آمايش سرزميني هميشه در پدافند هوايي متناسب با نوع تهديدها انجام مي شود

 

 امير سرتيپ اسماعيلي، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي:

 آمايش سرزميني هميشه در پدافند هوايي متناسب با نوع تهديدها انجام مي شود



فرمانده قرارگاه پدافند هوايي با اشاره به تغييرات صورت گرفته در سامانه موشكي S200 گفت: با انجام اين تغييرات زمان كشف، رهگيري و شليك در اين موشك به حداقل ممكن رسيده است.

امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) در گفت و گويي به مرور برخي دستاوردها و توانمندي هاي كشور در حوزه پدافند هوايي نظير ميزان اشراف و رصد تحركات هوايي در اطراف ايران، نحوه عملكرد سامانه‌هاي راداري، موشكي و جنگال پدافند و نيز بكارگيري سامانه هاي ارتقا يافته و بومي در حوزه كشف، رهگيري و انهدام تهديدهاي هوايي پرداخت.

وي در ابتداي اين گفت و گو با اشاره به توانمندي‌هايي كه طي سال هاي اخير در حوزه تاكتيك و تسليحات پدافندي صورت گرفته، گفت: بزودي وارد سومين سال نام‌گذاري روز پدافندهوايي (10شهريور) مي‌شويم، روزي كه پدافند هوايي به دستور فرماندهي معظم كل قوا از نيروي هوايي تفكيك شد.

وي با بيان اين كه يكي از نكات مهم براي پدافند هوايي جلوگيري از غافلگيري در مواجهه با دشمن است، اظهار داشت: براي جلوگيري از غافلگيري نيازمند سامانه‌هايي هستيم كه هم پايدار باشند و هم بتوانند در يك فضاي پر ابهام پاسخگويي خوبي داشته و بعد از پايدار بودن و پاسخگويي بتوانند يك سامانه جايگزين در داخل ميدان داشته باشند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) با اشاره به توانمندي كشور در حوزه هاي راداري گفت: در گذشته سامانه‌ هاي ما فقط تجهيزات راداري از بعد استاتيك (استقراري) و در يك طيف فركانس بود اما امروز اين دو مسئله را در پدافند هوايي منعطف و رادارهايمان را تاكتيكي و متحرك كرديم.


اسماعيلي افزود: با اين كار هم قدرت چالاكي و چابكي را در پدافند افزايش داديم و هم اين كه طيف فركانس آنها را عوض كرديم يعني از طيف‌ هاي فركانس متعدد در كل دنيا
(HF-VHF-UHF)، استفاده مي‌كنيم.

امير سرتيپ اسماعيلي تأكيد كرد: طيف‌هاي متعدد فركانس، اين توانمندي را به پدافند اضافه مي‌كند كه در برابر جنگ الكترونيك بسيار مقاوم خواهد بود چون دشمن نمي‌تواند در همه طيف‌ها اخلال الكترونيكي ايجاد كند و از سوي ديگر وقتي از طيف‌هاي متعدد استفاده مي‌كنيم، قابليت كشف اهداف مختلف با نوع و سازگاري‌هاي ديگر را هم داريم. مثلاً ممكن است يك رادار، قدرت كشف پهپادها را نداشته باشد اما رادار ديگري كه متحرك است قدرت كشف اين پهپاد را دارد.

وي در ادامه با بيان اين كه ما از الگوهاي شناسايي متفاوت استفاده مي‌كنيم، تصريح كرد: در پدافند فقط رادار كار شناسايي انجام نمي‌دهد بلكه سامانه‌هاي شنود الكترونيكي كه تماماً بومي هستند و همچنين عناصر ديده‌باني بصري كه به سامانه‌هاي الكتروپتيك به نام "راصد 32" مجهز هستند نيز سمت، سرعت و ارتفاع هواپيما را به شبكه يكپارچه پدافند ارسال مي‌كنند و اطلاعات در يك لحظه بروز مي‌شود.

اسماعيلي گفت: با استفاده از اين الگوها در زمانِ تصميم‌سازي و تصميم‌گيري بسيار جلو افتاده‌ايم. در زمينه كشف و شناسايي اهداف علاوه بر ارتقاهاي صورت گرفته، شاهد ورود نسل رادارهاي مطلع‌الفجر، رادارهاي تماما بومي ثامن، رادارهاي شهاب و استقرار رادار راهبردي كيهاني سپهر در سال جاري هستيم. اين رادارها كاملاَ بومي هستند و هيچ زمانِ غير عملياتي ندارند. اينها يك ارتقاي تاكتيكي براي پدافند هوايي است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) با اشاره به برخي دستاورد حوزه درگيري و انهدام، اظهار داشت: عملكرد جديد بين هواپيماهاي طرح پدافندي نيروي هوايي و سامانه‌هاي راداري قرارگاه پدافند هوايي يكي از اين دستاوردهاست.

امير سرتيپ اسماعيلي افزود: با توجه به تجارب هشت سال دفاع مقدس و جنگ‌هاي اخير دنيا، تاكتيكِ بين افسر كنترل شكاري و خلبان هواپيماي طرح پدافندي، ديگر طرح قديم نيست.

وي در ادامه اين گفت و گو خاطرنشان كرد: سامانه‌هاي موشكي ما نيز قبل از پيروزي انقلاب، استقراري و ثابت بودند كه اين بزرگترين مشكل براي سامانه پدافند هوايي يك كشور محسوب مي‌شد. تاكتيكي كردن سامانه‌هاي موشكي، از زمان دفاع مقدس در دستور كار قرار گرفت كه موفقيت‌هايي نيز در بر داشت.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌ الانبيا(ص) اظهار داشت: امروزه سامانه‌هاي موشكي را متحرك كرديم و توانمندي سامانه موشكي متحرك "قادر" كه به سامانه موشكي استقراري هاگ شباهت دارد را در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 4 نشان داديم.

اسماعيلي افزود: سامانه "يا زهرا 3 " كه سامانه موشكي ارتفاع پايين است تماماً بومي و ساخت صنعت داخل كشور است و مشابه هيچ سامانه موشكي دنيا نيست، زيرا تهديدهاي موجود عليه كشور، توسط قرارگاه پدافند هوايي شناسايي شده و مطابق آن، اين سامانه موشكي طراحي و تحويل شده است.


وي ادامه داد: طراحي، توليد و آزمايش عملياتي يك سامانه موشكي در دنيا حداقل بيش از يك تا سه سال زمان مي‌خواهد كه در ايران، اقدامات بسيار خوبي براي كم كردن اين زمان صورت گرفته است
.

فرمانده قرارگاه پدافندهوايي خاتم‌الانبيا(ص) با بيان اين كه پيام‌ سامانه‌هاي دفاعي ما صلح، دوستي و دفاع سرزميني است، گفت: مهم ترين كاري كه بايد يك سامانه دفاعي انجام دهد، تهديدشناسي است. اگر سامانه‌هايمان از رده خارج باشد خودِ آن تهديد است. پس نبايد فكر كنيم كه تهديد فقط بيرون از مرزهاي ما است. عقب ماندن از فناوري روز دنيا خود نوعي تهديد است.

اسماعيلي با بيان اين كه عقب افتادن از حوزه آموزش هم نوع ديگري از تهديد است، گفت: بايد تهديد را در هر زمينه‌اي شناسايي و رصد كرده و پس از برنامه‌ريزي، آن را اجرا كنيم.

وي اظهار داشت: در خصوص اِشراف اطلاعاتي در زمينه تهديدهاي فرامنطقه‌اي نيز براي جلوگيري از غافلگيري بايد بدانيم كه ايدئولوژي و ديدگاه كشور ما، اسلامي و دفاعي است. اِشراف اطلاعاتي قرارگاه پدافند هوايي به نقطه‌اي رسيده كه مي توانيم بگوييم، نَفَس افرادي كه شايد چشم طمع به اين كشور داشته باشند را حس مي‌كنيم و اين بسيار مهم است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) با بيان اين كه آمايش سرزميني براي همه نيروها و قوا، معنا و تعريف خاصي دارد، گفت: با توجه به وسعت جمهوري اسلامي ايران كه وسيع و داراي انواع ناهمواري‌ها است، نحوه دفاع در برابر هرگونه تهديد در اينگونه جغرافيا متفاوت است و سلاح‌ها و سامانه‌هاي متفاوتي نياز دارد. آمايش سرزميني هميشه در پدافند هوايي متناسب با نوع تهديدها انجام شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) تصريح كرد: طبق دستور فرمانده معظم كل قوا، يكي از مهم ترين وظايف ذاتي اين قرارگاه در مواقع بحران است، اظهار داشت: براي مثال يكي از اين بحران‌ها، در زمان ورود پهپادهاي بيگانه است.

اسماعيلي در بخش ديگري از گفت و گو با فارس، با اشاره به رصد جنگند‌هاي F22 آمريكايي كه در امارات مستقر شده‌اند، گفت: حدود 10درصد اطلاعات راجع به هواپيماهاي شناسايي و يا جنگنده رزمي‌هايي كه استيلز (پنهانكار) هستند، توسط كشور سازنده مطرح‌ مي شود كه به عنوان مثال فلان هواپيما وارد كدام منطقه شده است. اما اگر ساعت و برنامه پروازي آنها به صورت 100درصدي تحت رصد پدافند هوايي نباشد، محكوم به شكست و غافلگيري هستيم.

امير سرتيپ اسماعيلي خاطرنشان كرد: ما به هواپيماهاي شناسايي كه پيش از اين به مرزهايمان نزديك شده‌اند، اخطار هوايي داديم و آنها هم به اين اخطارها پاسخ داده و از مرزهاي ما دور مي‌شوند، هواپيمايي كه داراي پديده استيلز است، از نظر نوع فناوري پنهان‌ كاري، فرقي با جنگنده‌هاي F22 ندارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) با اشاره به شبكه شدن سامانه‌هاي اين قرارگاه گفت: هيچ سامانه مستقلي به صورت تكي و انفرادي در قرارگاه پدافند هوايي نداريم، حتي يك توپ ما هم بايستي به شبكه وصل باشد. خيلي از آسيب‌هايي كه در آينده براي خودمان متصور مي‌دانيم اين است كه سامانه اي از شبكه تبعيت نكند و ناهماهنگ باشد.

اسماعيلي اظهار داشت: زماني كه طراحي سامانه‌اي را درخواست مي‌كنيم، يكي از نكاتي كه مورد توجه قرار مي‌دهيم، قابليت شبكه شدن آن است. از آن جايي كه شبكه ما بومي است نياز به سامانه‌هاي بومي نيز دارد و اين حساسيت را براي همه سامانه‌هايمان داريم.

وي در ادامه به توان موشكي پدافند اشاره و تصريح كرد: ما امروز در اين حوزه توانمندي‌ها و سامانه‌هاي بسيار خوبي داريم كه يك ويژگي مهم آنها، بومي سازي و تناسبشان با تهديدهاي پيش روست.براي مثال، سامانه موشكي قادر تا زماني كه بر روي خودرو قرار دارد، يك سامانه كاملاً آرام، متين و با وقار است اما زماني كه صحنه درگيري پيش بيايد دشمن را به خون و آتش مي‌كشد.

وي در خصوص ويژگي‌هاي اين سامانه و مقايسه آن با برخي تجهيزات ديگر گفت: سامانه قادر، سامانه‌اي است كه هم از حيث جنگ الكترونيك و هم از حيث نوع درگيري با سامانه‌اي نظير "حرز نهم" كه اخيراً تحويل شده، متفاوت است، يعني از نظر تاكتيك به قدري منعطف است كه مي‌تواند براي اهداف متعدد به كار رود و صحنه رزم آن با سامانه حرز نهم فرق مي‌كند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) افزود: با توجه به اين كه اين سامانه‌ها در ارتفاع متوسط هستند اما ممكن است هركدام از آنها در يك بازه زماني، تاكتيك خاص خود را داشته باشند.

وي همچنين در خصوص ويژگي‌هاي سامانه موشكي "مرصاد 2" اظهار داشت: بُرد رادار جست و جو و كشف اين سامانه نسبت به گذشته افزايش يافته است. يعني در فاصله دورتري مي‌تواند اهداف متخاصم را كشف كند و اين به معني دست بلند براي اين سامانه است. از توانمندي‌هاي ديگر اين سامانه اين است كه مي‌توانيم لانچرهاي پرتاب را از سامانه و خودِ سايت دورتر كنيم يعني بازوان بلندتري براي سامانه مرصاد 2 قائل شديم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) تصريح كرد: "مرصاد 2" از چندين نوع سامانه تكي و تركيبي براي مقابله با جنگ الكترونيك دشمن استفاده مي‌كند.

وي در پايان با اشاره به ارتقاي سامانه موشكي S200 به عنوان يكي از مهم ترين موشك هاي موجود در پدافند هوايي اظهار داشت: در بخش موشكي اين سامانه بايد بگوييم، سامانه S200 ديگر فقط عليه اهداف راهبردي و تجمعي استفاده نمي‌شود، بلكه نقطه‌زني هم مي‌كند و قابل هدايت به سمت يك نقطه خاص هم هست و اين يكي از برتري‌هايي است كه در سامانه قبلي نبوده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) تأكيد كرد: ارتباط بين كشف، شليك و رهگيري در سامانه S200 به حداقل زمان ممكن رسيده است، اين سامانه امروز براي پدافند هوايي به صورت آنلاين و در لحظه كار مي‌كند و الان ديگر فقط اسم اين سامانه s200 است

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا