فرموده‌اند، يكي از نتايج عمليات نيروي دريايي، سالم ماندن چرخه اقتصادي كشور است. اگر نيروي دريايي در عرصه دريا و خليج‌فارس حضور نداشت، اقتصاد ما را فلج مي‌كردند و نمي‌توانستيم اينگونه مسير پيشرفت را طي كنيم.وي بابيان اينكه نيروي دريايي يگانه نيروي نظامي است كه در خارج از مرزهاي كشورمان هم فعاليت دارد، تأكيد كرد: نداجا امروز در اقيانوس آرام و مديترانه رفت و آمد دارد و ناوگروه‌هاي ما ضمن حضور در درياهاي آزاد، در توسعه روابط ديپلماسي هم تأثيرگذار خواهند بود.

سفر ناوگروه‌هاي ايران

امير سياري درباره توانايي ناوگروه‌ها براي ماندگاري در دريا، تأكيد كرد: ناوگروه 29 نداجا، بدون اين‌كه نيازي به هرگونه امكانات داشته‌ باشد، 100 روز دريانوردي كرد و بيش از اين هم مي‌توانيم در دريا ماندگاري داشته باشيم.

وي افزود: نتايج سفر ناوگروه‌ها پس از احصاء مورد بررسي قرار گيرد و در ماموريت‌هاي بعدي استفاده مي‌شود. دريا محيط علم است و با بهره‌گيري از علم روز مي‌توانيم به اقتدار بيشترمان در درياها، كمك كنيم.

فرمانده نداجا همچنين درباره ميزان تسلط اين نيرو بر خليج‌فارس، افزود: درياي عمان، تنگه هرمز و خليج‌فارس امروز از نظر تسلط، به طور كامل تحت كنترل‌ما است و همه تحركات هر نيروي فرا منطقه‌اي را رصد مي‌كنيم و در هر لحظه مي‌توانيم حركات را در مناطق ياد شده مشاهده كنيم و در مجموع از يك كنترل 100 درصدي در منطقه مربوط به خودمان برخورداريم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا